Как беше построен новият ключов участък на Околовръстния път

Инж. Милчо Миков, ръководител на проекта, директор "Строителни обекти" в "ГБС Инфраструктурно строителство" АД

Визитка

Инж. Милчо Миков е ръководител на проекта за строителството на 6 км от Софийски околовръстен път II-18 в отсечката от пътен възел "Цариградско шосе" до пътен възел "Младост". Завършил е "Пътно строителство" в УАСГ, след което започва работа в "ГБС Инфраструктурно строителство" АД като технически ръководител. Преминава през позицията на главен инженер и в момента е директор "Строителни обекти" във фирмата.

Проектът

Агенция ,,Пътна инфраструктура" възложи на "ГБС Инфраструктурно строителство" АД да изгради участък от Софийски околовръстен път II-18 от км 35 до км 41. Проектът е от голямо обществено и национално значение, тъй като спомага за извеждане на транзитния трафик от София, осъществява връзка между автомагистралите "Струма" и "Тракия" и подобрява маршрута на транспортните потоци в посока пристанище Бургас, Сърбия, Северна Македония, Турция и Гърция.

Каква е дължината на отсечката от Софийския околовръстен път, изпълнена от "ГБС Инфраструктурно строителство" АД, и за колко време беше завършен обектът?

Дължината на отсечката е 6080 метра. Проектът предвиждаше изграждане на две платна с по 3 ленти за движение в посока, средна разделителна ивица, разделителни ивици между локалите и директното трасе, 2 локални платна с по две ленти за движение и тротоари. Предвидено бе изграждане на 3 пешеходни надлеза и мостове над р. Искър и р. Кална, водопроводи, канализация, телекомуникации, улично осветление и газоразпределителна мрежа, както и изместване на инженерни съоръжения и др. С правилна организация, усилия и всеотдайност на екипа успяхме да завършим строителството предсрочно.

Какви гаранции поема компанията за този строеж?

- Гаранционните срокове са 5 години на пътните работи и 10 години на съоръженията.

Как цялостната дейност по изпълнение на отсечката се съчетавашес трафика?

- Трафикът беше изключителен проблем и за нас строителите, и за самите преминаващи. Единственото, което можехме да направим и направихме, беше да работим така, че строителството да приключи предсрочно, за да облекчим движението на една трета от живеещите в София.

Какви трудности срещнахте при изпълнението на отсечката и как се справихте с тях?

- Основният проблем при изграждането беше, че независимо от сезона и метеорологичните условия движението в целия участък не може да бъде спряно. Това не създава проблеми, когато се работи по самото разширение на трасето, защото движението на превозни средства може да се отклонява ту от едната, ту от другата страна на новия път. Но е сериозен проблем, когато се стигне до мост или кръстовище. Налагаше се постоянно да се правят и асфалтират временни пътища, да се съгласуват проекти и да се премества движението в една или друга лента. Проблем беше и това, че не могат да се затворят улиците към прилежащите села. Един пример. Трасето минава през кръстовището на "Горубляне" и през кръстовищата за селата Герман и Лозен. Трябваше да изградим кръгово кръстовище на мястото, от което се влиза в село Герман, за да не затворим единствения път, по който се влиза в селото. Изграждали сме кръстовището част по част, като местехме движението всеки път когато довършвахме поредния километър. Накрая организирахме нощни смени и асфалтирахме през нощта, защото нямаше друг начин. Впрочем през нощта бяха асфалтирани и всички останали кръгови кръстовища в отсечката.

Трудността произтичаше и от това, че пътят сам по себе си беше много сложен за изпълнение поради многото съоръжения и подземна инфраструктура. Темпът на строителство беше изключително висок, но това, разбира се, не попречи постоянно да се следи за качеството на работата. Съоръженията бяха много трудоемки и екипът, който отговаряше за тях, беше изключително натоварен.

На практика е много по-лесно да правиш магистрала, особено по ново трасе, стига теренът да не е съвсем труден. Защото трудността не е свързана само с организацията на движение на превозни средства. Проблемът е, че за някои пътни съоръжения се изисква достатъчно пространство за техниката, с която се изграждат. Пешеходните пасарелки над разширеното околовръстно например са правени по съвсем нова технология. Те са 49-метрови метални конструкции, чиито елементи са правят в завод, сглобяват са на място и тежината им достига 70 тона. Това може да се повдигне само с помощта на два мощни крана, които все пак заемат място.

Труден и предизвикателен момент беше и началото на ковид пандемията. Успяхме бързо да въведем най-високо ниво на контрол и спазване на мерките, за да продължим да работим, но и да запазим здравето на хората.

Кой беше най-трудният за изпълнение сегмент, за колко време решихте проблема?

- Мостовите съоръжения, пешеходните надлези, водопроводните галерии и самото пътно платно - всички тези сегменти бяха изключително трудни и опасни за изграждане. На обекта обаче работеше млад екип, който беше изключително ентусиазиран и приемаше всяка трудност с усмивка. Това беше основната причина да успеем в кратък срок с тази наистина трудна задача.

Какви технологии използвахте, за да гарантирате качество и дълготрайност на пътната настилка?

- Пътната настилка е оразмерена за тежко движение, като конструкцията на пътя е с дебелина 1.1 м - 26 см асфалт, 35 см фракции с подбрана зърнометрия и 50 см зона А. Пътят е изграден с износващ пласт от сплитмастик с полимер модифициран битум и камъни с висок коефициент на полируемост. Биндерът също е с полимермодифициран битум. Този тип асфалт осигурява по-голям живот на пътното платно. Отделно нашата фирма закупи нова асфалтова база, която е възможно най-модерното съоръжение за производство на асфалт. Освен това при нас има постоянен контрол на смесите, който се извършва от нашата лаборатория.

Кое е особеното при изграждането на кръстовищата - как те ще облекчат трафика и ще гарантират по-голяма безопасност на движението?

- На този околовръстен път бяха изградени 4 пътни възела тип кръгово движение. Смятам, че това е оптималният вариант и много практично проектантско решение за облекчение на трафика. Това вече се доказа на практика, то е видно от момента, в който пътят бе пуснат в движение - дори и в най-натоварените дни трафикът е минимален.

Вие сте млад инженер, на когото е поверен този отговорен проект - какви са най-важните уроци, научени по време на изпълнението му?

- Смятам, че това е един особено интересен обект, от който може да се научи почти всичко за пътното строителство. Убеден съм, че всички, работили на този обект, са придобили изключителен опит, който ще им помага в бъдеще. Удовлетворение носи фактът, че дори много години след като е свършена работата по този обект, той ще бъде там и ще бъде полезен на хората, които го ползват.