Ударна дигитализация на пазара на имоти
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ударна дигитализация на пазара на имоти

Чрез специализиран софтуер бързо и качествено се създава digital twin

Ударна дигитализация на пазара на имоти

Агенциите въвеждат виртуални огледи и е-договори, за да могат да работят. Това ще наложи брокерите да станат консултанти

Боряна Генчева
29425 прочитания

Чрез специализиран софтуер бързо и качествено се създава digital twin

© Be There


Мнозина са изпитвали разочарованието брокер да ги покани за оглед на имот, описан с няколко изречения. Апартаментът да се окаже далеч и от желаното, и от снимките. А и целта на срещата всъщност е да се запознаете, за да ви предлага той и други имоти в бъдеще. Брокерите също търпят разочарования - от клиентите на "огледен туризъм". Такива, които обикалят имоти до безкрай, първо сами, после с близки и роднини, без сериозно намерение да купуват.

Само допреди месец този тип прахосване на време, енергия и нерви беше обичайна практика за българския пазар на недвижими имоти. Пред очите ни сега корона кризата вади този традиционно консервативен бизнес от зоната на комфорта му и силово го изстрелва на нова дигитална орбита. Има шанс технологиите - виртуални огледи, електронни документи и пр., да направят процеса на подбор и покупка на имот по-ефективен. Това преминава и през сериозни промени в начина, по който функционират и пазарът, и посредническите услуги на него.

Агенции минават онлайн

Снимките с дрон и виртуалните обиколки могат да поставят имота в контекст. Това обезсмисля криенето на реалното местоположение, информацията за което често е основен актив на брокера
Източник: Bulgarian Properties

Още на третия ден от въвеждането на извънредното положение Националното сдружение "Недвижими имоти" призова агенциите да използват новите технологии при организирането на огледи, за да могат да продължат да работят в условията на социална дистанция. "Преди ние подбутвахме клиентите си, а сега не можем да смогнем на запитванията", обясняват различни доставчици на VR и AR (virtual&augmented reality) услуги. Големите структури обикновено реагират по-мудно, но за броени дни сега няколко големи агенции обявиха, че пренасят основната си дейност онлайн. Обяснението на феномена е, че отдавна инвестират в подобни технологии. Но сега кризата ги е превърнала от латентна възможност в единствена алтернатива, за да има сделки.

"През 2007 г. въведохме видеоклиповете. През 2012 г. - Skype огледите, каквито вече се правят и по Viber. Почти от година предлагаме 360-градусови огледи, които разработваме сами. Поддържаме и Youtube канал, чиито абонати напоследък растат бързо", казва Полина Стойкова, изпълнителен директор на Bulgarian Properties. От създаването й агенцията работи предимно с чужденци, т.е. с хора на географска дистанция. При сегашната социална дистанция "нуждата от подобни решения бързо се разрасна и се ускори процесът по въвеждането им", казва Стойкова.

Преди дни от "Имотека" обявиха, че въвеждат дистанционно сключване на предварителен договор и пускат платформа за плащане на депозит през сайта. Всъщност това са довършителните функционалности по сайта, обяснява изпълнителният директор Люба Атанасова. От повече от година те работят върху цялостна система, която да позволи повечето стъпки при покупката на имот да се правят дистанционно. А огледите все по-често са виртуални.

В "Явлена" също твърдят, че са подготвени за кризисната реалност, защото от години инвестират средства, усилия и хора в дигитализация на процесите си. За някои от имотите имат 360-градусови панорамни турове, които се изработват от външен партньор - ogledi.bg. Сега усилено качват на сайта видеата си. "Не бяхме ползвали само електронен подпис. Отне ни известно време да проучим как стоят нещата и се надяваме до края на седмицата да започнем да го ползваме", казва Деница Георгиева, административен директор на "Явлена".

Защо въведените технологии не са прилагани? Отговорите са разнопосочни: "пазарът така или иначе вървеше - не се налагаше", "клиентите не бяха готови", "в бранша са закостенели", "брокерите се чувстват застрашени" и пр. Но вече ще се ползват.

Масови виртуални обиколки

Технологиите в по-ниския ценови клас също създават реалистична представа за предлаганите жилища. Плюсът им е, че с тях 360-градусовите панорами се изработват по-бързо
Източник: BG Estate

Безспорен хит за момента са виртуалните огледи чрез VR и АR технологии. А председателят на НС "Недвижими имоти" Добромир Ганев е убеден, че "до месеци те ще станат стандарт и ще са задължителни за онези, които искат да са част от пазара". "Атрактивни са за маркетиране и много ефективни за работата", добавя той.

Човек може да разгледа 360-градусовата обиколка на имота на телефона или на компютъра си вкъщи. Ако го хареса виртуално, е най-вероятно да му хареса и реално. Ще се уговори с брокера и със собственика, за да отидат дотам. Ако не го хареса - при въвеждане на VR технология 70% от физическите огледи отпадат, според емпирични изследвания на "Брокер 360". Процесът се оптимизира и тази ефективност при криза би трябвало да бъде оценена", казва собственикът на агенцията Георги Палпурин.

"Ефектът е, че се пестят време и средства на брокера, излишни безпокойства на собственика, разходи по пътуването за купувача, ако идва от чужбина. Създава се възможност за огледи 24/7, при това от цял свят. Можете и да го покажете на близките, без те да ходят до имота. А и в сегашните времена на ограничени пътувания, излизания и огледи нашите имоти са винаги на пазара", казва Камен Калудов, съосновател и съсобственик на платформата BG Estate.

360-градусовите огледи

Технологията на 360-градусовите огледи се появява през 2006 г. Пазарът тогава е неподготвен за нея, интернетът е слаб, няма хардуерно обезпечаване. По-късно Google (Street View) и Facebook въвеждат формата и това го прави много популярен. Преди десетина години е основана и американската компания Matterport, която изобретява хардуер (камера) и специализиран софтуер, чрез които бързо и качествено се създава digital twin - не просто свързани 360-градусови панорами, а 3D модел с реални размери. При това технологията не позволява изображенията да бъдат манипулирани. В България с Matterport сега работят три фирми - по информация на Сергей Кан, чиято Be There е една от тях. Технологията е много качествена, но е скъпа за българския пазар. "На него тоталното недоверие между купувачи, продавачи и брокери не позволява на брокерите да инвестират в промотиране на имоти никакви пари", смята Сергей Кан.

В последните години няколко фирми в България създават подобни платформи за собствени цели. Такъв пример е агенцията "Брокер 360". Основателят й Георги Палпурин обяснява, че сега отварят платформата и за други брокери. Тя ще им позволи сами да създават виртуални огледи за сайтовете си и ще им спести разходи по външни платформи. Заедно с НСНИ правят обучения за различните инструменти за създаване на виртуални огледи - за да могат брокерите да изберат най-подходящия за тях. "Не се притеснявам от конкуренция. Когато технологията стане масова, ще има работа за всички и пазарът ще работи по-адекватно", добавя Палпурин.

Платформата BG Estate засега безплатно снабдява с техника ексклузивните си партньори, като обработва 360-градусовите им снимки и качва туровете на сайта си. За по-малко от година е успяла да създаде мрежа в девет български града и има 500 активни реални обиколки на сайта си. Идеята е услугата да стане масова, обяснява Камен Калудов. Засега е безплатна, защото са в гратисен период и планират да излязат на световния пазар.

Необходимата инвестиция във VR технология варира според качеството, което се търси. Минимумът за оборудване е между 1000 и 2000 лева, като най-скъпите камери са около 18 хил. долара, обяснява Добромир Ганев. Скъпата техника обаче отнема часове за изработване на виртуални обиколки, докато с по-семплата стават и за 10 минути, добавя Камен Калудов. Проблемът е, че в момента техниката не достига заради голямото търсене, но се очаква до месец-два доставките да се регулират. Необходимо е и хората, които я ползват, да бъдат обучени.

Брокерите като консултанти

Виртуалните огледи са особено удобни за ваканционни имоти и селски къщи, пътуването до които отнема повече време
Източник: Bulgarian Properties

Очакваните ефекти от прилагането на VR технологиите върху брокерите са в две посоки: Вместо да са търговци с информация все повече да се превръщат в истински консултанти. И по-широко да се премине към договори за ексклузивитет между тях и клиентите им.

"Сега има категория брокери, които знаят, че се продава даден имот, осъществяват контакт със собственика и пускат реклама. Ако някой се закачи и купи, вземат 2-3% комисиона само защото са имали нечий телефон", обяснява Георги Палпурин. Агенцията намира модела за старомоден и прилага друг принцип - работи само с едната страна по сделката и с изключителни права. "Офертите са малко на брой, но почти всички стигат до сделки, което ни позволява да инвестираме повече в представянето и комуникацията на тези имоти", твърди той.

При виртуалните огледи брокерите с традиционен модел на работа най-вероятно ще страдат, защото ще загубят голяма част от директния си контакт с потенциални клиенти. Но ще могат да оптимизират работата си и да подобрят услугата си. "Ролята им е да бъдат реални съветници на клиентите си при оформянето на документи, по финансовите параметри, сроковете и детайлите на сделката. Все пак същинската продажба е сключването на договора, а не показването на имота", казва Иван Велков. Той е председател на Българската фасилити мениджмънт асоциация и на българския клон на Международната федерация на специалистите по недвижими имоти (FIABCI).

"Тези технологии са отдавна възприети на големите пазари, за които водещи са обемите сделки, а не заграждането на територия и пазенето на информация. Те правят пазара по-прозрачен, дават възможност информацията да стига до всички и да се вземат най-добрите решения. Безспорният бонус на тази услуга е, че ще намали дублиращите се оферти в интернет пространството, и това ще доведе до повече качество и ефективност", добавя той.

Договори за есклузивитет

Българският стартъп Vericco, който работи основно в чужбина, е разработил търсачка, която позволява да се открие конкретен обект в 360-градусова панорама
Източник: Vericco

Друго очакване е, че прилагането на VR технологиите ще прокара път на договорите с ексклузивни права. НС "Недвижими имоти" отдавна твърди, че те са най-работещи за пазара, сочейки американския модел. Логиката на Иван Велков е, че консултантските отношения предполагат ексклузивитет. Той дава пример с практиката при бизнес имотите, която по една или друга причина обаче все още не е навлязла при жилищните. Друг аргумент е, че брокерите влагат във виртуалните турове време, средства и усилия и когато ги предоставят безплатно на клиента, имат основание да поискат ексклузивни права за продажбата на съответния имот поне за месец-два.

"Практиката за ексклузивитет също може да бъде опорочавана. Затова на следващото общо събрание НСНИ ще заложим в етичния ни кодекс и допълнителни изисквания към всеки договор за ексклузивни права", добави Добромир Ганев. Например ексклузивитетът да бъде ограничен във времето и брокерът да няма право да заключва този имот само за себе си, а да трябва да го предлагат и на други.

Дигитализация на сделките

Освен свързани 360-градусови панорами някои софтуери създават и 3D модел с реални размери
Източник: Be There

"Най-хубавото на виртуалните обиколки е, че правят пазара дигитален. А и в кризата почти всички институции започнаха да работят така. Смятам, че до пет години сделки ще може да се случват и само дигитално", казва Камен Калудов.

Мнозина като него вече обмислят възможностите за дигитализация по цялата верига на имотната сделка. "Сега търсим проблемни места, свързани с контактността, заради риска от зарази. Но в бъдеще това ще доведе до по-малко излишни обиколки по институции, висене по опашки и напрежение у служителите", казва Добромир Ганев. Сдружението ще разговаря с Агенцията по вписванията за разширяване кръга и качеството на предлаганите електронни услуги.

А Силвия Павлова, основател на PropTech Bulgaria, което прави мониторинг на стартъпите в имотната сфера, е убедена, че до месеци ще видим цялостни проптех решения, които напълно дигитализират процеса от огледа на даден имот до подписването на документите - засега за наем. Това ще са решения "под един покрив", реализирани с набор от технологии, които улесняват всички страни в процеса. Очаква и проптех решения, които максимално да улесняват и процеса на продажба на имот.

При нотариуса - офлайн

Общо е мнението, че последният етап на покупко-продажбата - изповядването на сделка при нотариус, в България засега няма как да се дигитализира. А и ако някога се направи, това ще е с промяна в закон. "В отделни американски щати сега е разрешено изповядването да става онлайн с камера и това наричаме е-notary. При кризата сега в САЩ започна силно лобиране е-нотариалните услуги да бъдат разрешени и на държавно ниво", обяснява Деница Тюфекчиева от Propy.

Платформата за покупко-продажби на имоти онлайн от години работи на пазара в САЩ за клиенти брокери и строители. Деница Тюфекчиева обяснява, че целта им е да автоматизират целия back офис по сделката с недвижими имоти чрез платформа, достъпна онлайн за всички участници - продавач, купувач, агенции и нотариуси. Според нея дори и без промени в закона в България нотариусите биха могли да влизат в подобна платформа, за да проверяват документите по сделката онлайн. Възможно е да бъде дигитализирано плащането на нотариални такси и като цяло да се ограничи броят на необходимите посещения в нотариалната кантора.

Е-предварителни договори

Някои технологии позволяват да генерирате QR код или линк, чрез който да изпратите не целия виртуален тур, а конкретен елемент от него
Източник: Vericco

Усилията на професионалната общност в България сега са насочени към дистанционното подписване на договори с електронен подпис. Най-дръзките помисли стигат и до предварителния договор за покупко-продажба.

"Ясно е, че няма как окончателен договор за покупко-продажба да се подпише безприсъствено с електронен подпис. Но няма проблем за договори за наем, депозит, посредничество, съвместна работа", казва Добромир Ганев.

Въпросът с предварителния договор за покупко-продажба е по-сложен. Повечето физически лица в България нямат електронен подпис, но има платформи, които го предлагат. Като например БОРИКА с В-Trust, където обаче електронният подпис с кодовете и паролите е на флашка, и Еvrotrust, където нещата стават онлайн. "Консултираме се с юристи, за да установим каква правна тежест биха имали договори, подписани през електронни платформи с електронен подпис, при евентуални спорове в съда", добави той.

Системата, внедрена в "Имотека", дава възможност на клиентите да използват вече съществуващ електронен подпис. "За тези, които нямат, предвиждаме друг механизъм за подписване на предварителен договор", казва Люба Атанасова, без да уточнява какъв е той.

"Адвокатите ни потвърдиха, че в общия случай на договор за наем и в общия случай на предварителен договор електронният подпис се приравнява на саморъчния. Но ако страните държат предварителният договор да е вписан в Имотния регистър, това няма как да стане електронно. Освен това цялото уточняване на условията до договора между агента и страните - срокове, суми, дата на изповядване, клаузите за извънредни обстоятелства, трябва да е направено предварително", коментира Деница Георгиева от "Явлена".

"Предварителният договор за покупко-продажба на имот изисква писмена форма за валидност. Дали е спазена се определя от Закона за електронния документ и електронните удостоверителни услуги", обясни адвокат Александър Иванов от адвокатско съдружие "Мусева и Иванов".

Според този закон писмената форма е спазена, ако е съставен електронен документ, съдържащ електронно изявление. Във всички случаи това е при подписване с КЕП, но не е задължително - законът позволява и обикновен електронен подпис да се приравни на саморъчен, ако това е уговорено между страните (чл. 13, ал. 4). "Платформите за подписване отговарят на това условие, но трябва и договорът да съдържа съответна уговорка. Това вече е въпрос по същество, за който трябва да се ползват консултанти", обясни адвокат Иванов.

Предстои да се види дали клиентите са готови за технологичните новости при агенциите и дали активността им на пазара в условията на корона кризата ще оправдае усилията. Оптимистично е, че в последно време на имотния пазар най-активни са хората между 25 и 45 години, а те са на ти с технологиите. А средносрочно дигитализацията, както и в много други сектори, може да намали цената и на тази посредническа услуга.

Мнозина са изпитвали разочарованието брокер да ги покани за оглед на имот, описан с няколко изречения. Апартаментът да се окаже далеч и от желаното, и от снимките. А и целта на срещата всъщност е да се запознаете, за да ви предлага той и други имоти в бъдеще. Брокерите също търпят разочарования - от клиентите на "огледен туризъм". Такива, които обикалят имоти до безкрай, първо сами, после с близки и роднини, без сериозно намерение да купуват.

Само допреди месец този тип прахосване на време, енергия и нерви беше обичайна практика за българския пазар на недвижими имоти. Пред очите ни сега корона кризата вади този традиционно консервативен бизнес от зоната на комфорта му и силово го изстрелва на нова дигитална орбита. Има шанс технологиите - виртуални огледи, електронни документи и пр., да направят процеса на подбор и покупка на имот по-ефективен. Това преминава и през сериозни промени в начина, по който функционират и пазарът, и посредническите услуги на него.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

23 коментара
  • 1
    maddrum avatar :-|
    maddrum

    Първо - това не е VR.

    Това са поредица 360 градусови панорами, които са обединени една с друга. Правят се с услуги като istaging.com, която е доста скъпа и само големи агенции могат да си позволят.

    После самите камери, с които се снима, също не са никак евтини.
    Самите брокери казаха, че това няма как да замести истинския оглед. Да, в момента е някаква алтернатива. Лошото, е че това изкривява яко пазара. Малките агенции няма от къде да си позволят такива решения, особено сега като нямат приходи.

    А до Капитал - ясно е, че ви плащат за такива материали ама ми идвате малко прекалени, вече!

  • 2
    VladimirYosifov avatar :-?
    Vladimir Yosifov

    Ако Вие или Ваши близки дават под наем или продават имот, но не са наясно какво представлява Виртуален оглед, снимка 360 градуса, видео 360 градуса, видео голед, 3Д разпределение на имота, как изглежда Виртуален тур в имот на Онлайн Пазар Имоти - обадете се.
    Ще обясня. Имам опит. Спокоен съм. Наясно съм. Ще покажа камера 360 градуса и ще обясня как се снима, как се публикува, как се преживява Виртуален оглед с очила за Виртуална реалност, с лаптоп или с телефон.
    Обаждането е без допълнителни импулси.
    Безплатно е.

    Ако искате да ме гледате в очите - ползвайте Скайп.
    Ако искате да поканим и експерти, Георги Палпурин или друг ще ползваме hangout google.

    До скоро,
    Владимир Йосифов,
    ВР брокер в БРОКЕР360, агенцията с най-много опит в сделки с новите технологии.

  • 3
    bojko84 avatar :-|
    Компетентен

    Гладни брокерки онлайн комисионни от хола сънуват. Госпожите брокерки може да отидете да продавате на Женския пазар - за там няма да е нужно да подписвате виртуални предварителни договори :)

  • 4
    VladimirYosifov avatar :-?
    Vladimir Yosifov

    До коментар [#3] от "Компетентен":
    Здравейте, Компетентен.
    Преживях Лукановата зима. Работейки.
    Преживях Виденовата зима. Работейки. Компетентен, МОИ СА ПЪРВИТЕ рекламни карета на имоти във вестник Капитал. Преди 25 години.
    Компетентен, дали можете да си представите какъв опит имам в работа с имоти по време на криза ?
    Едва ли.
    Компетентен, След Виденовата зима помолих КАПИТАЛ да направи Рубрика КАРИЕРИ. Аз съм Владимир Йосифов. Участвах в групата, която се пребори с кражба на заплати в София. Няколко агенции за подбор на персонал се съюзиха, загърбиха конкуренцията и прекъснаха Престъпната практика да се лъжат хора, да работят 20-22 дни и да ги гонят без да им платят, въпреки, че са се справили с работата.
    Аз отговарях за 900 човека / продавачи, сервитьори, управители, бармани, готвачи, сладкари и.../. Толкова бяха в картотеката.

    Компетентен, отделих 6 месеца от безценния си живот и помагах на десетки хора - ВСЕКИ ДЕН.
    Заедно с това давах под наем магазини. За да не притеснявам колеги брокери винаги съм си плащал сам рекламите, винаги съм си плащал сам телефоните, винаги съм си плащал сам интернета.
    Аз съм единствения брокер в България, който сам си плащаше обявите в имот.бг и имоти.нет. Само аз имах тези права.
    Компетентен, нямаш представа какви човеци има на Пазар имоти.
    Човеци, да, използвам точната дума.

    Г-жо/г-не Анонимен, какво правихте Вие тогава ?

    По време на Криза 2008 имах единствения сайт за имоти на частно лице. Единствения!!!! Бях администратор. Помагах безплатно на инвалиди, на бедни, на хора в нужда и рекламирах имотите им.
    БЕЗПЛАТНО !

    Анонимно Компетентен, и днес помагам безплатно.
    БЕЗПЛАТНО, от януари 2020 година, много преди Извънредното положение, обяснявам на възрастни хора, над 50, над 60, на 70 години, какво е Виртуална реалност, какво е Виртуален оглед, как се ползват очила за Виртуална реалност, как наематели разглеждат оферти, как се разглеждат снимки 360 градуса, как се гледа видео 360 градуса...

    Компетентен, анонимен сте за да не се излагате, нали ?
    Хайде, покажете се. Кажете какво сте направили за околните !
    Покажете какво правите в този момент !
    Анонимни лица. Анонимни компетенти.
    Тъжната картина на балканската душевност.

    Бъдете здрав/а!

    С уважение,
    Владимир Йосифов

  • 5
    haze333 avatar :-|
    haze333

    Здравейте господин Йосифов,
    След това прочуствено изказване, поради факта че сте в бизнеса от дълго и имате мнение, ми е любопитно как бихте коментирали по принцип установената обстановката с брокерите в България. И по-точно:
    - Чии интереси защитават те? На купувача или на продавача? Как е възможно да представляват и защитават и двете страни едновременно и какъв е смисъла от това(освен този са самите брокери)?
    - Смятате ли че 3-4% комисионна, равняваща се в общия случай на няколко хиляди евро е обосновима за няколко снимки и обява в интернет? Смятате ли че е нормално обявите за имоти да нямат точна локация ?
    - Смятате ли че нещо трябва да се промени ?
    - Смятате ли че настъпващата криза ще бъде полезна в това отношение ?

  • 6
    VladimirYosifov avatar :-?
    Vladimir Yosifov

    До коментар [#5] от "haze333":

    Здравейте, haze333.
    Горе, в статията, една от агенциите е Брокер360.
    НИЕ, в Агенция за недвижими имоти БРОКЕР360 работим само с точен адрес. Само с едната страна. Работим с колеги. Работим с адвокати.
    За нас няма значение кой ще бъде от другата страна по сделка, в която работим за едната страна.
    ЗА едната страна.

    Това е причината да организираме курсове за брокери и колеги да идват и да учат при нас. Познават ни и знаят, че никога не сме крили адрес, информация и не сме спирали сделка за да вземем две комисионни.

    haze333, през годините пиша как е във Франция. Много от нещата, които описвам, след време биват приемани и тук, в България.
    Изключителни права!
    Това е.
    Който не иска да даде Изключителни права е коректно да се мъчи сам на Пазар имоти.
    Така ще е ясно какво работят брокерите.

    haze333, от поне 20 години пиша, че ние брокерите, сме натоварени да извършим между 30% и 50% от работата на нотариус !
    Това е направо гнусно :(
    Защото вършим чужда работа клиентите смятат, че не правим нищо.

    Вчера, преговарях с кандидат - клиенти. Обясних, че ще покажа какво ще свърши екипа на агенцията за тях когато вземат решение да ни възложат Поръчка с Изключителни права.
    Ключовите думи са Поръчка, Изключителни права, План за работа на екипа, Маркетинг, Преговори / онлайн и на живо/, Огледи / онлайн и на живо /, ... и сделка.
    Помолих ги да помислят и да направят профил на подходящия профил за тяхната покупка. Ако аз отговарям на този профил - добре. Ако не отговарям, но искат нашата агенция - ще опиша характера и работата на колегите си.
    Ако ние не отговаряме на профила на брокер, който ще е успешен за тяхната сделка - е правилно да възложет Поръчкатана друга агенция.
    ВАЖНА Е СДЕЛКАТА !!!
    ВАЖЕН Е КЛИЕНТА !!!
    Ние, имаме право да получим парите за всеки час работа за клиент.
    Скоро няма да може да се работи ангария за тарикати.
    Това е невидим промяна, за която никой няма да Ви говори.

    haze333, започнах преди 25 години и преди 3-4 години се видя и от новото поколение брокери. Агенциите за имоти са РЕКЛАМНИ агенции !!!!!!!
    Клиентите ни идват и плащат за реклама, извършена от хора с опит при сделки с имоти.
    Работата на нотариусите, която извършваме е ангария, която Държавата България ни е праснала на раменете. И, която отнема голяма част от времето ни.

    haze333, смятам, че тази криза ще почисти пазара. Новото поколение агенции и брокери имоти БЕЗЦЕРЕМОННО ще отхвърля всеки опит на кандидат - клиент да ги убеди да работят за сделката му без да подпише Поръчка с Изключителни права.
    Това смятам, че ще се случи в следващите месеци.
    Тази промяна ще е изцяло в полза на агенции и добре работещи брокери.

    Смятам, че комисионните ще нарастват. В много, дори, в повечето случаи ще се плащат 6% за продажба. За даване под наем на магазин ще е поне 1 наем, в някои случаи ще се очаква и премия.
    А, да, много агенции ще искат предварително заплащане на "такса маркетинг". До това положение се стигна заради алчност и неуважение към работата на брокери имоти.

    Дано съм бил изчерпателен.
    Ако запазите този коментар, ще проверите думите ми след 5-6 месеца. Прогнозите ми са с най-малко 70% успех.
    Може да следите профилите ми в Социалните мрежи и да четете съвети, идеи, прогнози, анализи - мои и на хора, по-умни от мен.
    Пазете се!
    Бъдете здрави!
    До скоро,
    Владимир Йосифов, ВР брокер на Онлайн Пазар Имоти

  • 7
    haze333 avatar :-|
    haze333

    Няма да си трия коментара, не се притеснявайте. Въпрсите ми бяха насочени глобално към съществуващото статукво от агенции. Вие си правите реклама. Няма лошо, просто Капитал за мен вече не е обективна медия, понеже позволява това и то в формат на статия.
    Изнервили сте се и има защо. Пожелавам успех с по-високите такси. Няма нужда да ми отговаряте

  • 8
    coffee.bean avatar :-|
    coffee.bean

    Дигитални огледи, 360 градуса, дигитални договори - бля, бля.
    Който е бил майстор - умее да направи снимки с хубав апарат. Много важно - да сложиш чертеж на имота - дори на ръка направен, но с точни размери.
    Разликата е както обикновениq GSM от 2002 год и Смартфона от днес. Има разлика, ама не е толкова голяма, не е революция. Пак трябва да кажеш АЛО, тогава пишехме SMS, а сега по viber (aмa си си продал гъзa, знаят ти и местоположението и указатела с контактите и на кого си звънял днес)

  • 9
    lwp1412109884378108 avatar :-|
    Mihael Mihaylov

    ИМОХЪБ - платформа за сделки с недвижими имоти обединяваща агенции, нотариуси, банки, оценители

    https://www.irisbgsf.com/imo-hub -



  • 10
    VladimirYosifov avatar :-|
    Vladimir Yosifov

    До коментар [#9] от "Mihael Mihaylov":

    Благодаря!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Airbnb и други загуби

Airbnb и други загуби

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK