Корона от проблеми за малкия бизнес

Ефектът на пандемията: С единия крак навън

Ефектът на пандемията: С единия крак навън

Случаите на освобождаване на помещения от магазини и ресторанти зачестяват. Тревожно е и при търговците на дрехи и обувки

14116 прочитания

Малкият и средният бизнес засега стиска зъби за имотите под наем, но случаите на освобождаване на помещения от магазини и ресторанти зачестяват. Пандемията подкопа дори печелившите бизнеси. По-бавният темп на икономиката доведе до спад в приходите на компаниите. Собствениците са принудени да свиват бизнесите си, да оптимизират разходи, за да оцелеят. Овакантяват се офис площи. Всичко това разклаща пазара на наеми на бизнес имоти и води до по-ниски наемни цени, казва Цветан Вакарелийски, брокер в офис "Явлена Изток".

Той напомни, че в кризата много компании поискаха и в масовия случай получиха от наемодателите намаления в нивата между 10% и 50%, но за определен период от време. Други си издействаха гратисен април. По-често консенсусно условията по наемните договори на бизнес имотите бяха предоговорени. Ефектът от всичко това обаче е краткотраен.

"Напоследък доста наемодатели ни търсят за съвет дали да оставят наемателите, които очевидно изпитват трудности, или да им пуснат предизвестие и да търсят нови. Обикновено казваме, че към днешна дата не можем да им предложим алтернатива, препоръчваме да коригират наемите и да си запазят сегашните наематели", обяснява Данислав Тенинчев, мениджър кантора "Бизнес имоти" в "Адрес".

Търсенето на имоти под наем намалява. Наемателите, които фалират и напускат, засега са само единични случаи. През лятото оборотите по принцип падат, затова очакванията са през есента ситуацията да е по-ясна. "Вероятно потребителското търсене леко ще се увеличи. Нямаме обаче очаквания нещата да се подобрят дотолкова, че да има нови кандидат-наематели. Повечето компании, които ни търсеха за съдействие за разширяване на веригите си, сега са замразили плановете си и казват, че ще разсъждават след Нова година", добавя той.

В момента в по-благоприятна ситуация изглеждат собствениците на заведения, отколкото търговците на индустриални стоки. " Вероятно ще се повтори тенденцията от 2010 г. - магазини за промишлени стоки да стават заведения. В пешеходната зона на бул. "Витоша" например фалираха две оптики и съдбата на едната беше точно такава", казва той.

Най-тревожно е при търговците на дрехи и обувки. Онлайн продажбите отдавна ги натискат, а сега и търсенето на този тип стоки намалява. Търговците се опитват да разчистят стоката си с големи намаления и докато не го направят, ще продължат да държат локациите си. После обаче се очаква затваряне на множество обекти.

При модните търговци въвеждането на карантината през март съвпадна с получаването на новите пролетно-летни колекции, Когато през май мерките бяха вдигнати, те вече не бяха нови, пояснява Мариан Колев, председател на Българската ритейл асоциация. Тогава започват намаления с 30%, 50% и 60%. А търговците, които са само в моловете, нямат възможност да направят дори това. Според Закона за защита на потребителите стоката трябва да е била на рафтовете с оригинална цена поне месец, за да може да бъде намалена. Затова те започват по-късно директно с разпродажби. Част от тях регистрират 40-50% спад. "Каквато и отстъпка да даде наемодателят, няма как да компенсира тези бели", казва Мариан Колев.

В подобна ситуация бяха и оптиките, които карантината завари точно когато бяха получили новите колекции слънчеви очила.

На пазара на складове ситуацията е "Голямото лятно ослушване", добавя Симеон Митев, собственик на платформата "БГ склад", която работи основно с малки и средни фирми. Предлагане има, запитванията са малко. Кандидат-наемателите се интересуват чисто информативно и отлагат решенията - смятат, че кризата ще се задълбочи, и изчакват, за да получат по-добри условия. Продавачите също се ослушват. Продават само тези, на които много се налага. Традиционно през юли - септември наемателите търсят, септември-октомври финализират сделките, за да започнат нормално работа от Нова година. През тази година търсенето се отлага, казва той.

Малкият и средният бизнес засега стиска зъби за имотите под наем, но случаите на освобождаване на помещения от магазини и ресторанти зачестяват. Пандемията подкопа дори печелившите бизнеси. По-бавният темп на икономиката доведе до спад в приходите на компаниите. Собствениците са принудени да свиват бизнесите си, да оптимизират разходи, за да оцелеят. Овакантяват се офис площи. Всичко това разклаща пазара на наеми на бизнес имоти и води до по-ниски наемни цени, казва Цветан Вакарелийски, брокер в офис "Явлена Изток".

Той напомни, че в кризата много компании поискаха и в масовия случай получиха от наемодателите намаления в нивата между 10% и 50%, но за определен период от време. Други си издействаха гратисен април. По-често консенсусно условията по наемните договори на бизнес имотите бяха предоговорени. Ефектът от всичко това обаче е краткотраен.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща



Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход