КЗК разреши сделката за Paradise Center
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

КЗК разреши сделката за Paradise Center

Paradise е най-големият търговски център по приходи и площ в България

КЗК разреши сделката за Paradise Center

С двете си рекордни придобивания на столични молове за годината южноафриканският фонд NEPI ще играе съществена роля в местния пазар на търговски площи

8881 прочитания

Paradise е най-големият търговски център по приходи и площ в България

© Мария Съботинова


В последния ден на ноември Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) обяви, че разрешава сделката за столичния търговски център Paradise Center. Документите за окончателното прехвърляне на собствеността към южноафриканския инвеститор NEPI Rockcastle вече са внесени в Търговския регистър, като все още се обработват.

Имотният рекордьор

В края на август NEPI приключи първото си голямо придобиване в София, като плати рекордните за страната 207 млн. евро за столичния мол Serdika Center с прилежащата офис част. Южноафриканският инвеститор обаче сам подобри рекорда си със сключването на сделката за търговския център Paradise, чиято цена е 252.9 млн. евро - или най-високата, плащана за недвижим имот в България.

Покупката на Paradise е през новоучреденото дружество "НЕПИ проджект ту", което е под прекия контрол на холандското представителство на инвестиционната група NEPI Rockcastle. То придобива досегашния едноличен собственик и управител на Paradise Center – "Булфелд". Компанията, зад която стоят руски капитали, официално откри търговския център през 2013 г. Молът е най-големият в София с 82 хил. кв.м брутна отдаваема площ, а сред наемателите му са търговци като Zara, Technopolis, H&M. Освен класическите магазини, ресторанти и кина Paradise има и конферентен център, фитнес и басейн, като от купувача посочват, че годишният брой на посетителите достига 10 млн. души.

През последните две години приходите на "Булфелд" растат, като през 2016 г. увеличението е с 10.3% до 41.4 млн. лв. Печалбата обаче намалява – от 3.8 млн. на 1.3 млн. лв. При това върху резултатите за последната отчетена финансова година влияе и фактът, че хипермаркетът в търговския център практически не работеше през периода – наемател там първо беше Carrefour, а после "Пикадили", но и двете вериги затвориха.

Настояще и бъдеще на пазара за търговски площи

След окончателното прехвърляне на собствеността, за което се изчакваше само разрешението от КЗК, NEPI Rockcastle ще притежава най-големия дял от пазара за търговски площи за отдаване под наем в столицата. С тазгодишното категорично навлизане в България бъдещите планове на инвестиционния гигант, който е най-големият борсово листнат фонд в сектора на недвижимите имоти в Централна и Източна Европа, ще бъдат от ключово значение за динамиката на местния пазар на търговски площи. Конкурентите на новия инвеститор се опасяват, че чрез своята мрежа от дъщерни дружества NEPI непряко ще заеме доминираща позиция на пазара (според техни прогнози 30-33% пазарен дял), което ще създаде предпоставки за влошаване на конкурентната среда и за злоупотреби с цените на наемите. От своя страна в мненията си, предоставени на КЗК по повод проучването на сделката за Paradise, наематели на площи в търговските центрове, сред които Zara, Cinema City и други търговци с присъствие и в останалите столични търговски центрове, не споделят подобни виждания и определят пазара като "отворен", "конкурентен" и "зрял".

Основната причина NEPI да не се възприема като монополна заплаха е динамичното развитие на пазара за отдавани под наем търговски площи в търговски центрове през 2017 г., както и очакваното му разширяване с около 10% заради предстоящите мащабни проекти "Гранд каньон" в жк "Младост" и "Плаза Уест" в района на кв. "Люлин", посочват от КЗК в анализа си. Ако сегашната тенденция на нарастваща популярност на онлайн търговията като предпочитано "място" за шопинг в САЩ премине със същите темпове към Европа, пазарът на търговските площи може да претърпи неблагоприятни за инвеститорите изменения и съответно притесненията им да се изместят в коренно различна посока.

Българският бизнес на южноафриканския инвеститор

Освен създаденото заради сделката с Paradise Center дружество "НЕПИ проджект ту", инвестиционната група NEPI Rockcastle контролира още няколко компании в България. Сред тях е "София къмършъл сентър", която в началото на 2017 г. води преговорите за The Mall на "Цариградско шосе", завършили с неуспех. Сделката за Serdika Center през друго дъщерно дружество – "Непи проджект уан". От 2017 г. южноафриканската инвестиционна група държи контрола и върху "ЦЕЕ пропърти България", което е управляващо дружество в офис частта на Serdika Center, както и върху компанията за недвижими имоти "Ханза имобилиен", която пък държи земята на търговския център.

В последния ден на ноември Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) обяви, че разрешава сделката за столичния търговски център Paradise Center. Документите за окончателното прехвърляне на собствеността към южноафриканския инвеститор NEPI Rockcastle вече са внесени в Търговския регистър, като все още се обработват.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Българи на Бяло море

Българи на Бяло море

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK