Бизнесът на хотелите в София е надолу със 70%, очакват възстановяване до две години
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бизнесът на хотелите в София е надолу със 70%, очакват възстановяване до две години

Бизнесът на хотелите в София е надолу със 70%, очакват възстановяване до две години

В най-благоприятна ситуация са малките хотели в центъра на София, казват от Cushman & Wakefield Forton

4552 прочитания

Приходите и заетостта в хотелите с четири и пет звезди в София намаляват с над 70% през първата половина на 2020 г. в сравнение със същия период на 2019 г. Прогнозите на мениджърите са, че общото възстановяване на икономиката след 2020 г. ще "издърпа" и хотелския сектор в следващите две години. Това показват данните от допитване на Cushman & Wakefield Forton, проведено в първата половина на юли, сред мениджъри на хотели в двете категории с общо 1405 стаи, разположени в централни райони на София.

Към края на юни работят хотели, включващи 79% от общия брой стаи. До три месеца очакват да отворят още 13%, а 8% остават затворени без яснота за последващото развитие. Отваряне през есенните месеци планират хотели, които преобладаващо разчитат на заетост от събития и бизнес пътувания, т.е. сегменти, които обичайно се засилват към края на годината.

Над половината от мениджърите на отворилите хотели посочват повече от 70% спад в приходите и заетостта. При хотели с 30% от общия брой стаи заетостта е намаляла с под 50% спрямо 2019 г., а с най-малък дял са тези, посочили между 50 и 70% спад. При приходите спадът е по-стръмен. Това подсказва, че някои хотели са намалили цените в опит да се възстанови заетостта.

Най-голям брой от анкетираните мениджъри - 71%, прогнозират възстановяване на хотелския пазар в София до две години. Равен брой отговорили очакват връщането към обичайните нива на бизнес да отнеме съответно по-малко от година и над 3 години.

В тази ситуация се случи и откриване (на 15 юли - б.а.) на нов хотел с 400 стаи в петзвездния сегмент - Grand Hotel Millennium. През септември е планирано и отварянето на друг хотел във високия сегмент - Hyatt Regency, което също бе отложено заради епидемичната обстановка.

Пламен Бачев: Никога досега спадът не е бил толкова рязък

В най-благоприятна ситуация са малките хотели в центъра на София, казва партньорът и мениджър "Консултиране, оценки и хотели" в C&W Forton.

Хотелският пазар в София е минавал през пикове и спадове, но никой от тях не е бил толкова рязък. Първата половина на 2020 г. върна сектора години назад заради спрените полети, липсата на туристически и бизнес пътувания, карантинния период и като цяло слабата икономическа активност. Притеснителна е неяснотата около развитието на епидемията и последиците за бизнеса от евентуална втора вълна в близките месеци. В най-благоприятна ситуация са малките хотели в центъра на София, които разчитат на заетост основно от бизнес пътувания, докато в MICE (Meetings, Incentives, Conferences, Events) сегмента възстановяването на активността ще е по-бавно.

Приходите и заетостта в хотелите с четири и пет звезди в София намаляват с над 70% през първата половина на 2020 г. в сравнение със същия период на 2019 г. Прогнозите на мениджърите са, че общото възстановяване на икономиката след 2020 г. ще "издърпа" и хотелския сектор в следващите две години. Това показват данните от допитване на Cushman & Wakefield Forton, проведено в първата половина на юли, сред мениджъри на хотели в двете категории с общо 1405 стаи, разположени в централни райони на София.

Към края на юни работят хотели, включващи 79% от общия брой стаи. До три месеца очакват да отворят още 13%, а 8% остават затворени без яснота за последващото развитие. Отваряне през есенните месеци планират хотели, които преобладаващо разчитат на заетост от събития и бизнес пътувания, т.е. сегменти, които обичайно се засилват към края на годината.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 2
    VladimirYosifov avatar :-|
    Vladimir Yosifov

    Земеделието ни бълва плодове и зеленчуци. Никой не поема негатива да се покаже "на телевизора" и да подкани гражданите да купуват плодове и зеленчуци и да затоврят няколко буркана.

    Много години едни хора се подиграваха на други хора, че правят консерви. Затова, сега, е тежко решение да се приканват граждани да правят консерви.

    ТАКА ЩЕ ПОМОГНЕМ НА ПРОИЗВОДИТЕЛИТЕ !

    Разберете, важно е да купуваме да купуваме продукция, защото голяма част от хотелите са празни и продукцията ще остане неизкупена.

    Цените са добри. Купете няколко килограма и затворете в няколко буркана. Направете нещо добро.

    Бъдете здрави!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Airbnb и други загуби

Airbnb и други загуби

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK