Ефектът на пандемията: С единия крак навън
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Корона от проблеми за малкия бизнес

Ефектът на пандемията: С единия крак навън

Ефектът на пандемията: С единия крак навън

Случаите на освобождаване на помещения от магазини и ресторанти зачестяват. Тревожно е и при търговците на дрехи и обувки

10985 прочитания

Малкият и средният бизнес засега стиска зъби за имотите под наем, но случаите на освобождаване на помещения от магазини и ресторанти зачестяват. Пандемията подкопа дори печелившите бизнеси. По-бавният темп на икономиката доведе до спад в приходите на компаниите. Собствениците са принудени да свиват бизнесите си, да оптимизират разходи, за да оцелеят. Овакантяват се офис площи. Всичко това разклаща пазара на наеми на бизнес имоти и води до по-ниски наемни цени, казва Цветан Вакарелийски, брокер в офис "Явлена Изток".

Той напомни, че в кризата много компании поискаха и в масовия случай получиха от наемодателите намаления в нивата между 10% и 50%, но за определен период от време. Други си издействаха гратисен април. По-често консенсусно условията по наемните договори на бизнес имотите бяха предоговорени. Ефектът от всичко това обаче е краткотраен.

"Напоследък доста наемодатели ни търсят за съвет дали да оставят наемателите, които очевидно изпитват трудности, или да им пуснат предизвестие и да търсят нови. Обикновено казваме, че към днешна дата не можем да им предложим алтернатива, препоръчваме да коригират наемите и да си запазят сегашните наематели", обяснява Данислав Тенинчев, мениджър кантора "Бизнес имоти" в "Адрес".

Търсенето на имоти под наем намалява. Наемателите, които фалират и напускат, засега са само единични случаи. През лятото оборотите по принцип падат, затова очакванията са през есента ситуацията да е по-ясна. "Вероятно потребителското търсене леко ще се увеличи. Нямаме обаче очаквания нещата да се подобрят дотолкова, че да има нови кандидат-наематели. Повечето компании, които ни търсеха за съдействие за разширяване на веригите си, сега са замразили плановете си и казват, че ще разсъждават след Нова година", добавя той.

В момента в по-благоприятна ситуация изглеждат собствениците на заведения, отколкото търговците на индустриални стоки. " Вероятно ще се повтори тенденцията от 2010 г. - магазини за промишлени стоки да стават заведения. В пешеходната зона на бул. "Витоша" например фалираха две оптики и съдбата на едната беше точно такава", казва той.

Най-тревожно е при търговците на дрехи и обувки. Онлайн продажбите отдавна ги натискат, а сега и търсенето на този тип стоки намалява. Търговците се опитват да разчистят стоката си с големи намаления и докато не го направят, ще продължат да държат локациите си. После обаче се очаква затваряне на множество обекти.

При модните търговци въвеждането на карантината през март съвпадна с получаването на новите пролетно-летни колекции, Когато през май мерките бяха вдигнати, те вече не бяха нови, пояснява Мариан Колев, председател на Българската ритейл асоциация. Тогава започват намаления с 30%, 50% и 60%. А търговците, които са само в моловете, нямат възможност да направят дори това. Според Закона за защита на потребителите стоката трябва да е била на рафтовете с оригинална цена поне месец, за да може да бъде намалена. Затова те започват по-късно директно с разпродажби. Част от тях регистрират 40-50% спад. "Каквато и отстъпка да даде наемодателят, няма как да компенсира тези бели", казва Мариан Колев.

В подобна ситуация бяха и оптиките, които карантината завари точно когато бяха получили новите колекции слънчеви очила.

На пазара на складове ситуацията е "Голямото лятно ослушване", добавя Симеон Митев, собственик на платформата "БГ склад", която работи основно с малки и средни фирми. Предлагане има, запитванията са малко. Кандидат-наемателите се интересуват чисто информативно и отлагат решенията - смятат, че кризата ще се задълбочи, и изчакват, за да получат по-добри условия. Продавачите също се ослушват. Продават само тези, на които много се налага. Традиционно през юли - септември наемателите търсят, септември-октомври финализират сделките, за да започнат нормално работа от Нова година. През тази година търсенето се отлага, казва той.

Малкият и средният бизнес засега стиска зъби за имотите под наем, но случаите на освобождаване на помещения от магазини и ресторанти зачестяват. Пандемията подкопа дори печелившите бизнеси. По-бавният темп на икономиката доведе до спад в приходите на компаниите. Собствениците са принудени да свиват бизнесите си, да оптимизират разходи, за да оцелеят. Овакантяват се офис площи. Всичко това разклаща пазара на наеми на бизнес имоти и води до по-ниски наемни цени, казва Цветан Вакарелийски, брокер в офис "Явлена Изток".

Той напомни, че в кризата много компании поискаха и в масовия случай получиха от наемодателите намаления в нивата между 10% и 50%, но за определен период от време. Други си издействаха гратисен април. По-често консенсусно условията по наемните договори на бизнес имотите бяха предоговорени. Ефектът от всичко това обаче е краткотраен.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Пазар в точка на замръзване

Пазар в точка на замръзване

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK