С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 5 окт 2015, 17:35, 5691 прочитания

Наемите на офиси в София плавно ще се вдигат в следващите три години

Олга Стоичкова, председател на Асоциацията на собствениците на бизнес сгради в България, в интервю за "Капитал Daily"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Олга Стоичкова е търговски директор на бизнес парк Sofia Airport Center и на Tishman Management. От април 2015 г. е председател на Асоциацията на собствениците на бизнес сгради в България (АСБС). Стоичкова е сертифициран мениджър по управление на собствеността от Института за управление на недвижими имоти – IREM. Притежава дългогодишен опит в сферата на управление и транзакции изключително на бизнес имоти.

Беше ли успешна годината за пазара на офис площи?
- Членовете на нашата асоциация смятат, че годината досега е много активна от страна на наемателите. Големите международни компании, които в момента са наематели, се разширяват в София и страната. Също така влизат и нови международни фирми. Площите, които се наемат, са вече доста по-големи отпреди три-четири години. Тогава се търсеха 1000 - 1500 кв. метра, а сега вече има сделки от порядъка дори на 7000 кв.м. Така че пазарът върви във възходяща посока и членовете на асоциацията усещат позитивното му развитие. При нас членуват само големи и професионални инвеститори в бизнес недвижими имоти с над 3000 кв.м отдаваеми площи. И реално над 500 хил. кв.м от офис площите в София са членове в Асоциацията на собствениците на бизнес сгради в България. Това е само един сегмент от целия офис пазар и това е добре да се знае.

Очаквате ли появата на нови сгради от висок клас и разрастването на този сегмент?
- Разбира се, търсенето обуславя предлагането. В момента търсенето е нараснало, но няма предлагане. На пазара не само в София, но и в Пловдив, Варна и Бургас вече се предлагат сгради, които са в строеж. Има единични сгради със свободни площи, което ги поставя в позиция да диктуват правилата. Вече наемодателят има право да налага правила на пазара за разлика отпреди около четири години, когато наемателите определяха условията.


Кои бяха големите сделки на 2015 г.?
- За да отбележим сделки, трябва да имаме разрешението на нашите наематели, а повечето от тях предпочитат да запазят конфиденциалност. Когато има конкретна сделка, която наемателят е съгласен да огласи като размери, тогава можем да го направим с имена. Можем да кажем само, че като обеми тази година например в Sofia Airport Center сключихме сделка за 3500 кв.м с IT компания. В EXPO 2000, които са наш член, се премести централата на една от големите български банки, като там нови площи нае и съществуващ наемател. В ETC, където запълняемостта е почти 100%, обаче също има движение - на практика, когато излезе някой наемател, веднага на негово място влиза друг.
Тази година фирмите, които вече са наели офиси в големите сгради, се разшириха и удвоиха площи и това беше много интересен феномен. Защото съществуващи наематели разрастват бизнеса си и усвояват свободни и налични площи, а за новонаемащите или местещите се не остава свободно пространство. Това дава самочувствие на част от членовете на асоциацията да планират следващи фази на проектите си. Грешно се тълкува, че в следващите две години на пазара на офис площи ще излезе прекалено голям обем. Значителна част от този обем ще бъде усвоен в аванс и то от съществуващите наематели на комплексите. Тоест на свободния пазар няма да излезе целият обем, който се обявява от консултантите, а може би половината или една трета от него. Това ни дава вътрешна сигурност да вярваме, че няма да се състои това свръхпредлагане, което се случи преди 7-8 години.

Какви са очакванията за движението на цените?
- На първо място, трябва да кажем, че наемните нива в последните две години растат и то не с малки темпове. Съвсем спокойно мога да кажа, че през последните две години членовете на асоциацията наблюдават ръст от порядъка на 20-25% на наемните цени. Ако преди две години можеха да се сключат договори на 10-10.5 евро на кв.м, сега вече са на 12.5 дори 13 евро на кв.м. Това е сериозен ръст и очакването е той да продължи, тъй като няма достатъчно площи, а и по този начин инвеститорите финансират следващите фази на проектите си. Устойчивите проекти не могат да работят на нива под тези. Всъщност голяма част от сградите започват следващите си фази, защото се стигна до критичен минимум, който пазарът може да поеме като наемни нива и съответно да могат да се финансират следващи сгради.
Иначе няма как с ниски наеми да се осигуряват висококачествени технологични сгради, каквито са изискванията на наемателите. С напредването на технологиите всяка следваща сграда е все по-високотехнологична и с все по-съвременни и иновативни решения. Не само фасадите, климатизацията, осветлението, но и всички допълнителни удобства в крайна сметка се калкулират в общата цена на инвестицията. Но именно такива са и изискванията на международните наематели. Затова в близките три години очакваме плавно повишение на наемите.

Какви са основните проблеми на собствениците на бизнес сгради и как асоциацията помага за справянето с тях?
- Целта на асоциацията като цяло е в три посоки. Едната е да обедини познанията на собствениците и мениджърите на тези големи бизнес обекти. Стремим се към установяване на добри бизнес практики и повишаването на качеството на управление и на поддръжка на тези комплекси. Другата посока, в която работим, е да облекчим инвеститорите в бизнес имоти, променяйки ситуацията около инфраструктурните проекти. Всеки един голям комплекс инвестира в довеждаща инфраструктура, но за момента има много противоречива практика и на НАП, и на съда за това дали се възстановява ДДС върху тези инвестиции. Затова целим да регулираме този процес. Третата посока е работа с общинските власти относно такса смет. Нашите наематели плащат тази такса под формата на такса услуги. Но в наш интерес е те да плащат това, което ползват. За момента няма установена практика за това как да се изчислява тази такса. Реално бизнес комплексите генерират главно рециклируеми отпадъци (хартия и електронни отпадъци). Така че трябва да се направи по-честен начин на калкулация на тази такса и ние искаме да участваме в този процес.



Как виждате развитието на асоциацията в бъдеще и влиянието й върху пазара?
- Към момента имаме две заявки от нови членове, които очакваме да обявим скоро. Смятаме, че има смисъл от тази дейност, тъй като голяма част от инвеститорите са чуждестранни компании и на тях им е трудно да се ориентират в регулаторната обстановка. Затова изчистването на въпросите вътрешно сред членовете доста помага за това как да реагират инвеститорите в определени ситуации. Според нас малко се осъзнава фактът, че чуждестранните инвеститори, за които всички говорят, преди да решат да инвестират, първо идват да видят какви офиси има, какви са наличните сгради. И ако те не открият това, което очакват, просто не влизат в страната. Подценен е фактът, че тези компании биват привлечени именно от наличния свободен ресурс от офис площи и възможността им за развитие. Много наши членове като Мegapark, EXPO 2000 и други наемат площи с ясното съзнание, че тези проекти ще имат следващи фази на развитие и те ще могат да се разраснат нататък, тоест на тях им трябва перспектива. Това се случва, когато има стабилна икономическа среда и тези инвеститори са подпомогнати или поне облекчени в тяхната дейност.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

11 април 2019г.
Sofia Event Center

capital.bg/ecommerce

Конференция Стратегии за електронна търговия


Запазете своето място сега


Акценти в програмата:


  • Какви са тенденциите в електронната търговия и кои са възможните нови бизнес модели
  • Електронната търговия и новият регламент на ЕС за геоблокирането
  • Как да постигнем най-доброто от физическите и електронни магазини
  • Как да превърнем разбирането и обратната връзка на потребителите в действителна визия за цифровото развитие на компанията
  • Дигитални трансформации
  • Тенденции при мобилните плащания
  • Технологии в търговията на дребно / Електронна търговия и изкуствен интелект
  • Иновации и ефективност в доставките и логистиката
  • Успешни стратегии за електронна търговия на българския пазар

Ранна регистрация до 22 март

Прочетете и това

Джорди Морера: Без качествени продукти и най-добрият готвач е нищо Джорди Морера: Без качествени продукти и най-добрият готвач е нищо

Испанският шеф-готвач и консултант за формулата на успешния ресторант пред "Капитал"

15 мар 2019, 2342 прочитания

Майк Лембъргър: Visa се учи от финтех вълната Майк Лембъргър: Visa се учи от финтех вълната

Директорът "Продуктови решения" на Visa за Европа пред "Капитал"

12 мар 2019, 2348 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (25 февруари – 3 март)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (18 - 24 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Каква е ползата от обучението на юристите

По-добрите съдебни процедури водят след себе си до по-висок икономически растеж

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

PwC България подкрепя студенти и докторанти по педагогически специалности

Консултантската компания ще даде на 11 младежи едногодишни стипендии и едномесечен стаж по специалността

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервюта и коментари" Затваряне
Питър Хаген: България има огромен потенциал за растеж в застраховането

Планираме да развиваме пенсионна компания "Доверие", казва главният изпълнителен директор на Vienna Insurance group

Даваш Airbnb - минаваш по ДДС

Собствениците на имоти в платформите за отдаване по наем трябва да се регистрират и да внасят данъка в бюджета

Растеж след буря

Основаната в България софтуерна фирма "Станга" отбелязва впечатляващ ръст на оборота от близо 30%, след по-ранен срив

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

20 въпроса: Маргарита Доровска

"Изкуството е потребност и достъпът до него е гражданско право"

Сто години красота

Богата образователна програма ще отбележи стогодишнината от създаването на Баухаус

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 12

Капитал

Брой 12 // 23.03.2019 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Нова оставка заради "Апартаментгейт", Apple влиза в стрийминга на видео

Емисия

DAILY @7PM // 26.03.2019 Прочетете