Пловдив – имотен пазар с потенциал
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пловдив – имотен пазар с потенциал

Shutterstock

Пловдив – имотен пазар с потенциал

Търсенето и предлагането са в баланс, но се очакват множество нови сгради

5233 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


След няколко много силни години от началото на 2019 г. динамиката на имотния пазар в Пловдив се забавя. За деветте месеца на годината в града и областта са сключени 10 176 сделки за продажба по данни на Агенцията по вписванията. Така че за оставащите месеци пазарът едва ли ще достигне 2018 г. с нейните 16 118 покупко-продажби или 2017 г. с 15 949 сделки.

Автор: Капитал
Преглед на оригинала
Автор: Капитал
Преглед на оригинала

Данните за цените също потвърждават, че пазарът се успокоява. През второто тримесечие средната цена на жилищата в Пловдив е от порядъка на 766 евро на кв.м, което е 6% повече в сравнение със същия период на 2018 г. За сравнение - през 2018 г. ръстът е 16% по данни на Bulgarian Properties. Имотите в Пловдив обаче все още са чувствително по-ниски от тези в София (с около 30%) и във Варна и Бургас (с около 12%). Тази "ножица" предполага, че ще растат догонващо, и стимулира интерес за покупки с инвестиционна цел.

Покупките с инвестиционна цел

Купувачите с инвестиционна цел са основно българи - от чужбина и от околните селища, които търсят къде да вложат спестяванията си. За чуждестранни купувачи по-скоро се говори като за отделни случаи.

Като университетски град в Пловдив има развит пазар на дългосрочни наеми, особено активен около Медицинския университет. Наемните нива са стабилни. Те са от порядъка на 400 лева за двустаен апартамент и 600-650 лева за тристайно жилище по информация от Анна Димитрова, председател на УС на Националното сдружение "Недвижими имоти" – Пловдив.

По оценка на "Адрес" доходността от отдаване под наем на двустайно жилище на добра локация в града е около 4% на годишна база. А ръстът при цените спрямо втората половина на 2018 г. е около 7%, според агенцията - по-висок от тази в София. По данни на Bulgarian Properties доходността от подобни жилища е 6-7%.

Ефектът от столицата на културата

Това, че през 2019 г. Пловдив е Европейска столица на културата, рефлектира върху пазара година по-рано и отзвучава в началото на 2019 г. Изразява се в увеличени запитванията за покупка на имот с инвестиционна цел. По наблюдения на "Имотека Пловдив" към средата на годината сегментът се връща към нормалните си нива и вече не е толкова интензивен. Засиленият туристически интерес стимулира краткосрочното отдаване под наем, най-вече около арт квартала "Капана". Заедно с по-слабото предлагане в центъра това води до по-високи цени на жилищата в този район.

Високите цени в центъра на Пловдив пренасочват интереса към райони, близки до кв. "Христо Смирненски", Гребната база и съседния парк "Отдих и култура", а също и към южната част на града, където има гледка към Родопите. Новото строителство е в голям обем и е активно във всеки квартал на града. До края на 2019 г. се очаква да бъдат завършени множество нови проекти. За полугодието са издадени строителни разрешителни за 483 сгради при 849 за предишната година. Най-предпочитани за живеене са районите около широкия център - "Каменица" 1 и 2, "Съдийски квартал", "Кършияка" - в зоната около "Гранд хотел Пловдив", и "Мараша". В покрайнините на града цените на имотите са между 500 и 550 евро на кв.м.

Купуващите за живеене

Пловдив е сред най-бързо развиващите се региони в България. Градът привлича трудови мигранти от по-малките селища и различни чуждестранни фирми, които установяват бизнеса си в него. Затова е развито и търсене за собствено ползване. То идва основно от млади семейства със или без деца, между 30 и 40 години, със стабилни доходи около и над средните. Те предпочитат районите в периферията на града, които са по-спокойни. Имат високи критерии - към сградата, инфраструктура, обслужващи обекти, възможността за паркиране и др. На пазара преобладават покупките на двустайни апартаменти, но през 2019 г. се засилва интересът към тристайните.

По оценка на агенциите за недвижими имоти на този етап търсенето и предлагането в Пловдив са във временен баланс. Според някои – вече с лек превес на предлагането. Тъй като има избор, а и двете страни все още напасват очакванията си за цената, сделките се случват по-бавно. Оценката като цяло е, че пазарът все още не е разгърнал пълния си потенциал, но е въпрос на време и това да се случи.

След няколко много силни години от началото на 2019 г. динамиката на имотния пазар в Пловдив се забавя. За деветте месеца на годината в града и областта са сключени 10 176 сделки за продажба по данни на Агенцията по вписванията. Така че за оставащите месеци пазарът едва ли ще достигне 2018 г. с нейните 16 118 покупко-продажби или 2017 г. с 15 949 сделки.

Автор: Капитал
Преглед на оригинала

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    cose avatar :-|
    cose

    Капитал да поиска най-накрая адекватна платена статистика за реалните сделски с жилищни имоти и броят на реалните покупко-продажби, които не са повече от 2000 в целия Пловдив.

    В момента ползват една безплатна статистика-карашик от Агенцията по вписвания, където са набухани всякакви продажби на земеделски земи, прехвърляне на наследствени имоти и т.н.
    Така може да се окаже, че Ямбол има повече сделки от Бургас, Пловдив бил 2-ри след София и други подобни безумия.

    Хайде инвестирайте малко левчета в качествена и адекватна журналистика, защото изводите Ви се базират на неадекватни данни.

    "Столицата на културата" пък в Пловдив има точно нулев ефект, както на броя на туристите, така и на пазара на имоти, въпреки стотиците изписани рекламни статии по въпроса.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK