С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
1 27 юли 2018, 14:09, 5462 прочитания

Между архитектурата и комерсиалната стойност

Как се балансират творчеството, пазарната ефективност и универсалните ценности

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
За всеки, който следи архитектурния бранш, приетото статукво гласи, че контролът на архитектите върху крайния резултат на даден проект постепенно отслабва заради все по-тясната специализация на ролите в строителството и огромната нужда от пазарна ефективност. Това не е непременно нещо лошо, а просто промяна в начина, по който индустрията вижда ролята на проектантите. Ако проектът им се управлява добре и сметките излизат, тази експанзия във видовете роли може да води само до добро.

Александър Доу
над 20-годишен опит в различни области на строителната индустрия – мениджмънт, строително-инвестиционна дейност и архитектура, градоустройство. Става част от екипа на Stephen George International като съдружник и управляващ директор на българския й офис преди 9 години (от 2009 до 2018).

Идеалът на архитекта е да подобрява живота чрез средата, която създава. По своята същност архитектите сме етични, но способността ни да пренасяме този идеал в практиката често бива стеснена от комерсиалните ограничения. Ние сме икономически полезни само когато успеем да създадем и икономически успех или когато нашето име или стилистика създават стойност. И докато звездно-архитектурната система, от една страна, е продукт на архитектурния свят и медия, от друга, тя е силно зависима от пазарните нужди.

С опита и времето установих, че успешният проект е силно зависим от процеса, който стои зад него – преходът до финала често може да се окаже дори по-важен от крайния резултат. Добрият архитект като всеки добър лидер би трябвало да е развил критичен подход към собствените си идеи, благодарение на постоянната нужда да се кооперира с други професионалисти и постоянната ерозия на егоцентричната част от този процес. В архитектурата тази ерозия на егото трябва да е изразена най-вече в ежедневието, когато трябва да слушаме други гледни точки и да ги ценим в баланс със собствените си идеи. И евентуално да достигнем до все по-малка привързаност към своите мнения. Или казано накратко, пет глави мислят по-добре от една, но само ако се научиш да слушаш.
По своята същност архитектите сме етични, но способността ни да пренасяме този идеал в практиката често бива стеснена от комерсиалните ограничения.

В нашата компания приоритет №1 за всеки проект е бизнес планът на клиента. Това е изключително важно за нас, защото генерално за това сме наети – да проектираме бизнес. В същото време архитектите по природа са визионери, но за да имплементират ценностите си, те имат нужда от фиксирана програма и фиксиран процес, с който всички участници се съгласяват и спазват. Фокусирането върху процеса позволява на екипа да задава и отговаря на правилните въпроси в правилното време и да води всички участници в проекта заедно със себе си в това пътуване. Лошите решения идват, когато този процес се прекъсва. Например – когато даден проект е застрашен от нарастващи разходи. Или когато времевата рамка не се спазва или изтича. Тогава останалите части започват да страдат.


Друг пример е, когато дадена сграда има лошо влияние на околната среда, затруднява трафика и планирането – доста често срещана ситуация. Ако не й се обърне необходимото внимание и не се отделят необходимите ресурси, това може да има изключително негативно влияние не само върху самия проект, но може да се отрази зле на целия град. Същото важи и за други аспекти на архитектурата – избор на материали, функционално разпределение или дори генералната пропорция спрямо заобикалящата среда, в която дадена сграда се заражда. Лоши и неетични избори се правят, когато не се придържаме към правилния процес. А резултатът е лоша комуникация между инвеститорите и архитектите и тотално игнориран етичен и социален аспект на проекта.

Как измерваме или разбираме какво е етиката в архитектурата? Лично аз използвам модел със застъпващите се кръгове, за да определя степента на етичност. Това решение влияе ли на основната цел на инвеститора? Това решение има ли негативно влияние върху града? Направили ли сме всичко по силите си, за да избегнем негативните последствия за околната среда като цяло? Ако отговорим на всички тези въпроси и успеем да пресъздадем сърцевината на идеята си правилно, логично бихме стигнали до съгласие. И това е универсален принцип, който може да бъде приложен за всяко решение и област в живота.

Между архитектурата и комерсиалната стойност





След като даден клиент ни ангажира с проект, на първо място ние сме там, за да удовлетворяваме неговите изисквания, или в най-чистата форма – да служим. Но в тези взаимоотношения сме задължени да направим всичко по силите си, за да запазим живи идеалите на архитектурата. Всички ние живеем в урбанизирана среда, дори да сме в хижа в гората. Без добра архитектура всички понасяме последствията. Здравето ни е увредено от замърсяването, некачествените материали дегенерират по негативен начин, имотите се обезценяват и генералният ефект на това да не спазваме етични стандарти, може да има изключително лоши последствия за бъдещия икономически успех на града. Историята ни учи, че добре планираната среда е част от универсалното добро – тя остарява добре и устоява на въздействието на времето.

Добрата съвест и желанието да си част от това генерално добро са основните етични въпроси. В модерната индустрия процесът, на който залагаме в началото на даден проект е превозното средство за всички тези ценности, включително и за един по-качествен дебат за архитектурата. И ключова съставна на всеки успех е умението да интегрираме тези ценности в параметрите на бизнесите, които проектираме.
Stephen George International е международният филиал на Stephen George and Partners – една
от водещите архитектурни практики във Великобритания с над 50 архитекти. Самостоятелното портфолио на фирмата се разпростира от големи градоустройствени схеми със смесено предназначение, през офиси, жилнищни и индустриални сгради, чак до корпоративен интериор и дизайн. Студиото реализира проекти в България, Великобритания,
Централна Европа, Русия, Близкия изток и др.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Ново време за "Славянска беседа" 3 Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

11 окт 2019, 6920 прочитания

Велинградският хотел "Велина" има нов собственик Велинградският хотел "Велина" има нов собственик

Строителят и хотелиер Христо Томов е придобил 94% от дружеството през борсата срещу 12 млн. лева

10 окт 2019, 6267 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Строителство и имоти" Затваряне
Colliers: 70% от новозакупените жилища са на етап "строеж"

През първите шест месеца проектите в активно строителство се увеличават, делът на покупки с инвестиционна цел също расте

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие