Офисът на бъдещето

Няма ги групите от бюра. Има барове и сензори

Офисът беше място, където хората отиваха, защото трябваше. Срещите се провеждаха както в конферентни зали, така и лично. Бюрата заемаха по-голямата част от пространството. Кралствата на Дилбърт и Дейвид Брент сега са под заплаха. Пандемията изложи офиса на конкуренция от дистанционната работа и повдигна множество въпроси за това как трябва да бъде проектиран в бъдеще.

Започнете с това за какво е офисът. В миналото това е било място за служителите да свършат работата си независимо от формата. Сега други схващания за неговата роля се борят за внимание. Някои мислят за офиса като за ново място. Целта му е да събере хората лично, за да могат да правят нещата, които дистанционната работа затруднява - изграждане на по-дълбоки взаимоотношения или сътрудничество в реално време по конкретни проекти. Други говорят за офиса като за дестинация, място, което трябва да направи идеята да станете по-рано от леглото, за да се смесите с хора, които може да имат COVID-19, да изглежда привлекателна.

Ново оформление

С други думи, оформлението, което до голяма степен е посветено на хората, работещи на подредени бюра заедно с едни и същи колеги всеки ден, се чувства много като 2019 г. С по-малко хора, които идват, и по-голям акцент върху сътрудничеството, ще има по-малко бюра за служители. Вместо това ще има повече споделени зони или "квартали", където хората в екип могат да работят заедно гъвкаво. (Повечето общи зони също ще изискват място за съхранение на лични вещи - училищните шкафчетата може скоро да се завърнат в живота ви.)

За да се преодолеят пропуските между екипите, една тактика е да се отдели повече пространство в офиса, за да се покаже работата на всеки отдел, така че хората, които никога не се срещат в Zoom, да могат да видят примери за това, което правят техните колеги. Друг вариант е да дадете на всички по едно питие. Очаквайте да отделите повече място за общуване и събития. Баровете в офисите явно ще бъдат част от живота ни. Робин Клер Авиа от архитектурното студио Gensler казва, че вижда много заявки за места като големи аудитории, където клиентите на компанията могат да имат "преживяване".

Условия за хибридна работа и в офиса

Проектите за постковид офис трябва също да позволяват хибридна работа. Срещите трябва да работят както за виртуални участници, така и за лични сътрудници - камерите, екраните и микрофоните ще се умножават. Офисите на Gensler в Ню Йорк разполагат с мини заседателни зали, които имат монитор и половин маса, стърчаща от стената под него, с места за четири или пет души, подредени така, че да гледат на екрана, а не един към друг.

Разнообразието ще бъде друг голям въпрос. Хората може да планират да работят в групи сутрин, но трябва да се концентрират върху нещо следобед. Райън Андерсън от мебелната компания Herman Miller оприличава разликата между офиса преди и след пандемията с тази между хотел и дом. Хотелите до голяма степен предоставят стаи за физически лица. "Домът се смята за място за семейство от години, където се провеждат много различни дейности."

Мениджърите на имоти и човешки ресурси ще искат повече данни, за да разберат как се използват съоръженията и в кои дни и часове хората се събират в офиса.

Всичко това предполага необходимостта от гъвкавост. Поставките за лаптоп са прости допълнения, но други части от офис мебелите са по-трудни за основен ремонт. Самите бюра са склонни да бъдат привързани към пода чрез заплетени снопове кабели и щепсели. Офисът на бъдещето може да разполага с бюра с колела, които трябва да вървят добре с целия този допълнителен алкохол. Заседателните зали вероятно също ще бъдат по-гъвкави, със стени, които се повдигат и плъзгат.

Ако социализацията и гъвкавостта са две от темите на постпандемичния офис, трета са данните. Мениджърите на имоти и човешки ресурси ще искат повече данни, за да разберат как се използват съоръженията и в кои дни и часове хората се събират в офиса. Работниците ще изискват повече данни за рисковете за здравето: качеството на вентилацията в заседателните зали, да речем, или правилното проследяване на контакти, ако колега даде положителен тест за най-новия вариант на ковид-19.

Вследствие на това данните ще бъдат много по-обстойни - от сензори в бюрата и осветлението, но също и инструменти за резервиране на бюро и приложения за управление на посетители. Въпросът кой притежава данни за служителите в офиси и какви механизми за съгласие са необходими за събирането на тази информация е на път да стане все по-належащ.

Съберете всичко това и какво получавате? Ако сте оптимист, офисът на бъдещето ще бъде просторна среда за сътрудничество, която осмисля пътуването до работното място. Ако сте песимист, това ще бъде сграда, пълна със строго наблюдавани развеселени от алкохола хора. В действителност прагматичните съображения - колко време остава от срока на наемане на офиса, физическите ограничения на оформлението на сградата, несигурността относно развитието на пандемията - ще определят темпа на промяна. Каквото и да се случи, офисът няма да е това, което беше.

2021, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved