Електронен касиер на блока

IT специалистът Мартин Димов разработва платформа, която дигитализира процеса по плащане и отчетност в жилищната сграда

Идеята на продукта ни е да си улесни живота, за да може да си оправим сградите, казва създателят на плаформата "Вход експерт" Мартин Димов
Идеята на продукта ни е да си улесни живота, за да може да си оправим сградите, казва създателят на плаформата "Вход експерт" Мартин Димов
Идеята на продукта ни е да си улесни живота, за да може да си оправим сградите, казва създателят на плаформата "Вход експерт" Мартин Димов    ©  Надежда Чипева
Идеята на продукта ни е да си улесни живота, за да може да си оправим сградите, казва създателят на плаформата "Вход експерт" Мартин Димов    ©  Надежда Чипева

В блока, в който IT експертът Мартин Димов има апартамент, изпробвали услугата "професионален домоуправител" още когато се появила преди години. Равносметката след пет години била: от събраните такси 22-23 хил. лева, близо половината - 12 хил. лева, отишли за заплата на професионалния домоуправител. С останалите били платени сметките за ток, хигиенист и асансьори. За ремонти били дадени по-малко от 1000 лева, а сградата определено се нуждаела от повече.

Затова взели курс на самоуправление. Леко увеличили таксите, повишили събираемостта от 75% на над 90%, махнали заплатата на професионалния домоуправител. За две години успели да отделят 10 хил. лева за ремонт. "Преминахме от модел "хора, имаме проблем, дайте да съберем пари", към "хора, имаме пари, дайте да видим за какво да ги изхарчим", обяснява Димов.

За този ефект много помогнал софтуерът, който започнал да разработва като домоуправител. Той има различни опции, но специално "дигитален касиер" дава възможност домоуправителите - физически лица, да ползват предимство, което имат професионалните домоуправители - да дигитализират процеса по събиране на таксите за блока.

Всичко тръгнало с това, че поддържането на информация за плащанията на 46 апартамента и шест магазина в екселска таблица отнемало много време. Идентифицирал събирането на парите като основен проблем пред управлението на етажната собственост. Като IT човек, който се занимава с бизнес процеси, той решава да оптимизира нещата.

"Пандемията ни направи свидетели на огромна промяна в средата. Много компании се дигитализираха. Докато етажната собственост като че ли остава последната аналогова институция в държавата. В блоковете хората все още ходят по вратите си и казват: "Дай пари за блока, защото не си давал от два месеца." А срещу тях получават хвърчащи бележки", коментира Димов.

След две години работа, предимно със собствен труд, през януари 2021 г. платформата "Вход експерт" станала факт. Идеята била софтуерът да обхване всичко в работата по управлението на сградата, което може, да бъде свършено автоматично. Касиерът да не обикаля да събира пари от хора, които така или иначе искат да платят. А да вложи усилията си и освободеното време, за да разговаря с онези, които не искат да го направят, или да работи за подобряването на сградата - например, като събира оферти за ремонти, обяснява Димов.

С Epay подписали договор септември миналата година. Сега "Вход експерт" има клиенти, включително и външни, и към продукта има и пазарен интерес. Софтуерът е безплатен, защото вече е готов, но специално за услугата "Дигитален касиер" има някои такси.

Как работи онлайн касиерът

При въведени данни за блока и обитателите му и отделно - за дължимите такси, гласувани от общото събрание, софтуерът без човешка намеса изчислява кой апартамент колко дължи. Тази информация месечно се подава към Еpay/Easyрay. Отделните апартаменти получават абонатни номера и с тях жителите им плащат в Easyрay - на касите или онлайн, където плащат и ток, вода, парно. Събраните суми се превеждат по банковата сметка/и на блока. А платените такси се отразяват в таблицата към софтуера автоматично.

Така услугата улеснява не само касиера, но и жителите на блока - да плащат таксите за етажната собственост там, където често се плащат сметките за комунални услуги. Тя улеснява и управлението на сградата. Изсветлява дължимите такси за апартаментите и движението на парите за блока. Приходната част на финансовия отчет се попълва сама. Отчетите се генерират лесно. Спазва се Законът за управлението на етажната собственост. С други думи, се дава възможност, ако има отговорен собственик, който иска да поддържа сградата, да намери няколко съюзници и да се заемат с това, обяснява Мартин Димов.

За ползването на "дигиталния касиер" се дължи комисиона на Ерay (стандартно 1.2% на транзакция). Има и такса, която да покрие разходите за счетоводство на дружеството "Дигитална етажна собственост", което стои зад платформата. За блок с до 12 апартамента например тя е 20 лева на месец, до 20 - 30 лева, до 25 - 35 лева, а нагоре по 0.7 лева на месец за всеки апартамент. Ако не е изискването за БУЛСТАТ на Ерay (виж по-долу), нямаше да се налага да се регистрира отделно дружество и тази такса нямаше да е необходима, обяснява Димов.

Накъде безБУЛСТАТ

Услугата на Еpay за събиране на комунални задължения сега се ползва от почти всички големи "събирачи на пари" в България. Затова обаче задължително е необходим БУЛСТАТ, какъвто етажната собственост няма. Мартин Димов опитал да уговори фирмата за платежни услуги да включи и тях, тъй като, макар да не са юридически лица, събират много пари, но не се получило. Затова и регистрирал на свое име едноличното дружество "Дигитална етажна собственост", чиято единствена цел е да е буфер между етажната собственост и платежната услуга. Това дружество е регистрирано в Ерay като получател на пари, които после превежда на съответната етажна собственост по силата на подписан договор. "Дигитална етажна собственост" предоставя на апартаментите абонатните номера, с които плащат онлайн на Ерay или на каса в Еаsyрay.

Опцията таксите на един абонатен номер да се плащат поотделно помага в случаите "собственик/наемател". Собственикът на апартамента може да плати само таксата "Фонд ремонт и обновление" (която е изрично негово задължение), а наемателите - режийните такси (ако така са се разбрали със собственика). Отделно собственикът може да проследи и дали наемателят му плаща режийните си редовно.

Банковата сметка на блока

Софтуерът поддържа отделни каси. Това позволява да се разделят примерно парите за режийни, с които се покриват текущи разходи, от парите, които се събират за бъдещи ремонти и за които например веднъж годишно общото събрание да решава за какво да се харчат. Приходите от наеми, ако има такива, също може да се събират отделно, ако обитателите си ги разпределят помежду си. Събраните суми от отделните каси може да се превеждат и по различни сметки на блока.

Известен проблем е, че в общия случай банките не предлагат сметки за етажни собствености, които не са регистрирани като юридически лица, защото нямат БУЛСТАТ. Някои финансови институции регистрират сметка и без такъв номер, но ги разглеждат като фирмени - съответно с по-високи такси. Затова и масовата практика е да се отваря сметка на името на човек от блока, като се упълномощават и други хора да боравят с нея.

По процедура "Дигитална етажна собственост" превежда парите веднъж месечно с оглед икономия от банкови такси. За нови партньори в етапа, в който се изгражда доверие, могат да ги изплащат и всяка седмица.

Книга на етажните собственици

Що се отнася до личните данни, Димов, чиято тясна специалност е киберсигурност, уверява, че се спазват всички добри IT практики за запазването им. Част от данните "Дигитална етажна собственост" споделят с Еpay по силата на договора помежду им, но това е с цел клиентът да може да бъде обслужен на каса. Подобна е практиката на всички комунални дружества.

Към Еpay отиват две имена, телефон, абонатен номер. Иначе софтуерът дава възможност да се попълни книгата на етажните собственици според закона - имена, обитатели, телефонни номера и имейли. Ако броят на обитателите на жилището се промени или ако си вземат куче, те са длъжни да уведомят домоуправителя. Той коригира данните в софтуера и от следващия месец таксите се начисляват според новото статукво.

Платформата има опция за изпращане на съобщение за новите сметки до имейлите на собствениците, въведени в нея. Разработва се и вариант за известяване с sms. Но като цяло и от ЕаsyPау напомнят за текущите задължения.

Трябва общност от хора

Мартин Димов всъщност управлява няколко сгради, в които има апартаменти. Казва, че изпълнява тази функция безплатно. Основната му идея е да има достатъчно средства и да може да се работи за обновяване на сградата. Покрай този си опит видял лично как работят системата и институциите. Попаднал на различни казуси, в това число и съдебни, и изслушал различни гледни точки.

"Домоуправителите управляват огромен капитал, който най-често е в окаяно състояние. Повечето от тези хора не са професионалисти. Сражават се кой както може и са оставени да се справят сами. Нито общината, нито МРРБ им помагат особено. Съюзът на професионалните домоуправители е активен, но той гони своите си цели. Сдружението на физическите лица - домоуправители, не е много активно", казва той. Затова и идеята му е да се създаде съюз на домоуправителите, които имат интерес да подобрят сградите, градинките и да изсветлят сивите зони, свързани с управлението на етажната собственост. Общност от хора, които да могат да поставят исканията си пред институциите. Да обърнат внимание, че се събират пари по лични сметки на хора. Да поискат от банките да регистрират сметки на етажните собствености или да издействат те да получат БУЛСТАТ.

Идеята е това да стане около платформата. Засега са готови домовата книга, онлайн касиерът, форумът за дискусии. Има възможност за споделяне на информация. Работи се по приложение, чрез което собствениците от блока, а след време може би и от квартала, да могат да общуват помежду си - нещо като социална мрежа.

"Етажната собственост всъщност е най-малкият парламент. Там гласът на хората има най-голяма тежест и оттам може да започне промяната. Освен това, ако сам не си свършиш работата, не се сещам кой друг би могъл да ти я свърши", казва Мартин Димов.

Примерът на Димов естествено е само едно възможно решение. Но влизането на домоуправителите в XXI век изглежда неизбежно. Остава и държавата да го признае и да направи лесни правила, които не зависят от личната инициатива и стесняват опциите за измами.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cns19433509 avatar :-|
    Svetoslav Nikolov
    • - 3
    • + 1

    И това не е много изгодно, плащаш за софтуер, плащаш такси на изипей, такси на банката за обслужване на сметката на блока и др., реално се хвърлят пари, които също могат да бъдат спестени или просто като не сте доволни от професионалния домоуправител, винаги можете да го смените с друг. Фирмите управляващи етажни собствености са достатъчно и има голям избор.

    Нередност?
  • 4
    accidental avatar :-|
    accidental
    • + 1

    В нашата сграда в Ню Йорк ползваме Buildium, всички са задължени да въведат кредитна карта и софтуера сам си събира парите в общата сметка, може да си поръчаш входна карта, фирмата за поддръжка получава молби автоматично, чистачката въвежда кога е чистила, може да поръчаш ремонт на общите части, ако имаш теч от горен апартамент го въвеждаш без да се разправяш с комшията, имаш достъп до камерата ако някой ти звъни на входната врата, или получаваш алърт ако се задейства аларма или ако някой ти звъни на звънеца, струва 50$ на месец и това вклщючва всичко, всеки има достъп и приложение за телефона си

    Нередност?
Нов коментар