Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
18 апр 2019, 11:39, 2773 прочитания

Строителството на молове в Европа е на историческо дъно

През 2018 г. са завършени 2.6 млн. кв.м търговски площи, което е най-малко от 24 г. насам, показва доклад на Cushman & Wakefield

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Новопостроените площи търговски центрове в Европа достигат най-ниското ниво за последните 24 години. Това показва проучване на консултантска компания Cushman & Wakefield, чийто партньор за България е Forton.

През 2018 г. на континента е добавено 2.6 млн. кв.м ново пространство в молове, което е с 28% по-малко в сравнение с предишната година. Нивата са близки до тези от ранните 90 години, когато шопинг центровете дебютираха в Централна и Източна Европа (ЦИЕ), отбелязват консултантите.


Спадът спрямо 2017 г. е по-чувствителен в Централна и Източна Европа – 31% при 23% за западната част на континента. Въпреки това в ЦИЕ са влезли в експлоатация повече площи – 1.5 млн. кв.м, при 1.1 млн. кв.м за Западна Европа.

В момента на континента има 168.1 млн. кв.м в молове - с 1.6% повече, отколкото предходната година. Мол площта в Западна Европа е 109.7 млн. кв.м и ръстът при нея е 1.04%. Тази в Източна е 58.4 млн. кв.м и е нараснала с 2.66% за година.

Очаква се през тази и следващата година в Европа да бъдат завършени общо 6.5 млн. нови търговски площи. Отново по-голямо ще е развитието в ЦИЕ – там новите проекти са за 4.4. млн. кв.м. На по-развитите пазари в Западна Европа обемът е наполовина - 2.1 млн. кв.м.



Държавите рекордьори

Лидерът по строителство на нови търговски площи в Европа през 2018 г. е Турция с реализиран обем от 525 хил. кв.м - спад от 50% спрямо предходната година. Обяснява се с факта, че инвеститорите се фокусират върху оптимизацията на съществуващи търговски центрове и върху строителството на по-малки. В топ 10 освен това попадат Русия, Полша, Франция, Финландия, Великобритания, Германия, Испания, Холандия и Италия. В класацията по очаквани нови откривания за 2019-2020 г. в леко променен ред влизат същите държави. Разликата е, че Холандия отстъпва място на Румъния. И в двете ранглисти България липсва.

Насищане в България

"Пазарът на търговски площи в България навлиза в по-зряла фаза и може да се каже, че големите градове вече са наситени като площи. Оттук нататък не очакваме нови проекти за класически търговски центрове, а по-скоро гъвкави концепции, съобразени с пазарни трендове като електронната търговия и все по-ключовата роля на площите за хранене и развлечения в търговския микс", коментира Иван Граматиков, мениджър "Търговски площи" в Cushman & Wakefield Forton.

В България единственото ново откриване през 2018 г. е на обновения търговски център Plovdiv Plaza. В края на март отвори и молът Delta Planet във Варна с 40 000 кв.м търговска площ. Строителството му беше размразено през 2017 г. след няколкогодишна пауза. Страната се вписва в общата тенденция от последните години предимно да се завършват замразени проекти или се отварят площи след модернизация.

Пазарът е в зрялост

Пазарът на търговски площи в повечето големи европейски градове е достигнал зрялост, сочи докладът на Cushman & Wakefield. Такава е ситуацията в Испания и в Германия (В Германия има потенциал в новите жилищни райони). Във Великобритания се наблюдава свръхпредлагане и вече има няколко случая на затворени молове. В ЦИЕ активното строителство започна само преди 20-30 години и в някои страни все още има потенциал за ново развитие, пишат консултантите. В други, като Словакия например, вече се наблюдават пренасищане - при новите молове в Братислава наемите са по-ниски.

А сега накъде

За да задържат позициите си, съществуващите молове се фокусират върху преустройства и нови вътрешни разпределения с цел да се модернизират. За шопинг центровете на второстепенни локации е по-трудно да оцелеят. От Cushman & Wakefield прогнозират, че някои от тях ще започнат да променят предназначението си в офиси, медицински центрове или жилищни зони.

Не очакваме да виждаме много голямо развитие на шопинг центровете в традиционен смисъл. Бъдещите проекти по скоро ще са хибридни формати, които комбинират търговски площи с офиси, хотели и жилищни части, добавят консултантите.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Собствениците на бизнес сгради искат мораториум върху главниците по заеми и данъчни ваканции Собствениците на бизнес сгради искат мораториум върху главниците по заеми и данъчни ваканции

Тежестта трябва да се поеме балансирано, за да има бързо възстановяване, каза председателят на асоциацията им Таня Косева-Бошова

30 мар 2020, 457 прочитания

"БГсклад": Пазарът на индустриални имоти се сви с 90% след извънредното положение "БГсклад": Пазарът на индустриални имоти се сви с 90% след извънредното положение

Търсене има само при логистичните площи и складовете за електронна търговия

30 мар 2020, 611 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Строителство и имоти" Затваряне
Публичната продан на къщата на Баневи е отложена за края на май

Фирмата, собственик на имота, е заявила желание да изплати дълга, заради който е продажбата, съобщи bTV

Още от Капитал
Банките: Истинският стрес тест

За банките предстоят трудни месеци, но секторът влиза в кризата с добри буфери от капитал и ликвидност

Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Проф. д-р Коста Костов: Колкото повече знаем за заразата, толкова по-добре ще се справим с нея

Ръководителят на Медицинския експертен съвет към Министерския съвет пред "Капитал"

Кино: "Двамата папи"

Дуел на възгледи за ценностите във време на изпитание

Голямото гледане 2

Отлични адаптации, талантлива актьорска игра, увлекателни сюжети и великолепно чувство за хумор – някои от сериалите, които си струва да изгледате (ако сте пропуснали)

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10