Онлайн удар за търговските площи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Онлайн удар за търговските площи

Заради очакваното забавяне на бизнеса си онлайн търговците отварят физически "шоуруми"

Онлайн удар за търговските площи

Бумът в интернет продажбите убива все повече магазини в САЩ. В Европа моловете от място за мода стават среда за забавления

Мария Иванова
10200 прочитания

Заради очакваното забавяне на бизнеса си онлайн търговците отварят физически "шоуруми"

© Shutterstock


Всяка година за милиони американци Денят на благодарността започва с гледането на традиционния цветен парад, организиран от Macy’s. Tърговската верига, която стои зад зрелищното шествие още от 1924 г., обаче напоследък има все по-малко поводи за благодарност – през последните три години продажбите й падат силно, акциите са поевтинели с над 70%, а ръководството беше принудено да затвори над 100 магазина. Дори голямото пазаруване в празничния сезон, започващ от Черния петък след Деня на благодарността, не успява да помогне на ритейл гиганта да стабилизира резултатите си. А в такава ситуация се намират все по-голяма част от търговците в САЩ и по света. Причината – новите технологии, които променят навиците на потребителите и захранват възхода на онлайн търговията.

На българския пазар това все още не е толкова видим проблем, тъй като електронната търговия се развива с няколко години закъснение спрямо международните тенденции и онлайн продажбите засега са твърде малка част от общите – по данни на Nielsen интернет купувачите в страната през 2016 г. са били 1.1 млн. В САЩ обаче още от миналата година на пазара вече се говори за ритейл апокалипсис заради главоломно растящия брой затворени магазини, макар и там онлайн бумът да не е единственият виновник. В Европа анализаторите отчитат забавяне в строителството на нови търговски площи и все по-съществена трансформация на дейността на вече работещите молове.

Апокалипсис отвъд Атлантика

По данни на Международния съвет на търговските центрове ICSC (International Council of Shopping Centers) към първите три тримесечия на 2017 г. в САЩ са отворени над 3000 нови магазина (без да се броят тези за хранителни стоки и заведения), но броят на обектите, които предстои да бъдат затворени, е 6752. Числото за напусналите пазара е над два пъти по-високо в сравнение с общото за 2016 г. и доближава рекорда от 6900 магазина, затворени през пика на кризата през 2008 г. Много от водещите ритейлъри като Wal-Mart и Target решиха, че имат твърде много площи. Универсалните магазини като Macy's, Sears и J.C. Penney също свиват присъствието си – в сегмента са затворени около 550 обекта с площ от 43 млн. кв.м, или около половината от общата, посочва Bloomberg. Това се случва в период, в който потребителското доверие е в небесата, безработицата е рекордно ниска, а икономиката продължава да расте – обикновено все предпоставки за ритейл бум. Въпреки това в момента броят на веригите, които влизат в процедури по несъстоятелност или са в силно затруднено положение, е по-висок, отколкото по време на кризата.

Проблемите на традиционните търговци на дребно в САЩ не се коренят само в това, че Amazon.com отхапва от пазарния им дял, или в различните потребителски навици на по-младите хора (на 20 - 30 г.), макар те да имат огромно влияние. Към тях се добавя и един друг доста съществен фактор, твърдят от Bloomberg – натрупаните в балансите им задължения за милиарди, чието обслужване или рефинансиране ще става все по-трудно, дори и за компаниите, които са в добро здраве. През 2017 г. падежираха едва 100 млн. долара задължения с висока доходност на ритейлъри, но по данни на Fitch Ratings през 2018 г. сумата ще се увеличи до 1.9 млрд. долара, а през 2019 - 2025 г. ще набъбне до близо 5 млрд. долара годишно. Влияние ще окаже и неизбежното затягане на кредитния пазар, което ще последва промяната в паричната политика на Фед и вдигането на лихвите. Инвеститорските нагласи към сектора също са все по-предпазливи. Емблематичен пример е веригата за играчки Toys "R" Us, която през септември изненадващо подаде молба за защита от кредитори, след като не успя да рефинансира 400 млн. долара от задълженията си за общо 5 млрд. долара въпреки сравнително стабилните си резултати.

Промяната в Европа

Отсам океана ситуацията не е толкова мрачна, макар че и тук онлайн търговията пренарежда коренно сектора. По данни на Cushman & Wakefield строителството на нови търговски центрове се забавя чувствително през 2017 г., а очакванията са тенденцията да се запази и през следващата. Към средата на годината търговските площи на континента са 160.8 млн. кв.м, или с 3% повече спрямо полугодието на 2016 г., като ръстът се дължи в много по-голяма степен на Централна и Източна Европа, където новооткритите площи са били над два пъти повече от тези в Западна Европа.

"С еволюцията на ритейла търговските центрове преминават през период на значителни промени. Сега фокусът е в по-голяма степен върху създаването на привлекателна, вдъхновяваща и създаваща преживяване за потребителите среда, която не може да бъде изцяло репликирана онлайн", обяснява Силвия Йодловски, анализатор от компанията.

Междувременно все повече онлайн търговци отговарят на това и на прогнозите за забавяне на растежа на интернет продажбите в следващите четири години, като откриват физически магазини. Според проучване на Colliers процесът, наречен шоуруминг, има за цел не толкова да се генерират продажби в новите обекти, колкото да се засили лоялността на потребителите към брандовете и да се даде тласък на онлайн покупките. Обектите, които се наемат за такива цели, обикновено не са на топ локации, което позволява договарянето и на по-изгодни наемни нива. А тъй като извън първокласния сегмент делът на незаетите площи е доста висок, това носи ползи и за наемодателите, се посочва в изследването.

Всяка година за милиони американци Денят на благодарността започва с гледането на традиционния цветен парад, организиран от Macy’s. Tърговската верига, която стои зад зрелищното шествие още от 1924 г., обаче напоследък има все по-малко поводи за благодарност – през последните три години продажбите й падат силно, акциите са поевтинели с над 70%, а ръководството беше принудено да затвори над 100 магазина. Дори голямото пазаруване в празничния сезон, започващ от Черния петък след Деня на благодарността, не успява да помогне на ритейл гиганта да стабилизира резултатите си. А в такава ситуация се намират все по-голяма част от търговците в САЩ и по света. Причината – новите технологии, които променят навиците на потребителите и захранват възхода на онлайн търговията.

На българския пазар това все още не е толкова видим проблем, тъй като електронната търговия се развива с няколко години закъснение спрямо международните тенденции и онлайн продажбите засега са твърде малка част от общите – по данни на Nielsen интернет купувачите в страната през 2016 г. са били 1.1 млн. В САЩ обаче още от миналата година на пазара вече се говори за ритейл апокалипсис заради главоломно растящия брой затворени магазини, макар и там онлайн бумът да не е единственият виновник. В Европа анализаторите отчитат забавяне в строителството на нови търговски площи и все по-съществена трансформация на дейността на вече работещите молове.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 4
    tonywalker avatar :-P
    tonywalker

    В интерес на истината електронната търговия нараства бързо. Някои стоки ще останат да се продават във физиèски магазини. Няма как да избягаме от електронната търговия.

  • 6
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Никой не ги е молил да си остават офлайн. Повечето вериги вече си имат сайтове.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

MBL: Офис пазарът в София замръзва

MBL: Офис пазарът в София замръзва

От Япония до Резиденция Калина

От Япония до Резиденция Калина

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK