С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
18 апр 2019, 11:39, 2473 прочитания

Строителството на молове в Европа е на историческо дъно

През 2018 г. са завършени 2.6 млн. кв.м търговски площи, което е най-малко от 24 г. насам, показва доклад на Cushman & Wakefield

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Новопостроените площи търговски центрове в Европа достигат най-ниското ниво за последните 24 години. Това показва проучване на консултантска компания Cushman & Wakefield, чийто партньор за България е Forton.

През 2018 г. на континента е добавено 2.6 млн. кв.м ново пространство в молове, което е с 28% по-малко в сравнение с предишната година. Нивата са близки до тези от ранните 90 години, когато шопинг центровете дебютираха в Централна и Източна Европа (ЦИЕ), отбелязват консултантите.


Спадът спрямо 2017 г. е по-чувствителен в Централна и Източна Европа – 31% при 23% за западната част на континента. Въпреки това в ЦИЕ са влезли в експлоатация повече площи – 1.5 млн. кв.м, при 1.1 млн. кв.м за Западна Европа.

В момента на континента има 168.1 млн. кв.м в молове - с 1.6% повече, отколкото предходната година. Мол площта в Западна Европа е 109.7 млн. кв.м и ръстът при нея е 1.04%. Тази в Източна е 58.4 млн. кв.м и е нараснала с 2.66% за година.

Очаква се през тази и следващата година в Европа да бъдат завършени общо 6.5 млн. нови търговски площи. Отново по-голямо ще е развитието в ЦИЕ – там новите проекти са за 4.4. млн. кв.м. На по-развитите пазари в Западна Европа обемът е наполовина - 2.1 млн. кв.м.



Държавите рекордьори

Лидерът по строителство на нови търговски площи в Европа през 2018 г. е Турция с реализиран обем от 525 хил. кв.м - спад от 50% спрямо предходната година. Обяснява се с факта, че инвеститорите се фокусират върху оптимизацията на съществуващи търговски центрове и върху строителството на по-малки. В топ 10 освен това попадат Русия, Полша, Франция, Финландия, Великобритания, Германия, Испания, Холандия и Италия. В класацията по очаквани нови откривания за 2019-2020 г. в леко променен ред влизат същите държави. Разликата е, че Холандия отстъпва място на Румъния. И в двете ранглисти България липсва.

Насищане в България

"Пазарът на търговски площи в България навлиза в по-зряла фаза и може да се каже, че големите градове вече са наситени като площи. Оттук нататък не очакваме нови проекти за класически търговски центрове, а по-скоро гъвкави концепции, съобразени с пазарни трендове като електронната търговия и все по-ключовата роля на площите за хранене и развлечения в търговския микс", коментира Иван Граматиков, мениджър "Търговски площи" в Cushman & Wakefield Forton.

В България единственото ново откриване през 2018 г. е на обновения търговски център Plovdiv Plaza. В края на март отвори и молът Delta Planet във Варна с 40 000 кв.м търговска площ. Строителството му беше размразено през 2017 г. след няколкогодишна пауза. Страната се вписва в общата тенденция от последните години предимно да се завършват замразени проекти или се отварят площи след модернизация.

Пазарът е в зрялост

Пазарът на търговски площи в повечето големи европейски градове е достигнал зрялост, сочи докладът на Cushman & Wakefield. Такава е ситуацията в Испания и в Германия (В Германия има потенциал в новите жилищни райони). Във Великобритания се наблюдава свръхпредлагане и вече има няколко случая на затворени молове. В ЦИЕ активното строителство започна само преди 20-30 години и в някои страни все още има потенциал за ново развитие, пишат консултантите. В други, като Словакия например, вече се наблюдават пренасищане - при новите молове в Братислава наемите са по-ниски.

А сега накъде

За да задържат позициите си, съществуващите молове се фокусират върху преустройства и нови вътрешни разпределения с цел да се модернизират. За шопинг центровете на второстепенни локации е по-трудно да оцелеят. От Cushman & Wakefield прогнозират, че някои от тях ще започнат да променят предназначението си в офиси, медицински центрове или жилищни зони.

Не очакваме да виждаме много голямо развитие на шопинг центровете в традиционен смисъл. Бъдещите проекти по скоро ще са хибридни формати, които комбинират търговски площи с офиси, хотели и жилищни части, добавят консултантите.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Ранна регистрация до 02.09.2019 г.

Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Хотел Iberostar в Слънчев бряг става Melia 2 Хотел Iberostar в Слънчев бряг става Melia

Той е собственост на Веселин Данев и смяната на бранда ще стане от следващия летен сезон

18 авг 2019, 8010 прочитания

Как програмисти избират офис сграда? Задължително до метро Как програмисти избират офис сграда? Задължително до метро

"ММ солушънс" нае новопростроената Kite в София. Проектант и основен собственик е арх. Борислав Богданов

18 авг 2019, 3802 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Имоти" Затваряне
Публичната продан на къщата на Баневи е отложена за края на май

Фирмата, собственик на имота, е заявила желание да изплати дълга, заради който е продажбата, съобщи bTV

Сготвено под вакуум

Клиенти на 11 Meats вече са над 300 хотели и заведения и над 40 търговски обекта

Плащай, за да живееш

Пациентите с масови заболявания доплащат 300 млн. лв., за да получат лекарства от здравната каса

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Ново място: Клуб за естетическо възпитание на артиста (К.Е.В.А.)

Втори живот за знаковото място до НАТФИЗ

Should I Stay or Should I Go

Групата Hayes & Y за уроците, на които Великобритания ги научи