Годишни тенденции в офис дизайна
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Годишни тенденции в офис дизайна

Годишни тенденции в офис дизайна

Добрата работна среда е от решаващо значение за ефективността на работещите в офисите

4560 прочитания

© Капитал


Александър Доу има над 20-годишен опит в различни области на строителната индустрия – мениджмънт, строително-инвестиционна дейност и архитектура, градоустройство. Става част от екипа на Stephen George International като съдружник и управляващ директор на българския й офис преди 8 години.

Офис сградата като единица може да бъде поместена почти във всякаква среда – в урбанизирания градски център, сред паметници на културата, в промишлена зона, в жилищен квартал. Често офис сградите се струпват в клъстъри в града според локация и достъпност, но тогава пък се сблъскваме с феномена на "мъртвия" офис квартал, който опустява след края на работния ден.

Едно от решенията на горното са комплексите със смесени функции, оформили се като тенденция в столицата последните години. В тази схема първите етажи са заети от търговски обекти, около офисите пък има жилищни сгради, хотели, а на покривите им – заведения с гледка. По този начин се създават мултифункционални пространства, чието ползване е много по-ефективно, споделят се удобства като паркова среда, спорт и търговски площи между различните функции, а защо не и намаляване на времето за транспорт (в редките случаи на живущите и работещи в същия комплекс).

Инвеститорите в последните години осъзнават все по-добре, че именно добрата работна среда е от решаващо значение за ефективността на работещите в офисите. Точно тук се вписват добре и смесените комплекси – реално там имаме "град в града" или комфортна и добре поддържана среда за сградите.

През последните години пазарът за офиси е все по-зрял и изискванията към крайния продукт се вдигат. Въпреки това към момента масово пазарът изисква т.нар. спекулативни офис сгради – сгради, създадени за общо отдаване под наем, които предполагат флексибилност и оптималност. Реалните примери за специално изначално разработени проекти за конкретен обитател – собственик и ползвател, са рядкост.

В този ред на мисли задачата пред архитектите никак не е лесна. Днешните работни места трябва да насърчават производителността и благосъстоянието на служителите, но едновременно с това да останат ефективни и ценово оптимални за предприемачите.

Какъв е стандартът в това отношение

Водещата характеристика остава стъклената фасада, която осигурява най-много дневна светлина в интериора. Стълбищата и асансьорите се разполагат в центъра, оставайки достъпни до всички точки на офисните зони. Общите части (или съотношението на сервизната сърцевина спрямо използваемата площ) са изключително важни – дори 2% разлика в този показател създават конкурентно предимство в очите на съвременните клиенти и наематели.

Гъвкавостта и адаптивността на пространството са друг водещ фактор. Офисите с "отворен план" се превърнаха в норма със своите предимства, но и недостатъци не липсват. В тях ефективността на площите е най-висока, служителите общуват неформално и работят по-лесно в екип. Всичко това е безспорен плюс, но в същото време се създават предпоставки за шумна среда, липса на лично пространство, притеснения от по-лесното разпространение на вируси и т.н., и т.н.

Офисът с отворен план няма да изчезне, но обитателите не могат да не повлияят. Ролята на архитектите е да развиват концепцията творчески, в отговор на все по-високите изисквания на времето и новите технологии. Наскоро развихме проект, в който конферентните зали могат да стават от много малки пространства за 4-ма в такива за 10-15 души. Работните зони пък се комбинират, за да побират както малки, така и големи екипи в обособени зони, но едновременно като част от общите пространства. Фирмите имат нужда бързо да посрещат потребностите на динамичния работен процес, за да останат конкурентни на пазара.

Модерният офис изисква и устойчивост и грижа за здравето на обитателите. Фасадите вече имат вградени автономни засенчващи елементи за контрол на слънчевата светлина и производство на енергия, климатичните системи са все по-енергоефективни, контролират движението на въздуха, соларните панели на покривите и рециклирането на отпадъците са част от дневния ред. Интериорният дизайн използва все повече елементи с вид на естествени материали и по-малко токсични съставки (VOC), прави зелени стени с живи растения и така запазва връзката с природата.

Новата работна култура, приема, че удовлетворението на служителите от добрата работна среда е ключов фактор за успеха на всяка компания. Наша задача е да запазим цялостта на "агнето", като в същото време сме приятели и с "вълка": или развиване на технологични и флексабилни решения, но запазвайки бюджетните рамки на клиента.

Stephen George International е международният бранд на Stephen George and Partners – една от водещите архитектурни практики във Великобритания. Създаден през 2009 г. в София, той разполага с екип от над 40 архитекти, инженери и дизайнери и собствено портфолио от разнообразни проекти - от логистични бази, през жилищно строителство до големи офис центрове и градоустройство в Европа, Русия, Близкия и Далечния изток.

Фотограф: Капитал
Александър Доу има над 20-годишен опит в различни области на строителната индустрия – мениджмънт, строително-инвестиционна дейност и архитектура, градоустройство. Става част от екипа на Stephen George International като съдружник и управляващ директор на българския й офис преди 8 години.

Офис сградата като единица може да бъде поместена почти във всякаква среда – в урбанизирания градски център, сред паметници на културата, в промишлена зона, в жилищен квартал. Често офис сградите се струпват в клъстъри в града според локация и достъпност, но тогава пък се сблъскваме с феномена на "мъртвия" офис квартал, който опустява след края на работния ден.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Airbnb и други загуби

Airbnb и други загуби

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK