Една история с климатици, която ще промени Велико Търново
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Една история с климатици, която ще промени Велико Търново

Бъдещият Business Center Veliko Tarnovo ще е с комбиниран профил, освен офиси ще включва и някои неща, които липсват в града

Една история с климатици, която ще промени Велико Търново

Или защо съдружниците в "Екстрапак" инвестират в строителството на един по-различен бизнес център

Боряна Генчева
28728 прочитания

Бъдещият Business Center Veliko Tarnovo ще е с комбиниран профил, освен офиси ще включва и някои неща, които липсват в града

© ''Екстрапак''


Идеята за "Бизнес център Велико Търново" (BCVT) идва от допитване в twitter на тема "Кой е най-големият враг в офиса". Лятото на 2017 г. е доста топло и мнозинството определя като такъв климатика, разказва Милен Георгиев, един от петимата съдружници в "Екстрапак" - дружеството - инвеститор във вече напредналия проект. В офисите на "Екстрапак" също имало масово недоволство от климатиците - все на някого му духало, а на другите било топло. Анализирали въпроса и установили, че проблемът е в това, че климатизацията засмуква и отдава въздух в стаята. Когато въздухопотокът е по-силен, дискомфортът се изостря. Измислили и как може да бъде решен - чрез вентилация без рециркулация (за метода - по надолу). Да се реализира идеята в съществуващите офиси обаче се оказало сложно. Налагал се голям ремонт, при който работата почти изцяло щяла да спре.

Всичко това съвпаднало и с други обстоятелства. По същото време съдружниците имали запитвания за наем в съществуващата административна сграда на "Екстрапак". Малко по-рано били купили парцел от 10.5 декара срещу нея и се чудели какво да го правят. Така идеята да се построи бизнес център дошла от само себе си. Теренът е близо до "Мол Велико Търново" и до големите нови квартали с жилищни блокове в града. В зоната има предприятия, тенис кортове и игрища.

Какво липсва във Велико Търново

Във Велико Търново офис пазарът все още е недоразвит - фирмите ползват основно преправени жилища. Доколкото има модерен тип офис площи, те са в "Мол Велико Търново", в по-малкия "Скай център" и в няколко неголеми офис сгради. В момента съдружниците в "Екстрапак" строят 15 хил. кв.м офис площи. Те ще са между третия до осмия етаж на Business Center Veliko Tarnovo (BCVT) и ще осигуряват работни места за 1000 души. Единият офис етаж ще бъде за "Екстрапак" и свързаните им фирми, а другите са отредени за наематели.

Миксът на предлагането в бизнес центъра е направен на същия принцип: "Какво не достига във Велико Търново и какво ни трябва на нас". На оставащата площ до 30 хил. кв.м РЗП са планирани спортен и конгресен център, дейта център и складови площи, голяма кухня и co-working пространство. Проектът за BCVT е на "Иво Петров - архитекти".

Спортният център е замислен на две нива с 25-метров закрит басейн, сауна, 60 съблекални, зали за аеробни, силови и групови упражнения. Конгресният е със зала за 500 души, пет по малки и вътрешна градина, преминаваща в двор.

Проектиран е data център за 80 рака (шкафа). Той ще е бетонен бункер под земята с преддверие, охлаждане и с всичко необходимо. Електрозахранването за центъра е подсигурено по няколко линии - сградата ще бъде вързана към две подстанции, ще има дизелови генератори, а за data центъра ще има и аварийно захранване (UPS).

Освен това е предвидена складова площ с 900 палетни места, които да може да се наемат месечно. Услугата е ориентирана към малки онлайн магазини и към фирми, които трябва да съхраняват архивите си. "Идеята е съдържанието на наетия палет да може да бъде качено или свалено от стелажната система по желание на клиента, заявено през интернет приложение. Ако към складовата услуга има по-голям интерес, може да я разширим и с външен склад", допълва Милен Георгиев. Към първоначалния терен са присъединили още три декара.

В централната част на Велико Търново паркирането е голям проблем, а те са предвидили 230 паркоместа с тенденцията да ги увеличат с още 100. Ще има и места за велосипеди и зарядни станции за електрически автомобили.

Планирана е и голяма кухня, в която освен за обитателите в бизнес центъра ще се приготвя и кетъринг за служителите в заводите на "Екстрапак". Започнали са и разговори с общината за осигуряването на обществен транспорт до мястото.

Пъстрия профил на BCVT Милен Георгиев обяснява така. "Правим комбиниран бизнес център по две основни причини - защото пазарът във Велико Търново е малък за еднотипен, а и защото някои неща липсват в града."

Замразяване в кризата

Строителството започва през 2019 г. Очаква се грубият строеж на "Бизнес център Велико Търново" да приключи до два-три месеца. Заради COVID кризата строителството изостанало с три месеца и вместо през септември 2021 г. най-вероятно проектът ще приключи през декември същата година.

През март съдружниците решили да минат на по-икономичен режим, защото не знаели как ще се развият нещата с основния им бизнес, който финансира строителството. А и се наложило спешно да го преустройват (виж карето).

По принцип инвестицията от 25 млн. лева в проекта е обезпечена с банков кредит от Уникредит Булбанк. "Можеш да строиш малко над кредита или малко под, а ние бяхме решили да дадем малко повече", казва Милен Георгиев. Но заради новите обстоятелства отказали третата строителна бригада, която били спазарили. Отложили за по-добри времена наемането на по-голям кран. И вместо да строят успоредно високото и ниското тяло, както били започнали, решили да ги правят последователно. Така през април и май темпът на строежа намалява, без да спира. През юни се възстановява, а юли и август вече са нормални месеци за строителството.

"Гледаме на бизнес центъра като на инвестиция, която се налага, за да имат младите хора шансове да се развиват в града и да дойдат фирми, които да ги заинтригуват. Приемаме я като връщане от наша страна към общността, която ни е помогнала да сме това, което сме."

Милен Георгиев, "Екстрапак"

Пост COVID реалността

Оказало се, че проектът, правен по вкуса и отчасти за нуждите на инвеститорите, е приложим и за пост COVID реалността. Вътрешното разпределение например освен open space пространства допуска и да бъде затворено на модули дори от 58 кв.м, без това да наруши вентилацията или осветлението, които са планирани за много малки зони. "Програмистите например, чиято дейност изисква съсредоточаване, не са особено ефективни при отворени пространства", обяснява решението Милен Георгиев, който има и съпътстващ бизнес с програмиране и е начело на "ИТ клъстер Велико Търново".

Голям плюс се оказала и замислената вентилация без рециркулация. Георгиев я обяснява така: Стандартните климатици изсмукват въздух от стаята и после го разпръскват в нея. Възможно е да се добави или вземе и въздух отвън, но и в този случай около три четвърти от въздуха рециркулира в стаята. Тоест, ако някой кихне и този въздух бъде засмукан, той ще се върти в стаята отново и отново. При техния вариант климатикът работи само с въздух, който влиза отвън и излиза навън. Това се постига по-трудно, но се надяват заради оптимизации да не излезе драстично по-скъпо. Прилагат т.нар. рекуперация - разпространен способ за пестене на енергия, при който изходящият въздух затопля входящия през ламаринена плоскост, без реално да се срещат.

В допълнение планират да въведат и подово отопление, което намалява необходимостта въздухът да се върти силно през климатиците. То ще се захранва геотермално - с вода, циркулираща по затворена система по тръби, които се охлаждат или загряват от температурата на 100 м под земята. В случая тя е 12 градуса. Този източник изисква по-малко енергия за достигане на желаната температура, защото разликата й с подземната като цяло е по-малка, отколкото би била с външната на сградата. Много време отнело да се пробият 72 дупки на 100 м под земята, като според Милен Георгиев BCVT вероятно e най-голямата сграда с подобна система в България. "Много е енергоефективно. Проблемът е, че първоначалната инвестиция е голяма и се избива за 10-15 години. Ако целта ни с проекта беше да построим и продадем, нямаше да е оправдана. Но го строим като за нас и влизаме в много големи детайли", добави той.

Известен минус е, че това решение не позволява класическия за офис сградите двоен под, в който да влизат кабелите за захранване и интернет. Те обаче разработват тестово кабелни канали, скрити в пода.

Асансьорите в сградата ще са шест асансьора за по 13 души, като има и три обслужващи. Въвели са система на destination control - тоест служителите имат с карти достъп само до определени етажи. Сутрин на турникетите на входа им се изписва към кой асансьор да се насочат. Това пести асансьорен път и време за спиране по етажите. Освен това групирането по етажи събира в асансьора хора, които така или иначе през деня имат контакт помежду си.

Тенденцията на дистанционната работа засега не тревожи инвеститорите. След края на извънредното положение програмистите от фирмата на Милен Георгиев сами поискали да се върнат в офиса. "В Търново не е като в София - идването на работа отнема до 10 минути", казва той.

В момента разговарят с потенциални наематели, но избягват да сключват договори, преди да са стигнали до финалната права. Наближават етапа, в който по довършителните работи ще работят много различни бригади, и искат да видят как ще се получат нещата.

"Ако времето и енергията, която ни отнема този проект, бяхме вложили в основната си дейност, сигурно щяхме да спечелим повече пари. Но ако искахме да правим пари от това, щяхме да строим в София. В случая целта ни е центърът да се самоиздържа." И смятат сами да управляват конгресната и спортната част, казва Милен Георгиев.

И добавя: "Гледаме на бизнес центъра като на инвестиция, която се налага, за да имат младите хора шансове да се развиват в града и да дойдат фирми, които да ги заинтригуват. Приемаме я като връщане от наша страна към общността, която ни е помогнала да сме това, което сме. Пет човека с много роднини, приятели, съученици и познати от Велико Търново, които също имат деца. Много сме свързани."

Преориентиране на бизнес в COVID ситуация

Основният бизнес на "Екстрапак" е производство на брандирани рекламни чанти във високия клас - хартиени, полимерни и текстилни. Правят ги за световните модни марки, за технологични компании като Apple, Samsung и дори за Formula 1. С 16 000 различни поръчки годишно компанията e лидер в Европа в своя сегмент. А с годишни приходи от 66 млн. лева (за 2019 г.) е четвъртото най-голямо предприятие във Велико Търново, а и най-голям работодател в града.

Основните клиенти на българската компания са представени в моловете, а по време на COVID кризата в Европа те затвориха. "Търговията с дрехи силно намаля и в Западна Европа се движи на една трета от миналогодишните си нива. Търсенето на по-луксозни вещи също. Онлайн продажбите компенсирали нещата само частично", казва Милен Георгиев.

В началото имало моменти, когато при 700 служители близо 200 души нямало какво да правят. Така на съдружниците се наложило за много кратко време да преустроят основния си бизнес и да потърсят нови клиенти и нови пазари. "Имаше период от повече от два месеца, в който не знаехме дали ще успеем да се преориентираме в новата ситуация. Трябваше да продадем стари машини, да освободим място за нови, да ги разучим, да направим организация и маркетинг, да обясняваме на клиентите кои сме, защото влизахме в съвсем друг бранш. Всеки ден следях показателите накъде вървят нещата и мислехме какво да правим", казва Георгиев.

Бързо преминали към производство на пликове или чанти за куриерски пратки. Големият печеливш ход е, че открили производство на предпазни маски, които сега изнасят за почти цяла Европа. Последвали престилки, предпазни костюми, ръкавици за еднократна употреба. Така се сформирала изяло нова дивизия - "Екстра протект".

Производството на маски било заложено като допълнителна възможност още през 2016 г., когато правили третия си завод. Този санитарен артикул се произвежда на същите машини и от същия материал, от които се правят и текстилните чанти. Тогава се въздържали да започнат масово производство, защото имало фирма със сходен бизнес във Велико Търново. По време на COVID кризата се оказало, че то е много зависимо от вноса от Китай, а той бил блокиран.

Така решили да влязат в нишата. Техника за рязане имали. Трябвали машини за поставяне на телта и ластиците. Първата взели на лизинг. После изтеглили допълнителен кредит от 3.5 млн. евро, с който купили нови екструдери, на които се произвежда материалът за филтърния слой. Тоест вече можели и сами да правят материалите за маските. Създали добро автоматично производство и на 13 март пуснали на пазара първите маски. Сега вече имат две продуктови направления и ако едното не върви, имат като резерв другото. Взели са решение сами да произвеждат всичко това, което преди са внасяли от Китай. "В дългосрочен план няма да можем да се съревноваваме с техните цени, но поне в краткосрочен", казва Милен Георгиев.

Заради новата пазарна ниша с предпазните продукти фирмата има около 30-40% нови клиенти през тази година, което е сериозно предизвикателство. Но финално кризисната година се очертава добра - с очакван ръст на бизнеса с около 10%.

Идеята за "Бизнес център Велико Търново" (BCVT) идва от допитване в twitter на тема "Кой е най-големият враг в офиса". Лятото на 2017 г. е доста топло и мнозинството определя като такъв климатика, разказва Милен Георгиев, един от петимата съдружници в "Екстрапак" - дружеството - инвеститор във вече напредналия проект. В офисите на "Екстрапак" също имало масово недоволство от климатиците - все на някого му духало, а на другите било топло. Анализирали въпроса и установили, че проблемът е в това, че климатизацията засмуква и отдава въздух в стаята. Когато въздухопотокът е по-силен, дискомфортът се изостря. Измислили и как може да бъде решен - чрез вентилация без рециркулация (за метода - по надолу). Да се реализира идеята в съществуващите офиси обаче се оказало сложно. Налагал се голям ремонт, при който работата почти изцяло щяла да спре.

Всичко това съвпаднало и с други обстоятелства. По същото време съдружниците имали запитвания за наем в съществуващата административна сграда на "Екстрапак". Малко по-рано били купили парцел от 10.5 декара срещу нея и се чудели какво да го правят. Така идеята да се построи бизнес център дошла от само себе си. Теренът е близо до "Мол Велико Търново" и до големите нови квартали с жилищни блокове в града. В зоната има предприятия, тенис кортове и игрища.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    sulio_parvi avatar :-P
    sulio_parvi

    Още една празна или недостроена сграда в Търново след Мола до съдебната палата и мола на изхода за София В България ганьовците катос е видят с 5 лв в джоба и почват да се правят на "инвеститори". В резултат на което банкие са най-големите собственици на празни или недостроени сгради. Най-характерния пример за пишман "бизнесмени" с 5 лв в джоба са Булсатком и разклоненията му. то сателит, то мобилен оператор. В резултат на което сега ще вземат и гащите от задника им. Българският бизнесмен винаги завършва с описване на имуществото и не защото държавата и Путин му пречат, а защото е ПРОСТ,самозалъгва се и като спечели 5 лв. си повярва , че е "бизнесмен". Само фалит и опис на имуществото на тези бизнесмени. Желая го и на търновските "инвеститори".

  • 2
    Weiss avatar :-?
    Weiss

    Три пъти по пет лева, но като терапия-безценно...

  • 3
    plf avatar :-|
    plf

    Купили си земя която не знаели какво да правят.
    В офисте им хората се оплаквали от климатиците.
    Те измислили начин на решат проблема и работниците да не се оплакват.
    Било сложно тази идея да се реализра в офисите им.

    И така решили да построян нова бизнес сграда на оная новозакупената земя.

    Добре ли разбрах?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Надпревара за складове

Надпревара за складове

Как Grand Kanyon се забави и смали

Как Grand Kanyon се забави и смали

Ново лято, нов герой на Алепу

Ново лято, нов герой на Алепу

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.