С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 5 юни 2019, 11:15, 2875 прочитания

Colliers: Зоните за хранене в софийските молове могат да предложат и повече

Делът им от общите площи е колкото в европейските центрове преди десет години, миксът на заведенията е актуален

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Има какво още да се желае от зоните за храни и напитки в софийските молове. Делът на сектора food&beverage (F&B) в търговските центрове в столицата е от два до три пъти по-малък в сравнение с този в моловете в повечето европейски градове. Това показва доклад на Colliers International, като под храни и напитки от компанията разбират будките за импулсни стоки, кафенета и заведения за хранене (включително и за бързо хранене).

Десет години назад


В София общата квадратура за храни и напитки в осемте търговски центъра, разгледани от компанията, е около 6% средно, или 20 хил. кв.м. За сравнение, в моловете в Европа преди десетилетие делът на сектора "храни и напитки" е около 5%. В момента той е 10-15% от общата им търговска площ, а се очаква до 2025 г. да достигне до 20%.

В София най-голям дял площите имат обектите за храни и напитки в Paradise Center - 8%. Над 6% е той в Mall of Sofia, малко над 4% - в The Mall, Serdika Center, Bulgaria Mall, 4% в Sofia Ring Mall и Park Center около 1% в Mega Mall. Традиционно компаниите в сектора са разположени главно в зоната за хранене - т.нар. фууд корт.

Миксът е правилен



Миксът по типове заведения в моловете в София в общи линии отговаря на международния стандарт, казват от Colliers. Според Международния съвет на търговските центрове (ICSC) около 80% от площите за храни и напитки трябва да бъдат предвидени за заведения за бързо хранене (fast food), общодостъпни ресторанти за неформално хранене (casual dining) и барове и клубове. Оставащите 20% са фокусирани върху импулсни покупки за допълнително хранене (impulse treats) и кафенета.

В софийските молове като цяло преобладават заведенията за бързо хранене. Специализирани ресторанти и барове има само в три от осемте мола. В менюто преобладават бургери и сандвичи (32%), пица, паста и морска храна (24%). Набира скорост и здравословната храна (14%). Ресторантите са най-вече за италианска кухня (42%), следвана от международната (31%) и азиатската (27%).

F&B производителите имат интерес

През ноември 2018 г. Colliers провежда проучване сред компаниите в сектор "храни и напитки" в България за бъдещите им намерения. Близо 67% от анкетираните заявяват, че планират разрастване през 2019 г. Предпочитаните локации са главни търговски улици (50%) и модерни шопинг центрове (56%). Бурното развитие на офисния пазар мотивира 38% от компаниите за "храни и напитки" да разглеждат като опция и отварянето на точки на продажба в офис центровете. Градовете на фокус са София (88%), Варна (25%) и Бургас (19%).

Потенциал за развитие има

От Colliers виждат потенциал за развитие на сектора в България в няколко посоки - разширяване на фууд корт зоните в търговските центрове, повишаване на разнообразието на предлаганата храна и навлизане на нови международни оператори на местния пазар. Проучването показва, че в момента заведенията в моловете преобладават местните брандове. Изключение правят подкатегориите на кафенетата и фаст фууд операторите, където с превес са международните.

Подкатегорията на баровете и клубовете дава възможност на моловете да си осигурят допълнително конкурентно предимство, отбелязват от Colliers.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Георги Павлов: Таксата при прехвърляне на имот е излишна 3 Георги Павлов: Таксата при прехвърляне на имот е излишна

Данъците за притежаване на имот трябва да са по-високи от тези за купуване, казва експертът по недвижими имоти пред "Капитал"

14 юни 2019, 12007 прочитания

Какво означава да живеем умно 1 Какво означава да живеем умно

Fohar е чисто нов жилищен комплекс в полите на Витоша, който предлага първите по рода си умни домове в България

2 юни 2019, 2340 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Имоти" Затваряне
Разширението на иначе забавения Grand Kanyon не стигна до Столичния общински съвет

Комисията по транспорт поиска повече яснота за бъдещото удължаване на бул. "Копенхаген". Турската Garanti Koza обеща кръстовище

Изборите: Технология на подчинението

Резервът от зависими гласове, който ГЕРБ и ДПС си осигуряват в малките населени места и ромските махали, може да превърне всеки вот в свирен мач

На върха на рекламната стълбица. Отново

guts&brainsDDB стана агенция на годината за шести път в творческия рекламен конкурс ФАРА

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Маша Гесен, журналистка: "Политиката трябва да е визия, не компетентност"

"Фашизмът е мечтата по въображаемото минало. Това е основната му характеристика."

Ядрен резонанс: на какво се дължи безпрецедентният успех на сериала "Чернобил"

Сериалът е смразяващо актуален днес, когато темата за размитите граници между истинно и лъжливо вълнуват обществото