С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
14 дек 2018, 17:19, 3943 прочитания

Годишни тенденции в офис дизайна

Добрата работна среда е от решаващо значение за ефективността на работещите в офисите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Александър Доу има над 20-годишен опит в различни области на строителната индустрия – мениджмънт, строително-инвестиционна дейност и архитектура, градоустройство. Става част от екипа на Stephen George International като съдружник и управляващ директор на българския й офис преди 8 години.
Офис сградата като единица може да бъде поместена почти във всякаква среда – в урбанизирания градски център, сред паметници на културата, в промишлена зона, в жилищен квартал. Често офис сградите се струпват в клъстъри в града според локация и достъпност, но тогава пък се сблъскваме с феномена на "мъртвия" офис квартал, който опустява след края на работния ден.

Едно от решенията на горното са комплексите със смесени функции, оформили се като тенденция в столицата последните години. В тази схема първите етажи са заети от търговски обекти, около офисите пък има жилищни сгради, хотели, а на покривите им – заведения с гледка. По този начин се създават мултифункционални пространства, чието ползване е много по-ефективно, споделят се удобства като паркова среда, спорт и търговски площи между различните функции, а защо не и намаляване на времето за транспорт (в редките случаи на живущите и работещи в същия комплекс).


Инвеститорите в последните години осъзнават все по-добре, че именно добрата работна среда е от решаващо значение за ефективността на работещите в офисите. Точно тук се вписват добре и смесените комплекси – реално там имаме "град в града" или комфортна и добре поддържана среда за сградите.

През последните години пазарът за офиси е все по-зрял и изискванията към крайния продукт се вдигат. Въпреки това към момента масово пазарът изисква т.нар. спекулативни офис сгради – сгради, създадени за общо отдаване под наем, които предполагат флексибилност и оптималност. Реалните примери за специално изначално разработени проекти за конкретен обитател – собственик и ползвател, са рядкост.

В този ред на мисли задачата пред архитектите никак не е лесна. Днешните работни места трябва да насърчават производителността и благосъстоянието на служителите, но едновременно с това да останат ефективни и ценово оптимални за предприемачите.



Какъв е стандартът в това отношение

Водещата характеристика остава стъклената фасада, която осигурява най-много дневна светлина в интериора. Стълбищата и асансьорите се разполагат в центъра, оставайки достъпни до всички точки на офисните зони. Общите части (или съотношението на сервизната сърцевина спрямо използваемата площ) са изключително важни – дори 2% разлика в този показател създават конкурентно предимство в очите на съвременните клиенти и наематели.

Гъвкавостта и адаптивността на пространството са друг водещ фактор. Офисите с "отворен план" се превърнаха в норма със своите предимства, но и недостатъци не липсват. В тях ефективността на площите е най-висока, служителите общуват неформално и работят по-лесно в екип. Всичко това е безспорен плюс, но в същото време се създават предпоставки за шумна среда, липса на лично пространство, притеснения от по-лесното разпространение на вируси и т.н., и т.н.

Офисът с отворен план няма да изчезне, но обитателите не могат да не повлияят. Ролята на архитектите е да развиват концепцията творчески, в отговор на все по-високите изисквания на времето и новите технологии. Наскоро развихме проект, в който конферентните зали могат да стават от много малки пространства за 4-ма в такива за 10-15 души. Работните зони пък се комбинират, за да побират както малки, така и големи екипи в обособени зони, но едновременно като част от общите пространства. Фирмите имат нужда бързо да посрещат потребностите на динамичния работен процес, за да останат конкурентни на пазара.

Модерният офис изисква и устойчивост и грижа за здравето на обитателите. Фасадите вече имат вградени автономни засенчващи елементи за контрол на слънчевата светлина и производство на енергия, климатичните системи са все по-енергоефективни, контролират движението на въздуха, соларните панели на покривите и рециклирането на отпадъците са част от дневния ред. Интериорният дизайн използва все повече елементи с вид на естествени материали и по-малко токсични съставки (VOC), прави зелени стени с живи растения и така запазва връзката с природата.

Новата работна култура, приема, че удовлетворението на служителите от добрата работна среда е ключов фактор за успеха на всяка компания. Наша задача е да запазим цялостта на "агнето", като в същото време сме приятели и с "вълка": или развиване на технологични и флексабилни решения, но запазвайки бюджетните рамки на клиента.
Stephen George International е международният бранд на Stephen George and Partners – една от водещите архитектурни практики във Великобритания. Създаден през 2009 г. в София, той разполага с екип от над 40 архитекти, инженери и дизайнери и собствено портфолио от разнообразни проекти - от логистични бази, през жилищно строителство до големи офис центрове и градоустройство в Европа, Русия, Близкия и Далечния изток.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

"Екса" е най-вероятният изпълнител на реконструкцията на Горнобанската баня "Екса" е най-вероятният изпълнител на реконструкцията на Горнобанската баня

Той предвижда осъвременяване на двата басейна, парна баня. сауна, джакузи и зала за събития

16 окт 2019, 1800 прочитания

Ново време за "Славянска беседа" 3 Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

11 окт 2019, 9306 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Строителство и имоти" Затваряне
Жк "Васил Божков"

Бивш имот на "Балканкар" на столичния булевард "Цар Борис III" ще се превърне в нов мащабен жилищен комплекс с 14 сгради

Още от Капитал
Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие

Кино: "Писма от Антарктида"

Модерна мелодрама за лъжата от любов

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10