Новите хотели на Пловдив: на местни инвеститори и с много звезди

Четири обекта бяха открити тази година. Нощувките в двата петзвездни обекта, Vizualiza и The Emporium, са на софийски цени

DoubleTree by Hilton Plovdiv е вторият хотел в страната под бранда Hilton
DoubleTree by Hilton Plovdiv е вторият хотел в страната под бранда Hilton
DoubleTree by Hilton Plovdiv е вторият хотел в страната под бранда Hilton    ©  Димитър Марков
DoubleTree by Hilton Plovdiv е вторият хотел в страната под бранда Hilton    ©  Димитър Марков
Темата накратко
  • Два петзвездни малки и скъпи обекта, един 4 и един 3 звезди бяха открити през 2022 г.
  • Те са все инвестиции на местни бизнесмени като собствениците на ПИМК, Бойко Качулев, Васил Караилански и Христина и Михаил Тодорови.
  • След замръзването на пазара в пандемията сега нощувките растат, движени от новата индустрия и повечето туристи.

Четири нови хотела с много звезди само за година. Рекордът е на втория по големина град - Пловдив, и едва ли е постиган през последните десетилетия дори и в столицата. Бумът идва след години застой, в който основните новини бяха за препродажба (например на най-големия хотел от Бедо Доганян към Сава Чоролеев) или ребрандирането на "Империал" (на майката на екскмета Иван Тотев) в Radisson, или пък затварянето на "Марица" на Ветко Арабаджиев. А последното по-голямо отваряне бе на Best Western Premier Plovdiv Hills преди над три години. Така след суперслаб период през пандемията тази година се очертава ударна за пловдивския хотелиерски пазар, който дотук беше доминиран от бивши държавни приватизирани обекти.


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • Два петзвездни малки и скъпи обекта, един 4 и един 3 звезди бяха открити през 2022 г.
  • Те са все инвестиции на местни бизнесмени като собствениците на ПИМК, Бойко Качулев, Васил Караилански и Христина и Михаил Тодорови.
  • След замръзването на пазара в пандемията сега нощувките растат, движени от новата индустрия и повечето туристи.

Четири нови хотела с много звезди само за година. Рекордът е на втория по големина град - Пловдив, и едва ли е постиган през последните десетилетия дори и в столицата. Бумът идва след години застой, в който основните новини бяха за препродажба (например на най-големия хотел от Бедо Доганян към Сава Чоролеев) или ребрандирането на "Империал" (на майката на екскмета Иван Тотев) в Radisson, или пък затварянето на "Марица" на Ветко Арабаджиев. А последното по-голямо отваряне бе на Best Western Premier Plovdiv Hills преди над три години. Така след суперслаб период през пандемията тази година се очертава ударна за пловдивския хотелиерски пазар, който дотук беше доминиран от бивши държавни приватизирани обекти.

Сега градът е много по-индустриално развит и може да разчита през седмицата на бизнес посетители, а краят на ковид ограниченията води до прилив на туристи. Затова за новите обекти, все инвестиции на пловдивчани, вероятно ще имат пазар, особено след като не са гиганти.

Вдигането на конкуренцията е в по-луксозния сегмент. Пловдив вече имаше 20 обекта с 4 и 5 звезди, сега към петте от най-високия клас се добавят още два (ръст от 40%). В тази премиум ниша има и airbnb алтернативи.

По официални данни приходите от нощувки в града годишно напоследък са достигали 30 млн. лв. Официално в Пловдив към миналата година е имало 99 места за настаняване с над 5.8 хил. легла, като в пиковата дотук 2019 г. са отчетени над половин милион пренощували в цялата област. Сега три от новите хотели са по-скоро малки, един е среден и добавят под 200 нови легла. И триото обекти с най-много легла се запазва непроменено от соца: "Грандхотел Пловдив" (в миналото "Новотел") на Сава Чоролеев (662), "Парк-хотел Санкт Петербург" на Георги Гергов (396) и "Рамада" (бивш "Тримонциум") на Суди Озкан (290).

Новите звезди на града

Два петзвездни, един четири звезди под световен бранд (Hilton) и един тризвезден. Това е новият контингент от 2022 г. Ценово първите три са сред най-скъпите в Пловдив - нива от 200-300 лв. за двойна стая, като лидерът по висока оферта в града е точно от новата редица - Vizualiza. А другият 5-звезден дебютант също е под световен бранд - MGallery на Accor.

"Пловдив беше доста подценен като присъствие на международни брандове, така че това, което се случва сега, се очакваше. Може би дори пандемията малко позабави нещата. Смятам, че тепърва ще навлизат и други международни имена", каза Пламен Бачев, партньор и мениджър хотели, консултиране и оценки в Cushman&Wakefield Forton.

Пловдив беше доста подценен като присъствие на международни брандове, така че това, което се случва сега, се очакваше.

Пламен Бачев
Пламен Бачев

партньор и мениджър хотели, консултиране и оценки в Cushman&Wakefield Forton

Vizualiza - малък и скъп

С цена за двойна стая от над 300 лв. през уикендите новият хотел Vizualiza бие дори софийските многозвездни обекти, в които нивата са между 200 и 300 лв.

Обектът отвори през март и е собственост на двамата акционери в "ПИМК холдинг груп" (известен най-вече с транспортния си бизнес, а напоследък и със строителния) - Илиян Филипов и Пенко Несторов, както и реставраторът Цветан Пулев, който държи половината от дяловете. Последният е съдружник с ПИМК и в строящия се зад Централна гара в София жилищен проект Capitol Residence и Wave Residence - новият им проект в Студентски град.

Петзвездният хотел е разположен в реставрирана сграда, построена през 1890 г. от двама търговци на тютюн - Димитър Ставридис и Димитър Маврас. В нея се е помещавала фабриката им за тютюн и папироси "Орел". След 1988 г. сградата е неизползваема с години, а дружеството, през което оперира хотелът, "Визуализа", го придобива през май 2016 г. от заличеното през следващата година "Роуман вю". Сделката е в размер на 1.1 млн. лв. за терен от 769 кв.м, сграда с площ около 430 кв.м и няколко по-малки постройки.

След преустройство и разширение площта на сградата вече е 675 кв.м, а разгънатата застроена площ (РЗП) е малко над 3100 кв.м. Капацитетът на хотела е за 82 души, като разполага с 45 стаи, 7 апартамента, ресторант с тераса, фитнес, подземен паркинг за 14 автомобила и конферентна зала. Ресторантът се управлява от отделно дружество, чието име носи - "Валере". В него освен "Визуализа" съдружници са още Тодор Танчев и Мелиса Куроила - собственици на ресторанта TAM's House, отново в Пловдив.

Инвестицията не е обявена официално, но по информация от Имотния регистър върху имота и сградата през декември 2021 г. е учредена договорна ипотека за 8.2 млн. лв. в полза на "Инвестбанк". Ана Цветкова, директор в PR агенцията Highstreet Creative Agency, с която работи хотелът, каза за "Капитал", че очакванията са инвестицията да се изплати в срок до пет години.

В booking хотелът се предлага като петзвезден, а нощувка в двойна стая през септември струва около 320 лв. Според Цветкова до момента хотелът работи на около 28% запълняемост, като основно гостите му са в града с бизнес цели.

The Emporium - от ресторант към бранд и аромат

Втората седмица на юли бе силна на откривания на хотели за Пловдив. На 12 юли бе официално отворен първият хотел в града на световната верига Accor. Хотелът The Emporium Plovdiv оперира под бранда MGallery на френската верига и е първият ѝ смарт хотел на Балканите. Разположен е в строения през 80-те години на миналия век нефункциониращ вече като такъв универсален магазин "Евмолпия", а собственик е Бойко Качулев - бивш изпълнителен директор на цигарената фабрика"Кингс табако" (сега "КТ интернешънъл" - бел. ред.), която се счита, че е свързана с холдинга около "Винпром Пещера".

Обектът оперира през дружеството "Филипополис", но собственик е "Дрийм хоум 1", което още през 2014 г. придобива сградата срещу малко над 764 хил. лв. от шест физически лица. До откриването на The Emporium в нея се помещава единствено един от другите бизнеси на Качулев - ресторант "Торро гранде". Частта от сградата, в която е разположен хотелът, е малко под 4000 кв.м, обясняват за "Капитал" от дружеството инвеститор, а за партньорството си с френската Accor Качулев казва, че "като компания с богат опит в хотелиерския бизнес и начело на толкова много успешни първокласни хотели по света, е логичният и най-добрият за мен партньор в това начинание".

Хотелът е пет звезди и има 61 стаи, 12 от които апартаменти, три конферентни зали, единственият в страната Moët&Chandon Champagne Bar&Cocktail, фитнес и СПА зона. Дизайнът е на сестрите Олга и Ирина Сундокови от архитектурното студио Sundukovy Sisters S+S.

А е "умен", защото гостите имат възможност сами да регулират осветлението и температурата в стаите, които са оборудвани с автоматични завеси и "скрити" телевизори, които изскачат с натискането на бутон. Специфично за бранда MGallery е собственият аромат, който се създава за всеки от над 100-те им обекта по света. В случая на The Emporium той е на френската Shams Conseils Paris.

Размерът на инвестицията не е обявен, но при откриването на хотела собственикът Бойко Качулев заяви, че тя е "надхвърлила планирания бюджет два пъти и отгоре поради ситуацията (с цените на строителните материали и нарушените вериги на доставки - бел. ред.) в световен мащаб". Според Имотния регистър през май 2020 г. върху хотела и два други имоти на дружеството в близкото село Белащица е учредена ипотека в полза на Уникредит Булбанк, а стойността ѝ е 600 хил. лв.

Според сайта на Accor цените на двойната стая започват от около 250 лв., а президентският апартамент струва над 1600 лв. на вечер. Бистра Узунова, мениджър продажби и приходи, разказа за "Капитал", че "ценовата стратегия на хотела е определена, като се имат предвид нивата на другите международни петзвездни вериги, опериращи в България, както и стандартите на бранда MGallery".

The Emporium Plovdiv - MGallery е петият хотел на Accor в страната. Novotel, Ibis Sofia Airport и Maison Sofia-MGallery в София, както и Ibis Styles Golden Sands Roomer Hotel в Златни пясъци са останалите. През първата половина на 2023 г. се очаква в Okol Lake Park да отвори и първият в страната Pullman. В края на юни тази година PR агенцията на Accor - M3 Communications, обяви проект и за първия Swissôtel в страната, който трябва да посрещне първите си гости в края на 2024 г. в Сапарева баня.

DoubleTree - по-голям и по-бюджетен

За първия хотел от веригата Hilton в Пловдив се говори от десетилетие. Първият опит остана без резултат. Той бе на бизнесмените Александър Николич и Георги Бранеков, които през 2016 г. започнаха разрушаването на бившия склад на "Ориент табако" на ул. "Одрин" 8. След това те бяха съдени за това, че са наредили унищожаването на сграда, паметник на културата, но през февруари тази година бяха финално оправдани с решение на Върховния касационен съд (ВКС).

Историята на сега пуснатия Hilton започва със строителство през май 2018 г., а по-късно идва договорът за бранда DoubleTree by Hilton. Хотелът бе открит през юли, само два дни след The Emporium.

Той е с четири звезди и има 162 стаи, четири конферентни зали, два ресторанта, паркинг за 50 автомобила, фитнес и СПА зона. Той се намира на пловдивския булевард "Мария Луиза", в близост до реставрираната и отворена за посетители Епископска базилика и на пешеходно разстояние от Стария град.

Инвеститор е Васил Караилански чрез основаното през 2014 г. дружество "Витус".Той е познат и като съдружник в пловдивския строителен холдинг "Микрон", а до 2020 г. е имал участие в "ПИМК Билд 2019" на Илиян Филипов и Пенко Нестеров. Основните терени с обща квадратура 2600 кв.м за хотела са придобити в края на 2014 г. от свързаното "Микрон Караилански - Йосифов и сие" СД (през 2021 г. то е с променена правна форма и вече е ООД) за 164 хил. лв. През 2016 г. е добавен още един по-малък (около 320 кв.м), закупен от община Пловдив за 154 хил. лв.

През май 2021 г. от компанията заявиха пред "Капитал", че инвестицията е предвидено да бъде около 15 млн. лв. При откриването тази година не бе обявено дали сумата е набъбнала. През 2019 г. върху земята и строящата се сграда на хотела е учредена ипотека за 9 млн. лв. в полза на "Пощенска банка".

Цените за престой през септември на сайта на веригата DoubleTree са между 130 и 810 лв. според вида на стаята.

"Вила Флавия" - малка и с история

Въпреки че посреща гости още от лятото, в началото на септември е официалното откриване на още един хотел в Пловдив. При изкопните дейности свързани с реконструкцията на сградата на бъдещия хотел "Вила Флавия" са открити останки от римски терми, които след проведено спасително археологическо проучване са отлично запазени и експонирани и достъпни за всички гости на хотела.

Хотелът е три звезди и има 12 стаи и 2 апартамента за общо 31 души. Разполага с малък ресторант за закуска, китна кафе градина и панорамна покривна тераса, която е оформена като лаундж зона.

Инвеститори в хотела са собствениците на пловдивския център за лабораторни изпитвания "Комихрис" Христина и Михаил Тодорови и синът им Константин Костов. Дружеството, чрез което се управлява хотелът, е създаденото през март тази година "Вила Флавия" със съдружници Валентина Бабикова и Константин Костов.

Теренът от около 370 кв.м и сградата са придобити през 2013 г. от няколко физически лица за близо 626 хил. лв. Собствениците не съобщават стойността на инвестицията, но средствата за придобиването на имота и последвалите строителни дейности по сградата са изцяло от бизнеса на семейство Тодорови.

Първоначално идеята е била в сградата да се помещават магазини и стаи за гости, но впоследствие е взето решението да се направи хотел, обясни управителят на хотела Мартин Дулчев. Бабикова допълва, че при проектирането на сградата с цел възстановяването на фасадата до нейната максимална автентичност собствениците са ходили до Държавния архив в София, за да издирят оригиналните планове на сградата изготвени от арх. Джаков и арх. Стойков през 20-те години на миналия век.

AirBNB - плавен ръст в ниската категория

По време на пандемията от ковид-19 настанаха тежки времена за целия туристически сектор, включително и за обектите в платформата AirBNB. Заради липсата на туристи и като цяло пътуващи много от собствениците пренасочиха имотите си към дългосрочно наемане, за да си подсигурят по-голяма заетост, па макар и за сметка на по-ниска доходност. Така предлаганите места за краткосрочно настаняване значително намаляха, но от разхлабването на мерките в началото на тази година те отново бавно растат.

Пловдив не прави изключение от общата картинка. От платформата AirDNA предоставиха данни за броя на местата за настаняване в областта за периода от януари 2019 г. до юни тази година. Най-силният месец за периода е бил юни в годината, когато Пловдив бе Европейска столица на културата. Тогава е имало общо 1151 места за настаняване, предлагани в AirBNB.

Февруари 2020 г. - месецът преди избухването на пандемията в Европа - местата са били 890, което е около бройката година по-рано. След това постепенно намаляват и се движат между 600 и 700, като сега са 749.

При нощувките тенденцията не е по-различна, но пък спадът спрямо 2019 г. не е толкова голям - 27% или почти 6 хил. през юни тази година в сравнение с почти 9 хил. през същия месец през 2019 г. За сметка на това заетостта се увеличава, но това се дължи на факта, че и предлагането на места за отсядане е по-ниско.

Мартин Дулчев, който отдава няколко свои апартамента в града, казва, че "макар инерцията, с която секторът се е развивал преди пандемията, да е спряла през 2020 г., то сега, след нея "е с двойно по-голяма скорост".

Според друг собственик на такъв апартамент в Пловдив - Митко Гръклянов, сезонността в туристическия живот в града е друга причина, която отказва част от хората да отворят отново местата си за настаняване. Това, плюс липсата на туристи в пандемията, е накарало немалко собственици да се насочат към дългосрочно отдаване или дори към продажба на имотите си.

Борис Павлов, председател на Асоциацията за туристически имоти и иновации и управител на Flat Manager, обяснява, че броят на отдаваните места се очаква да спадне още, поради въвежданите регулации за собствениците на такива жилища. Според него AirBNB не може да бъде конкуренция на луксозните петзвездни хотели, а по-скоро на нискокатегорийните три, четири звезди. Дори определя за пряк конкурент хотелите с една, две и три звезди и поставя местата за краткосрочно настаняване "една идея над хостелите".
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка
    • - 2
    • + 2

    Нашите комунистически милиционери (превърнали се в олигарси) видяха, че без опита и марките на големи западни вериги няма как да се откъснат от техния ориенталски, чалгаджийски вкус. Въпреки това обаче, The Emporium е някакъв кичозен руски мутро-барок, проектиран от две рускини, което отново показва, че многото пари не могат да ти купят добър вкус. Мутрите и чалгаджийките обаче ще го харесат много.

    Нередност?
  • 2
    cose avatar :-|
    cose
    • - 3
    • + 1

    А реално има ли нов хотел или това са фалирали хотели, които са ребрандирани, както се случи с мол Галерия и пак върви зле.
    Аргументите в статията също звучат като изсмукани от пръстите или направо неверни.
    Индустрията в Пловдив не ли в голяма стагнация?
    Защото работните места в областта са се свили с десетки хиляди. Заплатите в цеховете също са малки и хората пак бягат в чужбина, което ускорява обезлюдяването на региона.
    Откъм туризъм Пловдив също има едно от най-бавните възстановявания в сравнение с другите големи градове.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал

Горещи имоти за Уолстрийт

Горещи имоти за Уолстрийт