Бум на изграждане на складове в Югоизточна Европа заради пандемията

Бум на изграждане на складове в Югоизточна Европа заради пандемията

Румъния, България и Сърбия са сред предпочитаните от чуждестранните компании държави

3441 прочитания

© Надежда Чипева


Логистичните и складови компании ускоряват плановете си за експанзия в Югоизточна Европа, където се очаква бизнесът им да процъфтява, тъй като пандемията стимулира производителите да преместят операциите си в близост до основните пазари.

Подобно на други компании в сектора, нидерландската група Raben наблюдава нарастващ интерес от страна на фирми, които се стремят да създадат вериги за доставки в близост до основните западноевропейски пазари, за да избегнат скъпоструващи смущения като тези, причинени от COVID-19. Частната група Raben, която оперира в 13 европейски държави и обслужва индустрии, сред които търговията на дребно и автомобилостроенето, очаква нарастващите разходи навсякъде в развитата част на Европа да стимулират растежа в югоизточните държави и на Балканите. Raben и други фирми за индустриални складове заявиха, че водят преговори с компании, които искат да изместят някои от операциите си от Азия и други места, но е твърде рано да споделят подробности.

От Азия към Европа

"Компаниите ще се върнат от Азия в Европа. Трябва да сме готови да ги поемем, когато това се случи", твърди ръководителят на Raben за Централна и Източна Европа Томаш Незвицки пред Reuters. Той допълва, че компанията ще отвори три нови складови помещения в Румъния тази година, за да добави към портфолиото си от седем, тъй като ускорява плановете си за разширяване.

Като страни - членки на ЕС, Румъния и България заедно с някои съседни страни като Сърбия са предпочитани от чуждестранните компании. У нас, както и у нашите съседи често пъти е по-евтино и по-лесно да се стартират проекти, казват служители на Raben и анализатори. Големият набор от квалифицирана работна ръка в региона и по-малкото затрудняващи изисквания за разрешителни за изграждане на нови съоръжения помагат да се привлекат производителите от по-утвърдени бази, като Чехия например, казват складовите и логистичните оператори. Подобрението на пътищата и друга инфраструктура, както и събития като излизането на Великобритания от ЕС и променящите се отношения с Китай засилиха перспективите в региона, добавят те.

"Тези фактори имат потенциала да доведат някои производствени или логистични дейности в Румъния, особено ако вземем предвид, че разходите за труд в производството например са сравними между Румъния и Китай", твърдят от компанията за недвижими имоти Colliers International при разкриването на перспективите за пазара през 2021 г. Чуждестранните инвеститори също са привлечени от доходността от индустриалните и логистични имоти. През 2020 г. тя се колебаеше между 8 и 10% за Румъния и България и 5-7% в Полша, Чехия, Словакия и Унгария, в сравнение с 4.5% в Германия или Франция, добавят от Colliers.

Заплатите в Сърбия са около три пъти по-ниски от тези в Чехия, а в България и Румъния са на около половината от чешките. Според Андрю Пиърсън от консултантската компания за недвижими имоти JLL това е друг фактор, който спомага за привличането на производители. "Големите производствени изисквания се движат на юг", твърди Пиърсън, генерален мениджър на компанията за Чехия, пред Reuters. "България, Румъния и Сърбия - те ще повлияят на целия регион."

Докато Централна Европа остава привлекателна за търговията на дребно и складовия бизнес поради близостта до по-големи пазари като Германия, растежът от онлайн търговци на дребно като eMAG също помага за увеличаване на търсенето на складове.

Разширяване

Полша и Чехия представляват най-големите пазари в индустриалния и логистичен складов сектор в по-развитата част на Европа с 20 млн. кв. метра и 9 млн. кв. метра складови площи - еквивалентно на около 1300 футболни игрища - в сравнение с 5 млн. кв. метра в Румъния. Югоизточна Европа обаче нараства с по-бърз темп и компенсира изоставането. Това кара разработчика на индустриална собственост CTP да се разшири в региона. Компанията, която отчете 73% годишен ръст на печалбата през първото тримесечие до 98.5 млн. евро, придоби 95 хил. кв.м сгради от австралийската Cromwell Property Group миналия ноември в най-голямата сделка на румънския логистичен пазар през 2020 г. Главният финансов директор на CTP Ричард Уилкинсън заяви, че компанията планира да увеличи своите активи в Румъния до близо 2 млн. кв.м до края на 2021 г. Тези действия ще са част от усилията за увеличаване на цялото портфолио на компанията до 7.5 млн. метра тази година от малко под 6 млн. в края на 2020 г. "Наблюдаваме силно търсене в (Румъния, България и Сърбия), казва Уилкинсън. Започваме да виждаме компании, които искат да се върнат от Азия, и очаквам тази тенденция да продължи."

Индустриалните площи и логистичният сектор в Румъния - най-голямата икономика в Югоизточна Европа, са нараснали с 43% през първото тримесечие спрямо година по-рано. Около 264 хил. кв.м нови помещения са били отдадени под наем, достигайки до общата площ 5.16 млн. кв. метра, според консултантската компания за недвижими имоти CBRE.

Сделката на производителя на автомобили Dacia за подновяване на наем на склад с 68 хил. кв. метра е най-голямата в Румъния за първото тримесечие. Очаква се да бъдат построени още 600 хил. кв. метра индустриални площи през годината, която се очертава да бъде рекордна, казва управляващият директор на CBRE за Румъния Разван Йоргу. "Занапред ще виждаме все повече производства да се преместват в Румъния", твърди той. Йоргу посочи базирания в Индия производител на автомобилни части Sandhar Technologies, който пристигна в Румъния през март, и завода на Ford Motor в Крайова като доказателства за нарастващото производствено търсене. "Миналата година търговията на дребно движеше пазара, а тази година залагаме на производството", добави той.

Логистичните и складови компании ускоряват плановете си за експанзия в Югоизточна Европа, където се очаква бизнесът им да процъфтява, тъй като пандемията стимулира производителите да преместят операциите си в близост до основните пазари.

Подобно на други компании в сектора, нидерландската група Raben наблюдава нарастващ интерес от страна на фирми, които се стремят да създадат вериги за доставки в близост до основните западноевропейски пазари, за да избегнат скъпоструващи смущения като тези, причинени от COVID-19. Частната група Raben, която оперира в 13 европейски държави и обслужва индустрии, сред които търговията на дребно и автомобилостроенето, очаква нарастващите разходи навсякъде в развитата част на Европа да стимулират растежа в югоизточните държави и на Балканите. Raben и други фирми за индустриални складове заявиха, че водят преговори с компании, които искат да изместят някои от операциите си от Азия и други места, но е твърде рано да споделят подробности.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход