Фалиралият "Градски транспорт Пловдив" привлече интереса на Георги Самуилов

Причината не е транспортният бизнес, а големите терени и сгради на дружеството, които до дни се предлагат на търг

Сградата на ул. "Гурко" 21 в идеалния център на града, част от имуществото на "Градски транспорт Пловдив", обявено за публична продан за 580 хил. лв
Сградата на ул. "Гурко" 21 в идеалния център на града, част от имуществото на "Градски транспорт Пловдив", обявено за публична продан за 580 хил. лв
Сградата на ул. "Гурко" 21 в идеалния център на града, част от имуществото на "Градски транспорт Пловдив", обявено за публична продан за 580 хил. лв    ©  Антон Чепилски
Сградата на ул. "Гурко" 21 в идеалния център на града, част от имуществото на "Градски транспорт Пловдив", обявено за публична продан за 580 хил. лв    ©  Антон Чепилски

Пловдивският градски транспорт е уникален - това е единствената общинска транспортна услуга в голям град в България, която беше напълно приватизирана. След като през 2007 г. едноименната компания беше продадена, купувачът и самото "Градски транспорт" фалираха преди почти десет години.

Днес транспортно е само името на дружеството, а следващата седмица в града ще има търг за уникалните му имоти. Синдикът събира оферти за пет недвижими имота - сред които голям терен от 30 декара (бившето трамвайно депо), къща в топ центъра и други и още няколко парцела и сгради.

Към активите интерес проявява едно от големите имена в местния, а и националния бизнес пейзаж - Георги Самуилов, познат главно с петролния си бизнес и "Инса ойл", но напоследък активен и в строителството. През друго свое дружество той вече придоби малък дял във фалиралото "Градски транспорт Пловдив" и поиска да купи (също не особено големия) общински пакет в него. Против активностите му е Ангел Батаклиев - приватизаторът на общинското дружество и друга колоритна фигура от близкото бизнес минало на Пловдив.

Време за имоти

На 8 и 9 февруари синдикът е обявил търгове за над 30 декара терен на бивше тролейбусно депо на ул. "Димитър Стамболов" за 5.63 млн. лв., къща в центъра на Пловдив за 580 хил. лв., двуетажна сграда на "Сатурн" 9 за почти 300 хил. лв., 10 декара на ул. "Димитър Стамболов" за 1.47 млн. лв., както и почти 2 декара на бул. "Никола Вапцаров" за 444 хил. лв.

Това е втори опит, след като през декември 2021 г. имаше обявление за публична продан от синдика на дружеството, но тогава търговете бяха прекратени. Сега промяна в цените не се вижда и за петте имота началните цени са общо 8.5 млн. лв. Ангел Батаклиев каза пред "Капитал", че търговете тогава са били спрени по искане на най-големия кредитор на "Градски транспорт Пловдив" - НАП, след сигнал от самия него. Данъчните са изискали проверка и анализ на изготвената пазарна оценка на активите на дружеството, като впоследствие не са установени нарушения.

От всички видими в Имотния регистър имоти на фалиралото дружество обява липсва само за един голям терен от 30 декара в квартал "Тракия". През декември той бе обявен със стартова цена 4.75 млн. лв.

И при двата търга синдикът адвокат Николай Митов отказа разговор с "Капитал".

При горещия имотен пазар в Пловдив големи терени са рядкост, затова и ценност, а в пакета има и доста интересни сгради и малки парцели в центъра. На пръв поглед цените изглеждат ниски, но пазарни аналози трудно могат да се намерят.

имот кв. м. цена по imot.bg цена търг
гр.Пловдив, жилищен район "Тракия",
ул. Цар Симеон
31 108 14 236 800 4 746 900
гр.Пловдив, ул. "Димитър Стамболов" № 2 33 265 10 734 848 5 631 500
гр.Пловдив, ул.Димитър Стамболов 9 484 3 060 553 1 466 900
гр. Пловдив, бул. Никола Вапцаров 1 789 3 089 552 443 900
гр.Пловдив, ул. Гурко №21
(парцел + сграда)
749 1 189 670 579 600
гр.Пловдив, ул. Сатурн № 9 576 669 165 293 500
Общо: Imot.bg - 32 980 589 търгове - 13 162 300

*(В изчислението на цената са взети ориентировъчни цени от imot.bg)

Въпросът е, че особена публичност и реклама на търговете, които ще се проведат в София в офиса на синдика, няма и по тази причина кандидатите едва ли ще са много.

Общинските трохи

Успоредно с разпродажбата на имотите тече и втори сюжет около отдавна фалиралото дружество. На първата си сесия за 2022 г. Общински съвет - Пловдив, реши да започне процедура по продажба на 2.84% от общинските дялове в "Градски транспорт Пловдив". Предложението за това беше на заместник-кмета по финанси и стопански дейности Величко Родопски. Родопски казва, че има внесено предложение за покупка на дела от "Петрол енерджи", собственост на Георги Самуилов.

В началото на 2021 г. дружеството "Петрол енерджи" купува от синдика на "Транс сити" на Батаклиев 135 хил. акции от капитала на "Градски транспорт Пловдив" срещу почти 141 хил. лева. И вече акционер, той иска да изкупи и малкия дял на община Пловдив.

При участието на 42-ма общински съветници от общо 51 предложението беше прието с 26 гласа "за", 10 "против" и 6 "въздържал се". Решението бе взето с прегласуване, тъй като на първото участваха 41 от присъствалите и гласовете "за" бяха 25 - с 1 по-малко от нужното мнозинство. Това наложи повторното гласуване, като в него вече участва Константин Георгиев от "Кауза България", чийто глас се оказа решаващ.

Председателят на общинския съвет Александър Държиков казва, че решението не е обвързващо и едва след оценка на акциите от независим оценител ще се пристъпи към ново гласуване и съответно решение. "Ние ще поискаме оценка на дяловете и на това, което има в дружеството. Когато е готова, тя ще е публична и ще обсъдим пак", обяснява той пред "Капитал". Той не очаква общината да може да вземе повече от 50 - 60 хил. лева за акциите си.

Зам.-кметът Родопски пък смята, че "материалният интерес на община Пловдив към момента е неизмерим, тъй като зависи от размера на ликвидационния дял от масата на несъстоятелността, който акционерът евентуално би получил след удовлетворяване на кредиторите". С други думи - Пловдив трябва да изчака първо фалиралото дружество да разпродаде активите си и едва тогава да види какво ще остане за нея. Но на практика Родопски не чака и стартира продажбата.

А сума за получаване едва ли ще има, след като от имотите ще се съберат грубо 10 млн. лв., а според последния отчет дълговете на фалиралото дружество са 19 млн. лв.

Затова и е странно защо някой инвеститор изобщо е готов да купува дялове макар и срещу скромни суми. Единственото обяснение е, че Самуилов се надява по някакъв начин придобиването на дялове в компанията да помогне при сдобиването с имоти.

Влизането на Самуилов

В предложението си зам.-кметът споменава изразено становище на синдика на дружеството адвокат Николай Митов, че община Пловдив може да предложи своите дялове от дружеството първо на останалите акционери - "Транс сити" и "Петрол енерджи". Тъй като само едно от тях е функциониращо, Самуилов е единственият играч.

"Капитал" се допита до различни страни за намеренията на новия инвеститор. Според независимия общински съветник Слави Георгиев интересът на "Петрол енерджи" е имотен. Свързано със Самуилов дружество вече има огромен започнат жилищен проект в "Тракия". Георгиев признава, че дори да не продаде акциите, общината няма как да повлияе на сделките, но задържането им ще бъде по-скоро символично действие и ще покаже, че община Пловдив е ангажирана към развитието на града и по-точно в ограничаването на презастрояването.

Адвокат Веселина Александрова от ДБ смята, че общината трябва да изиска от синдика на дружеството подробна информация за активите и пасивите и след това да се извърши задълбочен анализ дали да продаде.

Един от гласувалите "за" предложението за продажба - Константин Георгиев от "Кауза България", мотивира вота си с липсата на дивиденти от фалирало дружество.

Старият стопанин

Ангел Батаклиев, когото от община Пловдив при управлението на Иван Тотев сочеха като основен виновник за западането на общинското дружество, води съдебен спор с новия малък акционер Георги Самуилов. След покупката Самуилов опитва да отстрани Батаклиев като изпълнителен директор на дружеството и назначава нов директор - Димитър Кацов.

В действията Батаклиев чете схема: синдикът на "Градски транспорт Пловдив" и адвокатите на "Петрол енерджи" желаят да разпродадат на безценица имуществото на дружеството. По неговите думи друг от активите - 150 - 200 км от въздушно-контактната тролейбусна мрежа е вече свалена и нарязана. Пред други медии преди време синдикът даде обяснение, че мрежата е неподдържана и опасна.

Батаклиев оценява щедро цялото имущество на дружеството на 60 - 70 млн. лв. и посочва ниската цена на търговете сега.

На въпроса какво смята, че може да направи Самуилов, и какъв е интересът му, Батаклиев отговори: "Самуилов може да пречи и да сложи свой човек в борда на директорите. Също така може да сменя синдика и да слага негов човек и да търси начин как придобие активите на дружеството (бeл. ред. - имотите) без пари." На въпрос относно "Транс сити" отговори, че Самуилов е възможно да се опита да придобие и останалите акции на дружеството в "Градски транспорт Пловдив".

Планът на "Петрол енерджи" и Самуилов е неизвестен. "Капитал" се свърза с "Инса ойл", но отговори не бяха получени.

"Градски транспорт Пловдив" - от приватизацията до фалита

Дружеството е приватизирано през 2007, след като общината начело с д-р Иван Чомаков решава, че не може да го оздрави и извади от лошото му финансово състояние. Първоначалният победител е "Хеброс бус", но той отказва да подпише договор и така във втората надпревара на сцената излиза Ангел Батаклиев - местен играч в транспорта с дружеството "Транс сити" и бивш общински съветник от БСП.

Батаклиев плаща малко над 5 млн. лв. за основния пакет акции на "Градски транспорт" и поема задължение да обнови 100% подвижния състав - автобуси и тролейбуси. Става дума за 300 превозни средства по 28 линии. Още на следващата година идват обвиненията, че "Транс сити" не е вложило собствени средства за закупуването на автобуси, а те се изплащат на лизинг от приватизираното дружество, в което 33% има община Пловдив.

През 2008 г. петролната "Векта" иска несъстоятелност заради задължения към нея. Решението тръгва по дълъг съдебен път. В същото време между Коледа и Нова година приватизаторът вдига капитала и така стопява общинския дял на малко под 3%.

Община Пловдив вече под ръководството на Славчо Атанасов чрез своя представител Ангел Петров се опитва да стопира свикването на събранието, но неуспешно. След това от дружеството се предлага 700 хиляди лева да бъдат внесени от общината в "Градски транспорт Пловдив" или да апортира няколко свои общински жилища - за да възстанови размера на участието си. Явно предложението не е прието.

Следва плетеница от събития, спорове, дела около "Градски транспорт Пловдив". Започват протести на служители и масово напускане. Паралелно с това се пристъпва към изземване на автобуси на дружеството, а причината - неизпълнение от страна на "Транс сити" (мажоритарен собственик) по договор за лизинг.

Изземването е спряно, когато "НБК Сервиз" - дружество, свързано с дъщерята и сина (двамата са управители) на Ангел Батаклиев, подава молба за обявяване на "Транс сити" в несъстоятелност. Причината е неплащането на 1.05 млн. лв. от фирмата на бащата. Междувременно през януари 2013 г. община Пловдив прекратява едностранно договора си с дружеството поради неизпълнение на маршрутите и честота на автобусите.

По-малко от година след обявяването на "Транс сити" в несъстоятелност - през май 2013 г. Пловдивският окръжен съд обявява фалит и на "Градски транспорт Пловдив". От списъците с кредиторите се вижда, че основните суми се дължат на свързани със самия Батаклиев компании, на Общинска банка (продадено на колекторската "С. Г. груп"), на НАП, но и 1 млн. на "Инса ойл" на Георги Самуилов.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар