С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 21 май 2015, 15:55, 11325 прочитания

Производители и търговци сме в една лодка, без да става дума за свръхрегулация

Растежът на едните зависи от успеха на другите, казва директорът на "Кауфланд България"

Димитър Спасов | изпълнителен директор на Кауфланд България
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
През последните години се чуха много обвинения към големите търговски вериги, че пренебрегват българските производители за сметка на чуждите, че не предлагат достатъчно български продукти и така убиват родното производство, че извиват ръцете на предприемачите от България, а толерират западните и така нататък и така нататък. A истината е съвсем различна: търговците и производителите сме в една лодка и растежът на едните зависи от успеха на другите.

Трайно свързани


Както големите вериги имат интерес да предлагат български продукти, така и производителите печелят от партньорството си с хипермаркетите. В следващите редове представям част от най-важните аргументи защо това е такa.

Клиентите искат българското и търговците го предлагаме

Средно над 75% от оборота в нашата верига е от стоки, произведени в България. При млечните и месните продукти, безалкохолните напитки, виното и хлебните изделия този процент е още по-висок и е близо 90%. Това показва, че хората предпочитат и търсят познати вкусове, към които са привикнали. А за нас като търговци е много по-добре да им осигурим именно това, което ще се продава най-добре. Затова и се стремим да предложим на щандовете си разнообразие от колбаси, мляко, вина и така нататък, произведени в България. Това са над 12 000 артикула от над 850 доставчика само на нашата верига.



Растем заедно

Така не само даваме на хората това, което искат, но и подкрепяме ръста на българската икономика. По-големите продажби на български продукти водят до ръст на българското производство, а от тук и на заетостта и доходите. Така се повишават платежоспособността и потреблението.

Ние помагаме на своите доставчици да повишат своята конкурентоспособност. Първо, осигуряваме им достъп до огромен брой потребители. За да работи един производител успешно с веригите, той трябва да покрие стандартите на съответния търговец и да осигури количество и регулярност на доставките и, разбира се, конкурентни цени. В замяна на това той знае, че договорите се спазват безусловно и, че плащанията се извършват в определените срокове.

Освен това, промотираме продуктите пред клиентите чрез кампании в подкрепа на българските стоки, брошури, рекламни материали в магазина и дори телевизионни спотове. Така българският производител продава повече, постъпленията му се увеличават и той разполага със средства да повиши своята конкурентоспособност.

За това помага и натоварването на производствения му капацитет. Например, чрез производството на продукти под собствените марки на някоя верига. И ако днес го произвежда под бранда на някоя верига, утре може да го пусне под свой собствен.

Шанс за износ

Чрез нас българските производители могат да предложат конкурентни продукти не само за българския пазар, но и на чуждия. Към момента около 20 местни фирми изнасят през "Кауфланд". Те продават както собствени брандове, така и стоки под нашите марки. Например, български производител зарежда всички магазини на "Кауфланд" в Европа със собствената марка бисквити и кексчета.

Сами или административно

И въпреки многото примери, които от бранша можем да дадем за успешно партньорство между български производители и големите търговци, говоренето за "лошите вериги" продължава и дори се активизира в последните седмици. На дневен ред отново бяха поставени проектопромените в Закона за защита на конкуренцията, които целят административно да регулират отношенията с нашите партньори. Това е груба намеса на държавата в свободата на договаряне, която ще доведе до повишаване на административните тежести, влошаване на бизнес средата и отблъскване на инвеститорите.

Подобна регулация ще окаже негативно влияние върху всички участници по веригата на доставки. Особено върху българските. Но най-вече върху крайните ни клиенти. Защото възможни последици биха били както покачването на цените, така и търсенето на повече чуждестранни доставчици от страна на веригите. Действащият в момента търговски закон, пазарните принципи, силната конкуренция, както и саморегулацията са напълно достатъчни за регулиране на взаимоотношенията между търговските субекти.

До този извод постепенно достигат и самите производители. Наскоро Сдружението за модерна търговия, на което "Кауфланд" е член заедно с още 10 търговски вериги, и Националният браншови съюз на хлебарите и сладкарите подписаха "Споразумение за сътрудничество на браншови сдружения по веригата на доставки на хранителни стоки за подобряване на бизнес средата и стимулиране на лоялните бизнес практики". Така беше направена първата стъпка за въвеждане на саморегулацията в отношенията производители - преработватели – търговци. Присъединиха и две от четирите национални представителни бизнес организации - КРИБ и БТПП. Този процес ще продължи и в момента се водят разговори с големи работодателски организации и сдружения на производители като: Националната лозаро-винарска камара, Съюза на пивоварите в България, Асоциацията на месопреработвателите, Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки, асоциациите на млекопреработвателите и други.

С тези споразумения се официализират редица добри практики, които ние от "Кауфланд" спазваме в отношенията си с доставчиците. Например, имаме общи условия, валидни за всички тях, като всяка договореност е двустранно утвърдена и в писмен вид, а зад всяка една стоят конкретни насрещни действия. Плащанията се извършват винаги в точно установения срок и държим на репутацията си на лоялен, надежден партньор. Така че предвидената регулация се явява излишна и по никакъв начин не подпомага малкия и среден български производител, а само му вреди. Всички останали твърдения по темата са базирани на гол популизъм или на непознаване на материята.

В рубриката Интервюта и коментари "Капитал" публикува позиции по актуални теми на ключови представители на корпоративния сектор.

 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Чарлз Хоскинсън: Криптовалутите ще се наложат там, където няма доверие в традиционните Чарлз Хоскинсън: Криптовалутите ще се наложат там, където няма доверие в традиционните

Един от създателите на Ethereum, Cardano и IOHK, пред "Капитал"

10 окт 2019, 1817 прочитания

Къде е гениалността в спорта Къде е гениалността в спорта

Стивън Гарднър, директор доставки и услуги в Genius Sports, пред "Капитал"

27 сеп 2019, 3643 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервюта и коментари" Затваряне
Имам план за сто години напред

Основателят на модния гигант Cucinelli Брунело Кучинели пред "Капитал"

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма