Е-платформа позволява да работиш дистанционно откъдето си поискаш

Multispace е ориентирана към работодатели, които искат да разнообразят живота на служителите си и да спестят офис разходи

За създателите на Multispace Спасен Ценов и Рамона Радуйкова това е трети съвместен проект.
За създателите на Multispace Спасен Ценов и Рамона Радуйкова това е трети съвместен проект.
За създателите на Multispace Спасен Ценов и Рамона Радуйкова това е трети съвместен проект.    ©  Цветелина Белутова
За създателите на Multispace Спасен Ценов и Рамона Радуйкова това е трети съвместен проект.    ©  Цветелина Белутова
Темата накратко
  • Бъдещето е на хибридния модел на работа, казват създателите на Multispace и базират бизнеса си на това убеждение
  • Стартъпът предлага на работодателите да подаряват карта с множество пространства за дистанционна работа на служителите си
  • Местата за работа в платформата са не само офиси и коуъркинги в корпоративен стил, но и заведения, хижи, каравани

Някои хора може и да вярват в тоталното завръщане в офиса, но за създателите на онлайн платформата Multispace хибридният модел на работа е тук, за да остане. Тоест перспективата е два или три дни да се работи в офиса, а в останалото време - дистанционно. При това дистанционно не означава единствено работа от къщи, а свобода човек да избира откъде да работи. На това разбиране базират бизнес модела си Спасен Ценов и Рамона Радуйкова, чиято Multispace получи 400 хил. евро финансиране от "Витоша венчърс". Двамата цитират в потвърждение и данни от международно изследване, според което, ако през миналата година 55% от анкетираните служители са споделяли виждането, че бъдещето е в хибридния модел, през тази делът им вече е 75%.

Multispace , чийто официален старт беше на 1 юни, е насочена основно към корпоративни клиенти. Дава възможност на работодателите на абонаментен принцип да купят карти за свои служители, които да позволяват, когато работят дистанционно, да избират между различни офис пространства, включени в платформата.

Два проблема на работодателите

Опитваме се да дадем отговор на два проблема, с които се сблъскват работодателите - как да разнообразят живота на своите служители и как да "дистрибутират" офиси, обясняват създателите на Multispace.

"В пандемията служителите се разпръснаха в цялата страна, работят сами, а имат нужда да са сред други хора, като едновременно с това са близо до дома или до това, което обичат да правят", разяснява Рамона Радуйкова, която е специалист по подбор на кадри. Услугата Multispace помага на компаниите в това отношение и тя я разглежда като вид социална придобивка, която бизнесът предоставя за служителите си. "Пак се опитваме да подтикнем хората да влязат в офис режим, но като междинен етап, в който имат свободата да избират къде да работят, в онези примерно шест или десет дни от месеца, които работодателят им е отредил за дистанционна работа", казва тя.

Наред с това Multispace дава възможност на компаниите да оптимизират разходите си за офиси. Например, вместо да наемат офис в Бургас за петимата си служители, които в момента работят в града, и той през повечето време да стои празен, те могат да им предоставят Multispace карти. Така служителите ще се събират примерно два пъти седмично, за да работят заедно, като изпробват различни места. Компанията има опция и да се договори самостоятелно с коуъркинг пространство, но плюсът е, че услугата й пести тези усилия, а и картата дава възможност за избор между повече от една локация. Подобни са плюсовете и за компания, чийто централен офис е на бул. "Цариградско шосе", а част от служителите й живеят в "Люлин", обяснява Спасен Ценов, който е магистър по софтуер и има МВА от Университета в Шефилд по бизнес администрация и финанси.

От "Мултиспейс България" обясняват, че ценовите им предложения към работодателите са строго индивидуални и съобразени с политиките и потребностите на съответната компания. При някои възможността да се работи дистанционно е шест дни, при други 10 дни в месеца. Работодателите знаят предварително колко ще им струва услугата месечно на служител, а задачата на създателите на приложението е да съставят уравнението така, че в крайна сметка да генерират печалба.

За служителите - работа откъдето поискат

Големият плюс за служителя е, че може да организира живота си по по-приятен за него начин. Той получава от работодателя си линк, с който бива поканен да ползва безплатно приложението. Така, ако не иска да работи от вкъщи и не планира да ходи до офиса, може да потърси в платформата подходящо пространство и ако има свободни места, да резервира. Самото приложение по организация наподобява booking и airbnb. Местата са описани, може да се търси по множество филтри - например дали има гледка, да се тества интернетът. Резервацията - индивидуална или групова, се прави лесно с два клика.

В допълнение в платформата има фокус и върху различни събития. Така, ако се знае, че в четвъртък в Благоевград има интересен концерт, екипът може да наеме помещения за работа там, а вечерта да отиде на събитието.

Домакините - от офиси до хижи

Самите офис пространства в платформата, т.нар. домакини, се очертават като доста разнообразни. От "Мултиспейс България" все още са в процес на разработване на мрежата си, като търсят присъствие във всички големи градове в страната, а и в курортите. Казват, че засега преобладават пространствата от чисто корпоративен тип - най-вече коуъркинги, самостоятелни или новосформирани в офис сгради на място, овакантено от бивши наематели. Обяснението е, че този тип домакини вече имат опит и реагират по-бързо.

Платформата обаче е отворена и към всякакви неформални места, стига да имат добър интернет - заведения, конферентни зали в хотели, хижи, каравани на морето.

Това, което наблюдават от екипа на "Мултиспейс", е, че по време на пандемията има много затворени обекти. Но има и множество новооткрити. А също и такива, които са преосмислили модела си - например започнали като кафенета и в пандемията, са трансформирани в коуъркинги. "Така се получава, че на практика някои места сега се "събуждат" и връщат в бизнеса благодарение на нас, а други осъзнават потенциала си за дистанционна работа", казва Спасен Ценов. Например кафене, което през деня, когато няма много клиенти, може да работи като коуъркинг, а вечерта, когато клиентите започват да идват, да продължи да е заведение.

За "домакините" участието в платформата е безплатно, но не става автоматично при тяхно желание. От екипа на "Мултиспейс България" първо "верифицират" с лично посещение на място. Последващ контрол могат да осъществяват и посетителите - да напишат или ревю, или до "Мултиспейс", които, ако нещо не е наред, реагират със сваляне от платформата.

Спасен Ценов коментира, че по отношение на действащите нормативни изисквания към работното място "по някакъв начин сме на ръба, но това е нормално за всяка компания със съвременен бизнес модел, доколкото законодателството обикновено изостава. А що се отнася специално до дистанционната работа в контекста на нормативите, и за най-големите компании е трудно да управляват този риск", добавя той.

Трети съвместен проект

"Мултиспейс България" е трети съвместен проект на Рамона Радуйкова и Спасен Ценов. Двамата вече имат обща консултантска фирма в сферата на подбора на кадри за IT индустрията - "Девсенс". Благодарение на това са в течение с нагласите и сред работодателите, и сред служителите им. Съдружници са и в аутсорсинг дружеството "Косенс", което отдава софтуерни инженери под наем на чуждестранни компании.

Работа по "Мултиспейс" са започнали в средата на миналата година. Същинското разработване на продукта започва от началото на тази година благодарение на финансирането от "Витоша венчърс". По линия на "Девсенс" имат големи IT клиенти, от които идват и предварителни заявки за ползване на платформата. Официалният старт е в началото на месеца, като сега са в тестов период - преговарят с компании клиенти и са фокусирани върху това да изградят достатъчно интересна мрежа.

Сега освен двамата основатели, които са бизнес хората зад проекта, за "Мултиспейс България" работят още шест-седем програмисти. Принципът е 50% присъствено, 50% дистанционно.

За работодателите е разработен клиентски портал, който им позволява да добавят служители, да извършват плащания, да сменят тарифни планове, да правят мениджърски пакети и да получават информация кой къде работи и в колко часа се е чекирал. В портала за домакини собствениците на пространствата могат да видят какви резервации им предстоят в календара по линия на платформата, както и да генерират статистики.

Като основно предизвикателство пред развитието на продукта Рамона Радуйкова вижда това да мотивираш служителите да излязат от вкъщи, а Спасен Ценов - изграждането на достатъчно добра и атрактивна мрежа и връщането на локациите към живота. Като възможности за развитие - излизането извън територията на България или надграждането с услуги на продукта.

А що се отнася до това, че "Мултиспейс" звучи малко като "Мултиспорт" - потвърждават, че в моделите за работа има доста сходни неща. Освен това и двете са в листата социални придобивки на компаниите.

Все още няма коментари
Нов коментар