Най-голямата сделка на наемния пазар в София: Chaos се мести в нов офис на "Цариградско"

Освен Chaos офиси в Sofia Office Center имат само международни компании: швейцарската агро-технологична компания Syngenta, германските Festo и Kostal, както и австрийската MSC.

Най-голямата сделка на наемния пазар в София: Chaos се мести в нов офис на "Цариградско"

Българската софтуерна компания е избрала съседна локация - Sofia Office Center на предприемача Христо Чепишев

Боряна Генчева
16096 прочитания

Освен Chaos офиси в Sofia Office Center имат само международни компании: швейцарската агро-технологична компания Syngenta, германските Festo и Kostal, както и австрийската MSC.

© Цветелина Белутова


Chaos Software нае четирите най-високи етажа на Sofia Office Center на бул. "Цариградско шосе". Софтуерната компания ще се премести на 4750 кв.м там през есента, като ще освободи площите в близкия Inter Expo Center, които заема в продължение на девет години. В момента се финализира концепцията за интериора на новия офис в партньорство със студио SGI Architects & Masterplanners. Преместването на Chaos е първата по-голяма транзакция на офисния пазар за 2021 г. За нея съобщиха от Avison Young, консултанти на Sofia Office Center по отдаването на сградата, и от българската консултантска компания Avalant, които са представител по сделката на Chaos Software.

Chaos Software е световен лидер във визуализацията и компютърната графика. Компанията създава софтуер за 3D рендъринг и симулации, който се използва във водещи студиа за дизайн, архитектура, реклама и визуални ефекти по цял свят. Основният й продукт се нарича V-Ray. А технологиите на Chaos намират приложение във филми като Game of Thrones, Avengers: Infinity War, Jurassic World: Fallen Kingdom и др. Компанията е основана през 1997 г. в София. Сега има офиси и в Прага, Лос Анджелис, Сеул и Токио. Съдружници са Петър Митев (с 51%) и Владимир Койлазов (49%). За 2019 г. българската компания "Хаос софтуер" отчита приходи от над 47 млн. лв. и печалба от 12.6 млн. лв., а консолидираният оборот е дори по-висок - 56 млн. лв., при печалба от над 14.5 млн. лв.

Защо Chaos се местят

"Ситуацията с COVID-19 наложи да бъде преосмислена организацията на работа. Освен това през последните няколко години Chaos се разраства, преструктурират се дейности и звена, формират се нови екипи. Тези промени са пряко свързани с новата ни бизнес стратегия за разширяване на портфолиото от технологии за компютърна графика. Имахме нуждата да намерим пространство, което да организираме спрямо новите ни нужди", коментира Петър Митев, управител и съосновател на компанията.

Митев обясни, че водещо при избора на местоположение е било удобството на хората в екипа. "В сегашния офис сме от девет години. Има служители, които живеят наблизо, а други са си създали организация за лесен и бърз достъп. Затова не сме търсили офиси в други локации на града. Освен това и районът предлага удобен транспорт с метро до центъра и до други квартали на София, бърза връзка с летището и сравнително бърз достъп до други райони чрез основни пътни артерии като бул. "Цариградско шосе" и Околовръстния път", поясни той.

Sofia Office Center той оцени като модерна сграда от най-висок клас, която предлага нужните удобства и добра адаптивност при първоначалното им нанасяне. Предимство е, че строителството е завършено, и могат да се нанесат скоро. Освен това там имат възможност да организират пространствата по начин, който да отговаря на нуждите и разбиранията им.

Нов офис - нова организация

В централата на Chaos в България работят над 320 души. Екипът е много разнороден и като специализация, и като изисквания за работните площи. Половината са програмисти, а другите са ангажирани с управление на проекти, съпорт, продажби, маркетинг, връзки с ключови партньори, администрация и пр. Водещ принцип е било удобството за всеки екип.

Всяко голямо звено ще има свое обособено пространство, в което конкретният брой работни места може да се променя. Ще има споделени пространства за екипи, които работят заедно. А целият последен етаж ще бъде с общи креативни пространства - място за социализация, срещи, разговори, забавления, спорт, почивка, храна. От него се излиза и на голяма тераса и свеж въздух и панорамна гледка.

В Chaos смятат още известно време да продължат да прилагат гъвкав модел на работа. В момента не всички хора работят в офиса. Посещението е по желание и при определени условия, свързани с противоепидемичните мерки. Периодично оценяват ситуацията и са готови да променят организацията, ако е необходимо. Наели са площи за достатъчно работни места, които да отговарят на нуждите им към момента, като имат готовност да наемем нови, ако е необходимо, обясни Петър Митев. Той не пожела да уточни размера на инвестицията в преместването на офиса.

Знак, че търсенето се възстановява?

Релокацията на Chaos Group е първата по-голяма транзакция за 2021 г. "Такъв тип проекти може да бъдат разглеждани като ранен знак, че търсенето на офис площи е в процес на постепенно възстановяване. При тази транзакция наемателят наема повече площи, отколкото е използвал в предишната си сграда. Това също носи нотка оптимизъм на фона на други проекти от последните месеци, в които компаниите търсеха методи за оптимизация на площите си", коментира Христо Андонов, управляващ партньор в Avalant.

"Вълнуващото при тази транзакция е, че наемателят е компания, която произвежда технологии за създаване на 3D и виртуална реалност, но след това отново ясно осъзнава необходимостта от физически, функционален и устойчив офис, който да подобри реалните човешки взаимодействия", коментира Антон Славчев, изпълнителен директор на Avison Young за България. Канадската консултантска компания, която е в световната топ 10, влезе на българския пазар наскоро в партньорство с дружеството "Славчев консултинг", и това е първата наемна сделка, която обявява.

"От Chaos изразиха интерес още преди ковид и разговорите често се активизираха или спираха в зависимост от развитието на вълните на пандемията. Същинските преговори за финализиране и подписване на сделката отнеха около три-четири месеца", каза Антон Славчев.

Според него сделката потвърждава тенденцията фирмите да търсят по-съвременно решение на вече утвърдена за тях локация. "Няколко от наемателите вече имаха офис в района и не искаха да го сменят, а по-скоро търсеха по-добро технологично решение като системи (асансьори, фасада, ел. инсталации, климатизация, вентилация и други). Наличието на естествена вентилация (чрез отваряеми прозорци) както и на механична, която гарантира висока степен на сигурност и чист въздух, са едно от основните неща, които фирмите гледат днес. Също така адекватното осветление - естествено или енергоефективно (в случая LED), също са важни за наемателите", обясни той.

Наематели в половината сграда

"С тази сделка делът на наетите офис площи в Sofia Office Center достига 50%. Ако се добавят и ресторантът и кафенето, които също имат оператори, запълняемостта доближава 60%. Освен Chaos офиси в сградата имат само международни компании: швейцарската агро-технологична компания Syngenta, германските Festo и Kostal, както и австрийската MSC", обясни Бистра Друмева, мениджър "Маркетинг и продажби" в Sofia Office Center. Опитът на екипа на инвеститора показва, че след като една сграда е построена и отдадена под наем, успехът започва да зависи от качествената поддръжка и възможността за гъвкави и адекватни управленски решения, добави тя.

Четиринадесет етажната сграда е с над 24 хил. кв.м разгъната застроена площ. Отдаваемите офис площи са 18 хил. кв.м. Строителството й започва през лято 2017 г. Въведена е в експлоатация през януари 2020 г. В нея са инвестирани над 28 млн. евро. Проектът е на "Ателие Серафимов" и не се е наложила преработка спрямо пост-ковид изискванията. Изградена е по международни стандарти за устойчивост и грижа за околната среда. Притежава BREEAM Excellent сертификат.

Христо Чепишев и Europroperty

"Още една крачка назад към нормалния офисен живот." Така коментира сделката Христо Чепишев, управляващ директор на "София офис сентър" - дружеството на Sofia Office Center. Чепишев е строителен предприемач, който първоначално придоби популярност с едноименните си ресторант и семеен хотел в Бояна.

Sofia Office Center е част от портфолиото на инвестиционната компания Europroperty наред със затворените комплекси "Еделвайс 3" и FOHAR в Бояна. Europroperty заяви присъствие на пазара в страната през 2018 г. Тогава Христо Чепишев, който се афишира като неин собственик, заяви, че от две години компанията изкупува терени в София и планира през идните пет да построи сгради с 250 000 кв.м РЗП.

В дружеството "Евро пропърти" неговата компания "Бояна недвижими имоти" е съдружник с британското "Юро пропърти (риъл йстейт) ко лимитид". Британското дружество обаче е едноличен собственик на "София офис сентър" през дружеството "София офис сентър билдинг". Като краен собственик на "Юро пропърти (риъл йстейт) ко лимитид" в Търговския регистър е деклариран Мукеш Абхайкумар Валабджи от Обединените арабски емирства.

Силна офис конкуренция в района на "Цариградско шосе"

Бул. "Цариградско шосе" продължава да е най-големият бизнес район в София. Офис площите клас А и Б, които се предлагат там, са около 373 хил. кв.м общо. Разделяме го на три подрайона - 4-ти километър, районът на The Mall и 7-и километър, обясни Димитър Иванов, управляващ партньор на Avalant. Най-нисък е процентът свободни площи при сградите в близост до The Mall, а най-висок - районът на 4-ти км. Около 94 хил. кв.м нови офис площи са в процес на строителство към момента, като по-голям процент от тях също е в 4-ти км, добави той.(Sofia office Center се намира в подрайона 7-и км).

Офертните наемни нива в клас А сегмента на "Цариградско шосе" са в диапазона на 11-13.50 евро на кв.м месечно и през последните 12 месеца не са се променяли значително, каза Христо Андонов, управлява партньор на Avalant. Нараства обаче разликата между офертни и постижимите нива, което се обяснява със силната конкуренция между наемодателите в тази част на София.

Ножицата между офертни и наемни нива е специфична за конкретната сграда и зависи от фактори като местоположение, достъп до публичен транспорт и удобства, качество на сградните системи, процент запълняемост и др.

Силната конкуренция между наемодателите в района ще влияе върху постижимите наемни нива и в средносрочен план, каза Димитър Иванов. Очаква се ценовият натиск върху модерните клас А проекти с добри характеристики да е по-малък. А сградите, които отстъпват на "отличниците" в района да компенсират чрез по-агресивни ценови политики. Балансът между тези две групи инвеститори ще определи и постижимите наемни нива, каза консултантът.

Chaos Software нае четирите най-високи етажа на Sofia Office Center на бул. "Цариградско шосе". Софтуерната компания ще се премести на 4750 кв.м там през есента, като ще освободи площите в близкия Inter Expo Center, които заема в продължение на девет години. В момента се финализира концепцията за интериора на новия офис в партньорство със студио SGI Architects & Masterplanners. Преместването на Chaos е първата по-голяма транзакция на офисния пазар за 2021 г. За нея съобщиха от Avison Young, консултанти на Sofia Office Center по отдаването на сградата, и от българската консултантска компания Avalant, които са представител по сделката на Chaos Software.

Chaos Software е световен лидер във визуализацията и компютърната графика. Компанията създава софтуер за 3D рендъринг и симулации, който се използва във водещи студиа за дизайн, архитектура, реклама и визуални ефекти по цял свят. Основният й продукт се нарича V-Ray. А технологиите на Chaos намират приложение във филми като Game of Thrones, Avengers: Infinity War, Jurassic World: Fallen Kingdom и др. Компанията е основана през 1997 г. в София. Сега има офиси и в Прага, Лос Анджелис, Сеул и Токио. Съдружници са Петър Митев (с 51%) и Владимир Койлазов (49%). За 2019 г. българската компания "Хаос софтуер" отчита приходи от над 47 млн. лв. и печалба от 12.6 млн. лв., а консолидираният оборот е дори по-висок - 56 млн. лв., при печалба от над 14.5 млн. лв.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


2 коментара
  • 1
    ufa58613129 avatar :-|
    Кирилка Манолова

    В Март беше продадена сградата на "Булгартабак" на "Графа" за 22 мил. лв. РЗП е към 2500 м2 и още към 400 м2 терен около нея.Предполагам това е една от най-скъпите сгради в София.

  • 2
    dtrendafilov avatar :-|
    Deyan T

    До коментар [#] от "":

    А кой купи сградата на Булгартабак?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал