Ще предложим гласова услуга през есента
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ще предложим гласова услуга през есента

Ще предложим гласова услуга през есента

Нейчо Величков, новият главен изпълнителен директор на "Макс Телеком"

Юлиян Арнаудов, Паулина Михайлова
7552 прочитания

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


Нейчо Величков е главен изпълнителен директор на "Макс Телеком" от седмица. Той има 20-годишен опит в сферата на телекомуникациите, като е работил за различни български и международни оператори, както и консултантски фирми. Досегашният изпълнителен директор Питър Ковел остава като съветник на компанията.

Нейчо Величков започва кариерата си в "Мобилтел". След това между 2004 и 2008 г. работи в БТК като директор "Корпоративни продажби", като в същото време е заемал и позицията директор "Бизнес пазари" на цялата група. В периода 2009-2010 г. оглавява ArmenTel – арменското подразделение на VimpelCom, а от 2011 до 2015 г. е асоцииран партньор в консултантската компания "Inventive Consult" в Хонконг.
"Нашата 4G мрежа също може да се ползва от другите оператори в роуминг".

"Очаквам през тази година да имаме вече 100 хил. клиента."

Какво наложи промяната в ръководството на "Макс телеком"?

- Всяка компания има някакви етапи на развитие, в телекомите това е може би най-добре видимо отстрани. Питър Ковел е най-добър като строител, като създател на възможности, аз съм следващия тип мениджъри, които развиват това, което е направено и постигат финансовите резултати, които са заложени. Моята роля е втората – аз съм човекът, който развива компанията, постига резултатите и създава пазара.

Под развиване имате предвид повече пазарно, отколкото технологично.

 - На 90%. С други думи – всичко което ще се случва от утре или, да кажем, от средата на следващия месец, ще бъде една много агресивна и активна дейност от наша страна. Като първите резултати ще ги видите съвсем скоро.

Ще ставате агресивни в чисто търговски аспект?

- Зависи какво разбирате под агресия. Няма да бъдем агресивни по отношение на съществуващите оператори, защото ще предлагаме различни услуги, което те не могат.

В контекста за развитие на мрежата – тя в момента колко от населението покрива и кои населени места обхваща?

- В момента покриваме почти 40% от населението на страната и 50% от градското население. С насочен фокус към големите градове – София, Пловдив, Варна, Бургас, Благоевград, Стара Загора, Перник, Плевен, Русе и тн.

Плътно ли е покритието в тези градове или сега го доизграждате?

- До края на годината имаме много амбициозна програма – да построим още доста базови станции, с които да уплътним покритието. Това ще позволи на клиентите да се чувстват по-добре в местата, които вече сме обхванали. Мрежата е вече налична и работеща, просто колкото повече сгъстяваме – толкова по-добре. Освен в големите градове, покриваме и курорти – Банско, Хисаря, Велинград, "Златни пясъци" и "Константин и Елена". Скоро ще обявим и нови места, които ще обхванем, защото смятаме, че курортите са много важни.

Кои нови места планирате да обхванете с мрежата си до края на годината?

- Строим на много места базови станции, но не можем да продаваме и предлагаме услуга по тези места, преди обектите да бъдат легализирани. Това зависи от държавните институции. Затова още не ги обяваме, докато не получим всички разрешения. Но до края на месеца ще обявим част от новите райони.

Сблъсквахте ли се с трудности при легализирането на базовите станции?

- Проблеми няма, но става малко по-бавно, от колкото бихме желали. Никога не пускаме базови станции преди да получим съответните разрешителни.

Към момента колко абонати имате?

- В момента оперираме де факто две мрежи – по LTE технология и по WiMax. "Макс телеком" ще затвори WiMax мрежата си до края на годината. Фокусираме се върху две неща. От една страна ще предоствим възможност за мигрирация на WiMax клиентите ни към новата LTE услуга. Планираме поне 75% от тях да изберат по-бързата мрежа. Второто нещо, което правим е, че съвсем скоро ще имаме нови продукти и активности, които ще развият присъствието ни на пазара. Искаме да се позиционираме като мобилен оператор 4G – който да развива всички стандарти на технологията. Това са данни и глас. Към настоящия момент не сме точно там, но в следващите два-три месеца ще видите много резки промени в нашето поведение и услугите, които ще предлагаме. За количеството клиенти към момента предпочитам да ви кажа седмица преди да достигнем 100 хил. отколкото да коментираме колко точно са днес.

Кога очаквате да дойде тази седмица?

- Ще ви кажем веднага, когато дойде. Много се надявам това да се случи още тази година.

Колко от тях са на WiMax и колко са на LTE?

- Не можем да обявим точно колко са в момента, тъй като обичайно подобна информация представлява търговска тайна.

Какви са приходите и печалбата на "Макс телеком" за последните две години?

- Да се върнем малко назад. "Макс телеком" в момента е на фаза на активни инвестиции. При компаниите в мобилните комуникации има два големи етапа на развитие. Първият е с фокус върху  активното изграждане на мрежата, а фокусът при втория е да започнеш да експлоатираш усилено вече изградената мрежа, като продължиш да я развиваш, разбира се. Ние все още сме в края на първия етап. Така че за нас в момента е много по-важна инвестиционната програма, приходите никога не ги подценяваме, но отсега нататък те ще могат само да растат.

До този момент "Макс телеком" има по-скоро скромни приходи и загуба?

- Да кажем, че приходите са така както са планирани. Просто моментът на големия ръст на нашите постъпления трябва да дойде на по-късен етап – след месец и нещо например. Не можем да дадем официални данни – в момента инвестираме интензивно.

Да се върнем малко на услугите – докъде е компанията с интегрирането на Over the top услуги (т.нар. OTT) и за какво конкретно ще са те?

- За налагането на OTT услуга работим денонощно. В първите дни на месец юни ще имаме тестове, за да видим още какво трябва да се направи. Като ги приключим ще можем да обявим конкретна дата. Засега крайният срок на пускане е третото тримесечие на годината, като се надяваме това да стане в началото на периода.

Самата услуга ще се ползва като стандартна гласова услуга. Ще използваме технологичните си възможности да предоставяме разговори на своите клиенти по различен начин. Това ще става с номер от нашия номерационен план и с поведение, което в очите на потребителите няма да се отличава от това на останалите оператори. Разликата е, че ще можем да доставяме допълнителни качества на тази услуга, като конферентен видео разговор и други.

Ще могат ли да ви набират абоанти на другите оператори и обратното?

- Ще можете да се свържете с всеки абонат, както и с телефон зад граница и обратното, вас ще могат да ви набират от телефони на други оператори.

Колко ще струват на потребителя тези услуги?

- Необходим ви е телефон съвместим с 4G LTE, да си свалите приложението или ние да направим това вместо вас и вече можете да го ползвате.

С кои мобилни платформи ще бъде съвместимо приложението?

- Засега с Android, работим и по версия с iOS. Затова е тестовата фаза, за да се изчистят различни неща.  

А ще има ли VoLTE (Voice over LTE – пренос на глас през 4G мрежа).

- Това не е VoLTE. VoLTE е друга тема по която работим. Но повече подробности по нея ще можем да обявим към края на третото тримесечие.

Тоест, за преноса на глас първо ще има OTT, а след това VoLTE така ли?

- Точно така.

Пускането на OTT услуга променя ли нещо при преговорите за национален роуминг?

- За нашите потенциални партньори, които ни предоставят национален роуминг, тези услуги ще бъдат като стандартни дейта услуги, преработени за тяхната мрежа. Не очаквам OTT да бъде пречка за тях. Това е бъдещето на модерната телекомуникационна индустрия и операторите трябва да се приспособят към новите реалности. Броят на ОТТ потребителите ще продължи да расте, както това става в Северна Америка и Западна Европа.

В каква фаза са преговорите за национален роуминг и кога очаквате те да приключат?

- В много напреднала фаза са и се надявам да ги приключим съвсем скоро. Имаме подписани споразумения за конфиденциалност и не можем да разкрием повече подробности докато не приключи целия процес.

Другото нещо което е важно, като си говорим за национален роуминг - нашата 4G мрежа също може да се ползва от другите оператори в роуминг.

Иска ли някой подобно нещо?

- За момента няма много сериозно проявена амбиция за подобно нещо. Но очаквам в момента в който приключи предоставянето на допълнителен честотен ресурс от страна на КРС, да постъпят подобни искания.

От кого очаквате подобна оферта?

- От някои, които няма да получат достатъчно честоти. Когато говорим за национален роуминг ние винаги разглеждаме нещата двустранно. Не гледаме само в посоката "Макс телеком" да ползва дадена мрежа, но и ние да предоставяме равноправни условия на всеки, който иска да прави това с нас. Освен това споделянето на мрежи вече става европейска практика.

Отворени сме за разговори в тази посока, но не можем само ние да участваме и да си говорим сами. Когато се появят желаещи, а това го очаквам съвсем скоро, сме готови да седнем и да обсъдим как това ще стане възможно.

Ще се промени ли пазара, когато "Макс телеком" започне да предлага гласови услуги?

- В рамките на следващия един месец, това което искаме да направим, е да покажем на нашите клиенти и потенциални потребители какви невероятни възможности има 4G. Има още много, което може да се направи в тази посока. В момента сме единствени, които могат да предоставят нещо, което наистина да е "Уау!". Примерно, нещо което да е пет пъти по-добро от това което предлагат останалите, срещу не много по-висока цена. Не знам на вас как ви звучи 300 GB трафик, за мен това са 200 филма във висока резолюция.

- За момента са по-скоро финансови.

Нейчо Величков е главен изпълнителен директор на "Макс Телеком" от седмица. Той има 20-годишен опит в сферата на телекомуникациите, като е работил за различни български и международни оператори, както и консултантски фирми. Досегашният изпълнителен директор Питър Ковел остава като съветник на компанията.

Нейчо Величков започва кариерата си в "Мобилтел". След това между 2004 и 2008 г. работи в БТК като директор "Корпоративни продажби", като в същото време е заемал и позицията директор "Бизнес пазари" на цялата група. В периода 2009-2010 г. оглавява ArmenTel – арменското подразделение на VimpelCom, а от 2011 до 2015 г. е асоцииран партньор в консултантската компания "Inventive Consult" в Хонконг.
"Нашата 4G мрежа също може да се ползва от другите оператори в роуминг".

"Очаквам през тази година да имаме вече 100 хил. клиента."

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    nodamncat avatar :-|
    nodamncat

    Тези трябва да са луди да инвестират толкова много пари в нов оператор на пазар като нашия. И с какво толкова ще привлекат клиентите? С частичното си покритие и възможност за гласови разговори "през приложение" и то само за Андроид? Не, мерси. А инвестициите, които правят изобщо не са малки. Да не говорим, че и самата марка на "Макс телеком" няма никак добра репутация в България.

  • 2
    t.rex avatar :-|
    t.rex

    Поне на един въпрос да беше отговорил

  • 3
    stangen avatar :-|
    Станислав Генов

    Те тея мрежата си не могат да оправят все още , глас ще пускат.

  • 6
    zaza avatar :-|
    zaza

    Мечти, мечти... Тоя човек май няма връзка с действителността... 300ГБ за 180лв никой няма да му ги купи!!!

  • 7
    jak49431759 avatar :-|
    jak49431759

    Макс могат много бързо да достигнат върха, ако предложат конкурентни цени и неограничени разговори към всички, както направи Мтел. Нещо от рода на: 20ГБ нет на максимална достижима скорост, неограничени разговори в БГ и 300мин. международни. и около 500смс към всички за 20лв. Тогава няма да има никаква конкуренция за тях. Аз иначе и сега съм доволен от 3Г мрежата на Мтел, достигам скорост от 16-25Мбпс. Минусът са малките пакети за данни, които предлагат. А сега вече с новите планове и това разделение за Фейсбук и Вайбър, е просто абсурдно, поне според мен.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK