Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
22 май 2015, 15:10, 7875 прочитания

Имам план за сто години напред

Основателят на модния гигант Cucinelli Брунело Кучинели пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
250
евро е стартовият капитал, с който 25-годишният Кучинели основава компанията през 1978 г.
Приходите на модната къща за 2014 г. са 355.9 млн. евро, а нетната печалба е 31.8 млн. евро.
Успехът на световноизвестните модни къщи често се измерва с това колко оригинална е последната им колекция или коя знаменитост носи най-новия шедьовър на дизайнера. Спецификите на бизнес модела обаче стават доста по-интересни, ако се погледнат финансовите показатели на някои от тях и глобалното им представителство. За това как се създава модна империя със стартов капитал от 250 евро и как се превръща полуразрушен замък от XIV век в корпоративна централа, разказва Брунело Кучинели, основател на едноименната модна къща (итал. Brunello Cucinelli).
Компанията, известна с производството на луксозни кашмирени пуловери, в сряда официално откри своя монобранд бутик в София. Магазинът на ул. "Съборна" е на два етажа, върху площ от 250 кв.м и е управляван чрез франчайз от MDL, която държи правата и на други модни гиганти като Dolce&Gabbana, Armani и Givenchy в България.
Кучинели основава фирмата през 1978 г., когато е на 25 години. Италианецът учи в технически университет, но бързо прекъсва, за да създаде собствен бизнес. Взима 250 евро банков заем и наема няколко възрастни жени да оплетат първите пет пуловера, които Кучинели боядисва в ярки цветове. Продава ги на панаир в Мюнхен, след като предварително е проучил, че "германците плащат веднага". През 1985 г. марката на Кучинели вече е достатъчно успешна и той купува замък в местността Соломео, в района на Умбрия, където разполага фабриката си. Дрехите се произвеждат само в Италия. В основата на компанията, предприемачът-хуманист поставя служителите си, на които плаща с 20% повече от средното за висшата модна индустрия. Дори столът, в който обядват работниците, може спокойно да се нареди сред най-добрите италиански ресторанти. Сега, 37 години след началото, компанията е листната на борсата в Милано, има над 1300 служители и произвежда половин милион облекла годишно. Нетните й приходи за първото тримесечие на 2015 г. са 111.7 млн. евро, с 12.1% повече спрямо същия период на миналата година. За 2014 г. приходите й са 355.9 млн. евро, а нетната печалба - 31.8 млн. евро. Нейни бутици има в 34 държави на пет континента.


Вероятно всички Ви питат това, но все пак - как създадохте моден гигант с начален капитал от 250 евро?
- Като всеки производител и за нас на първо място е продуктът. Трябва да бъдеш иновативен в това, което произвеждаш. Когато започнах да правя боядисани кашмирени пуловери, това беше нещо ново. Освен това, за успеха на компанията много важна беше и нашата италианска култура - навикът да се подкрепяме постоянно. В началото, когато започнах своя бизнес, една банка ми отпусна малък кредит, един съдружник също ми помогна с капитал и друг предприемач ми даде заем. И до днес в Италия работим по същия начин, но в основата е това, че трябва да имаш много добър продукт.


Имате 110 монобранд бутика по света. Как решихте да отворите следващия в София и защо точно сега?
- Според мен, страната ще има силен ръст в идните 20-30 години. България е като едно украшение, което просто трябва да бъде забелязано. Нашият магазин е отворен не само за днес, целта ни е той да бъде тук десетилетия напред. До момента не съм затворил нито един от бутиците си по света.

Бутикът работи от около месец. Как приемат българските купувачи  марката?
- Всичко върви дори по-добре от планираното. Това не е само магазин с нашето име, но и съюз с нашия партньор Илияна Алипиева, управляващ собственик на MDL, на които са поверени франчайз правата на фирмата за България. Тя е много добра, разбира италианския бранд и идеология и до голяма степен успехът на магазина се дължи именно на нея.

Вярвате ли, че пазарът за луксозни стоки тук е достатъчно развит, за да бъде успешен бутикът?
- Има пазари, в които инвестираш за в бъдеще. Може би в момента пазарът не е достатъчно голям, но ние залагаме на това, че той ще нараства. Харесва ни идеята да бъдем представени в България и мисля, че тепърва и други компании ще погледнат към тази страна.



Приходите и печалбата на компанията растат между 10% и 20% годишно. С какви инвестиции го постигате?
- Откакто излязохме на борсата през 2012 г., направихме проект за разрастване с продължителност три години. През 2015 г. тези три години изтичат и през следващите три ще инвестираме в рамките на нормалното. От днешна гледна точка изглежда, че имаме много сериозна база за развитие. Въз основа на това смятам, че през следващите години компанията ще има постоянен ръст и в продажбите и печалбата.

А какъв беше размерът на инвестициите през тези три години?
- През този период в компанията вложихме около 115 млн. евро. Но това са първите три години на специални инвестиции. В бъдеще може да имаме друга инвестиционна програма. Днес имаме фабриката, която ще функционира отлично в следващите 3-4 години, имаме бутици навсякъде по света. В момента чувствам, че сме една добра фирма. Следващите три години трябва да направим добра инвестиция в продуктите и в иновации - в основата на всичко е продуктът.

Каква е Вашата бизнес стратегия? За какъв период определяте целите си?
- Имам програма и за сто години напред. Предприемачът трябва да има план и за три месеца, три години, но и да има визия какво ще стане след 300. Би ми се искало компанията да просъществува дори 300 години.
Смятам, че италианците имаме ръце от злато що се отнася до модата и облеклото. За нас е лесно - ние приемаме модата и занаятите като част от живота. Затова се опитах да създам една здрава индустрия, със сериозна база, в която се работи и с малките производители, с майсторите на ръчния труд.


Какъв според Вас е най-удачният начин за реклама на модна марка от висок клас - телевизия, вестници, интернет?
- Ние използваме основно модни списания. Разчитаме на каналите, които използват всички - главно специализираните издания за мода. Но според мен най-добрият начин да бъдеш забелязан е чрез истинския разговор с клиентите - как си създал своя бизнес и как го ръководиш.

Как страстта ви по философията ви помогна в бизнеса?
- Човек винаги трябва да смесва работата с душевното удовлетворение. Ако трябва да дам един истински съвет - не трябва да се работи прекалено много, трябва да се работи точно толкова, колкото човек чувства достатъчно. Всеки ден трябва да съвместяваш дейностите за душата и за мозъка. В Италия например работим малко повече, отколкото трябва. Това дори се превръща в глобална мода, но според мен не е правилно. Човекът е креативен, когато е отпочинал, само тогава може да бъде и гениален.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Собственикът на текстилната "Калинел" Марин Радевски: Работим с 30% от капацитета си Собственикът на текстилната "Калинел" Марин Радевски: Работим с 30% от капацитета си

Почти всички европейски магазини на основния клиент на производителя на възглавници и завивки IKEA не работят

31 мар 2020, 7071 прочитания

Търговецът и производител на биохрани Яни Драгов: Ръст 30% в онлайн продажбите, в магазините нагоре-надолу с 10% Търговецът и производител на биохрани Яни Драгов: Ръст 30% в онлайн продажбите, в магазините нагоре-надолу с 10%

Действам предпазливо и не наемам нови хора, а в краен случай бих намалил работното време, вместо да освобождавам служители, казва собственикът на "Смарт органик"

28 мар 2020, 4209 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервю" Затваряне
Ще предложим гласова услуга през есента

Нейчо Величков, новият главен изпълнителен директор на "Макс Телеком"

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Жилищният пазар е в ступор

Плановете за покупка на дом масово се отлагат. Банките леко затягат кредитирането. Строителството зависи от банките

(Не)платени пътища

Тол системата работи официално вече от месец, на практика - не съвсем

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10