С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 27 юли 2018, 14:09, 5439 прочитания

Между архитектурата и комерсиалната стойност

Как се балансират творчеството, пазарната ефективност и универсалните ценности

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
За всеки, който следи архитектурния бранш, приетото статукво гласи, че контролът на архитектите върху крайния резултат на даден проект постепенно отслабва заради все по-тясната специализация на ролите в строителството и огромната нужда от пазарна ефективност. Това не е непременно нещо лошо, а просто промяна в начина, по който индустрията вижда ролята на проектантите. Ако проектът им се управлява добре и сметките излизат, тази експанзия във видовете роли може да води само до добро.

Александър Доу
над 20-годишен опит в различни области на строителната индустрия – мениджмънт, строително-инвестиционна дейност и архитектура, градоустройство. Става част от екипа на Stephen George International като съдружник и управляващ директор на българския й офис преди 9 години (от 2009 до 2018).

Идеалът на архитекта е да подобрява живота чрез средата, която създава. По своята същност архитектите сме етични, но способността ни да пренасяме този идеал в практиката често бива стеснена от комерсиалните ограничения. Ние сме икономически полезни само когато успеем да създадем и икономически успех или когато нашето име или стилистика създават стойност. И докато звездно-архитектурната система, от една страна, е продукт на архитектурния свят и медия, от друга, тя е силно зависима от пазарните нужди.

С опита и времето установих, че успешният проект е силно зависим от процеса, който стои зад него – преходът до финала често може да се окаже дори по-важен от крайния резултат. Добрият архитект като всеки добър лидер би трябвало да е развил критичен подход към собствените си идеи, благодарение на постоянната нужда да се кооперира с други професионалисти и постоянната ерозия на егоцентричната част от този процес. В архитектурата тази ерозия на егото трябва да е изразена най-вече в ежедневието, когато трябва да слушаме други гледни точки и да ги ценим в баланс със собствените си идеи. И евентуално да достигнем до все по-малка привързаност към своите мнения. Или казано накратко, пет глави мислят по-добре от една, но само ако се научиш да слушаш.
По своята същност архитектите сме етични, но способността ни да пренасяме този идеал в практиката често бива стеснена от комерсиалните ограничения.

В нашата компания приоритет №1 за всеки проект е бизнес планът на клиента. Това е изключително важно за нас, защото генерално за това сме наети – да проектираме бизнес. В същото време архитектите по природа са визионери, но за да имплементират ценностите си, те имат нужда от фиксирана програма и фиксиран процес, с който всички участници се съгласяват и спазват. Фокусирането върху процеса позволява на екипа да задава и отговаря на правилните въпроси в правилното време и да води всички участници в проекта заедно със себе си в това пътуване. Лошите решения идват, когато този процес се прекъсва. Например – когато даден проект е застрашен от нарастващи разходи. Или когато времевата рамка не се спазва или изтича. Тогава останалите части започват да страдат.


Друг пример е, когато дадена сграда има лошо влияние на околната среда, затруднява трафика и планирането – доста често срещана ситуация. Ако не й се обърне необходимото внимание и не се отделят необходимите ресурси, това може да има изключително негативно влияние не само върху самия проект, но може да се отрази зле на целия град. Същото важи и за други аспекти на архитектурата – избор на материали, функционално разпределение или дори генералната пропорция спрямо заобикалящата среда, в която дадена сграда се заражда. Лоши и неетични избори се правят, когато не се придържаме към правилния процес. А резултатът е лоша комуникация между инвеститорите и архитектите и тотално игнориран етичен и социален аспект на проекта.

Как измерваме или разбираме какво е етиката в архитектурата? Лично аз използвам модел със застъпващите се кръгове, за да определя степента на етичност. Това решение влияе ли на основната цел на инвеститора? Това решение има ли негативно влияние върху града? Направили ли сме всичко по силите си, за да избегнем негативните последствия за околната среда като цяло? Ако отговорим на всички тези въпроси и успеем да пресъздадем сърцевината на идеята си правилно, логично бихме стигнали до съгласие. И това е универсален принцип, който може да бъде приложен за всяко решение и област в живота.

Между архитектурата и комерсиалната стойност





След като даден клиент ни ангажира с проект, на първо място ние сме там, за да удовлетворяваме неговите изисквания, или в най-чистата форма – да служим. Но в тези взаимоотношения сме задължени да направим всичко по силите си, за да запазим живи идеалите на архитектурата. Всички ние живеем в урбанизирана среда, дори да сме в хижа в гората. Без добра архитектура всички понасяме последствията. Здравето ни е увредено от замърсяването, некачествените материали дегенерират по негативен начин, имотите се обезценяват и генералният ефект на това да не спазваме етични стандарти, може да има изключително лоши последствия за бъдещия икономически успех на града. Историята ни учи, че добре планираната среда е част от универсалното добро – тя остарява добре и устоява на въздействието на времето.

Добрата съвест и желанието да си част от това генерално добро са основните етични въпроси. В модерната индустрия процесът, на който залагаме в началото на даден проект е превозното средство за всички тези ценности, включително и за един по-качествен дебат за архитектурата. И ключова съставна на всеки успех е умението да интегрираме тези ценности в параметрите на бизнесите, които проектираме.
Stephen George International е международният филиал на Stephen George and Partners – една
от водещите архитектурни практики във Великобритания с над 50 архитекти. Самостоятелното портфолио на фирмата се разпростира от големи градоустройствени схеми със смесено предназначение, през офиси, жилнищни и индустриални сгради, чак до корпоративен интериор и дизайн. Студиото реализира проекти в България, Великобритания,
Централна Европа, Русия, Близкия изток и др.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Офис формулата на Park Lane 3 Офис формулата на Park Lane

Как проектът се структурира като инвеститори, строители, наематели

19 сеп 2019, 3850 прочитания

Британската финтех компания Tide се мести в Mеgapark от споделено пространство 1 Британската финтех компания Tide се мести в Mеgapark от споделено пространство

Екипът от близо 100 служители ще се увеличи с над 80% до края на 2019 г.

12 сеп 2019, 2026 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Имоти" Затваряне
Colliers: 70% от новозакупените жилища са на етап "строеж"

През първите шест месеца проектите в активно строителство се увеличават, делът на покупки с инвестиционна цел също расте

Споделеното падение на WeWork

За по-малко от 9 месеца основаното в Ню Йорк дружество се превърна от един от най-високооценените стартъпи в САЩ в компания със съмнително бъдеще в инвестиционните кръгове.

Замлъкването на "Хоризонт"

Скандалът с опита за отстраняване на журналистката Силвия Великова оголи истината за медийната ситуация в България

Кой ще превъоръжи пехотата

Основната интрига около новите бронирани машини на армията се очертава да е между General Dynamics и Patria

Тайният живот на "затворените" сметища

Градските депа за боклуци, които на документи са закрити, се ползват незаконно, което освен до пожари може да доведе до санкции от ЕС

Кино: "Далеч от брега"

Обикновеният човек срещу статуквото в новия филм на Костадин Бонев

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата