Българският ни завод е решаващ за успеха на компанията в следващите 10 години

Рони Летън, президент на производителя на индустриално оборудване "Атлас Копко", в интервю за "Капитал Daily":

Рони Летън е президент и главен изпълнителен директор на групата "Атлас Копко", водещ световен производител на индустриално оборудване. Той посети България в края на май, за да научи повече за бизнес възможностите, които страната предлага. Освен завода на компанията в Русе Рони Летън посети и търговския център на "Атлас Копко" в София. Летън работи в компанията от 1985 г., като оттогава насам е заемал различни мениджърски позиции в ИТ, логистиката, бизнес направлението компресорна техника.

"Атлас Копко" е основана през 1873 г. в Стокхолм, Швеция, и продукцията ѝ се продава в над 180 държави. Групата произвежда широк спектър промишлено оборудване, използвано от автомобилната, авиационната, минната и строителната индустрия. Компанията е най-големият производител на компресори, които се използват в много сектори, например строителство, медицина и др. В България индустриалната група има 165 работници и служители. За 2014 г. приходите на групата достигат 10.3 млрд. евро (94 млрд. шведски крони), а печалбите преди лихви, данъци и амортизация са на стойност 20.7 млрд. шведски крони. Присъства в България от 2005 г., след като купи "Лифтън България" от британската Lifton, която приватизира бившия завод "Хидропробивна техника" през 1994 г.

Г-н Летън, за пръв път ли идвате в България?

- За пръв път съм в страната, да. Целта беше да посетя нашия завод в Русе, да видя резултатите от инвестициите, които правим през последните години, както и каква е организацията, също така да видя как се развива и България.

Какви са вашите впечатления от завода в Русе?

- Пристигнах в Русе от Букурещ и шофирахме по Дунав мост, като пътят не беше много равен, защото го поправяха. Но имаше едно хубаво нещо на този мост: по средата му забелязах компресор на "Атлас Копко", което е добре, разбира се, и го снимах. Но ако отидете в завода първо със завързани очи, а след това го разгледате, ще си помислите, че сте в Германия или Швеция, или Белгия. Заводът и начинът, по който работим, са от световна класа, също и служителите ни. Тъй като не познавах хората, които работят в завода, трябва да кажа, че бях приятно изненадан от компетентността, отдадеността, от добрите инженери, добрите финансови познания. От тази гледна точка служителите са най-вече кадри на университети в Русе и София. Имат добро ниво на английски език, което е важно, защото ако искате да работите в световна компания като нашата и не говорите английски, комуникацията ще отнема твърде много време. Ние разширихме дейността си тук и правим все повече продукти.

Как се развива заводът в Русе в момента? 

- Произвеждаме различни машини, най-вече за строителната индустрия. Изнасяме навсякъде, всяка седмица изпращаме контейнер за САЩ, пратки по Черно море, всеки ден пътува камион до Белгия, изнасяме дори за Китай. В България правим постоянно нови продукти, заводът е иновативен. Въпреки това растежът е труден, като органичният е близо до нулата. Българският пазар е малък. Миналата година беше по-добър от тази, тази година е малко бавен, защото липсват големи инвестиции. Всъщност в момента цялата европейска икономика по-скоро работи на бавни обороти, въпреки че еврото е обезценено, а цените на петрола са ниски.

Какви са основните предимства на българския завод?

- Развиваме нашите изделия и ги произвеждаме в завода в Русе, а търговската дейност се извършва от офиса в София. Първо, както знаете много добре всички, цената на труда в България е основно предимство, но, от друга страна, такова е и наличието на качествена работна ръка. Смятам, че се работи добре в България, българите като цяло обичат да работят, да взаимодействат в работата си, искат да се учат, добри инженери са, имат добри интелектуални способности, добро образование, а когато има конкуренция, и заплатите се повишават. Така, че в Русе имаме много добри машинни инженери. Това, което може би липсва, са познания и опит за пазара. Развойната дейност на изделията, които се произвеждат в българския завод се осъществява съвместно със завода ни в Калмар, Швеция.Трябва да кажа, че преди три-четири години не бях толкова сигурен, че трябва да инвестираме в завода ни в Русе, но сега, след всичко видяно, смятам, че беше правилното решение. Трябва да се инвестира в инфраструктура, образование. Защото България от логистична гледна точка е добро място за световните компании, тъй като имате бърз и лесен достъп на изток, към двата изтока - Русия и Турция, имате и Черно море. Всичко това е добре от стратегическа гледна точка.

Какви са мястото и значението на завода в Русе в цялата компания?

- Мисля, че заводът в Русе има добро място, това е единственото място, където сглобяваме този вид продукти, така че отговорността е голяма. Групата "Атлас Копко" е структурирана в четири бизнес направления: компресорна техника, индустриална техника, минна техника и строителна техника. Заводът в Русе е един от основните ни за производството на лека строителна техника.

Какви са вашите планове за България? Ще инвестирате ли още, ще се разширявате ли?

- Да, ние инвестираме в хора, в инженери, както и в нашите доставчици. Ще увеличим инженерния капацитет и след това, надявам се, ще продаваме повече, а когато се продава повече, ще имаме и повече работещи. Заводът ни тук е от основно значение за нашия успех през следващите пет - десет години. За нас е важно да сътрудничим с местните университети. Освен това, докато преди няколко години частите за машините, които произвеждаме се внасяха предимно от други държави, сега ги доставяме основно от български фирми и такива, намиращи се в близкия регион.

Кои са основните предизвикателства за бизнеса ви в България освен инфраструктурата?

- Мисля, че инвестициите. България се нуждае от чужди инвестиции, трябва да се говори за възможностите за инвестиции. България, Румъния, Сърбия, Македония - това сте страни, които не сте достатъчно известни сред западноевропейските бизнесмени. Иначе, въпреки че бях предупреден за администрацията тук, нямаме никакви проблеми с нея.

Какво смятате, че трябва да се направи в тази посока?

- Мисля, че трябва да създадете по-положителен имидж на България. Трябва да популяризирате страната, да се работи за инфраструктурата, защото се нуждаем от това, за да се развиваме. Дойдох от Русе с кола до София, защото исках да разгледам част от страната и как се променя. За около 100 километра се вижда не много доброто строителство и къщите. Ако тръгна да инвестирам, бих се разходил около Русе и бих искал да попитам дали ще могат да се направят пътища и необходимите инфраструктурни дейности. Имате добре квалифицирани хора и трябва да се привличат най-добрите от тях. След това трябва да се привличат хора и от други страни и да осигурите наличието на международни училища. Това е дилема за нас в Русе, защото ако искаме да доведем експерти, трябват международни училища с преподаване на английски в града. Трябва да се инвестира в това.

Вие вече споменахте за качеството на работната ръка, но все пак какво е вашето по-подробно мнение за нея?

- Трябва да се гордеете, хората тук покриват международните стандарти. Инженерите, които срещнах, са на световно ниво. Разбира се, някои от тях нямат все още нужния опит, това е нормално, такава е ситуацията и с младите инженери в Швеция и Америка. Но когато става дума за техническите им познания от училище/университета - нямат никакви проблеми. Мисля, че трябва и малко вдъхновение. В нашия сектор иновациите са много важни. Не би било добре да мислим само за цената на труда. Ако някой реши да дойде в България само заради цената на труда, по-добре да не го прави. Ниските цени на труда привличат компаниите първоначално, но ако някой иска да остане тук, се нуждае от иновации.  

Има ли капацитет за правене на иновации в България?

- Няма как да се правят иновации по поръчка, това става чрез опит, всеотдайност и мисля, че базата за това тук я има. Налице са компетентността, познанията как се правят иновации, както и куражът за това. Мисля, че може да се гордеете с това, което правите.

*Интервюто е допълнено на 4 юни, в 11.20h