Франсоа-Ксавие Мозе: Инвестирали сме около 22 млн. евро в България и ще продължаваме да развиваме дейността си
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Франсоа-Ксавие Мозе: Инвестирали сме около 22 млн. евро в България и ще продължаваме да развиваме дейността си

"Българският пазар за строителни материали ще се развива силно в следващите години, тъй като използваните строителни системи и продукти трябва да бъдат променени."

Франсоа-Ксавие Мозе: Инвестирали сме около 22 млн. евро в България и ще продължаваме да развиваме дейността си

Генералният делегат на Saint-Gobain и регионален изпълнителен директор на Saint-Gobain Construction Products за България, Полша и Румъния пред "Капитал Daily"

Мария Иванова
5260 прочитания

"Българският пазар за строителни материали ще се развива силно в следващите години, тъй като използваните строителни системи и продукти трябва да бъдат променени."

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


Визитка

Франсоа-Ксавие Мозе е генерален делегат на френската индустриална група Saint-Gobain и регионален изпълнителен директор на Saint-Gobain Construction Products за България, Полша и Румъния от октомври 2012 г. Мениджърът е в България по повод 350-годишния юбилей на Saint-Gobain, който беше отбелязан в страната с галавечер в Националния исторически музей. Групата е създадена през 1665 г. с указ на крал Луи XIV като "Кралска манифактура за стъкла за огледала", а днес произвежда широка гама продукти за жилищната среда. В България Saint-Gobain има два завода за различни видове лепила за керамика, строителни разтвори, фасадни топлоизолации и хидроизолационни системи в Костинброд и край Варна, както и развоен център в Костинброд.

Saint-Gobain изгради два завода в България в най-тежките години на кризата, и то в строителния сектор, който беше един от най-засегнатите – как бихте коментирали представянето на заводите ви тук?

- Saint-Gobain е много голяма група, която работи в около 70 страни по света, но в България присъства едва от 10 години – от 2005 г. Първо създадохме компания в Русе, после изградихме завода в Костинброд, а след това и във Варна. Определено навлязохме на българския пазар в много труден за българската икономика момент. Но смятам, че това показва и нашата динамичност и вярата ни в капацитета на българския пазар да се справи с кризата. Смятам, че сме били прави, тъй като пазарът определено се представя по-добре сега, въпреки че последните 18 месеца също бяха доста тежки, макар и по други причини. Вярваме, че пазарът в България е доста обещаващ – засега не е голям, а и нашето присъствие не е много силно, но вече имаме два завода и съм убеден, че инвестициите, които сме направили, и тези, които ще направим в бъдеще, ще бъдат много рентабилни. Бизнесът ни тук вече е печеливш и ще бъде такъв заради развитието на българския пазар.

Тоест успяхте ли да излезете на печалба през 2014 г., след като през 2013 г. отчетохте малка загуба?

- Действително отчетохме малка загуба през 2013 г., а също и през 2014 г., но през 2015 г. би трябвало да имаме положителен резултат. А и през 2013 г. и 2014 г. пострадахме от ниската активност в България, която е свързана и с руската криза. Както знаете, доста инвестиции по Черноморието се свиха заради руската криза, което е жалко за всички нас, но най-вече за българската икономика. Така че трябваше да се справим с този нов спад на пазара в България, но определено смятам, че през 2015 г. ще бъдем на печалба.

Смятате ли да разширите дейността си в двата завода, които вече работят в страната?

- Имаме някои конкретни идеи за развитието на дейността си. Saint-Gobain е много голяма група, която, както казах, присъства в близо 70 страни и има годишен оборот от около 41 млрд. евро и 190 хил. служители. В България имаме някои дейности, свързани със сектора на строителните материали, а отделно от това в Saint-Gobain имаме и други сектори – дистрибуция, стъкло и високотехнологични материали. Бизнесът в направление строителни материали реализира годишно оборот от 12 млрд. евро. И точно в този пазар е фокусирана и дейността ни в България до момента. Може да имаме известни идеи за развитието и на някои от бизнесите ни главно от сектора на високотехнологичните материали. Но също така искаме да се концентрираме и да развиваме и бизнеса си със строителни материали в страната. Вече имаме идеи за следващите стъпки, включително индустриални, за това развитие, но за момента не мога да разкрия подробности.

Това развитие включва ли географска експанзия, или производството тук остава за нуждите на местния пазар?

- До момента производството в България – в Костинброд и във Варна, е напълно за нуждите на българския пазар. От друга страна, тъй като индустриалното ни присъствие в България не е много силно и не произвеждаме тук всичките си продукти, внасяме някои материали, които са произведени например в Румъния, в Източна Европа, в Полша или в Турция.

Имате и развоен център в Костинброд – смятате ли да разширявате и неговата дейност?

- Да, той е посветен на бизнеса със сухи строителни смеси, каквато е и дейността на завода ни в Костинброд. Ще продължим да развиваме R&D дейността си в страната, за да развиваме бизнеса си в България.

Какъв е обемът на инвестициите ви в България до момента?

- Около 22 млн. евро. Не е огромна инвестиция, но смятаме да продължаваме да развиваме дейността си – било то чрез придобиване на съществуващи компании или чрез инвестиции на зелено.

Освен руската криза кои са другите предизвикателства пред пазара на строителни материали в страната и какви са очакванията ви за развитието на този сектор?

- Българският пазар за строителни материали е сектор, който ще се развива силно в следващите години, тъй като равнището на използваните строителни системи и строителни продукти трябва да бъде променено. Много къщи и апартаменти трябва да бъдат обновени. Нашата цел е да бъдем референция за това, което наричаме "устойчив хабитат" – т.е. не просто да продаваме строителни материали, а да продаваме строителни материали, които щадят околната среда, които позволяват намаляването на потреблението на енергия, както и намаляването на газовите емисии. В този смисъл пазарът в България е огромен, от една страна, защото броят на жилища на човек от населението все още един от най-ниските в ЕС, но, от друга страна, и поради факта, че съществуващите жилища все още са с доста нисък стандарт по отношение на качеството на материалите. Ето защо смятаме, че за в бъдеще има множество възможности за изграждането не просто на повече, но и на по-добри жилища в страната.

В тази връзка как се отразява на бизнеса ви националната програма за саниране?

- Това е доста нова програма, която е много важна, защото е стъпка в добра посока – помага на хората да обновят домовете си с по-добри продукти. Имаме готовност да предложим на пазара широка гама продукти, насочени към по-доброто строителство и по-високия комфорт на живот в жилищата.

Как се сравнява българският пазар с други пазари, на които оперирате?

- Ако сравним България с Румъния и дори с Полша до известна степен, пазарите са доста съпоставими, тъй като тези страни си приличат по отношение на броя на жилища на човек от населението, но също така и по отношение на дефинициите на строителството. Нещата са различни, ако сравнявате със Западна Европа, със САЩ или с някои азиатски страни. На пазарите в България, в Румъния и в Полша има доста повече за вършене, отколкото например във Франция, в Германия или във Великобритания. Пазарите в тези страни също се променят в посока подобряването на качеството на жилищата и на строителството, но не със същата скорост. В България и в Румъния например са нужни повече действия за постигането на нормални, приемливи стандарти на строителството в сравнение със страни като Франция, Германия или Великобритания.

Кои са основните ви конкуренти на българския пазар?

- Имаме конкуренти във всичките си дейности и сме щастливи да имаме конкуренция. Но нашата цел е много специфична за Saint-Gobain и тя не е просто да произвеждаме строителни материали – искаме да бъдем референция в много специфичен тип жилищна среда, а именно устойчивата жилищна среда и устойчивото строителство. Винаги насърчаваме иновациите – може да сме на 350 години, което си е значителна възраст за една компания, но въпреки тази достопочтена възраст сме много иновативни – Saint-Gobain е класирана сред 100-те най-иновативни групи в света. Имаме широка гама продукти, но винаги опитваме да предложим неща, които са още по-иновативни, по-ефективни по отношение на топлоизолация, на шумоизолация, на естетически вид, на сигурност, на качество на въздуха.

Например разработихме гипскартона Activ'Air, който може да бъде използван в жилищни и нежилищни сгради и който може да намалява количеството формалдехиди във въздуха. Това е нещо съвсем ново и решение по темата за формалдехидите, която също е доста нова – хората тепърва започват да измерват количеството им и да обръщат внимание на влиянието им. И фактът, че можем да предложим на всички европейски пазари, включително и на българския, продукт, който е разработен специално за намаляването на количеството формалдехиди във въздуха, показва, че искаме да сме по-иновативни, да предугаждаме нуждите на хората.

Кои са основните тенденции на пазара на строителни продукти в глобален мащаб и следва ли регионът тези тенденции?

- Хората във всички страни търсят по-функционални строителни продукти – не искат просто гипскартон, минерална вата или тръби, а отчитат качеството на живот, цената на енергията, влиянието върху околната среда. Нещо, което съвсем не беше така само преди 20 години. Това е нещо, което наблюдаваме във всички западноевропейски страни и дори в България. Сега, когато продавате жилище, по закон сте задължени да давате информация за изолацията му. Тоест хората действително търсят продукти, които да се представят добре в редица области – изолация, цена на енергията, щадене на околната среда. Ние опитваме да насърчаваме тези тенденции и да сме крачка пред тях. Действително в някои азиатски страни все още по-съществената необходимост е хората да имат жилища и работим за подпомагането на това хората да имат собствен дом. След това обаче много бързо идва нуждата да имате не просто покрив над главата си, а жилище, което да се представя добре по всички тези показатели. България е страна, в която тази чувствителност по отношение на новите иновативни и функционални продукти е малко по-ниска в сравнение с някои страни в Западна Европа, но и това скоро ще стане факт, като смятаме, че вече се случва.

Интервюто взе Мария Иванова

Визитка

Франсоа-Ксавие Мозе е генерален делегат на френската индустриална група Saint-Gobain и регионален изпълнителен директор на Saint-Gobain Construction Products за България, Полша и Румъния от октомври 2012 г. Мениджърът е в България по повод 350-годишния юбилей на Saint-Gobain, който беше отбелязан в страната с галавечер в Националния исторически музей. Групата е създадена през 1665 г. с указ на крал Луи XIV като "Кралска манифактура за стъкла за огледала", а днес произвежда широка гама продукти за жилищната среда. В България Saint-Gobain има два завода за различни видове лепила за керамика, строителни разтвори, фасадни топлоизолации и хидроизолационни системи в Костинброд и край Варна, както и развоен център в Костинброд.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK