С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
12 2 ное 2018, 16:53, 5544 прочитания

Има ли алтернатива на трафика и трудното паркиране

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Владислав Дечев е част от първоначалния екип, който формира офиса на SGI в България през 2010 г. През 2015 г. става директор, водещ техническия и дизайнерския екип на "Международната архитектура" в офиса в София. Има над 10-годишен опит в проектирането на мащабни градоустройствени проекти, промишлени съоръжения и складови бази, офиси, жилищни и търговски обекти в България, Европа и Близкия изток.

Във всеки последен брой на "Капитал" от месеца специалисти ще анализират важни, но рядко обсъждани теми за градско планиране, дизайн и архитектура в специалната рубрика на архитектурното бюро Stephen George International.

Статистиката е недвусмислена – най-големите градове растат, а най-много сред тях расте София. В комбинация с културните навици по-големият брой нови жители означава десетки, дори стотици хиляди допълнителни коли по градските улици. Автомобилите създават трафик, екологични проблеми и затруднено паркиране. Затова и темата строителство и инвестиционни намерения често се свързва с негативите на увеличения трафик.

Защо
Първата причина за дисбаланса в градското паркиране е "старо срещу ново". В началото на века, а после и през 70-те и 80-те години на ХХ век, когато се разширявала в полуцентралните и в панелните си квартали, в София имало много по-малко жители и коли. В тези зони днес проблемите с паркоместата са най-изразени.


Вторият дисбаланс е заради несъответствието между изискуемите по закон паркоместа за новопостроени сгради и реалните нужди на обитателите им. За жилищни сгради минималното изискване е едно паркомясто на един апартамент. Всички знаем, че втората кола в семейството отдавна не е луксът, който беше. За офис сгради разминаването е още по-осезаемо. Законът изисква едно паркомясто на средно 80 кв.м от надземната площ на сградата. Това означава едно паркомясто на осем или десет служители. Тази пропорция е нереалистична, особено в секторите IT и Support. Важно е да се каже обаче, че именно компаниите от този сектор са едни от малкото в бизнеса, които осъзнават реалните нужди на служителите си и изискват по-големи паркинг площи.

Последният дисбаланс идва от пазарните практики при продажба и наемане на жилища. Законът задължава проектанти и строители да осигурят необходимите паркоместа за всяка сграда. Но "осигурени" и "правилно разпределени" са две различни неща. Примери може да откриете в двойните гаражи или зависимото паркиране (една кола зад друга или една над друга (чрез платформи) – случаи, в които е невъзможно използването на единично място за един апартамент. Допълнително усложнение идва и от начина на придобиване на гараж или паркомясто. Високите цени (понякога по-високи на кв.м от тези за жилищни площи) често отказват новодомците от покупка на паркомясто или гараж. Така колите с иначе осигурено място в имота въпреки всичко нощуват на улицата. Струва си да се спомене и вторичният пазар на паркоместа - такъв всъщност няма. При препродажба или последващо отдаване под наем няма регулатор, задължаващ прикрепянето на гаража към основната жилищна единица.

Как и какво
може да бъде решението?



Преди да търсим решения, трябва да отговорим на един въпрос: По-правилно е да ограничим/забраним използването на автомобила като средство за придвижване? Или да погледнем по-трезво на проблема и да търсим решения в осигуряване на инфраструктура (улици/паркинги)?

Правилният подход е "и двете"!

Едно възможно решение е например такса "задръстване" (примера на Лондон). Това е малко по-агресивен вариант на вече отдавна регламентираното платено паркиране. И двете мерки трябва да стимулират използването на градски транспорт пред личните автомобили. Услугите за споделени електромобили също със сигурност облекчават трафика, а и отделените вредни емисии. Съществена промяна може да дойде при диверсифициране на "горещите точки" на пазара на офисни площи. Вместо централните райони може да се развиват периферните, по-дишащи райони на града. В градоустройственото планиране на София тази идея вече е добре залегнала.
Все пак обаче най-важно остава развитието на градската инфраструктура. Такова е разширяването на булеварди, намаляването на кръстовища чрез възли на няколко нива, изграждането на алтернативни трасета и маршрути, развитието на обществения транспорт - особено метро и трамвайни трасета.
Проблемът с паркирането може да се реши на първо място с адекватна промяна на нормите и чрез следене за тяхното спазване. Това ще накара бизнеса да инвестира и да балансира жилищните и офисните площи спрямо паркинг площите. Нормативните изисквания бяха актуализирани съвсем скоро, но все още има голямо поле за развитие.
Друга насока е изграждането на паркинг сгради. То е все още много чуждо за българския град, но много практично в гъстонаселени зони. Причината за липсата на такива сгради е, че наемът на паркоместа е по-евтин от този на офисни площи. Затягането на нормите обаче ще принуди инвеститорите да погледнат и в тази посока.

Проблемът с разпределянето на осигурените паркоместа е свързан с големи и времеемки промени в бизнеса, в брокерите, в предприемачите, в гражданите. Ако купувачите са по-информирани при покупка и наем на гараж, бизнесът ще реагира положително. Едно възможно, но радикално, решение е жилищата задължително да се "пакетират" с гараж/паркомясто. Така ще се намали необходимостта от паркиране по улиците и тротоарите. Друг вариант е осигуряването на различен брой паркоместа спрямо площта или броя на спалните на даденото жилище.

Всеки обитател на града усеща проблемите с трафик и паркиране, но са нужни усилията на държавно, общинско, и личностно ниво за решаването им. Нужна е отдаденост, постоянство и не на последно място – култура.
Stephen George International е международният бранд на Stephen George and Partners – една от водещите архитектурни практики във Великобритания. Създаден през 2009 г. в София, той разполага с екип от над 40 архитекти, инженери и дизайнери и собствено портфолио от разнообразни проекти - от логистични бази, през жилищно строителство до големи офис центрове и градоустройство в Европа, Русия, Близкия и Далечния изток.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 януари 2019г.
София Хотел Балкан

capital.bg/governmentevent

13-ТА ГОДИШНА СРЕЩА НА БИЗНЕСА С ПРАВИТЕЛСТВОТО


Пътят на България към еврозоната: какви ще са ефектите върху икономиката и как да се подготви бизнесът

Запазете своето място сега


Акценти в програмата:


  • Важните стъпки към Еврозоната
  • Какво предстои пред България през 2019: приоритетите на правителството
  • Колко голям е рискът за разделение между държавите от Еврозоната и останалите и къде е мястото на България
  • Политики и реформи, които ще доближат България до Еврозоната
  • Ефектът на еврото върху бизнеса
  • Как членството в Еврозоната ще се отрази върху икономиката и как бизнесът да се подготви

Към регистрацията

Прочетете и това

Новият бизнес квартал "Младост 5" 8 Новият бизнес квартал "Младост 5"

Зад комплекса на БАН на "Цариградско шосе" може да се появи нов офис и технологичен парк

11 яну 2019, 13100 прочитания

Най-големите сгради в София през 2018 г. Най-големите сгради в София през 2018 г.

Проектите с най-голяма разрешена площ са основно жилищни и са разпръснати из столицата

4 яну 2019, 8689 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Предприемаческа програма изпраща 70 европейци в САЩ

Двама българи бяха стипендианти на Young Transatlantic Innovation Leaders Initiative през 2018 г.

Стажове, стипендии, конкурси (19 – 25 ноември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Във Франция всеки студент има възможност да покаже на какво е способен

Филипа Тенева, завършила докторантура във Франция, разказва за впечатленията и опита си от френската образователна система

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Имоти" Затваряне
Строителството на жилища в България нараства значително през третото тримесечие

Последните данни на НСИ сочат, че визите за строежа им са се увеличили с 32% спрямо същия период миналата година

Танкер на абордаж

Либийският танкер BADR, който беше конфискуван, вкара България в международен скандал и страната има трудната задача да изчисти имиджа си, че не е съучастник в пиратски акт

Липсващото звено в стартъп веригата

Българи от Силициевата долина ще издърпват стартъпи към глобалната сцена

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Непознатата Лика Янко

Изложба проследява рядко разказваната история на репресираната по време на социализма българска художничка от албански произход

Кино: "Ралф разбива интернета"

Смислена анимация за приятелството и "живота" в Мрежата

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 2

Капитал

Брой 2 // 12.01.2019 Прочетете
Капитал PRO, Провал на сделката за Brexit, БНБ предупреди за рискове, без фабрика за сладоледи във Варна, горивата донесоха 2.8% годишна инфлация

Емисия

DAILY @7AM // 16.01.2019 Прочетете