С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
14 2 фев 2018, 14:01, 26699 прочитания

Marriott - луксозният гост на площад "Македония"

Италианската Finvis инвестира 90 млн. евро в първия хотел на международната верига в България

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко

- Италианската Finvis строи първия обект на международната верига в страната.

- 90 млн. евро е инвестицията в проекта, който освен хотел включва офисна, търговска и жилищна част.

- След 3-4 години високият сегмент хотели ще се пренасити - освен Marriott ще отворят InterContinental, Hyatt, Swissotel и обект на НИКМИ до НДК.
Софийският хотелски пазар минава на по-високо ниво. Буквално, защото в 113-метрова сграда ще се появи нов 5-звезден обект. Освен че това ще е хотелът, подслонен в най-висока сграда в София, той ще е под бранда на непозната досега тук марка - американската Marriott. Откриването му е планирано за октомври 2020 г. и със своите 232 стаи ще е вицешампион по големина сред 5-звезните хотели в столицата (след "Маринела"). Адресът е в центъра, на мястото на някогашния "Солни пазар", до сградата на КНСБ и новата офис кула City Tower на площад "Македония", срещу министерството на земеделието.

Инвестицията в проекта е разчетена на 90 млн. евро и се движи от италианската компания Finvis, като се ползват и български мениджъри. Очакванията са, че с появата на високата 113 метра сграда зоната съвсем ще промени облика си на бизнес център и това ще даде тласък не само на бизнесите и цените на имотите в района, но като цяло и на хотелската индустрия (виж другия текст) и офис пазара в столицата, при това в най-скъпия сегмент. Поредният почти небостъргач, разбираемо, поражда и притеснения как ще се отрази на и без това задръстения трафик в района. Но разрешителното за строеж е старо и сега, когато строителството вече е в ход, темата не е разглеждана.


Високо, високо

Със своите 113 м височина сградата, която ще се нарича Itower (от Italian Tower), ще е третата по височина в София. Първенецът засега е 126-метровият Capital Fort, намиращ се на входа на столицата откъм "Цариградско шосе", който обаче ще бъде изпреварен от съседа си Sky Fort с гигантските 202 метра след 3 години. Хотелската сграда ще превъзхожда и съседите си - сградата на КНСБ с нейните 88 метра и наскоро построената City Tower с нейните 74 метра.

Проектът е на италианската Proger, която има международен опит в подобен тип задания. Софийското е за комплекс от два блока - един шестетажен с офиси, търговски център, фитнес, СПА, ресторанти и свързан с него втори блок с 30-етажна кула. От партера до 21-вия етаж ще е разположена хотелската част с 232 стаи, конферентни и бални зали, а от 22-и до 29-и ще са апартаменти (виж визуализацията). На последния етаж ще има скай ресторант. Под земята ще се изградят три етажа паркинги и сервизни помещения. Теренът, на който се работи, е с големина близо 5 декара, а разгъната застроена площ на обекта ще достигне 70 хил. кв.м.



От септември на площадката е струпана изкопна техника. Заложеният срок за завършване на строителството е 30 месеца. Финансирането е осигурено с банков кредит и собствен капитал на инвеститора, каза за "Капитал" Христина Кирчева, която е в ръководството на дружеството-инвеститор "Айтауър дивелопмент".

Инвеститор от Рим
90 млн. лв. е инвестицията в строителството

Finvis не е позната с други проекти в България. В последния годишен отчет на базираната в Рим компания се вижда, че към края на 2016 г. активите й са за 48.4 млн. евро, а най-голямата й инвестиция е софийската. Мажоритарен собственик на италианската компания с 99.2% е 71-годишния Виторио Гори.

По думите на Христина Кирчева Finvis има дългогодишен опит в сферата на финансите и недвижимите имоти. В България се появява през 2003 г., когато в съдружие с кипърска и португалска компания основава "Ай Ти риъл истейт". Това е дружеството, което купува терена на "Солни пазар" за близо 7 млн. лв. За това най-вероятно е помогнала Уникредит Булбанк, в чиято полза е имало залог от 2008 г., който наскоро е заличен. Следват години на проектиране и изваждане на необходимите разрешителни за сградно строителство, но плановете са попарени от финансовата криза от 2008 г. С отшумяването й се пристъпва към промени и размразяване на проекта.

В бележките към отчета на италианското дружество за 2016 г. се посочва, че досегашните партньори не са имали възможност да осигурят необходимото финансиране за проекта и затова Finvis е увеличил участието си. През пролетта на 2016 г. "Ай Ти риъл истейт" се преобразува в "Айтауър дивелопмент", чийто едноличен собственик става "Финвис", а капиталът й след последното увеличение е 46.9 млн. лв. "Инвеститорът имаше волята да стои зад тази инвестиция за последните 11 години, преминавайки през кризата и всички административни процедури по одобрението на проекта. Най-важното сега е, че проектът започна да се изгражда", добави Кирова, която е в управлението на дружеството.

Как ITower става Marriott

Илюстрация

И ако проектът за строителството е инвестиционна одисея сам по себе си, историята за това как той успява да привлече като оператор на хотелската част американската верига Marriott е също интересна. Нейни представители многократно са се изказвали, че търсят възможност да стъпят на пазара в България, а към конкретния обект най-напред в средите на строителните предприемачи се говореше, че ще е оглеждан от друга голяма хотелска верига - Hayatt. Американският бранд обаче се договори с друг обект - на паметника "Левски".

"През последните години се откри ниша на пазара на 5-звездните хотели в София и привличането на международна верига като Marriott беше ключов момент за проекта", обясни Христина Кирчева. Тя разказа, че проектът е бил в завършен технически етап, когато е започнала селекцията за хотелски оператор. "Marriott бяха избрани, след като представиха най-добрите параметри, съчетани с подходяща концепция за местния пазар. След подписването на договора техническата документация беше изследвана детайлно от представители на веригата и в сътрудничество с местния ни екип се адаптира спрямо техните световни стандарти. ITower ще бъде първият и единствен за момента хотел от веригата Marriott и ще предложи специфичните за бранда интериор и услуги с качество, признато като водещо в световен мащаб", добави още мениджърът на проекта. Преговорите са продължили около година, а окончателният договор е бил подписан през есента на миналата година.

Веригата има хотели в 122 държави по света, а приходите й за 2016 г. са 17 млрд. долара. Бизнесът се развива под 30 различни бранда, сред които Sheraton и Ritz. Все още не е ясно под коя от марките ще отвори първия си обект в България - JW Marriott или Marriott, като първата е в по-високия ценови сегмент и вече се предлага в Букурещ. Потърсени от "Капитал", от Marriott International казаха, че биха могли да разкрият подробности по проекта след месец-два, но на този етап се въздържат от предоставянето на информация.

Който и от двата бранда да бъде избран, с отварянето на още един луксозен хотел в София конкуренцията в сегмента на 5-звездните обекти в столицата сериозно ще се промени. От една страна, това би могло да окаже натиск върху цените, но от друга - би спомогнало за издигане на индустрията на по-високо равнище. "Този хотел несъмнено ще бъде един от най-луксозните в столицата и страната и ще допринесе за повишаване на конкурентността в този бранш, респективно за предлагането на все по-качествени туристически услуги, а като част от тази световна хотелска верига определено ще привлича туристи от този сегмент", смята Христина Кирчева.

По отношение на офисната част експерти от имотни агенции смятат, че възвръщането на инвестицията ще бъде по-бавно в сравнение с хотелската част. Причината е, че подземните паркинги на три етажа оскъпяват значително проекта, а наемните нива не могат да са много по-високи от средните за района, още повече че в съседство е City Tower, а недалеч е и гигантът "Милениум център".

Районът след три години
Цените за двойна стая в София в 5-звезден хотел са между 200 и 600 лв.

Отварянето на луксозен хотел, офис сграда, търговски център с магазини и ресторанти от такъв мащаб неминуемо ще се отрази върху цялостния облик на частта около площад "Македония". Това ще повлияе върху трафика и ще увеличи потока от хора в района. В резултат ще се отворят възможности пред предприемачи в сектора на търговията, услугите, ресторантьорството. Подобни инвестиции водят до повишаване на качеството на живот в зоната и до поскъпване на имотите. Сред облагодетелстваните ще е и Българската фондова борса (БФБ), която досега стоеше някак откъсната от бизнес динамиката на деня, но скоро ще се окаже в сърцето на истинско сити.
Нашествието на петзвездните хотели
Ако всички планове се осъществят, легловата база ще се увеличи двойно

Потокът от туристи към столицата, съживяването на чуждите инвестиции след кризата, а и бавното поскъпване на нощувките в София явно правят хотелиерския бизнес атрактивен. Само през идните три години в столицата ще отворят обекти на три непознати дотук световни вериги - най-скоро ще е Intercontinental (Radisson до миналата година, сега разширяван до 182 стаи и ще заработи през май), догодина ще има Hyatt (190 стаи), а накрая и Marriott. В периода ще отвори и петзвезден хотел (350 стаи) в "Милениум център", но там инвеститорът НИКМИ не ползва чужди брандове. Договор за Swissotel (200 стаи) има и турската "Гаранти коза" за проекта си в "Младост", но там строителството върви бавно и дата на отваряне няма. План за ремонт и вдигане до 5 звезди има и новият собственик на "Гранд хотел България". От петте нови или разширени обекта първите три са на български собственици, какъвто е доминиращият вид стопанин на хотелския пазар в страната и в столицата. Marriott ще е с италиански капитали, но инвеститорът не е с трайни интереси в хотелиерския бизнес, затова може и да смени собственика си след завършването.

В резултат от всички тези планове хотелските легла във високия сегмент ще нараснат почти двойно. Новите брандове вероятно ще тестват по-високи цени, но ако всичко начертано заработи и няма бум в бизнес и туристическите визити към София, конкуренцията вероятно ще натисне офертите отново надолу.

Marriott и конкурентите

Marriott всъщност получи присъствие в страната - през септември 2016 г. компанията сключи глобална сделка, с която купи конкурента си Starwood Hotels&Resorts Worldwide, с което се създаде най-голямата хотелско дружество в света, притежаващо 30 вериги хотели в повече от 120 държави. Starwood Hotels, вече част от групата Marriott, оперира два петзвездни хотела в София - хотел "Балкан", част от веригата The Luxury Collection, както и хотел "Сенс", който е към веригата Design hotels. И двата обекта са с пазарна концепция в клас Luxury, възприето като най-високото ниво при петзвездните хотели.

Сега навлизането с директно с бранда Marriott ще усили конкуренцията в най-успешната ниша, т.нар. upper upscale - висок клас хотели, насочени към бизнес гости, конферентен туризъм и хора, пътуващи за удоволствие с по-високи бюджети. На този терен вече присъстват някои от другите международни оператори, като например Hilton, оперираща едноименния хотел до НДК. В процес на строителство е и хотелът на мястото на бившето кино "Сердика" в столицата, който ще бъде с бранда на друг голям играч в сектора - Hayatt чрез бранда си Hyatt Regency. Инвеститор в обекта е "Тера тур сървиз", свързана с директора на "Лукойл България" Валентин Златев. Intercontinental е позициониран малко над високия клас като доближава т.нар. луксозна категория.

Преди година пък в България стъпи азиатската верига Swiss - Belhotel, която вече управлява хотел "Димят" във Варна, а година по-рано компанията "Кемпински" напусна градския туризъм в България, след като прекрати сътрудничеството си със софийския хотел "Маринела", известен още като Японския.

Въпросът с цените

За бъдещи цени е трудно да се говори. Сега в София в работещите петзвездни обекти те варират между 200 и 600 лв. за двойна стая, като върховите нива са и заради европредседателството. Ако се съпоставят същите хотелски вериги в Будапеща, се вижда, че разликата в предлаганите цени е сравнително малка. Така например стандартна стая хотел Intercontinental е с цена 332 лв., в Marriott - 379 лв., а в двата хотела с бранда Hilton - съответно 332 и 308 лв. за 19 февруари. За същата дата в австрийската столица Виена настаняването в хотел Intercontinental e 636 лв. за двойна стая, в двата хотела от веригата Luxury Collection - съответно 702 и 804 лв., а в хотела Park Hyatt - 773 лв., сочат данните в сайта booking.com. Цените на Marriott и Hilton са съответно 428 и 345 лв. за вечер. От резервационната система на софийския Intercontinental за май се виждат оферти за около 400 лв.

По темата работи и Деница Ватева
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Как програмисти избират офис сграда? Задължително до метро Как програмисти избират офис сграда? Задължително до метро

"ММ солушънс" нае новопростроената Kite в София. Проектант и основен собственик е арх. Борислав Богданов

18 авг 2019, 712 прочитания

Карта на стартъпите при имотите Карта на стартъпите при имотите

Първият Proptech&Contech доклад за България описва 22 дигитални решения

16 авг 2019, 2904 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Имоти" Затваряне
Bulgarian Properties: Средната цена на жилище в София вече е над 1000 евро/кв.м

През 2017 г. цените са нараснали с 16% спрямо предходната година. Новото строителство ще успокои ръста в цените, прогнозират от агенцията

Защо се бавят бързите влакове

КЗК връща в спечелени от чужди компании търгове за нови жп линии играчи като Ковачки, "Водстрой" и "Джи Пи груп"

Как Су-25 полетя към Беларус "през задния вход"

Ремонтът на щурмовите самолети продължава след сложен парламентарен лупинг

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

БАЗА данни

Какво показва годишната изложба в СГХГ на номинираните за наградата за съвременно изкуство БАЗА

Вдъхновението Хидра

Малкият, но изключително красив гръцки остров е не просто ваканционна дестинация, но и център на модерното изкуство