Най-скъпият "Лидл"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Най-скъпият "Лидл"

Сумата от 20.119 млн. лв. е най-голямата, която германската верига е плащала досега за свой обект в страната.

Най-скъпият "Лидл"

Германският дискаунтър плати 20 млн. лв. за бивш обект на "Пикадили" в широкия център на Варна, договорил е и втори обект в града - в ж.к. "Младост"

Мара Георгиева
62783 прочитания

Сумата от 20.119 млн. лв. е най-голямата, която германската верига е плащала досега за свой обект в страната.

© Спас Спасов


Lidl влезе в България преди седем години с концепция да е евтин магазин, разположен в периферията на градовете върху собствени терени. Бавно обаче профилът на веригата се промени: започна да внася и по-висок клас стоки и погледна към центъра на градовете, където се нанесе под наем. В София освен по главни улици и в престижни квартали през миналата година германската компания откри обект и в мол, а през 2015 г. се яви на търг за топ терен до паметника "Левски", където търсената цена за 3.5 декара беше 5 млн. евро. Сега "Лидл България" е направила най-голямата си единична сделка - купува терен на бивш магазин "Пикадили" във Варна за над 20 млн. лв.

Обектът в широкия център на морския град е изграден и останал собственост на създателя на веригата "Пикадили" - Георги Папуров. Варненецът създава компанията през 1995 г. и въпреки последвалата редица от препродажби запазва недвижимите имоти. Десет години след покупката на търговския бизнес от сръбския бизнесмен Мирослав Мишкович и при четвъртия оператор на "Пикадили" веригата умря. Наемите, плащани към Папуров, също спират и от месеци той е търсил нови стопани. Първият е намерен, а втори е договорен.

На по-луксозен адрес

Сделката на "Лидл" от края на август е за рекордната цена от 20.119 млн. лв., става ясно от справка в имотния регистър. Сумата е най-голямата, която германската верига е плащала досега за свой обект в страната. Справка в имотния регистър показва, че последните сделки на компанията са на далеч по-ниски цени. През ноември 2016 например "Лидл България" купува имот от частни лица от 415 кв.м в Бургас на ул. "Мусала" за малко над 645 хил. лв. През юли 2016 веригата е закупила в Созопол два имота - от 13 кв.м и от 1309 кв.м в местността Буджака за 197 хил. лв. За друг имот от 727 кв.м в същата местност през септември м.г. компанията е платила 55 хил. лв., а година по-рано за 1076 кв.м - малко над 146 хил. лв.

Закупеният от "Лидл" терен във Варна е на бившия супермаркет "Пикадили център" на ул. "Битоля" №1 в морския град и включва няколко сгради плюс терен от 7386 кв.м. След сделката новият собственик пристъпи към разрушаване на съществуващия магазин, подготвяйки парцела за строеж на свой, който по неофициална информация трябва да заработи в началото на 2018 г.

От "Лидл България" не дават детайли за бъдещия търговски обект. Единственият коментар е, че той ще е по новата концепция - по-просторни и "зелени" магазини на веригата. От дружеството не посочиха и средната инвестиция в един обект, като обясниха, че тя е много относителна и "зависи от имотния пазар в съответния град, особеностите на терена (например геоложки), липсата или наличието на прилежаща инфраструктура (включително транспортно-техническа), конкретната концепция". Според представител на ритейл сектора инвестицията в сграда и оборудване за магазин като на "Лидл" е от порядъка на 5-6 млн. лв.

За сравнение - преди две години "Кауфланд", която е от същата германска група, купува 14.5 декара терен до варненския стадион Черно море срещу 18.26 млн. лв., а този април придобива от "Корабно машиностроене" парцел от 10.5 декара за 10.4 млн. лв. на ул. "Девня" 24. В София пък най-голямата инвестиция в земя напоследък беше за терен от малко над 20 декара на бул. "Цар Борис 3", за които "Кауфланд" плати 19.7 млн. лв. или около 500 евро за кв. м.

Високата цена, платена от "Лидл", има обяснение - мястото е с много трафик, близо до болницата, а и, купувайки го, се заема позиция, която иначе конкурент би взел, обясни представител на ритейл сектора. В някои случаи търговските вериги са готови да платят надпазарни цени за даден терен, но само ако става въпрос за изключително добра локация. Консултант от сектора на недвижимите имоти обясни, че в тези случаи се гледа какъв поток от хора и приходи ще генерира магазина за 10 години, и така може да се стигне до по-висока цена за земята в сравнение със стандартна строителна инвестиция, при която купуваш, строиш, продаваш.

И втори магазин в пакета

Недвижимостите на "Пикадили" във Варна и Бургас останаха притежание на създателя на веригата Георги Папуров (който с решение на съда е сменил фамилията си на Кристоф, вероятно и за да е по-лесна за произнасяне във Великобритания, където той живее) и се управляват от неговата фирма "Армада 2010". След продажбата на "Пикадили център" дружеството засега остава с четири обекта от някогашната верига във Варна - "Пикадили парк", "Пикадили Чаталджа", "Пикадили Младост", "Пикадили Владиславово", и един – в Бургас. Георги Кристоф не вдигаше мобилния си телефон.

От имотния регистър се вижда, че един от варненските обекти вече е с нов дългосрочен наемател - веригата дрогерии ДМ. Част от магазина в кв. "Владислав Варненчик" (494 кв.м) е с десетгодишен договор за наем за 1.3 млн. лв. според имотния регистър.

След затварянето на "Пикадили" източник от пазара твърдеше, че е възможно "Лидл" да купи бившите обекти на веригата в морския град срещу сума от над 30 млн. лв. Ето че първата покупка от над 20 млн. лв. вече е факт. В отчета на продавача пише, че след края на миналата година компанията е сключила договор за продажба на два от обектите. Вторият според два независими източника е обектът в "Младост", като купувач е отново "Лидл България". Договорената цена е неизвестна. Към останалите обекти "Лидл" не е проявил интерес, твърди източник - или защото не харесва локацията, или защото теренът и обектът са по-големи от нуждите на веригата.

През 2011 г., когато Папуров апортира шестте имота в новото дружество "Армада 2010", те са били оценени на 36.5 млн. лв. По договор за заем с Уникредит Булбанк цялото предприятие е било заложено, но този август обектът на ул. "Битоля" е отпаднал от обезпечението. Миналата година от наем за шестте обекта компанията е получила 6.4 млн. лв. и печалбата й е 4.1 млн. лв. В отчета се казва, че справедливата стойност на имотите към 2016 г. е 50 млн. лв.

Планът на "Лидл"

"Лидл България" вече има четири магазина в морския град. "Варна е сред нашите дългосрочни приоритети - оптималното й покритие чрез локации включва със сигурност атрактивни търговски локации, чийто брой обаче не е неограничен, а някогашната верига "Пикадили" определено се беше разположила на топ места за търговия на дребно", отговориха от компанията на въпрос на "Капитал" дали водят преговаря и за други терени на "Пикадили" в града. От веригата уточняват също, че през 2018 планират да открият "поне 5 нови магазина във вече споделените от нас приоритетни области за експанзия - София и Черноморието".

Варненската инвестиция е част от настъплението на "Лидл България" - тази година компанията откри два нови магазина – в Балчик и Самоков, а до края на 2017 предстои откриване на още един - в Пловдив. По данни на дружеството през тази година то е инвестирало и в реновирането на 16 от съществуващите си магазини, а до оставащите месеци на 2017 предстои да обнови още пет.

Останките от "Пикадили"

В последния си вариант пред затварянето всички магазини на "Пикадили" бяха под наем, единственият терен беше за неизграден логистичен център в Елин Пелин. Надпреварата за овакантените обекти засега се води между "Билла" и "Лидл". "Билла" вече зае освободените от фалиралата верига хипермаркети в "Парк център" (бивш "Сити център") до хотел "Хемус", в "Мол София" на бул. "Стамболийски" и в "Сердика център". "Лидл" засега е с един обект в търговски център – в "Ринг мол".

Все още не е ясно кой ще заеме освободените от "Пикадили" площи в "Парадайз" и на "Карфур" в The Mall в София. От "Лидл България" отговориха отрицателно на въпроса дали планират да влязат в тези търговски центрове.

"Лидл България"

"Лидл България" започна дейността си в България през 2010 г. Днес веригата има 85 магазина в 45 града, две складови бази и над 2300 служители. През миналата година приходите на компанията са нараснали с 15.4% и са достигнали 747.7 млн. лв., което й отрежда трето място в сектора след "Кауфланд" и "Метро". Печалбата се е утроила и през 2016 г. е била 20.06 млн. лв. при 6.9 млн. година по-рано.

Преди 10 години Папуров продаде веригата, но запази недвижимостите.
Фотограф: Надежда Чипева
Източник: Капитал

Lidl влезе в България преди седем години с концепция да е евтин магазин, разположен в периферията на градовете върху собствени терени. Бавно обаче профилът на веригата се промени: започна да внася и по-висок клас стоки и погледна към центъра на градовете, където се нанесе под наем. В София освен по главни улици и в престижни квартали през миналата година германската компания откри обект и в мол, а през 2015 г. се яви на търг за топ терен до паметника "Левски", където търсената цена за 3.5 декара беше 5 млн. евро. Сега "Лидл България" е направила най-голямата си единична сделка - купува терен на бивш магазин "Пикадили" във Варна за над 20 млн. лв.

Обектът в широкия център на морския град е изграден и останал собственост на създателя на веригата "Пикадили" - Георги Папуров. Варненецът създава компанията през 1995 г. и въпреки последвалата редица от препродажби запазва недвижимите имоти. Десет години след покупката на търговския бизнес от сръбския бизнесмен Мирослав Мишкович и при четвъртия оператор на "Пикадили" веригата умря. Наемите, плащани към Папуров, също спират и от месеци той е търсил нови стопани. Първият е намерен, а втори е договорен.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    finland avatar :-|
    Finland

    Според уикипедия Балчик е с едва 12000 население.

  • 2
    finland avatar :-|
    Finland

    Интересна инвестиция.

  • 3
    kerchev85 avatar :-|
    kerchev85

    А всъщност е 7-8000 извън летния сезон. По данни от полицията (в местната преса) 23000 през летния сезон. Сред клиентите на магазина през лятото преобладаваха чужденци.

  • 4
    qmk1480324524511821 avatar :-|
    boyan ivanov

    "дискаунтър" ???????????????? какво Ви става бе??????????????????ГОЛЯМО ЧЕРНО ПЕТНО за журналиста писал статията!!!!!!!!!!!

  • 5
    vtl53383951 avatar :-|
    vtl53383951

    7 декара за над 20 милиона?
    Със сигурност тези 20 милиона са платени и за други магазини, защото няма как това да е реалната цена, особено за Варна ...

  • 6
    trakerbg avatar :-|
    TrakerBG

    До коментар [#2] от "Finland":

    Магазинът е на около километър встрани от пътя Варна-Каварна. Реално обслужва и каварненци, на които спестява разходката до Добрич.

  • 7
    lillystoyanova avatar :-|
    lillystoyanova

    @Мара Георгиева: "Пикадили" никога не са били в The Mall София. Там беше Карфур, но и той умря :)

  • 8
    kokoto2 avatar :-|
    kokoto2

    Много пари са 20 милиона. Реално за по малко пари може да се изкупят всички имоти в каре(между 4 улици) на по централно място, но ще отнеме време.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Българи на Бяло море

Българи на Бяло море

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK