Имам план за сто години напред
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Имам план за сто години напред

Италианският дизайнер Брунело Кучинели откри официално своя първи монобранд бутик в София в сряда.

Имам план за сто години напред

Основателят на модния гигант Cucinelli Брунело Кучинели пред "Капитал"

8136 прочитания

Италианският дизайнер Брунело Кучинели откри официално своя първи монобранд бутик в София в сряда.

© Георги Кожухаров


250

евро е стартовият капитал, с който 25-годишният Кучинели основава компанията през 1978 г.
Приходите на модната къща за 2014 г. са 355.9 млн. евро, а нетната печалба е 31.8 млн. евро.

Успехът на световноизвестните модни къщи често се измерва с това колко оригинална е последната им колекция или коя знаменитост носи най-новия шедьовър на дизайнера. Спецификите на бизнес модела обаче стават доста по-интересни, ако се погледнат финансовите показатели на някои от тях и глобалното им представителство. За това как се създава модна империя със стартов капитал от 250 евро и как се превръща полуразрушен замък от XIV век в корпоративна централа, разказва Брунело Кучинели, основател на едноименната модна къща (итал. Brunello Cucinelli).

Компанията, известна с производството на луксозни кашмирени пуловери, в сряда официално откри своя монобранд бутик в София. Магазинът на ул. "Съборна" е на два етажа, върху площ от 250 кв.м и е управляван чрез франчайз от MDL, която държи правата и на други модни гиганти като Dolce&Gabbana, Armani и Givenchy в България.

Кучинели основава фирмата през 1978 г., когато е на 25 години. Италианецът учи в технически университет, но бързо прекъсва, за да създаде собствен бизнес. Взима 250 евро банков заем и наема няколко възрастни жени да оплетат първите пет пуловера, които Кучинели боядисва в ярки цветове. Продава ги на панаир в Мюнхен, след като предварително е проучил, че "германците плащат веднага". През 1985 г. марката на Кучинели вече е достатъчно успешна и той купува замък в местността Соломео, в района на Умбрия, където разполага фабриката си. Дрехите се произвеждат само в Италия. В основата на компанията, предприемачът-хуманист поставя служителите си, на които плаща с 20% повече от средното за висшата модна индустрия. Дори столът, в който обядват работниците, може спокойно да се нареди сред най-добрите италиански ресторанти. Сега, 37 години след началото, компанията е листната на борсата в Милано, има над 1300 служители и произвежда половин милион облекла годишно. Нетните й приходи за първото тримесечие на 2015 г. са 111.7 млн. евро, с 12.1% повече спрямо същия период на миналата година. За 2014 г. приходите й са 355.9 млн. евро, а нетната печалба - 31.8 млн. евро. Нейни бутици има в 34 държави на пет континента.

Вероятно всички Ви питат това, но все пак - как създадохте моден гигант с начален капитал от 250 евро?

- Като всеки производител и за нас на първо място е продуктът. Трябва да бъдеш иновативен в това, което произвеждаш. Когато започнах да правя боядисани кашмирени пуловери, това беше нещо ново. Освен това, за успеха на компанията много важна беше и нашата италианска култура - навикът да се подкрепяме постоянно. В началото, когато започнах своя бизнес, една банка ми отпусна малък кредит, един съдружник също ми помогна с капитал и друг предприемач ми даде заем. И до днес в Италия работим по същия начин, но в основата е това, че трябва да имаш много добър продукт.

Имате 110 монобранд бутика по света. Как решихте да отворите следващия в София и защо точно сега?

- Според мен, страната ще има силен ръст в идните 20-30 години. България е като едно украшение, което просто трябва да бъде забелязано. Нашият магазин е отворен не само за днес, целта ни е той да бъде тук десетилетия напред. До момента не съм затворил нито един от бутиците си по света.

Бутикът работи от около месец. Как приемат българските купувачи  марката?

- Всичко върви дори по-добре от планираното. Това не е само магазин с нашето име, но и съюз с нашия партньор Илияна Алипиева, управляващ собственик на MDL, на които са поверени франчайз правата на фирмата за България. Тя е много добра, разбира италианския бранд и идеология и до голяма степен успехът на магазина се дължи именно на нея.

Вярвате ли, че пазарът за луксозни стоки тук е достатъчно развит, за да бъде успешен бутикът?

- Има пазари, в които инвестираш за в бъдеще. Може би в момента пазарът не е достатъчно голям, но ние залагаме на това, че той ще нараства. Харесва ни идеята да бъдем представени в България и мисля, че тепърва и други компании ще погледнат към тази страна.

Приходите и печалбата на компанията растат между 10% и 20% годишно. С какви инвестиции го постигате?

- Откакто излязохме на борсата през 2012 г., направихме проект за разрастване с продължителност три години. През 2015 г. тези три години изтичат и през следващите три ще инвестираме в рамките на нормалното. От днешна гледна точка изглежда, че имаме много сериозна база за развитие. Въз основа на това смятам, че през следващите години компанията ще има постоянен ръст и в продажбите и печалбата.

А какъв беше размерът на инвестициите през тези три години?

- През този период в компанията вложихме около 115 млн. евро. Но това са първите три години на специални инвестиции. В бъдеще може да имаме друга инвестиционна програма. Днес имаме фабриката, която ще функционира отлично в следващите 3-4 години, имаме бутици навсякъде по света. В момента чувствам, че сме една добра фирма. Следващите три години трябва да направим добра инвестиция в продуктите и в иновации - в основата на всичко е продуктът.

Каква е Вашата бизнес стратегия? За какъв период определяте целите си?

- Имам програма и за сто години напред. Предприемачът трябва да има план и за три месеца, три години, но и да има визия какво ще стане след 300. Би ми се искало компанията да просъществува дори 300 години.

Смятам, че италианците имаме ръце от злато що се отнася до модата и облеклото. За нас е лесно - ние приемаме модата и занаятите като част от живота. Затова се опитах да създам една здрава индустрия, със сериозна база, в която се работи и с малките производители, с майсторите на ръчния труд.

Какъв според Вас е най-удачният начин за реклама на модна марка от висок клас - телевизия, вестници, интернет?

- Ние използваме основно модни списания. Разчитаме на каналите, които използват всички - главно специализираните издания за мода. Но според мен най-добрият начин да бъдеш забелязан е чрез истинския разговор с клиентите - как си създал своя бизнес и как го ръководиш.

Как страстта ви по философията ви помогна в бизнеса?

- Човек винаги трябва да смесва работата с душевното удовлетворение. Ако трябва да дам един истински съвет - не трябва да се работи прекалено много, трябва да се работи точно толкова, колкото човек чувства достатъчно. Всеки ден трябва да съвместяваш дейностите за душата и за мозъка. В Италия например работим малко повече, отколкото трябва. Това дори се превръща в глобална мода, но според мен не е правилно. Човекът е креативен, когато е отпочинал, само тогава може да бъде и гениален.

250

евро е стартовият капитал, с който 25-годишният Кучинели основава компанията през 1978 г.
Приходите на модната къща за 2014 г. са 355.9 млн. евро, а нетната печалба е 31.8 млн. евро.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK