Моловете преживяха Carrefour
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Моловете преживяха Carrefour

Най-голямото предизвикателство беше да се преработи съществуващата площ в изцяло ново търговско пространство, обясняват от The Mall. Проектирането е сложно, а и реконструкцията се извършва при работещи магазини.

Моловете преживяха Carrefour

Върху близо 26 хил. кв.м свободни площи в столичните The Mall, Paradise и Bulgaria Mall влизат Billa и множество различни търговци

Боряна Генчева
12647 прочитания

Най-голямото предизвикателство беше да се преработи съществуващата площ в изцяло ново търговско пространство, обясняват от The Mall. Проектирането е сложно, а и реконструкцията се извършва при работещи магазини.


Търговията, също като природата, не търпи празни места. Когато веригата Carrefour, представлявана в България през франчайз от гръцка компания, изпадна в криза и после фалира, пазарният й дял бързичко беше усвоен от останалите вериги и магазини. Освободените площи в моловете обаче дълго напомняха за ритейл гиганта. Почти три години по-късно, при новата вълна собственици, и тази празнота се запълва – чрез раздробяване на пространствата, множество по-малки магазини и с почти соловото участие на "Билла България".

40 вместо един в The Mall

В The Mall на "Цариградско шосе" от 27 май ще има нови 40 магазина с различни размери и супермаркет Billa на 2450 кв.м, който ще е и един от най-големите на веригата. Магазините ще са във всички сегменти – мода, обувки, аксесоари, детски играчки, мебели и стоки за дома и други, обясни мениджърът на The Mall Димитър Кехайов. Адресът: бившият най-голям Carrefour в България, който беше върху 15 хил. кв.м - площ, приблизително колкото и на малък търговски център. Вече са подписани договори за търговски обекти върху 95% от площта, като голяма част от тях са дългосрочни - между 5- и 10-годишни, казват от мола.

При подбора е търсено разнообразие. Там се разширяват стари наематели, пожелали по-голямо пространство - например магазинът за детски играчки "Хиполенд", книжарници Ciela. Има и нови за мола имена. Магазинът на датската верига за дома Jysk ще е върху около 1200 кв.м. Веригата за обувки Mat Star е с площ над 800 кв.м. Върху 580 кв.м ще заработи магазин на новата верига Pepco. Модният бранд Sinsay, част от групата LPP, също ще е с магазин от над 800 кв.м. Той е единственият, който ще отвори за клиенти по-късно - през август.

След като затвори Carrefour, в мола няма и магазин за хранителни стоки. Близо 30% от клиентите в проучванията са потвърдили необходимостта от такъв. Избрана е "Билла", но с обект в пъти по-малък от Carrefour. "Хипермаркет форматът е вече концептуално остарял. Тенденцията за смаляване е глобална и ние трябва да се съобразим с нея", казва Димитър Кехайов.

За да обособят повече магазини, на мястото на бившия Carrefour са изградени нови пасажи, нов атриум и допълнителен ескалатор, който свърза новата част и партера на мола. След реконструкцията активните търговски площи в мола нарастват с около 25%. The Mall ще има над 250 магазина, при около 200 сега. Общата инвестиция в придобиването на собственост, ремонт на новото пространството надхвърля 24 млн. евро, съобщават от мола. През есента на 2017 г., когато The Mall стана собственост на южноафриканската компания Hystead, магазинът на Carrefour, тогава притежаван от Уникредит Булбанк, не беше част от сделката. Година по-късно инвеститорът го купи заедно със земята и подземния паркинг за около 40.5 млн. лева.

На три стъпки в Paradise

"На база на анализ на тенденциите на пазара, направен от нашия екип, в момента текат мащабна реорганизация и оптимизация на пространството на етаж минус 1 в Paradise Center", казва Боряна Пенева, лизинг мениджър на мола, който от септември 2017 г. е собственост на фонда от ЮАР Nepi Rockcastle. Там върху 6300 кв.м първоначално имаше магазин на Carrefour, после беше затворен, а в края на 2016 г. върху 3600 кв.м от тях за известно време имаше и "Пикадили". "Реконструкцията ще е на няколко етапа", продължава лизинг мениджърът. Първият вече е факт, като в зоната влизат основно търговци на стоки и услуги за дома - Lilly Drogerie, Gama Elit, English Home, Hometex, Textura, TopShop, VShops, Inmedio, Clean Zone, SDI, ZooMall, TAVEX и др. Съвсем скоро ще бъде открит и супермаркет Billa.

Четирима вместо един в Bulgaria Mall

"Върху една пета от бившите 5000 кв.м на Carrefour вече отвори магазин на "Билла". Останалите 4000 кв.м ще бъдат разделени между други три ключови наемателя", казва мениджърът на Bulgaria Mall Иван Табаков. Очаква се договорите, които са 7-10- годишни, да бъдат подписани до месец, а магазините да заработят през третата четвърт на годината. За кратко пространството на Carrefour беше заето от "Або Маркет" - магазин за директни продажби на български производители, но от октомври 2017 г. то е вакантно. "Новите наематели много добре допълват общия микс. Това са сериозни международни компании", казва Табаков, без да ги назове. И според него "големите формати за хранителните магазини вече не са популярни. Наблюдаваме процес на смаляване". Bulgaria Mall, в който през октомври миналата година като собственик влезе испанският фонд Squircle Capital, се намира точно срещу централата на "Билла България" и в непосредствена близост с най-представителния й магазин в София. Магазинът на веригата в мола обаче разчита на клиентела най-вече сред работещите в офисите към комплекса. В офис сградите Infinity (около 20 хил. кв.м), SPS Tower (10 хил. кв.м) работят около 3000 души. В средата на април акт 16 се очаква да получи и третата сграда (16 хил. кв.м), която ще добави още около 1200 - 1500 наематели.

Магазинът на Billa в Bulgaria Mall се простира на 900 кв.м търговска площ, което е стандартният формат за обектите от нашата верига, коментираха от "Билла България". Супермаркетите в The Mall и Paradise Center обаче ще са най-големите досега - с търговска зала от 1900 кв.м. "Тези два магазина са абсолютни изключения от цялостната ни стратегия. Двата магазина ще са с модерен интериор и изключително богат асортимент, както и със силен акцент върху свежите отдели", коментираха от компанията.

В Paradise първоначално имаше магазин на Carrefour, после Piccadilly, а сега ще има и Billa.

Търговията, също като природата, не търпи празни места. Когато веригата Carrefour, представлявана в България през франчайз от гръцка компания, изпадна в криза и после фалира, пазарният й дял бързичко беше усвоен от останалите вериги и магазини. Освободените площи в моловете обаче дълго напомняха за ритейл гиганта. Почти три години по-късно, при новата вълна собственици, и тази празнота се запълва – чрез раздробяване на пространствата, множество по-малки магазини и с почти соловото участие на "Билла България".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    jappy68 avatar :-|
    jappy68

    "Капитал", умолявам ви: имайте малко повече уважение към родния си език. Никак не ме привлича неграмотното ви предложение да се абонирам, тъй като ми оставала една "свободна" статия. Думичката, която ви трябва, е "безплатна", не ли?

  • 2
    mvn51595132 avatar :-|
    Кум Лисан

    Интересно кой би се абонирал, но явно има балъци.

  • 3
    t0d0 avatar :-|
    Pandipool

    Била е най-лошо заредения супермаркет. Покъртително зле са навсякъде. Този в Младост е под всякаква критика - няма студена Кола, има 2 вида студени бири. На замразените продукти от Бондюел няма ни броколи, ни царевица. Винаги като съм ходил до този магазин ми се е налагало да посетя друг след това, за да си довърша пазара.

  • 4
    antubis avatar :-|
    antubis

    До коментар [#2] от "Кум Лисан":

    Аз съм абониран. Капитал дават много вътрешна информация за икономиката и имотния ни пазар. И под вътрешна нямам предвид кой знае какви тайни, но са неща, които друг новинарски сайт няма да ги сподели.

  • 5
    anihilator_jack avatar :-|
    anihilator_jack

    До коментар [#3] от "Pandipool":

    От към асортимент не мога да говоря, но със сигурност имат най-киселите продавачки.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Българи на Бяло море

Българи на Бяло море

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK