От умен дом към умна сграда

Любомир Янчев, при когото започва развитието стартъпа, и Виолета Мицова, която работи по новия му етап, сега представляват компанията заедно.

От умен дом към умна сграда

Българската MClimate разраства бизнеса си с автоматизирани решения за енергийна ефективност и за мониторинг на въздуха, като сменя фокуса от индивидуални към корпоративни клиенти.

Боряна Генчева
6260 прочитания

Любомир Янчев, при когото започва развитието стартъпа, и Виолета Мицова, която работи по новия му етап, сега представляват компанията заедно.


Темата накратко
  • Търсенето на автоматизирани решения за енергийна ефективност и за мониторинг на въздуха в помещения расте.
  • Българската MClimate разраства бизнеса си в сегмента, като сменя фокуса от индивидуални към корпоративни клиенти.
  • Компанията работи на 70 външни пазара, но на българския все още не намира партньори и финансиране за целта.

MClimate, българска технологична компания, която предлага IoT решения за умни сгради и домове, вече продава своя софтуер и устройствата си на около 70 пазара. Седемгодишното дружество, в чието оперативно управление още е съоснователят Любомир Янчев, доскоро беше една от най-бързо развиващите се стартиращи компании в страната. Сега по определение на мениджмънта тя минава на по-висок стадий - на разрастване (scaleup). Това се случва и заради промяна в стратегията през 2019 г. - от работа с индивидуални потребителите за умни домове, към корпоративни клиенти и цели сгради. Бизнес клиентите са основно телекоми, ютилити компании и пропърти мениджъри, с които резултатите са по-мащабни и по-бързи. Така се спестява и изострената конкуренция в сегмента умни домове, както и големите инвестиции за маркетинг и реклама към крайни клиенти, необходими за работа на него.

През първата година в новата посока приходите на "Мелиса Клаймът" нарастват със 75% до 755 хил. лева, а през 2020 г. - с 57% до 1.187 млн. лева. По информация от компанията оборотът през първото полугодие на 2021 г. е надскочил пет пъти този от същия период на 2020 г.

"Виждаме, че има голям пазар за решения като нашите, които са в три продуктови линии - за енергийна ефективност, за мониторинг на чистотата на въздуха и за предотвратяване на наводнения в сгради. Ковид ускори навлизането на тенденции като дистанционен контрол и мониторинг, търсене на комфорт, сигурност и здраве за хората. Зелената сделка и енергийната ефективност също са много важни", казва Виолета Мицова, която от 2019 г. отговаря за развитието на В2В линията в MClimate. Тя има опит като инвестиционен банкер в преструктуриране на компании.

MClimate засега не продава продуктите си за корпоративни клиенти на българския пазар. Развитието на бизнеса им обаче е показателно за това накъде върви светът и какви са тенденциите при т.нар. PropTech решения за умни сгради и домове, които рано или късно ще дойдат и в България.

Умен ретрофит за радиатори

Най-голям дял в приходите на MClimate в момента имат решенията за енергийна ефективност. Свързани са с мониторинг и контрол на температура, най-вече на радиатори. Чрез тях обикновеният радиатор, дори и чугуненият, може да стане умен, без да се налагат строителни работи или окабелявания. Сменя се термоглавата за въртене с умна термоглава, в която има датчик за температура и влажност. Поставя се и контролен сензор във втора точка на стаята. През телефон или през платформа за компютър се задават желаната температура по часови графици. Градусите може да се променят автоматично - не само централизирано, но и стая по стая. Възможно е системата да се задейства само при движение в помещението, а от това се пести енергия.

MClimate разработват този продукт заедно с финландски телеком, който се обръща към тях, защото иска да предложи на клиентите си решение за енергийна ефективност. Завършили са проект за 60 жилищни блока във Финландия, в които етажната собственост се е съгласила на подобно решение, и в момента работят по нови 100 сгради. Така обитателите спестяват между 15-33% от консумацията на енергия за отоплителния сезон, който в страната е между шест и девет месеца. "Във връзка със Зелената сделка и финансирането за проекти за енергийна ефективност в Европа решението е търсено и в други страни от ЕС за училища, болници, общини и жилищни сгради", казва Виолета Мицова.

Колко е СО2 в стаята

Покрай ковид най-бързо растат продажбите на две решения, свързани с мониторинг на чистотата на въздуха в помещения. Първото засича температура, влажност и СО2, а другото индекса за чистота на въздуха (AQI) - световна мярка, която отчита и вредните частици (т.нар. VOC - летливи органични съединения).

Компанията разработва тези продукти за офисни сгради. Редица изследвания показват, че концентрацията на CO2 e предпоставка за предаване на вируси. Проблемът обаче не е измерван и това създава несигурност за завръщане в офиса. "В същото време революционно и редица европейски правителства поставиха мониторинга на чистотата на въздуха в помещенията като условие, за да бъдат отворени обществените сгради. В Белгия, за да отворят училищата през септември, е задължително да имат инсталирана система за измерване на въглероден диоксид, в Германия това е препоръчително", казва Виолета Мицова.

По предварително зададени метрики сензорите на MClimate информират хората в стаята чрез разноцветни светлини за нивото на въглероден диоксид. Зеленото е за нормални нива, жълтото е сигнал, че трябва да се проветри или да се пусне климатик, за да не се стигне до червеното, което се смята за небезопасно. Отделно и фасилити мениджмънт компанията получава статистики в графичен вид, които показват случващото се в сградата във всеки момент.

"За устройството за измерване на въглероден диоксид и известяване сега разговаряме с няколко частни училища в България", каза Виолета Мицова. Като ориентир - инвестицията за училище с 30 стаи с решение за CО2 мониторинг и нотификация във всички стаи, включващо базова станция и софтуер за управление, е от порядъка на 5-6 хил. евро. Ако се добави и енергийна ефективност (по три радиатора на стая), тя достига 16 - 18 хил. евро.

90% от приходите на компанията

При решенията за енергийна ефективност цялостната инвестиция се възвръща в първите 12 - 24 месеца. При линията за чистота на въздуха ефектът по-скоро е добра среда за наемателя, а това е важно в момент, в който собствениците на сгради искат да привлекат отново клиентите си в офиса, обяснява Мицова. Третата продуктова линия е решение за засичане на течове и дистанционно спиране на вода. От продажбите им на корпоративни клиенти в момента идват около 90% от приходите на компанията. Останалите 10% са от линията за автоматизация на дома за крайни клиенти. Първият продукт от нея на пазара излиза през 2015 г. Наречен е Melissa и е за умно управление на климатици. После надграждат с бойлери, радиатори, роботи за почистване и с приложение, към което може да се добавят и други устройства за умен дом.

Благодарение на тази продуктова линия компанията получава обратна връзка от крайни потребители и може да усъвършенства устройствата и дизайна им, което е в помощ и за бизнеса й с корпоративни потребители. Освен това устройствата за умен дом работят с Wi-Fi, т.е. са универсално приложими навсякъде по света. За разлика от тях корпоративните решения са базирани на технологията LoRaWAN и засега са настроени само на европейска честота.

Технологията LoRa

Точно технологията LoRaWAN (Long Range), с която работи MClimate, дава предимство на продуктите на компанията на пазара на решения за умни сгради, обяснява Виолета Мицова. LoRaWAN не предвижда обмен на данни в големи размери, но при нея сигналът е по-силен, преминава през стени и покрива подземия и се удължава животът на батериите. Една базова станция, подобна на рутер, обхваща радиус 10 - 15 км. Тя е достатъчна, за да се покрият седеметажна сграда и подземните паркинги. Така има гарантирана връзка, без да се налага окабеляване или поставянето на рутери на всеки 20 - 50 м - една от причините за сградите досега да са избягвани IoT решения. С LoRaWAN първоначалната инвестиция е по-малка.

Освен това при тази технология устройствата не са свързани с мрежата постоянно, а на определен предварително зададен период, което удължава живота на литиевите батерии до 10 години. Други технологии налагат смяната им на година-две, а това е голям разход при управлението на сгради, обяснява тя. В допълнение, устройствата сигнализират, когато батерията е на изчерпване, и това спестява периодични проверки от персонала на сградите.

LoRaWAN е нова технология отпреди 5 години и от MClimate се надяват, че с разрастването на пазара й ще се увеличава и техният. Има конкуренция в лицето на Bluetooth, NFC, Sigfox, Zigbee, Z-Wave и пр. Като пречки отчитат обичайната въздържаност към нови технологии и притесненията у някои хора да предоставят достъп до данни на облачна технология. В случая за киберсигурността гарантира Amazon Web Services, чиято облачна услуга ползва MClimate. Самата компания няма достъп до данните на крайните клиенти и анализира информацията за спестявания и ефективност, която те й предоставят.

В следване на външните пазари

Основният пазар на MClimate са северните страни - Финландия, Швеция, Норвегия. Във Франция и Германия имат проекти за енергийна ефективност и за отчитане на въглероден диоксид - за училища и болници. По-малките пазари са Испания, Великобритания, Дания и Белгия. Извън Европа продават основно за умен дом, защото устройствата за корпоративни решения засега са разработени на ЕU честота, с тях се покриват само европейски проекти. На този етап се въздържат да ги адаптират за Азия и Америка, макар да има търсене, защото нямат капацитета да го покрият физически.

За да отговорят на нарасналия интерес и да увеличат екипа си от 10 служители, в края на годината от MClimate планират отново да набират капитал. Като възможности разглеждат пазара BEAM (Bulgarian Enterprise Accelerator Market) за растеж на малки и средни фирми на Българската фондова борса и европейски и местни фондове и инвеститори с фокус върху зелени технологии и устойчивост.

Първоначално компанията е основана от трима предприемачи, от които Любомир Янчев и Благовест Димитров все още са акционери в нея. В различни етапи е подкрепена от RosslynCapital на Иво Евгениев, от фонда Еleven, от основателя на "Телерик" Васил Терзиев и от международната инвестиционна компания "Телор". Съинвеститор е и Виолета Мицова.

BG продукт без BG пазар

Основна тревога за MClimate сега е недостигът на чипове. Заради него времето за изпълнение на поръчки е нараснало от 30 дни на 45 - 75 дни. Налага се и да се запасяват с компоненти, за да задържат цените и да могат да поемат поръчки навръх отоплителния сезон. Чиповете са основно от Китай, но много от частите на устройствата се произвеждат в България. Сглобяването и тестването стават в "Тремол" - Велико Търново, и от България се изпращат на клиентите. Софтуерът е изцяло на MClimate, техен е и дизайнът, така че приемат устройствата за български. Сензорите са по около 100 г и се залепват за стените.

"В България засега не сме намерили правилните партньори, които да развиват проекти за зелени сделки и да осигуряват бюджети за тях. Извън страната партньорите ни обикновено са общини, регулатори или компании, ангажирани с енергийна ефективност. Освен това в повечето страни от ЕС има европейско финансиране за подобни решения. Покупателната способност също е фактор. Трябва и IoT експертиза, каквато малко собственици или мениджъри на сгради имат, и се плашат от подобни решения." Така Виолета Мицова обяснява отсъствието на MClimate от българския пазар. Като плюс отчита, че вече има компании, които разработват LoRaWAN покритие в цялата страна, така че се надява да имат проекти и тук.

Темата накратко
  • Търсенето на автоматизирани решения за енергийна ефективност и за мониторинг на въздуха в помещения расте.
  • Българската MClimate разраства бизнеса си в сегмента, като сменя фокуса от индивидуални към корпоративни клиенти.
  • Компанията работи на 70 външни пазара, но на българския все още не намира партньори и финансиране за целта.

MClimate, българска технологична компания, която предлага IoT решения за умни сгради и домове, вече продава своя софтуер и устройствата си на около 70 пазара. Седемгодишното дружество, в чието оперативно управление още е съоснователят Любомир Янчев, доскоро беше една от най-бързо развиващите се стартиращи компании в страната. Сега по определение на мениджмънта тя минава на по-висок стадий - на разрастване (scaleup). Това се случва и заради промяна в стратегията през 2019 г. - от работа с индивидуални потребителите за умни домове, към корпоративни клиенти и цели сгради. Бизнес клиентите са основно телекоми, ютилити компании и пропърти мениджъри, с които резултатите са по-мащабни и по-бързи. Така се спестява и изострената конкуренция в сегмента умни домове, както и големите инвестиции за маркетинг и реклама към крайни клиенти, необходими за работа на него.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


2 коментара
  • 1
    alexpp avatar :-P
    alexpp

    "Самата компания няма достъп до данните на крайните клиенти ..."
    Е стига де :) Устройствата и чиповете са на компанията, ама те няма да четат данните от тях? Малко несериозно и няма как да го повярвам, че точно данните, от които може да се черпи информаци за развитието на компанията няма да бъдат ползвани.
    Иначе браво! Дано повече такива български компании има.

  • 2
    xun16272801791067652 avatar :-|
    Nickole Dimitrova

    До коментар [#] от "":

    "Самата компания" в случая визира Амазон :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал