Colliers: Моловете са пълни. Идват ритейл парковете
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Colliers: Моловете са пълни. Идват ритейл парковете

Хранителните вериги са с най-много новооткрити магазини през втората половина на 2018 г. Лидер е BILLA с четири, следвана с Lidl и T Market с три и "Фантастико" с един.

Colliers: Моловете са пълни. Идват ритейл парковете

Най-растящ е пазарът на търговски площи в Пловдив - там има нов мол и три парка през второто полугодие на 2018 г.

Боряна Генчева
8186 прочитания

Хранителните вериги са с най-много новооткрити магазини през втората половина на 2018 г. Лидер е BILLA с четири, следвана с Lidl и T Market с три и "Фантастико" с един.


На 1000 души население в България в края на 2018 г. се падат 109 кв. м търговски площи. За София този индикатор за наситеност се задържа на 316 кв.м през второто полугодие на 2018 г., но за Пловдив нараства на 254 кв.м. Това сочи ново проучване на Colliers International на пазара на търговски площи в България.

През второто полугодие на 2018 г. общото предлагане в София остава без промяна – 400 600 кв. м. За страната то нараства до 771 860 кв.м основно заради отварянето на Plovdiv Plaza с отдаваема площ от 35 000 кв. м. От консултантската компания следят основно търговските центрове над 10 000 кв. м.

Стабилен интерес към молове

През периода търсенето на модерни търговски площи в София запазва стабилни нива от 5670 кв. м, а за цялата година – 15 100 кв. м. От Colliers го отдават и на нови наематели, и на размествания на съществуващи. Преразпределиха се освободените от Carrefour хипермаркети в Paradise Center, Bulgaria Mall и The Mall. Основен играч тук е Billa, която е и веригата с най-голям брой откривания през втората половина на 2018 г. - четири. През периода хранителните вериги са били най-активни по отношение на откриване на нови обекти, показват данните на Colliers. Lidl и T Market са с по три нови магазина, "Фантастико" - с един.

Свободните търговски площи в софийските търговски центрове се задържат на нива от около 5%, а в тези в страната – на около 10%.

Заради изострената конкуренция собствениците на молове инвестират в преустройства и подобрения на сградите, в реорганизация на микса от наематели. От Colliers очакват тази тенденция да се запази. В първата половина на тази година се очаква да бъде открит Delta Planet Mall във Варна.

Ритейл парковете стават все по-търсени

Търговските паркове стават все по-търсен формат от търговци най-вече в градовете под 100 000 души население, в които няма молове или предлагането е недостатъчно. Обяснението е, че след като вече са заели позиции в големите градове българските и международните марки облекла, обувки и стоки за дома, виждат в ритейл парковете възможност да разширят дейността си.

Това предопределя интереса на предприемачи и инвестотри към развитието или придобиването на проекти за ритейл паркове, казват от Colliers. През втората половина на 2018 г. бяха открити три ритейл парка в Пловдив (G Center Plovdiv, "Ритейл парк Райков" и "Ритейл парк Пловдив ЮГ") и един в Костинброд ("Билла парк").

Освен откриването на нови търговски паркове, продължава модернизацията и разширяването на съществуващите - LC Waikiki отвори в софийския "Ритейл парк Jumbo Plaza". Към тях предстои да се присъединят CCC и Pepco. Самият ритейл парк беше придобит от български инвеститор.

Малко вакантни помещения по главните търговски улици

През втората половина на 2018 г. свободните площи по главните търговски улици на София намаляват от 8% на 6%. В Пловдив, Варна и Бургас показателят се свива с по около 1% и незаетите площи са съответно 3%, 6% и 8%. Наемите са стабилни, заетостта висока и текучеството на наематели на добри позиции – ниско. От Colliers очакват силното търсене да се запази.

През 2018 г. наемите на първокласни локации при търговските центрове и главните търговски улици в София остават стабилни и не се очакват съществена промяна в нивата им, обобщават от компанията.

На 1000 души население в България в края на 2018 г. се падат 109 кв. м търговски площи. За София този индикатор за наситеност се задържа на 316 кв.м през второто полугодие на 2018 г., но за Пловдив нараства на 254 кв.м. Това сочи ново проучване на Colliers International на пазара на търговски площи в България.

През второто полугодие на 2018 г. общото предлагане в София остава без промяна – 400 600 кв. м. За страната то нараства до 771 860 кв.м основно заради отварянето на Plovdiv Plaza с отдаваема площ от 35 000 кв. м. От консултантската компания следят основно търговските центрове над 10 000 кв. м.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Пазар в точка на замръзване

Пазар в точка на замръзване

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK