Дом под пиксел звездите: как пазарът на виртуални имоти достигна 500 млн. долара

Те обаче са по-скоро спекулативни активи, а не място за живеене

Какво прави един имот скъп? Размерът, локацията, архитектурата и строителството, качеството на изработка, шумоизолацията, топлоизолацията - всичко от търсенето на пазара до плочките в банята играе роля в определянето на цената. Сега си представете, че можете да промените архитектурата във всеки момент, локацията няма значение, строителството и качеството са едни и същи, шумоизолация и топлоизолация няма, защото няма смисъл да има. Колко пари бихте платили за такъв имот?

Отговорът за милиони интернет потребители е "много". Или по-конкретно - десетки или стотици хиляди долари. През последната година за имоти в метавселената са платени над 500 млн. долара, а очакванията за тази са сумата да се удвои. Най-малките парцели в платформата Sandbox вече струват около 15 хил. долара за еквивалента на 100 кв.м във виртуалния свят.

Някои наричат ентусиазма (или, казано на по-модерен език, "хайпа") по метавселeната лудост. Други я намират за следващата еволюция на интернет - пазар, който може да достигне до 30 трлн. долара в рамките само на десетилетие. Миналата година Facebook се прекръсти на Meta именно заради непреклонната вяра на Марк Зукърбърг, че социалният живот ще се прехвърли почти напълно онлайн. Логично, ако ще се живее в метавселената, не е лоша идея и да има къде да живееш - съответно там има огромен пазар за виртуални недвижими имоти.

Този пазар, от една страна, е прост и прилича доста на пазара в София например - има високо търсене, по-ниско предлагане, цените растат, някои са доволни, други не. Тази гледна точка е залъгваща - става дума за един изключително сложен, иновативен и до голяма степен нелогичен пазар, който обаче привлича все повече хора не на последно място именно заради убедеността на хора като Марк Зукърбърг.

Къща от пиксели

За да бъде разбран пазарът на недвижими имоти, трябва първо да бъде обяснена метавселената. Тя, накратко, не е едно нещо. Дори в момента има десетки метавселени - отделни платформи на различни компании, в които хора могат да управляват свой собствен аватар и да живеят онлайн живот. Метавселената обичайно се свързва с виртуална реалност, но този елемент не е задължителен.

Някои от най-големите имена на активни платформи включват Sandbox и Decentraland, а технологични гиганти като Meta и Microsoft подготвят свои собствени платформи. Те са и една от причините в момента да се продават всевъзможни дигитални активи на сравнително високи цени - заради вярата, че когато големите влязат на полето, тези цени ще станат още по-високи.

"Защо потребителите си купуват недвижими имоти в дигиталния свят и какво получават всъщност? Идеята е, че също както в истинския свят, недвижимите имоти в дигиталния свят са ограничено количество. Има ограничен брой парцели, които могат да бъдат купени, съответно потребителите купуват недвижимо имущество, което ще бъде с покачваща се стойност, също като в истинския свят. Почитателите на метавселената очакват да могат да монетизират даден актив, чиято стойност ще се вдига с все по-голямата активност в платформите, като го продадат на някой друг", казва пред "Капитал" Николас Самиос, управляващ партньор в компанията PropTech1.

Това е и големият проблем на пазара на почти всичко в метавселената (или метавселените) - активите там се оценяват на изцяло спекулативна основа. Пазарът на недвижими имоти е може би най-добрият пример за това. Един потребител в Sandbox например плати през 2021 г. сумата 450 хил. долара, за да бъде съсед на рапъра Снууп Дог. Освен всичко друго потребителят залага и на това, че Снууп Дог няма да спре да влиза в платформата в близкото бъдеще.

Имоти до безкрая

В истинския живот имотите решават реален проблем и покриват някои от най-базовите нужди на човек - подслон и място за почивка, от каквито в метавселената няма нужда. Ако в света на Sandbox завали, не ви е нужен покрив, а ако се уморите, можете просто да излезете от виртуалната среда. Оскъдността също е фалшива - предвид че всеки ден се появяват нови и нови платформи в метавселената, пазарът на недвижими имоти във виртуалния свят всъщност е неограничен. След две години може да няма достатъчно място в Decentraland, но ще има предостатъчно място другаде.

Тази логика може да срине пазара доста по-бързо, отколкото той се заражда. Ако си купите апартамент в София и не живеете в него, вероятно поне ще го давате под наем, но е малко вероятно той да стои напълно празен в очакване цената му да се вдигне. В метавселената обаче икономиката се гради изцяло на очаквания. Съответно, ако в един момент цените паднат дори малко - а това е напълно възможен сценарий, предвид че липсват производствени разходи и възможностите за предлагане се определят от компютърен код - всички играчи може да решат да излязат от пазара. Разбира се, подобно развитие няма да срине цялата метавселена, но би поставило под сериозен въпрос смисъла от съществуването на пазар на имоти във виртуална среда.

Въпреки това стотиците милиони долари, които се наливат в платформите, не идват само от дребни инвеститори, които мечтаят за нов дом под пиксел звездите, но и от огромни институции. Николас Самиос и Цвете Дончева от PropTech1 казват, че скокът в активността на пазара през последните месеци се дължи на "влизането на големи играчи като банките HSBC и JPMorgan Chase, които направиха първите си инвестиции в полето - партньорства със съответно Sandbox и Decentraland".

Подобни инвестиции са смели и се водят от същото, което накара и глобалния рисков капитал да порасне неколкократно през последните две десетилетия - страха от изпускане на следващия iPhone, Facebook, Amazon или биткойн, т.е. най-успешните технологични изобретения и иновации през новото хилядолетие. С други думи, институционалните инвеститори залагат на визията на хора като Зукърбърг не толкова защото са напълно убедени, че до няколко години животът ще се пренесе изцяло онлайн и всички ще заживеят с очила за виртуална реалност, а защото не искат да рискуват пропускането на следващата технологична революция. Загубата на няколко милиона може да бъде преживяна по-лесно, отколкото изпускането на няколко милиарда.

Инвестирането на тези пари може да се окаже неоправдано. Общото между всички технологични революции през последните десетилетия е, че са неочаквани. За разлика от тези феномени, породени от спонтанно приемане на нова технология, налагането на метавселената изглежда като дирижиран сценарий, следствие от свръхконцентрацията на капитали и сила в няколко технологични компании. В този конкретен случай Meta се опитва да насочи развитието на интернет към виртуалния живот и залага, че това ще се случи в рамките на няколко години.

Самиос обръща внимание на този аспект и предупреждава клиентите си за възможността визията на Зукърбърг и останалите, залагащи на метавселената, да се провали.

"Важно е да посочим приликите между метавселената и видеоигрите, които идват с ограничен цикъл на живот. В света, в който живеем, продължителността на вниманието често е много кратка и хората бързо скачат на следващото "голямо нещо", както личи и от бързия спад на пазарната оценка на Meta с 230 млрд. долара. Ние предупреждаваме потребителите да бъдат внимателни при купуването на дигитален недвижим имот и да си напомнят, че неговата оценка е спекулативна. И преди сме казвали, че изкуствената оскъдност не може да се сравнява със стойността на физическата земя и имоти", казва той.

Да си купиш света - и в частност ЦУМ

Извън метавселената съществуват и други пазари на виртуални имоти. Платформата Earth2 например позволява да си купите целия свят квадрат по квадрат. Сателитна снимка на цялото земно кълбо е разделена на милиони малки квадратчета, които могат да бъдат купени от потребители от всяка държава. Така например потребителят LordKIKO, българин, е купил басейна на Ахмед Доган в Росенец, но не и самия палат на почетния лидер на ДПС, който е собственост на американския потребител Palmer1776. ЦУМ принадлежи на южнокорейци, а от историческия център на София единствено царският дворец и храм-паметникът "Александър Невски" са български. Тази платформа разчита изцяло на спекулация, но за някои потребители е особено печеливша - Chris1302, гордият собственик на НДК, базата на "Дънди прешъс" в Кърджали и част от Несебър наред с други екзотични парцели в Аржентина, Конго, Русия, Египет, Индонезия и други, е направил 1279% печалба от покупките си. Според профила му всички квадратчета на картата, които притежава, имат стойност над 73 хил. долара - и предвид нарастващата популярност на Earth2 няма съмнение, че има кой да плати тази сума с надеждата, че след време ще продаде за по-висока.
Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал