С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 7 юни 2015, 17:23, 4772 прочитания

При бързите заеми по-нисък ГПР невинаги значи по-евтин кредит

Атила Хорват, генерален директор на "Провидент файненшъл България", пред "Капитал Daily"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Атила Хорват заема поста на генерален директор на "Провидент файненшъл България" от януари 2015 г. Има 12-годишен опит като сертифициран одитор (Arthur Andersen, Deloitte) и 16 години опит в мениджмънта. През последните 7 години е заемал позицията финансов директор на "Провидент файненшъл" в Унгария. В момента Хорват е съпредседател на Националната асоциация на финансовите компании (PVOE) в Унгария.

Промените в капиталовите изисквания не доведоха до значителни размествания на пазара на потребителски кредити, преливане на клиенти или въвеждане на нови продукти.
Какъв е погледът ви върху пазара на бързите потребителски кредити в България - какво се промени след въвеждането на по-високи капиталови изисквания към компаниите в сектора?
- Ние сме "за" всяка регулация, която допринася за по-добре функциониращ пазар на потребителското кредитиране и която третира по честен начин както потребителите, така и бизнеса. Промените в капиталовите изисквания за компаниите за потребителски кредити са стъпка в правилната посока, тъй като ние вярваме, че потребителите са по-добре защитени и получават по-качествено обслужване от по-големи компании, които могат да предложат оптималната инфраструктура, привлекателни и достъпни услуги, предоставяни от професионални служители.

Не съм забелязал обаче промените в капиталовите изисквания да са довели до значителни размествания на пазара на потребителски кредити, преливане на клиенти или въвеждане на нови продукти. По-големите промени на пазара се случиха след въвеждането на таван на ГПР с промените в Закона за потребителския кредит, когато много от компаниите въведоха нови такси и изисквания за кредитополучателите. Повечето от законовите мерки имаха за цел да повишат прозрачността, да защитят правата на потребителите и да подобрят цялостното функциониране на сектора на потребителското кредитиране. След въвеждането на таван на ГПР обаче това, което наблюдаваме, е въвеждането на нови допълнителни такси, изискване на поръчители и обезпечения или оскъпяване за бързина на услугата. В този смисъл в момента за клиентите е още по-трудно да се ориентират отпреди законовите промени.


Какви са перспективите за развитие на сектора през настоящата година - кое ще е двигател на растежа, с колко очаквате да порасне пазарът? 
- Очакваме българският пазар да продължи да расте и секторът на потребителското кредитиране да се развива още повече. Икономическите прогнози сочат, че българската икономика ще продължи да расте, макар и с малко, което не е така на много от останалите европейски пазари. Последните данни на БНБ също показват, че за разлика от банковото кредитиране потребителските кредити, отпуснати от небанкови финансови институции, продължават да растат и обемът им достига близо 2 млрд. лв. за първото тримесечие на 2015 г.

Като компания с повече от 130 г. опит в кредитирането ние вярваме, че има нарастваща нужда от малки потребителски кредити в България. Нашата инвестиция в страната се базира на доказан бизнес модел, който предоставя опростени, прозрачни и достъпни финансови продукти на части от населението, които по една или друга причина нямат достъп до банково финансиране. Нашето очакване е търсенето на подобен тип продукти да продължи да расте.

Какви са възможностите за понижение на лихвите? Банките активно свалят цената на заемите през последните месеци. Защо при вас като че ли няма такава тенденция? И въобще как се развива конкуренцията ви с банките?
- В момента годишният процент на разходите на потребителските кредити не трябва да надвишава 50% според изискванията на Закона за потребителския кредит. Въпреки че това може да изглежда високо като процент спрямо средния ГПР на банковите кредити, трябва да не забравяме, че бизнес моделът на небанковите финансови институции, предоставящи потребителски кредити, е съвсем различен – ние не събираме депозити и следователно се финансираме чрез заемане на средства на свой ред. Нашите разходи за финансов ресурс са по-високи от тези на банките и таксите ни отразяват риска, който поемаме, като предоставяме кредити без поръчители или обезпечение.



Аз смятам, че ГПР не е обективен индикатор за краткосрочни кредити. Той е измерител, който е създаден, за да сравнява дългосрочни кредити като ипотечните, и се е превърнал в универсален стандарт в индустрията. Когато става въпрос за краткосрочни кредити обаче, по-нисък ГПР невинаги значи по-евтин кредит.

Що се отнася до конкуренцията ни с банките, в крайна сметка всеки доставчик на потребителско финансиране е наш конкурент. Ние обаче често заемаме малки суми, които банките не искат или не могат да отпуснат. В общия случай нашите клиенти търсят да заемат малка сума, за да посрещнат конкретна нужда, и не искат да вземат повече, отколкото им е необходимо. Клиентите ни могат да заемат суми от 200 до 2500 лв. за период до 60 седмици. Те често нямат кредитна история или пък живеят в отдалечени райони, което ограничава достъпа им до финансиране от останалите финансови институции.

Компании като вашата имат възможност да заемат финансов ресурс от международните пазари, където централните банки активно печатат пари, участниците са свръхликвидни и това води до трайна тенденция на отрицателни лихви. Защо това не се пренася по веригата до крайния потребител в България?
- Когато сравняваме нашите лихви и такси с тези на останалите финансови институции, трябва да имаме предвид, че ние не привличаме депозити и не разполагаме с финансовия ресурс на банките. Ние самите се финансираме от търговските банки и сме в положение на кредитополучател. Освен това в момента отрицателни лихви се наблюдават единствено при депозитите, но не при кредитите. Нещо много важно, което съществено различава бизнес модела на "Провидент" от този на други финансови институции, е, че ние не налагаме наказателни лихви за просрочие, те не са източник на приходи за нас. Според мен лихвите за просрочие са много по-голям проблем за имиджа на индустрията и крайния потребител, отколкото ГПР, който се регулира от закона.

На какво се дължи подобрението при дела на лошите кредити за сектора? Той спадна от 30.2% на 26.9% през миналата година при растеж на кредитните портфейли с по-слаб темп.
- Последните данни от БНБ за първото тримесечие действително показват, че необслужваните кредити в портфолиото на небанковите финансови институции продължават да намаляват за трето поредно тримесечие. Тази положителна тенденция вероятно се дължи на по-стриктна политика за кредитна оценка от страна на компаниите и по-добро платежно поведение от страна на потребителите. Ние забелязваме, че клиентите ни са все по финансово грамотни и знаят, че платежното им поведение може да се отрази на бъдещите им възможности за получаване на кредит. Нашият фокус върху справедливото отношение към клиентите, близостта във взаимоотношенията между кредитните ни консултанти и клиентите, ангажираността ни с отговорното кредитиране и толерантността са изключително важни за минимизиране на лошите кредити. Освен това само през 2013 г. сме осъществили повече от 120 милиона посещения в домовете на наши клиенти по света, което ни осигурява уникално ноу-хау в предоставянето на потребителско кредитиране.

Какви са резултатите от дейността на дружеството за 2014 г. и за първите месеци на 2015 г.?
- "Провидент" се разви много бързо от стартирането на бизнеса в България през септември 2013 г. Към края на 2014 г. вече имахме над 12 хил. клиенти, обслужвани от 9 клона и повече от 150 служители и 500 кредитни консултанти. В момента имаме оперативни клонове в София, Пловдив, Варна, Бургас, Стара Загора, Шумен, Велико Търново, Плевен и Русе, които обслужват клиенти в още 19 български града.
Първоначалната инвестиция за отварянето и развитието на българския ни бизнес през 2013/2014 г. достигна повече от 15 млн. лв. "Провидент" смята да инвестира още 9 млн. лв. през 2015 г.
Общата стойност на отпуснатите заеми през 2014 г. в България и Румъния се е увеличила с 8% до 132.7 млн., а приходите достигат 93.4 млн. евро, което е с 19.3% повече спрямо 2013 г. Консолидираната брутна оперативна печалба за двете държави достигна 6.1 млн. евро. (Резултатите на двата пазара се отчитат заедно).

Какъв е средният размер на заемите, които теглят клиентите? За какво най-често се използват отпуснатите средства?  
- Средният размер на отпуснатите кредити към момента варира между 500 и 600 лв. Клиентите ни най-често вземат заем, за да направят ремонт вкъщи, за здравеопазване, образование, за да посрещнат неочакван разход или за обединяване на задължения. Клиентите ни обикновено се възползват от малка сума, която покрива конкретна нужда на домакинството. Голямо удобство за тях са фиксираните седмични вноски, които не се променят през периода на кредита.  

Какво можем да очакваме от компанията през тази година - планирате ли отварянето на нови регионални офиси, колко и къде? Търсите ли да наемате служители - колко?
-
През тази година ще продължим географското си разширяване, за да постигнем пълно покритие на територията на страната. Планираме да отворим нови локации и продължаваме да наемаме още служители и кредитни консултанти. В момента имаме около 650 служители и кредитни консултанти, но техният брой ще продължи да нараства. Нашата амбиция е да имаме силен местен екип, който да управлява българския бизнес, и непрекъснато инвестираме в обучението на нашите служители.
Кредитните ни консултанти са предприемчиви хора, които искат да си докарват допълнителен доход или да изградят нещо като свой малък бизнес чрез сътрудничеството си с нас. По този начин те допълват доходите си и придобиват важни умения и знания, които ще им помогнат да бъдат успешни. Ние им осигуряваме непрекъсната подкрепа, тъй като това е от огромно значение за техния успех. Те преминават през поредица от въвеждащи обучения, а след това получават регулярна подкрепа и напътствия от своя мениджър развитие. Не бих казал, че има точен профил на кредитните консултанти на "Провидент", тъй като те имат разнообразен професионален опит и умения: някои са работили в банки или в застрахователния сектор, но също имаме учители, студенти, пенсионери, домакини и др.

Вие сте отскоро в България. Каква е мотивацията ви да поемете това предизвикателство? Какви са целите, които сте си поставили за 2015 г. като CEO на компанията тук?
- Мотивацията ми като генерален директор на "Провидент България" е да използвам предишния си 20-годишен опит в сферата на финансите и предишния си опит в "Провидент Унгария", за да изградим успешен бизнес в България през следващите няколко години. Целта ми е "Провидент" да се превърне в уважавана финансова институция с добра репутация на местния пазар и един от главните играчи в небанковото кредитиране. Също така искам да имаме най-доброто обслужване на клиенти и да бъдем отличен работодател, като същевременно носим адекватна доходност на акционерите. Личната ми мотивация е да опозная държавата, хората, културата и езика, да открия и развия местни таланти, които да управляват бизнеса в бъдеще.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Герд Леонард: Рано е да се тревожим за екзистенциалните рискове от технологиите Герд Леонард: Рано е да се тревожим за екзистенциалните рискове от технологиите

Футуристът, лектор и автор пред "Капитал"

25 фев 2020, 995 прочитания

Да се учиш да можеш да се отучиш 9 Да се учиш да можеш да се отучиш

Главният изпълнителен директор на "А1 България" Александър Димитров пред "Капитал"

21 фев 2020, 7169 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервю" Затваряне
Франсоа-Ксавие Мозе: Инвестирали сме около 22 млн. евро в България и ще продължаваме да развиваме дейността си

Генералният делегат на Saint-Gobain и регионален изпълнителен директор на Saint-Gobain Construction Products за България, Полша и Румъния пред "Капитал Daily"

Още от Капитал
Фокусът с цените на тока

Защо в България борсовата електроенергия е хем най-скъпа, хем най-евтина

Нов цигарен връх

Rothmans е на път да стане най-търсената марка на пазара

Да се учиш да можеш да се отучиш

Главният изпълнителен директор на "А1 България" Александър Димитров пред "Капитал"

Отчети това

Как умните електромери могат да намалят сметките за ток

"Мишу", анимационният филм за отговорността ни към природата

Това е вторият филм на Вера Траянова и Милен Витанов, селектиран за участие на "Берлинале"

20 въпроса: Юрий Вълковски

Изпълнителен директор на фондацията Reach for Change България

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10