Colliers: Ритейл парковете в България са 15 и четири се строят
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Colliers: Ритейл парковете в България са 15 и четири се строят

Ритейл парковете в България тръгнаха от Пловдив

Colliers: Ритейл парковете в България са 15 и четири се строят

Страната е на последно място в ЦИЕ с едва 25 кв. м търговски площи от този формат на 1000 души по данни на консултантите

Боряна Генчева
3990 прочитания

Ритейл парковете в България тръгнаха от Пловдив

© Str


Сегментът на ритейл парковете в България все още е недоразвит в сравнение с останалите държави в Централна и Източна Европа и това крие потенциал.

Търговските площи от този формат в България в момента са 174 600 кв. м, от които 65 000 кв. м са в София. Общата наличност е разпределена между 15 парка, а още четири проекта са в процес на строителство, сочи нов доклад на Colliers International.

Перспективен формат

Ритейл парковете бяха най-слабо засегнатият търговски формат при първата COVID вълна наред с онлайн търговията. За разлика от моловете, те не бяха напълно затворени. Сега на тях се гледа като на особено перспективни. Потребителите се чувстват по-сигурни да пазаруват в тях в условията на коронакриза. Търговците ги предпочитат и заради по-ниските наемни нива в сравнение с моловете.

В дефиницията на Colliers под ритейл парк се разбират търговски площи, строени специално с тази цел, с наземни пространства, отдаваеми под наем, с поне три обекта върху 2000 кв. м или повече, с централизирано управление и с достатъчно място за паркиране.

Последно място в региона

В Чехия например, по данни от доклада, на 1000 жители се падат 139 кв. м площи в ритейл паркове и това е най-високото ниво в Централна и Източна Европа. България е на последно място по този показател с едва 25 кв. м. За сравнение в съседните Румъния и Сърбия този тип площи са съответно 62 кв. м и 60 кв. м, а в Унгария и Полша - 57 и 56 кв. м.

Най-голяма е концентрацията на ритейл парк - площи в столицата на Словакия - Братислава - 292 кв. м на 1000 жители, следвана от Варшава с 227 кв. м и Букурещ - с 198 кв м. В София на 1000 души се падат 52 кв. м, почти колкото и в Будапеща (53 кв. м). България и Унгария са на двете последни места в региона.

7% свободни площи

В София ритейл парковете са три, в Пловдив - четири, във Варна - два. По един ритейл парк има във Велико Търново, Добрич, Шумен, Костинброд, Благоеград, Хасково. Интересен феномен е Ямбол, град със 70 000 жители без мол, в който два ритейл парка са в процес на изграждане. В строеж са и ритейл паркове в два града с по 30 000 жители - Дупница и Монтана.

От Colliers виждат потенциал още във Враца, Плевен, Русе, Разград, Сливен, Кърджали, Пазарджик и Кюстендил.

Вакантните площи в българските ритейл паркове по оценка на консултантите са 7%. Наемните цени се движат между 6 и 10 евро на кв. м, а сървис таксата е 1-1.5 евро на кв. м - и в двата случая месечно. С тези наемни нива България е в долната граница за ЦИЕ, заедно със Сърбия (5-12 евро), и с Унгария (6-12 евро на кв. м). Наемите в Румъния се движат между 7 и 15 евро, в Полша и Чехия са между 8 и 12 евро, а в Словакия - между 8 и 9 евро.

Български инвеститори, наемателите - и международни

Инвеститорит и собствениците на 89% от площите в ритейл парковете в България са местни юридически лица, по данни на Colliers.

Сред наемателите в ритейл парковете местните фирми заемат 40% от търговските площи, чуждестранните компании, представени директно, са 51%, а на франчайз - 9%. Най-голяма част от площите заемат търговците на мебели и "направи си сам" - 39%, следвани от модните марки - 10%, супермаркетите - 9%, магазините за електроника - 8%. Другите две ключови категории са дрогериите и зоомагазините. С голям дял са специализираните търговци на бебешки и детски продукти (7%) и търговците на спортна екипировка (6% от площите).

Преобладаващата част от ритейл парковете в България (55%) са с над 11 наемателя. При 39% представените марки са между шест и десет, а при 7% - под пет.

Свободните площи са предимно в обекти от около 1000 кв. м.

Сегментът на ритейл парковете в България все още е недоразвит в сравнение с останалите държави в Централна и Източна Европа и това крие потенциал.

Търговските площи от този формат в България в момента са 174 600 кв. м, от които 65 000 кв. м са в София. Общата наличност е разпределена между 15 парка, а още четири проекта са в процес на строителство, сочи нов доклад на Colliers International.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 2
    dorn avatar :-|
    dorn

    В България земята е разпокъсана на дребни парцелчета, между много собственици, който искат огромни суми за тях. Това е причината.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Airbnb и други загуби

Airbnb и други загуби

Смелото IPO на Airbnb

Смелото IPO на Airbnb

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK