Състезание за млади интериорни дизайнери у нас: необходимост за пазара

Пилотното издание на конкурса NovaCity D-Zine Competition събра проекти от 67 участници

Александър Тодоров, Антония Йорданова и Мария Енчева, победители в конкурса за интериорен дизайн на NovaCity Group.
Александър Тодоров, Антония Йорданова и Мария Енчева, победители в конкурса за интериорен дизайн на NovaCity Group.    ©  Цветелина Белутова

Новопостроените сгради в София и по-големите градове през последните години нараснаха значително. Често обаче, инвеститорите продават жилищата си на "груба замазка", което изисква още доста довършителна работа от страна на новодомците, преди помещението да е годно за нанасяне. Подови настилки, мебели, осветление - това са само част от всички необходимости, с които все повече хора осъзнават, че няма да могат да се справят сами и все по-често се обръщат към услугите на интериорни дизайнери.

Млади таланти в България се подготвят за професията в редица университети в страната. Преди месец студентите успяха за пръв път да премерят сили помежду си в конкурса NovaCity D-Zine Competition, организиран от строителния инвеститор NovaCity Group. В него студенти по "Интериорен дизайн" и "Архитектура" трябваше да изготвят проект за интериорен дизайн на реален апартамент на инвеститора, предназначен за семейство с две деца. По оценка на журито най-добре в състезанието се справи Мария Енчева, 4-ти курс от НХА, специалност "Индустриален дизайн", която грабна и голямата награда. След нея се класираха Антония Йорданова от НБУ, специалност "Архитектура" и Александър Тодоров от НХА, специалност "Индустриален дизайн".


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Новопостроените сгради в София и по-големите градове през последните години нараснаха значително. Често обаче, инвеститорите продават жилищата си на "груба замазка", което изисква още доста довършителна работа от страна на новодомците, преди помещението да е годно за нанасяне. Подови настилки, мебели, осветление - това са само част от всички необходимости, с които все повече хора осъзнават, че няма да могат да се справят сами и все по-често се обръщат към услугите на интериорни дизайнери.

Млади таланти в България се подготвят за професията в редица университети в страната. Преди месец студентите успяха за пръв път да премерят сили помежду си в конкурса NovaCity D-Zine Competition, организиран от строителния инвеститор NovaCity Group. В него студенти по "Интериорен дизайн" и "Архитектура" трябваше да изготвят проект за интериорен дизайн на реален апартамент на инвеститора, предназначен за семейство с две деца. По оценка на журито най-добре в състезанието се справи Мария Енчева, 4-ти курс от НХА, специалност "Индустриален дизайн", която грабна и голямата награда. След нея се класираха Антония Йорданова от НБУ, специалност "Архитектура" и Александър Тодоров от НХА, специалност "Индустриален дизайн".

Необходимият конкурс

Идеята за конкурса е на собствениците на NovaCity, които решават да предоставят един от реално съществуващите си обекти за целта на състезанието. Строителите се свързват с редица интериорни дизайнери, съвместно с които организират и събитието в последствие. За основна цел на формата организаторите посочват желанието си да мотивират студентите от сферата да покажат знанията си и да натрупат практически опит, да научат повече за реалната професионална среда, да имат досег със специалистите в областта. "Така ще се затвърди необходимата ранна връзка между образованието и бизнеса - фактор за повече бъдещи качествени специалисти", коментират от NovaCity Group.

Макар и изданието на конкурса да е пилотно, за участие са подадени над 130 заявки. Пред "Капитал" отличените участници коментираха, че в България липсват подобни състезания и на студентите в сферата им е трудно да сверяват часовниците си с нивото на подготовка в останалите университети. И за тримата отличени това беше първо подобно състезание. "Вдъхнови ме възможността да покажа това, което съм научила и да попадна в действителна среда със задача, която е много вероятно да ми се случи и за в бъдеще в практиката", коментира Антония Йорданова. "Не можах да намеря нито една причина, за да не участвам. Трудно се намират такива конкурси, а и ми беше много любопитно да видя работата на моите колеги", допълва я Александър Тодоров.

Студентите разполагаха с два месеца, за да създадат своите проекти, а победителите получиха предложения за стаж в архитектурни и интериорни студиа, лицензи за V-Ray продукти и парични награди - първа награда 5 хил. лв., втора - 3 хил. лв. и трета - в размер на 2 хил. лв.

Висока реализация

Интерес от страна на бизнеса има не само към победителите. Оказва се, високия интерес към услугата на интериорните дизайнери през последните години, отваря дефицит на кадри в областта. "Предлагането е по-малко от търсенето. Доста време в нашето студио не можехме да намерим човек за определена позиция. Сега, след конкурса обаче виждам, че има хора, които могат да удовлетворят изискванията ни", коментира за "Капитал" Валери Маринов от Fimera Design и член на журито на конкурса. По думите му между 10 и 15% от участниците са на достатъчно добро ниво, реално да кандидатстват за работа в студиото, в което работи и Маринов, но подобни конкурси само биха допринесли този процент да се увеличава. "Имаше много участия, които бяха наистина на професионално ниво, на хора, които ще им трябва между шест месеца и една година работа, за да се ошлайфат".

Интериорният дизайнер коментира, че пазар за специалисти в областта има във всички по-големи градове у нас. "Хората започват да се научават. По време на живота преди Демокрацията жилищата са били предимно правоъгълни. Мебелите са били еднообразни, а сега, за да откриеш своя собствен стил на жилище, мебели и декорация, ти трябва много повече. Човек, който не е професионалист, по-трудно би се справил и хората се научават. Когато си болен и имаш нужда от лекар, в крайна сметка отиваш на лекар, нали?" коментира класираната на второ място Антония Йорданова.

"Семейство с две деца"

Като част от заданието, студентите трябваше да пригодят жилището в подходящо пространство за семейство с две деца. Като важно при изготвянето на подобен проект и журито, и участниците се обединиха около това да се обособи достатъчно пространство за нормалното развитие на подрастващите. "Това ме впечатли най-много в поставената задача. Приех го като концепция за малко по-философски поглед върху дизайна с лек възпитателен характер. Исках, ако може тези деца, от ранна детска възраст, да се научат да не са такива консуматори и да не трупат излишни вещи", коментира и отличеният Александър Тодоров.

Какво да правим с голяма тераса?

Жилището, върху което работиха участниците, е апартамент от по-висок клас в кв. "Кръстова вада" в столицата. Чистата му застроена площ е 129 кв.м, разположено се на последния етаж на сградата, има големи покривни тераси. "Жилището на последния етаж е луксозното жилище. Голяма част от стойността му е точно в тези тераси. Това е много красиво пространство, което трябва да се използва, но лично аз очаквах повече от участниците", коментира още Валери Маринов като член на журито. Големите тераси се оказват големия препъни камък и за студентите. "Терасата трябваше да съумеем да направим абсолютно използваема, но да не бъде просто една голяма притурка към жилището, а напротив, и тя да има своята добра експлоатация" коментира още Антония Йорданова.

Да влязат естествените материали

В последните години хората все по-често търсят връзката с природата, дори и да живеят на най-оживения булевард в столицата. Освен чрез балконите, окичени с фотосинтезиращи саксийни обитатели и постлани с изкуствена трева, жителите на големия град често избират дизайн на жилищата си, изработен отчасти или изцяло от естествени материали като дърво, камък и все по-популярния скандинавски мъх. Тенденциите сред строителството и дизайна обаче са немалко, като "някои от тях се връщат, други, за щастие, изчезват завинаги", както отбеляза Александър Тодоров.

Диляна Христова, генерален мениджър на фирмата - организатор на конкурса NovaCity Group, отбеляза, че "Хората вече търсят малко по-интелигентни домове. Това, което се е смятало за луксозно преди 10 години, вече си е напълно регулярно изискване, даже задължително условие при строителството". За тенденциите в интериорния дизайн пък Маринов коментира "При нас през три-четири години излиза нещо ново - сега са много характерни големите плочки, широкоформатни, огромни повърхностни. В момента точно са много модерни тюркоазените синьо, зелено, пастелни цветове".

Победителката в конкурса Мария Енчева коментира, че в България се търси все повече честота на формите, умерени минимализъм и акценти в помещенията. "Фокусната точка е много важна в едно пространство. Някакъв детайл, който да те хване още като влезеш. Осветлението често се използва за акцентно зониране. Все повече се интегрират и текстури и материали като дърво и камък. Характерно е и стиловото уеднаквяване в помещенията. Да се усеща една и съща стилистика, хармония на формите и дизайните".

Като други тенденциии, победителите посочват интегрирането на офис пространство в домашния уют, появило се като тенденция след пандемията от коронавирус, както и създаването на по-устойчиви домове. Валери Маринов изрази своя скептицизъм към понятието "устойчив дизайн", защото за материалите, които трябва да бъдат използвани в подобен проект, ще са нужни и много ресурси за добиването им и ще се появи казус, подобен с този за екосъобразността на електрическите автомобили.

Младежите обаче силно изразяват надеждите си ,че това може да се случи. "На глобално ниво е важно да създаваш един устойчив дом, който да не подменяш на всеки пет години - да правиш ремонти, да сменяш всичко и наново да съграждаш. С времето, разбира се, се променят някои неща, но не драстично", коментира още Енчева, като и останалите се обединиха около думите й.

D-Zine Competition 2.0

Макар и само месец след конкурса, организаторите вече подготвят второто му издание. "Вече не стои въпросът искаме или не искаме да повторим конкурса, защото ще го повторим със сигурност. Отзвукът беше доста голям. Видяхме че има полза от това мероприятие" съобщи Диляна Христова от името на NovaCity Group. "Вторият път ще бъде по-лесно, но има неща, които определено ще променим". Помещение за другата година организаторите все още не са избрали, но целта им е да бъде нещо съвсем различно. "Има опция другата година обектът да бъде в "Студентски град", защото там таргет групата е съвсем различна от конкурса тази година", казва Христова.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар

Още от Капитал