Най-голямата сделка на наемния пазар в София: Chaos се мести в нов офис на "Цариградско"

Освен Chaos офиси в Sofia Office Center имат само международни компании: швейцарската агро-технологична компания Syngenta, германските Festo и Kostal, както и австрийската MSC.

Най-голямата сделка на наемния пазар в София: Chaos се мести в нов офис на "Цариградско"

Българската софтуерна компания е избрала съседна локация - Sofia Office Center на предприемача Христо Чепишев

Боряна Генчева
17774 прочитания

Освен Chaos офиси в Sofia Office Center имат само международни компании: швейцарската агро-технологична компания Syngenta, германските Festo и Kostal, както и австрийската MSC.

© Цветелина Белутова


Chaos Software нае четирите най-високи етажа на Sofia Office Center на бул. "Цариградско шосе". Софтуерната компания ще се премести на 4750 кв.м там през есента, като ще освободи площите в близкия Inter Expo Center, които заема в продължение на девет години. В момента се финализира концепцията за интериора на новия офис в партньорство със студио SGI Architects & Masterplanners. Преместването на Chaos е първата по-голяма транзакция на офисния пазар за 2021 г. За нея съобщиха от Avison Young, консултанти на Sofia Office Center по отдаването на сградата, и от българската консултантска компания Avalant, които са представител по сделката на Chaos Software.

Chaos Software е световен лидер във визуализацията и компютърната графика. Компанията създава софтуер за 3D рендъринг и симулации, който се използва във водещи студиа за дизайн, архитектура, реклама и визуални ефекти по цял свят. Основният й продукт се нарича V-Ray. А технологиите на Chaos намират приложение във филми като Game of Thrones, Avengers: Infinity War, Jurassic World: Fallen Kingdom и др. Компанията е основана през 1997 г. в София. Сега има офиси и в Прага, Лос Анджелис, Сеул и Токио. Съдружници са Петър Митев (с 51%) и Владимир Койлазов (49%). За 2019 г. българската компания "Хаос софтуер" отчита приходи от над 47 млн. лв. и печалба от 12.6 млн. лв., а консолидираният оборот е дори по-висок - 56 млн. лв., при печалба от над 14.5 млн. лв.

Защо Chaos се местят

"Ситуацията с COVID-19 наложи да бъде преосмислена организацията на работа. Освен това през последните няколко години Chaos се разраства, преструктурират се дейности и звена, формират се нови екипи. Тези промени са пряко свързани с новата ни бизнес стратегия за разширяване на портфолиото от технологии за компютърна графика. Имахме нуждата да намерим пространство, което да организираме спрямо новите ни нужди", коментира Петър Митев, управител и съосновател на компанията.

Митев обясни, че водещо при избора на местоположение е било удобството на хората в екипа. "В сегашния офис сме от девет години. Има служители, които живеят наблизо, а други са си създали организация за лесен и бърз достъп. Затова не сме търсили офиси в други локации на града. Освен това и районът предлага удобен транспорт с метро до центъра и до други квартали на София, бърза връзка с летището и сравнително бърз достъп до други райони чрез основни пътни артерии като бул. "Цариградско шосе" и Околовръстния път", поясни той.

Sofia Office Center той оцени като модерна сграда от най-висок клас, която предлага нужните удобства и добра адаптивност при първоначалното им нанасяне. Предимство е, че строителството е завършено, и могат да се нанесат скоро. Освен това там имат възможност да организират пространствата по начин, който да отговаря на нуждите и разбиранията им.

Нов офис - нова организация

В централата на Chaos в България работят над 320 души. Екипът е много разнороден и като специализация, и като изисквания за работните площи. Половината са програмисти, а другите са ангажирани с управление на проекти, съпорт, продажби, маркетинг, връзки с ключови партньори, администрация и пр. Водещ принцип е било удобството за всеки екип.

Всяко голямо звено ще има свое обособено пространство, в което конкретният брой работни места може да се променя. Ще има споделени пространства за екипи, които работят заедно. А целият последен етаж ще бъде с общи креативни пространства - място за социализация, срещи, разговори, забавления, спорт, почивка, храна. От него се излиза и на голяма тераса и свеж въздух и панорамна гледка.

В Chaos смятат още известно време да продължат да прилагат гъвкав модел на работа. В момента не всички хора работят в офиса. Посещението е по желание и при определени условия, свързани с противоепидемичните мерки. Периодично оценяват ситуацията и са готови да променят организацията, ако е необходимо. Наели са площи за достатъчно работни места, които да отговарят на нуждите им към момента, като имат готовност да наемем нови, ако е необходимо, обясни Петър Митев. Той не пожела да уточни размера на инвестицията в преместването на офиса.

Знак, че търсенето се възстановява?

Релокацията на Chaos Group е първата по-голяма транзакция за 2021 г. "Такъв тип проекти може да бъдат разглеждани като ранен знак, че търсенето на офис площи е в процес на постепенно възстановяване. При тази транзакция наемателят наема повече площи, отколкото е използвал в предишната си сграда. Това също носи нотка оптимизъм на фона на други проекти от последните месеци, в които компаниите търсеха методи за оптимизация на площите си", коментира Христо Андонов, управляващ партньор в Avalant.

"Вълнуващото при тази транзакция е, че наемателят е компания, която произвежда технологии за създаване на 3D и виртуална реалност, но след това отново ясно осъзнава необходимостта от физически, функционален и устойчив офис, който да подобри реалните човешки взаимодействия", коментира Антон Славчев, изпълнителен директор на Avison Young за България. Канадската консултантска компания, която е в световната топ 10, влезе на българския пазар наскоро в партньорство с дружеството "Славчев консултинг", и това е първата наемна сделка, която обявява.

"От Chaos изразиха интерес още преди ковид и разговорите често се активизираха или спираха в зависимост от развитието на вълните на пандемията. Същинските преговори за финализиране и подписване на сделката отнеха около три-четири месеца", каза Антон Славчев.

Според него сделката потвърждава тенденцията фирмите да търсят по-съвременно решение на вече утвърдена за тях локация. "Няколко от наемателите вече имаха офис в района и не искаха да го сменят, а по-скоро търсеха по-добро технологично решение като системи (асансьори, фасада, ел. инсталации, климатизация, вентилация и други). Наличието на естествена вентилация (чрез отваряеми прозорци) както и на механична, която гарантира висока степен на сигурност и чист въздух, са едно от основните неща, които фирмите гледат днес. Също така адекватното осветление - естествено или енергоефективно (в случая LED), също са важни за наемателите", обясни той.

Наематели в половината сграда

"С тази сделка делът на наетите офис площи в Sofia Office Center достига 50%. Ако се добавят и ресторантът и кафенето, които също имат оператори, запълняемостта доближава 60%. Освен Chaos офиси в сградата имат само международни компании: швейцарската агро-технологична компания Syngenta, германските Festo и Kostal, както и австрийската MSC", обясни Бистра Друмева, мениджър "Маркетинг и продажби" в Sofia Office Center. Опитът на екипа на инвеститора показва, че след като една сграда е построена и отдадена под наем, успехът започва да зависи от качествената поддръжка и възможността за гъвкави и адекватни управленски решения, добави тя.

Четиринадесет етажната сграда е с над 24 хил. кв.м разгъната застроена площ. Отдаваемите офис площи са 18 хил. кв.м. Строителството й започва през лято 2017 г. Въведена е в експлоатация през януари 2020 г. В нея са инвестирани над 28 млн. евро. Проектът е на "Ателие Серафимов" и не се е наложила преработка спрямо пост-ковид изискванията. Изградена е по международни стандарти за устойчивост и грижа за околната среда. Притежава BREEAM Excellent сертификат.

Христо Чепишев и Europroperty

"Още една крачка назад към нормалния офисен живот." Така коментира сделката Христо Чепишев, управляващ директор на "София офис сентър" - дружеството на Sofia Office Center. Чепишев е строителен предприемач, който първоначално придоби популярност с едноименните си ресторант и семеен хотел в Бояна.

Sofia Office Center е част от портфолиото на инвестиционната компания Europroperty наред със затворените комплекси "Еделвайс 3" и FOHAR в Бояна. Europroperty заяви присъствие на пазара в страната през 2018 г. Тогава Христо Чепишев, който се афишира като неин собственик, заяви, че от две години компанията изкупува терени в София и планира през идните пет да построи сгради с 250 000 кв.м РЗП.

В дружеството "Евро пропърти" неговата компания "Бояна недвижими имоти" е съдружник с британското "Юро пропърти (риъл йстейт) ко лимитид". Британското дружество обаче е едноличен собственик на "София офис сентър" през дружеството "София офис сентър билдинг". Като краен собственик на "Юро пропърти (риъл йстейт) ко лимитид" в Търговския регистър е деклариран Мукеш Абхайкумар Валабджи от Обединените арабски емирства.

Силна офис конкуренция в района на "Цариградско шосе"

Бул. "Цариградско шосе" продължава да е най-големият бизнес район в София. Офис площите клас А и Б, които се предлагат там, са около 373 хил. кв.м общо. Разделяме го на три подрайона - 4-ти километър, районът на The Mall и 7-и километър, обясни Димитър Иванов, управляващ партньор на Avalant. Най-нисък е процентът свободни площи при сградите в близост до The Mall, а най-висок - районът на 4-ти км. Около 94 хил. кв.м нови офис площи са в процес на строителство към момента, като по-голям процент от тях също е в 4-ти км, добави той.(Sofia office Center се намира в подрайона 7-и км).

Офертните наемни нива в клас А сегмента на "Цариградско шосе" са в диапазона на 11-13.50 евро на кв.м месечно и през последните 12 месеца не са се променяли значително, каза Христо Андонов, управляващ партньор на Avalant. Нараства обаче разликата между офертни и постижимите нива, което се обяснява със силната конкуренция между наемодателите в тази част на София.

Ножицата между офертни и наемни нива е специфична за конкретната сграда и зависи от фактори като местоположение, достъп до публичен транспорт и удобства, качество на сградните системи, процент запълняемост и др.

Силната конкуренция между наемодателите в района ще влияе върху постижимите наемни нива и в средносрочен план, каза Димитър Иванов. Очаква се ценовият натиск върху модерните клас А проекти с добри характеристики да е по-малък. А сградите, които отстъпват на "отличниците" в района да компенсират чрез по-агресивни ценови политики. Балансът между тези две групи инвеститори ще определи и постижимите наемни нива, каза консултантът.

Chaos Software нае четирите най-високи етажа на Sofia Office Center на бул. "Цариградско шосе". Софтуерната компания ще се премести на 4750 кв.м там през есента, като ще освободи площите в близкия Inter Expo Center, които заема в продължение на девет години. В момента се финализира концепцията за интериора на новия офис в партньорство със студио SGI Architects & Masterplanners. Преместването на Chaos е първата по-голяма транзакция на офисния пазар за 2021 г. За нея съобщиха от Avison Young, консултанти на Sofia Office Center по отдаването на сградата, и от българската консултантска компания Avalant, които са представител по сделката на Chaos Software.

Chaos Software е световен лидер във визуализацията и компютърната графика. Компанията създава софтуер за 3D рендъринг и симулации, който се използва във водещи студиа за дизайн, архитектура, реклама и визуални ефекти по цял свят. Основният й продукт се нарича V-Ray. А технологиите на Chaos намират приложение във филми като Game of Thrones, Avengers: Infinity War, Jurassic World: Fallen Kingdom и др. Компанията е основана през 1997 г. в София. Сега има офиси и в Прага, Лос Анджелис, Сеул и Токио. Съдружници са Петър Митев (с 51%) и Владимир Койлазов (49%). За 2019 г. българската компания "Хаос софтуер" отчита приходи от над 47 млн. лв. и печалба от 12.6 млн. лв., а консолидираният оборот е дори по-висок - 56 млн. лв., при печалба от над 14.5 млн. лв.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


2 коментара
  • 1
    ufa58613129 avatar :-|
    Кирилка Манолова

    В Март беше продадена сградата на "Булгартабак" на "Графа" за 22 мил. лв. РЗП е към 2500 м2 и още към 400 м2 терен около нея.Предполагам това е една от най-скъпите сгради в София.

  • 2
    dtrendafilov avatar :-|
    Deyan T

    До коментар [#] от "":

    А кой купи сградата на Булгартабак?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новата кула на софийския център

Новата кула на софийския център

Мол vs ритейл парк в Русе

Мол vs ритейл парк в Русе