С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 авг 2019, 11:00, 2270 прочитания

Cushman&Wakefield Forton: Средният наем в софийските молове плавно расте

С над 60 000 кв.м нови магазини полугодието е по-силно, от всяка от последните пет години

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Средният наем в моловете в София плавно нараства на фона на динамичното отваряне на нови магазини, показва анализ за полугодието на консултантската компания за бизнес имоти Cushman & Wakefield Forton. Съществен принос затова вероятно има разширението в The Mall с 12 000 кв.м, с което на мястото на бившия Carrefour, бяха открити 40 нови търговски обекта.

От компанията очакват тенденцията на поскъпване на наемите да продължи и през следващите тримесечия. Предпоставки затова са активността на наемателите и относително ограничените възможности за разрастване - липсват нови проекти за търговски центрове. Предстои обаче да приключи преструктурирането площите, освободени от Carrefour в Paradise Center, което ще даде възможност да бъдат отворени нови магазини.


Ръст на средния наем с 4-6%

Данните на Cushman & Wakefield Forton показват, че през второто тримесечие на 2019 г. средният наем на първокласни площи във водещите молове в София нараства с около 6%, или с две евро до 36 евро средно на месец. Ръстът при средния наем на водещите търговски улици е 4% - също с две евро средно до 54 евро на кв.м. Тази динамика е предшествана от шест месеца задържане на наемните цени. Предишното им увеличение е в третото тримесечие на 2018 г. (юли - септември) - също с по две евро, и също е предшествано от шест месеца без промяна.

С 37 000 кв.м търговският център Delta Planet във Варна има най-голям принос за рекорда по откриване на нови магазини през полугодието

С 37 000 кв.м търговският център Delta Planet във Варна има най-голям принос за рекорда по откриване на нови магазини през полугодието

[Delta Planet Mall]

Рекордна наемна активност в страната



Това е динамиката на фона на рекордна наемна активност в сегмента на моловете през първото полугодие на 2019 г. За периода в търговските центрове в София и в страната са отворени над 60 000 кв.м нови магазини, което надхвърля обемите на пазара за всяка от последните пет години, казват от Cushman & Wakefield Forton.

Силната наемна активност за периода се дължи основно на отварянето на търговския център Delta Planet (37 000 кв.м) във Варна през март, на разширението на The Mall в София (12 000 кв.м) и на новите обекти, които заработиха през първото шестмесечие в открития миналата есен търговски център Plovdiv Plaza.

"На фона на относително спокойния пазар на търговски площи през последните години, първото полугодие на 2019 г. беше изключително като нови откривания. Очаквам тази инерция да се запази до края на годината", коментира Иван Граматиков, мениджър "Търговски площи" в Cushman & Wakefield Forton. И добавя: "Без появата на нови големи проекти обаче едва ли ще видим подобна активност през следващите години."

Брандовете в експанзия

Сегашното преструктуриране на моловете дава възможност на брандове, които са в експанзия, да отворят обекти на нови места. Сред примерите през последните месеци са супермаркетите Billa, веригата за интериор Jysk, веригата за обувки Humanic, модните брандове от групата LPP (Sinsay, Reserved). През второто тримесечие те отвориха на нови локации в София и големите градове. Полската дискаунт верига Pepco, която заработи в България през март, също вече има магазини в Пловдив, София, Варна, Добрич и Русе.

В София активният наемен пазар доведе и до спад на дела на незаетите площи от 9% на 7% през полугодието, казват от Cushman & Wakefield Forton. Прогнозата им е, че понижението да продължи в краткосрочен план.

Ниша за инвеститори

Анализът на компанията показва, че с навлизането на пазара в по-зряла фаза София и големите градове вече са наситени с площи в търговски центрове. Нови проекти излизат все по-рядко и наемният пазар е движен най-вече от размествания и обновяване на миксовете от наематели във вече работещите молове. През 2017 г. шест търговски центъра в страната смениха собствеността си. Това вече се случи с основните търговски центрове в София. Затова от компанията виждат възможност за инвеститорите в големите градове в страната. В София доходността от търговски центрове за периода се оценява на 7.25%.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Карта на стартъпите при имотите Карта на стартъпите при имотите

Първият Proptech&Contech доклад за България описва 22 дигитални решения

16 авг 2019, 2273 прочитания

Софийският пазар засега поглъща новите офиси Софийският пазар засега поглъща новите офиси

Очаква се предлагането на площи да нарасне с 20% следващите три години

2 авг 2019, 3847 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Имоти" Затваряне
Срив в цените на имотите е малко вероятен, но не е изключен

Експерти коментират утежнения сценарий при стрес тестовете на ЕЦБ за спад при недвижимостите от 17-18%

Сметищата на гнева в Русия

Боклукът се превръща в политически проблем, който канализира недоволството и обединява различни групи около една кауза

Българската реклама в чужбина

Българските рекламни агенции все повече се ориентират към обслужването на клиент на чужди пазари

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Кино: "Имало едно време в... Холивуд"

Тарантино с филмово густо за носталгията и нихилизма

БАЗА данни

Какво показва годишната изложба в СГХГ на номинираните за наградата за съвременно изкуство БАЗА