С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 23 ное 2017, 18:10, 9750 прочитания

Онлайн удар за търговските площи

Бумът в интернет продажбите убива все повече магазини в САЩ. В Европа моловете от място за мода стават среда за забавления

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Всяка година за милиони американци Денят на благодарността започва с гледането на традиционния цветен парад, организиран от Macy’s. Tърговската верига, която стои зад зрелищното шествие още от 1924 г., обаче напоследък има все по-малко поводи за благодарност – през последните три години продажбите й падат силно, акциите са поевтинели с над 70%, а ръководството беше принудено да затвори над 100 магазина. Дори голямото пазаруване в празничния сезон, започващ от Черния петък след Деня на благодарността, не успява да помогне на ритейл гиганта да стабилизира резултатите си. А в такава ситуация се намират все по-голяма част от търговците в САЩ и по света. Причината – новите технологии, които променят навиците на потребителите и захранват възхода на онлайн търговията.

На българския пазар това все още не е толкова видим проблем, тъй като електронната търговия се развива с няколко години закъснение спрямо международните тенденции и онлайн продажбите засега са твърде малка част от общите – по данни на Nielsen интернет купувачите в страната през 2016 г. са били 1.1 млн. В САЩ обаче още от миналата година на пазара вече се говори за ритейл апокалипсис заради главоломно растящия брой затворени магазини, макар и там онлайн бумът да не е единственият виновник. В Европа анализаторите отчитат забавяне в строителството на нови търговски площи и все по-съществена трансформация на дейността на вече работещите молове.


Апокалипсис отвъд Атлантика

По данни на Международния съвет на търговските центрове ICSC (International Council of Shopping Centers) към първите три тримесечия на 2017 г. в САЩ са отворени над 3000 нови магазина (без да се броят тези за хранителни стоки и заведения), но броят на обектите, които предстои да бъдат затворени, е 6752. Числото за напусналите пазара е над два пъти по-високо в сравнение с общото за 2016 г. и доближава рекорда от 6900 магазина, затворени през пика на кризата през 2008 г. Много от водещите ритейлъри като Wal-Mart и Target решиха, че имат твърде много площи. Универсалните магазини като Macy's, Sears и J.C. Penney също свиват присъствието си – в сегмента са затворени около 550 обекта с площ от 43 млн. кв.м, или около половината от общата, посочва Bloomberg. Това се случва в период, в който потребителското доверие е в небесата, безработицата е рекордно ниска, а икономиката продължава да расте – обикновено все предпоставки за ритейл бум. Въпреки това в момента броят на веригите, които влизат в процедури по несъстоятелност или са в силно затруднено положение, е по-висок, отколкото по време на кризата.

Проблемите на традиционните търговци на дребно в САЩ не се коренят само в това, че Amazon.com отхапва от пазарния им дял, или в различните потребителски навици на по-младите хора (на 20 - 30 г.), макар те да имат огромно влияние. Към тях се добавя и един друг доста съществен фактор, твърдят от Bloomberg – натрупаните в балансите им задължения за милиарди, чието обслужване или рефинансиране ще става все по-трудно, дори и за компаниите, които са в добро здраве. През 2017 г. падежираха едва 100 млн. долара задължения с висока доходност на ритейлъри, но по данни на Fitch Ratings през 2018 г. сумата ще се увеличи до 1.9 млрд. долара, а през 2019 - 2025 г. ще набъбне до близо 5 млрд. долара годишно. Влияние ще окаже и неизбежното затягане на кредитния пазар, което ще последва промяната в паричната политика на Фед и вдигането на лихвите. Инвеститорските нагласи към сектора също са все по-предпазливи. Емблематичен пример е веригата за играчки Toys "R" Us, която през септември изненадващо подаде молба за защита от кредитори, след като не успя да рефинансира 400 млн. долара от задълженията си за общо 5 млрд. долара въпреки сравнително стабилните си резултати.



Промяната в Европа

Отсам океана ситуацията не е толкова мрачна, макар че и тук онлайн търговията пренарежда коренно сектора. По данни на Cushman & Wakefield строителството на нови търговски центрове се забавя чувствително през 2017 г., а очакванията са тенденцията да се запази и през следващата. Към средата на годината търговските площи на континента са 160.8 млн. кв.м, или с 3% повече спрямо полугодието на 2016 г., като ръстът се дължи в много по-голяма степен на Централна и Източна Европа, където новооткритите площи са били над два пъти повече от тези в Западна Европа.

"С еволюцията на ритейла търговските центрове преминават през период на значителни промени. Сега фокусът е в по-голяма степен върху създаването на привлекателна, вдъхновяваща и създаваща преживяване за потребителите среда, която не може да бъде изцяло репликирана онлайн", обяснява Силвия Йодловски, анализатор от компанията.

Междувременно все повече онлайн търговци отговарят на това и на прогнозите за забавяне на растежа на интернет продажбите в следващите четири години, като откриват физически магазини. Според проучване на Colliers процесът, наречен шоуруминг, има за цел не толкова да се генерират продажби в новите обекти, колкото да се засили лоялността на потребителите към брандовете и да се даде тласък на онлайн покупките. Обектите, които се наемат за такива цели, обикновено не са на топ локации, което позволява договарянето и на по-изгодни наемни нива. А тъй като извън първокласния сегмент делът на незаетите площи е доста висок, това носи ползи и за наемодателите, се посочва в изследването.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Управлението на блоковете: Е-събрания, гласуване по имейл, събиране на дългове от общини 1 Управлението на блоковете: Е-събрания, гласуване по имейл, събиране на дългове от общини

Държавата избистря 11-ата ревизия на закона за етажната собственост, в която ще има повече права за домоуправителите и ще има правила за затворените комплекси

20 окт 2019, 1782 прочитания

Rifiniti отскочи на глобално ниво Rifiniti отскочи на глобално ниво

Българско-американският стартъп е купен от FM:Systems - един от световните лидери в мениджмънта на работното пространство

18 окт 2019, 3139 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Строителство и имоти" Затваряне
КЗК разреши сделката за Paradise Center

С двете си рекордни придобивания на столични молове за годината южноафриканският фонд NEPI ще играе съществена роля в местния пазар на търговски площи

Още от Капитал
Rifiniti отскочи на глобално ниво

Българско-американският стартъп е купен от FM:Systems - един от световните лидери в мениджмънта на работното пространство

Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

Спорният Петер Хандке

Нобеловата награда за литература за 2019 г. предизвика възмущение и полемика относно ролята на писателя

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10