Шопинг в Ямбол
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Шопинг в Ямбол

Проектът ще е върху 33.6 дка в централната част на града, на брега на Тунджа, на мястото на бившата "Родопа" и ще е готов през октомври

Шопинг в Ямбол

Двама бизнесмени от региона строят ритейл парк за 12 млн. лв. с финансиране от банка и еврофондове

Боряна Генчева
31120 прочитания

Проектът ще е върху 33.6 дка в централната част на града, на брега на Тунджа, на мястото на бившата "Родопа" и ще е готов през октомври


В Ямбол работещ мол в момента няма. Когато имат желание за шопинг, жителите на града отиват до моловете в Бургас и в Стара Загора. Или пътуват 30-те км до S mall в Сливен, в който има H&M и LC Waikiki. Новината е, че две сливенски фамилии започват да строят ритейл парк в Ямбол. Инвестицията се оценява на около 12 млн. лева, частично осигурена от кредит с публично-частни средства.

Мерките на парка

Retail Park Yambol ще бъде разположен върху 33.6 дка близо до централната част на града, на брега на Тунджа. По проект в него ще има десет магазина и детски кът с обща разгъната застроена площ 10 хил. кв.м. Най-големият обект ще е Lidl - върху 2230 кв.м. За помещенията от 650 кв.м е говорено със CCC, dm, Pepco, Sinsay, а за трите от 1150 кв.м - със "Зора", NewYorker и LC Waikiki.

"На 100% са договорени всички обекти, проведени са разговори, има писма за намерения. С Lidl вече подписахме 10-годишен договор. Пред подписване сме с три от останалите наематели", коментира Димитър Гочев, който е "движещата сила" на проекта. Гочев е с реноме на голям инвеститор в недвижими имоти в Сливен и Ямбол. Той е съинвеститор и в мола в Сливен. В "Трейд център Ямбол" - дружеството зад проекта, е представляван от по-малкия му брат Михаил Георгиев Генчев. Той има равен дял с Атанас Янков Къчев - представител на друга сливенска фамилия с основен бизнес производството на метални конструкции и дограма.

Първата копка на парка беше направена в четвъртък. До шест месеца обектите трябва да бъдат предадени на груб строеж на фирмите наематели за довършване. Очаква се на 14 октомври ритейл паркът да бъде отворен за посетители. Това е същата дата, на която преди пет години е отворен молът в Сливен - три плюс един етажа с РЗП 5 хил. кв.м. В Ямбол ще строят местни фирми. В завършен вид паркът ще създаде 200 работни места.

33 дка в центъра на града

"Проектът за мол в Сливен се оказа успешен и тъй като имахме ценен парцел в Ямбол, решихме да реализираме търговски проект и там", казва бизнесменът Димитър Гочев, който е "движещата сила" на проекта
Фотограф: Надежда Чипева

Преди 13 години Димитър Гочев и негов съдружник купуват бившето предприятие "Родопа". Помещенията са давани под наем и са служили като обезщетение по ипотечни кредити. Парцелът е близо до центъра на града на много комуникативно място. През 2017 г. фирмата "МИГ-1" на Гочев изкупува дяловете на съдружника и става става едноличен собственик.

"Проектът за мол в Сливен се оказа успешен и решихме да реализираме търговски проект и в Ямбол", казва бизнесменът. В Сливен има сходен опит. Притежавал е например бивше предприятие за чорапи. После го събаря. На терена строи Lidl и Кaufland и ги продава на компаниите.

През тази година "Трейд център Ямбол" купува парцела от "МИГ-1" за 0.6 млн. лева, което обаче е в пъти под реалната му стойност, тъй като в случая е просто прехвърляне между свързани фирми. Дружеството ще строи магазините, ще остане техен собственик и ще ги отдава под наем. За целта прибягват до кредит и до посредничеството на финансов консултант - Innovo Investment с управляващ партньор Никола Филипов.

"Предпочетохме да направим ритейл парк вместо мол, защото разполагахме с голям парцел на хубаво място. Освен това строителството на мол, което е монолитно, излиза малко по-скъпо, а и по-трудно можеш да качиш клиента на втория и третия етаж", обясни Михаил Генчев.

Банка плюс еврофонд

"Предпочетохме да направим ритейл парк вместо мол, защото разполагахме с голям парцел на хубаво място. Освен това строителството на мол, което е монолитно, излиза малко по-скъпо, а и по-трудно можеш да качиш клиента на втория и третия етаж", обясни Михаил Генчев, съсобственик в "Трейд център Ямбол"
Фотограф: Надежда Чипева

За финансиране се обръщат към ОББ, с която работят и за сливенския "Ес мол". За него банката е кредитирала с 5 млн. лева компанията "Евротекстил" на Димитър Гочев и Андрей Христов. По думите на Гочев са на път да погасят предсрочно иначе десетгодишния заем.

"Проблемът е, че банките отказват да финансират търговски проекти - смятат ги за рискови. Имат някакъв вътрешен лимит спрямо активите. Затова и се наложи да ходим до Брюксел за финално одобрение", казва Димитър Гочев.

Помогнало най-вече това, че финансирането е публично-частно. ОББ е част от обединението "Фонд устойчиви градове", което през 2018 г. беше един от двата победителя в конкурса на държавния Фонд на фондовете за мениджъри на три фонда за градско развитие. Те насочват средства към проекти за градско развитие и са с финансиране от оперативна програма "Региони в растеж" (ОПРР) по бюджета й до 2020 г. Партньори във фонда за Южна България са ОББ, "Фонд за устойчиво градско развитие", "Фонд за органите на местно самоуправление в България - ФЛАГ" и "Българска консултантска организация".

По фонда за градско развитие в Южна България са заделени 135.5 млн. лева. По тази линия е и кредитът за ритейл парка.

Добра цена

Кредитът е 10-годишен в размер на 7.7 млн. лева общо. От тях ОББ отпуска 2.85 млн. лева. Фондът за устойчиво градско развитие - 0.3 млн. лева, а 4.56 млн. лева са по ОПРР. Оскъпяването с лихви, такси и комисиони е 1.9%, което според Гочев е много добре за подобен инвестиционен проект. При сливенския то е било 6%.

Самоучастието на инвеститорите е около 25%. Те влизат с имота, оценен на 1.8 млн. лева от "Адванс експертни оценки", с 250 000 собствени средства и разходи за проектиране за около 200 000 лева. ОББ отпуска и кредит от 1.8 млн. лева за ДДС, което те ще върнат почти веднага, след като усвоят. Освен това от Lidl планират да вложат около 2 млн. лева в довършителни работи за магазина си.

Договарянето на кредита е отнело седем месеца и е било изключително сложно заради многото участници. "При разглеждането на сделката от компетентните органи на собственика на ОББ - КВС в Брюксел, много помогна това, че проектът се финансира по линията на "Фонд за градско развитие", който се изпълнява от ДЗЗД "Фонд за устойчиви градове". Дружествата, партньори във фонда за Южна България, управляват средства, предоставени от Фонда на фондовете, за изпълнение на инструмента и инвестират свои средства за изпълнението на всеки един одобрен проект. Ако не беше финансовият инструмент и кандидатствахме за стандартно банково финансиране, не знам дали щеше да се стигне до сделка", каза Никола Филипов.

Той определя проекта като много по-безрисков в сравнение с този за "Ес мол", на който също е консултант. С наемателите в мола в Сливен е договорен плаващ наем - процент от оборота. Консултантът определя тази практика като неизгодна, защото собственикът поема пазарния риск на наемателите. В Ямбол договорите са непрекъсваеми, а наемът е фиксиран. С Lidl е подписано за 10 години, с останалите договорите ще са петгодишни. "Това ни позволява да сме наясно с очакваните постъпления за следващите пет и дори десет години", казва Филипов. Месечните приходи от наем ще са минимум 130 хил. лева, т.е. над 1.5 млн. лева годишно.

Общината - отзивчива

Инвеститорите започват да строят мост над Тунджа, който после ще дарят на общината. Прогнозната му стойност е 1.2 млн. лева. Мостът създава пряка връзка между града и жителите от кварталите "Възраждане" и "Каргон"
Фотограф: Капитал

Целта на проекта е и да подобри градската среда. Инвеститорите започват да строят мост над Тунджа, който после ще дарят на общината. Прогнозната му стойност е 1.2 млн. лева. Мостът създава пряка връзка между града и жителите от кварталите "Възраждане" и "Каргон". "Трейд център Ямбол" вече има споразумение с общината, която поема ангажимента да построи пътя след моста и кръгово движение в самия квартал. Ще има и велоалеи. Предвидени са 350 хил. евро за озеленяване. Финансирането на пътя вече е залегнало в общинския бюджет по информация на Гочев. Той отбелязва, че работят много добре и с предишното, и със сегашното ръководство на община Ямбол, която им съдейства напълно за разрешителните. "Това, което в София отнема година и половина, в Ямбол става за седмица. Затова и в града навлязоха инвестиции", добавя Димитър Гочев.

Потенциалът на Ямбол

Автор: Капитал

Когато в Белгия обсъждали риска от сделката, един от въпросите бил дали е целесъобразна такава голяма инвестиция за град, в който средната нетна заплата е 350 евро, разказва Никола Филипов. Наложило се да обясняват специфики на икономиката като сив сектор и трансфери от българите в чужбина. По оценка на Димитър Гочев в момента Ямбол е по-добре икономически от Сливен. Там голяма текстилна фабрика откри Едоардо Миролио, има завод на японския автомобилен производител "Язаки". Показателно е, че Lidl ще отвори втори магазин в града. Има Kaufland и изявена регионална верига - "Вилтон", с магазини в Ямбол и Сливен.

Като клиенти за ритейл парка разчитат на жителите на Карнобат, Айтос, Котел, Елхово. В района има и множество богати земеделски села с поминък лозя, пшеница, лавандула и слънчоглед. Откакто беше открито ГКПП "Лесово", през Ямбол има голям румънски и турски автотрафик.

В Ямбол работещ мол в момента няма. Когато имат желание за шопинг, жителите на града отиват до моловете в Бургас и в Стара Загора. Или пътуват 30-те км до S mall в Сливен, в който има H&M и LC Waikiki. Новината е, че две сливенски фамилии започват да строят ритейл парк в Ямбол. Инвестицията се оценява на около 12 млн. лева, частично осигурена от кредит с публично-частни средства.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    voda avatar :-|
    The investor

    Хубава новина!
    Всичко покрай магистрала Тракия се развива бурно, а после асфалтът не се ядял.

  • 2
    p04ceu avatar :-|
    Vladimir Todorakov

    Хубав проект, съобразен с нуждите и капацитета на пазара. Желая им успех!

  • 3
    bat_plamen avatar :-|
    bat_plamen

    Има реален шанс този проект да бъде успешен поради ред причини , които са посочени в статията!Аз лично съм привърженик на ритейл-парковете за сметка на Молове-те

  • 4
    shtekman avatar :-|
    shtek

    А какво става около магистрала Марица? Или Струма?
    До коментар [#] от "
    The investor
    ":

  • 5
    birdman avatar :-|
    birdman

    Гочеви е всеизивестна "компания" в Сливенско най-вече че е една от фирмите завклякла община Сливен с най-много пари (около 20млн.лв) по времето на Лечков . Истината за проекта е че тези "бизнесмени" бяха близките до предния кмет на Ямбол Славово - Бат Жоро Лукскома виден Герберски дерибей който 12 години управлява с обещанието от Боко ГЕРБ да довърши "новата" 40 годишна болница на Ямбол . Толкоз за предпиремачите по този проект . Ритейл парка е хубава идея града има нужда от такъв и съм убдеен ,че ще бъде успешен понеже много ямболии ходят да пазаруват в Бургас и Стара Загора понеже в града няма един магазин за дрехи от известна верига (изключвам мизерния Пепко) . Мутрите са навсякъде включително и в привидно good looking enterprises .
    Можехте да отбележите и гениалната глупост на Аврамова и МРРБ които предната година ремонтираха само половната път Ямбол - Сливен в участъка му само в сливенско понеже кмета им е гербаджия а на ямболския участък ремонт е правен преди 16 години .
    Поздрави на капитал за статията !

  • 6
    GrigorNikolov avatar :-|
    Grigor Nikolov

    https://ocenki.bg/bg/ - експертни оценки за недвижими имоти


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Нова логистика в източна София

Нова логистика в източна София

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK