Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
3 21 май 2015, 15:55, 8483 прочитания

Производители и търговци сме в една лодка, без да става дума за свръхрегулация

Растежът на едните зависи от успеха на другите, казва директорът на "Кауфланд България"

Димитър Спасов | изпълнителен директор на Кауфланд България
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Смекчените правила за веригите минаха през икономическа комисия

Промените в Закона за защита на конкуренцията трябва да бъдат окончателно гласувани в зала

11 юни 2015

Законовите вериги за веригите се смекчиха

Организацията им харесва редакциите, предложени за второ четене от Делян Добрев и група народни представители

9 юни 2015

Популистките фантазии на "закона за търговските вериги"

Вместо да засили, проектозаконът ще ликвидира напълно конкуренцията между търговските вериги

29 май 2015

Германо-българската камара критикува закона за веригите

Според представителите на бизнеса те са в противоречие със свободната конкуренция

21 май 2015

Нов опит за регулация на отношенията доставчици - вериги

Парламентът прие на първо четене санкции срещу злоупотреби с пазарна сила, но се готвят още корекции

3 май 2015

При много регулации веригите ще търсят алтернатива във вноса

Генералният мениджър на "Кауфланд България" Димитър Спасов пред Капитал

14 мар 2014

"Кауфланд" и доставчици с общи правила за работа

Споразумението е било предложено и на другите големи търговски вериги, но засега не се водят преговори с тях

16 яну 2014
През последните години се чуха много обвинения към големите търговски вериги, че пренебрегват българските производители за сметка на чуждите, че не предлагат достатъчно български продукти и така убиват родното производство, че извиват ръцете на предприемачите от България, а толерират западните и така нататък и така нататък. A истината е съвсем различна: търговците и производителите сме в една лодка и растежът на едните зависи от успеха на другите.

Трайно свързани

Както големите вериги имат интерес да предлагат български продукти, така и производителите печелят от партньорството си с хипермаркетите. В следващите редове представям част от най-важните аргументи защо това е такa.

Клиентите искат българското и търговците го предлагаме

Средно над 75% от оборота в нашата верига е от стоки, произведени в България. При млечните и месните продукти, безалкохолните напитки, виното и хлебните изделия този процент е още по-висок и е близо 90%. Това показва, че хората предпочитат и търсят познати вкусове, към които са привикнали. А за нас като търговци е много по-добре да им осигурим именно това, което ще се продава най-добре. Затова и се стремим да предложим на щандовете си разнообразие от колбаси, мляко, вина и така нататък, произведени в България. Това са над 12 000 артикула от над 850 доставчика само на нашата верига.



Растем заедно

Така не само даваме на хората това, което искат, но и подкрепяме ръста на българската икономика. По-големите продажби на български продукти водят до ръст на българското производство, а от тук и на заетостта и доходите. Така се повишават платежоспособността и потреблението.

Ние помагаме на своите доставчици да повишат своята конкурентоспособност. Първо, осигуряваме им достъп до огромен брой потребители. За да работи един производител успешно с веригите, той трябва да покрие стандартите на съответния търговец и да осигури количество и регулярност на доставките и, разбира се, конкурентни цени. В замяна на това той знае, че договорите се спазват безусловно и, че плащанията се извършват в определените срокове.

Освен това, промотираме продуктите пред клиентите чрез кампании в подкрепа на българските стоки, брошури, рекламни материали в магазина и дори телевизионни спотове. Така българският производител продава повече, постъпленията му се увеличават и той разполага със средства да повиши своята конкурентоспособност.

За това помага и натоварването на производствения му капацитет. Например, чрез производството на продукти под собствените марки на някоя верига. И ако днес го произвежда под бранда на някоя верига, утре може да го пусне под свой собствен.

Шанс за износ

Чрез нас българските производители могат да предложат конкурентни продукти не само за българския пазар, но и на чуждия. Към момента около 20 местни фирми изнасят през "Кауфланд". Те продават както собствени брандове, така и стоки под нашите марки. Например, български производител зарежда всички магазини на "Кауфланд" в Европа със собствената марка бисквити и кексчета.

Сами или административно

И въпреки многото примери, които от бранша можем да дадем за успешно партньорство между български производители и големите търговци, говоренето за "лошите вериги" продължава и дори се активизира в последните седмици. На дневен ред отново бяха поставени проектопромените в Закона за защита на конкуренцията, които целят административно да регулират отношенията с нашите партньори. Това е груба намеса на държавата в свободата на договаряне, която ще доведе до повишаване на административните тежести, влошаване на бизнес средата и отблъскване на инвеститорите.

Подобна регулация ще окаже негативно влияние върху всички участници по веригата на доставки. Особено върху българските. Но най-вече върху крайните ни клиенти. Защото възможни последици биха били както покачването на цените, така и търсенето на повече чуждестранни доставчици от страна на веригите. Действащият в момента търговски закон, пазарните принципи, силната конкуренция, както и саморегулацията са напълно достатъчни за регулиране на взаимоотношенията между търговските субекти.

До този извод постепенно достигат и самите производители. Наскоро Сдружението за модерна търговия, на което "Кауфланд" е член заедно с още 10 търговски вериги, и Националният браншови съюз на хлебарите и сладкарите подписаха "Споразумение за сътрудничество на браншови сдружения по веригата на доставки на хранителни стоки за подобряване на бизнес средата и стимулиране на лоялните бизнес практики". Така беше направена първата стъпка за въвеждане на саморегулацията в отношенията производители - преработватели – търговци. Присъединиха и две от четирите национални представителни бизнес организации - КРИБ и БТПП. Този процес ще продължи и в момента се водят разговори с големи работодателски организации и сдружения на производители като: Националната лозаро-винарска камара, Съюза на пивоварите в България, Асоциацията на месопреработвателите, Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки, асоциациите на млекопреработвателите и други.

С тези споразумения се официализират редица добри практики, които ние от "Кауфланд" спазваме в отношенията си с доставчиците. Например, имаме общи условия, валидни за всички тях, като всяка договореност е двустранно утвърдена и в писмен вид, а зад всяка една стоят конкретни насрещни действия. Плащанията се извършват винаги в точно установения срок и държим на репутацията си на лоялен, надежден партньор. Така че предвидената регулация се явява излишна и по никакъв начин не подпомага малкия и среден български производител, а само му вреди. Всички останали твърдения по темата са базирани на гол популизъм или на непознаване на материята.

В рубриката Интервюта и коментари "Капитал" публикува позиции по актуални теми на ключови представители на корпоративния сектор.

 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

21 март 2018г.
Sofia Event Center

capital.bg/ecommerce

Конференция Стратегии за електронна търговия



Акценти в програмата:
Тенденции и развитие на иновациите в онлайн пазаруването
Иновативни услуги и ритейл стратегии
Как технологиите променят начина, по който пазаруваме
Тенденции при електронните плащания
Иновации в логистиката при електронната търговия
Маркетплейс революция


Прочетете и това

Една от шестте жени топ мениджъри в Siemens Една от шестте жени топ мениджъри в Siemens

Боряна Манолова, главен изпълнителен директор на "Сименс"

23 фев 2018, 1277 прочитания

Димитър Енчев, PostScriptum Ventures: Хората, напуснали страната, са огромен ресурс Димитър Енчев, PostScriptum Ventures: Хората, напуснали страната, са огромен ресурс

Компаниите, които застават зад инициативата на PwC "Твоите 25 причини да избереш България", и тяхната мотивация да го направят

22 фев 2018, 1139 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Най-важното за данъчните рискове при бизнес пътувания

Запис от уебинара за данъчните, осигурителните и миграционните последици от командироването на служители в страната и чужбина, организиран от EY и Кариери

Поставяйте си ясни цели и ги следвайте

Стойка Зеленгорова, участникът с най-висок финален резултат в програмата на "Капитал" и MDV Professional Education School of Finance and Accounting for Young Professionals, разказва как обучението ще повлияе на бъдещото й кариерно развитие

Стажове, стипендии, конкурси (19 - 25 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

За да бъдете успешни, фокусирайте се върху крайната цел, но я разбийте на по-малки, постижими цели

На гости в рубриката "Пет минути със..." е Манди Хиксън, бивш пилот на Кралските военновъздушни сили, а към настоящия момент - лектор и коуч

Стажове, стипендии, конкурси (22-28 януари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервюта и коментари" Затваряне
Имам план за сто години напред

Основателят на модния гигант Cucinelli Брунело Кучинели пред "Капитал"

Защо Келнер купува "Нова"

Най-богатият чех ще комбинира медиен и телеком бизнес в България и региона, който след време може да препродаде

Боби Михайлов завинаги

Защо бившият капитан на четвъртите в световния футбол е непоклатим от БФС

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Книга: Уилям Уортън - "Отбой в полунощ"

Един от романите на Уортън, вдъхновени от ужасите, на които става свидетел през Втората световна война

Кино: "Принцесата на покера"

За печалбата от загубите е режисьорският дебют на големия сценарист Арън Соркин

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 8

Капитал

Брой 8 // 24.02.2018 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал"

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 24.02.2018 Прочетете