Владислав Иванов: Смартфоните Lenovo ще са №1 в България догодина
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Владислав Иванов: Смартфоните Lenovo ще са №1 в България догодина

Владислав Иванов: Смартфоните Lenovo ще са №1 в България догодина

Мениджърът на мобилния бизнес на компанията за Югоизточна Европа пред в. "Капитал Daily"

Константин Николов
11811 прочитания

© Мартин Дешев


Профил

Владислав Иванов е бил продуктов мениджър и мениджър продажби на Samsung в K&K Electronics. След това прекарва три години в Solytron, един от големите дистрибутори на компютърна техника в България. Работил е и в Prestigio EMEA в Кипър, където е маркетинг директор на компанията. В Lenovo първо работи като мениджър на потребителския бизнес за България, преди да оглави мобилния бизнес за Югоизточна Европа. Преди година Lenovo започна официално да продава смартфоните си в България, като компанията не криеше амбициите си за този пазар.

Една година след началото на продажбите на смартфони Lenovo в България какъв пазарен дял постигнахте?

- Започнахме продажбата на мобилни телефони в България през септември 2014 г. Още през първия месец постигнахме 10%, в края на тримесечието процентът вече беше 15, а днес вече притежаваме над 20% пазарен дял. На практика всеки пети българин има смартфон Lenovo.

Как се развива целият пазар на смартфони в страната?

- Българският пазар бележи спад от около 10% спрямо предишното тримесечие, но ние продължаваме да имаме ръст на годишна база. Очакваме тези нива да се запазят и пазарът да се стабилизира.

Какъв е потенциалът за допълнителен растеж след време?

- Това е един от най-динамичните сегменти в глобален мащаб. От една страна, обикновените телефони постепенно отстъпват своето място на смартфоните. От друга, самите телекоми обръщат много сериозно внимание на насочване на клиентите към умни устройства с цел предоставянето на допълнителни услуги и добавена стойност.

Какви са целите ви на нашия пазар през тази и следващата година?

- Тази година основната ни цел е да консолидираме втората си позиция и да увеличим разликата от третия производител. Успоредно с това стратегията ни за 2016 г. включва атака на лидерското място и пoзициониране на Lenovo като номер 1 марка смартфони в България.

С колко модела сте на пазара?

- В момента предлагаме около 15 модела смартфони, с които покриваме всички нива на потребителското търсене - както такива на по-достъпни цени, така и в средния и високия ценови клас.

Преди стъпването ви на пазара много български потребители купуваха Lenovo от чужди сайтове. Каква е ситуацията в момента?

- Като при всяко навлизане на нов пазар, ние също заложихме на по-агресивна стратегия и прогнозите ни се оправдаха. Доказахме на потребителите, че локалните оферти са много по-атрактивни. Продуктите от несертифицирани и непроверени сайтове рядко са с подходящ софтуер, липсва гаранция и оторизиран сервиз. Ако преди хората можеха да спестят 300 лв. при висок клас телефон, сега това е невъзможно. Съветвам потребителите да закупуват своите смартфони от официални дистрибутори и партньори, каквито в България Lenovo има много – както трите телекома, така и големите вериги в търговската мрежа и десетки онлайн магазини.

Преди време бяхте казал, че намалява тенденцията за субсидиране от телекомите и се наблюдава преминаване на продажбите на смартфони към ритейл?

- Да, и тази тенденция продължава да се наблюдава. Засега обаче алтернативите на телекомите не са големи. В момента пазарът изглежда така: около 70% е за телекомите, 25% за ритейл мрежата и 5% са за онлайн и по-малките магазини. Вероятно, ако ритейл мрежата стане по-агресивна към намирането на нови клиенти, а конкуренцията в интернет продажбите се повиши, дяловото разпределение на тези канали ще се променя динамично.

Трябва да се отбележи, че основният фактор за това са спецификите на банкова система. У нас доверието към електронните платежни средства все още е ниско. Съчетано с множеството физически обекти на търговските вериги, предизвикателствата пред онлайн търговците наистина са големи.

И не на последно място, телекомите продължават да пазят клиентите си с добри цени и обучен персонал - те са и един вид ритейл, тъй като продават телефони и без активация. Ако сметнем и тези продажби, съвсем ясно ще се види тенденцията постепенно продажбите да преминават към ритейл. Чехия е интересен пример сред страните в Централна и Източна Европа - над 50% от продажбите се осъществяват през отворен канал с много силни онлайн продажби. Това е глобална тенденция, която неизменно ще застигне и България. За нас обаче най-важното е, че Lenovo изгради, пази и развива чудесни партньорски отношения с всички възможни канали в България.

Има ли промени в потребителските предпочитания в България?

- Отначало Lenovo започна предлагане с фокус върху смартфони с по-достъпни условия. Вече продаваме успешно и в средния и високия клас и непрекъснато увеличаваме постигнатите резултати. Преобладаващо предпочитанията на българина се движат в диапазона от 200 до 300 лв., където става дума най-вече за клиенти, които мигрират от обикновени апарати към смартфони.

В глобален план от години се забелязва размиване на характеристиките между флагманите и средния клас телефони. Продължава ли тази тенденция?

- Напоследък наистина много се размиха границите между флагманите и средния клас. В Lenovo държим да имаме портфолио от продукти, които да задоволят напълно разнообразието от потребности. Тъй като сме наясно, че само един продукт не може да отговори на очакванията на всички потребители, започнахме да интегрираме в нисък клас модели характеристики от по-високия. Целта ни е да продължаваме да даваме повече качество на все така приемлива цена. Премиум линията ни смартфони от своя страна е все по-предпочитан избор за потребителите с по-големи възможности и по-високи изисквания.

Какво наложи глобалното преструктуриране на смартфон дивизията на Lenovo?

- Преструктурирането не е наложено, а е планово. То продължава шест тримесечия, като досега вече са минали четири. През останалите две е финалната фаза от поглъщането на Motorola от страна на Lenovo. Целта е да се създаде единна организация, която да движи бизнеса със смартфони. Не е тайна, че Motorola имаше нужда от оздравителен процес, който вече е факт и се движи с устойчиви темпове. Потребителите могат да очакват тепърва много нови и интересни модели, които ще са плод на симбиозата между най-добрите качества на Lenovo и Motorola.

Как се развива пазарът на таблети в България?

- Lenovo е безапелационен лидер на този пазар с над 30% дял за трета поредна година. Очакваме пик в предстоящите шест месеца до година с оглед глобалните тенденции и предстоящия празничен сезон. Причината е, че телекомите сега развиват 4G мрежи и ще имат нужда да продават данни, а това ще става и чрез таблетите. В същото време като световен тренд се очертава разпространението на фаблетите. Така че възможностите за растеж в бъдеще ще идват от тази два фактора: фаблетите и 4G мрежата. От друга страна, забелязваме, че предишни наши силни конкуренти леко се изтеглят от пазара, защото вече нямат толкова широко предлагане на продукти. В същото време и някои от тъй наречените B-брандове не успяват да се развиват правилно и страдат от висок процент сервизни ремонти. Някои от тях също излязоха от пазара, което отваря допълнителни перспективи пред нас.

Какъв дял държи Lenovo от пазара на компютри в България?

- Забавянето на някои от най-силните икономики в света, неминуемо оказва влияние на технологичния пазар, но се очаква в рамките на шест до девет месеца нивата да се стабилизират и постепенно да бележат ръст. В България сме абсолютен лидер с рекорден дял от 32.3%. Този пазар непрекъснато предлага нови възможности за нас, защото очакваме да се освободят определени ниши, в които още да увеличим продажбите си. Важно е да се отбележи, че Lenovo стратегически правилно диверсифицира бизнеса и вече не разчита единствено на компютърния бранш. Компанията предлага все по-балансирано портфолио, което значително ограничава зависимостта само от един сегмент и ни превръща в една от най-сигурните и стабилни компании в технологичния свят.

Профил

Владислав Иванов е бил продуктов мениджър и мениджър продажби на Samsung в K&K Electronics. След това прекарва три години в Solytron, един от големите дистрибутори на компютърна техника в България. Работил е и в Prestigio EMEA в Кипър, където е маркетинг директор на компанията. В Lenovo първо работи като мениджър на потребителския бизнес за България, преди да оглави мобилния бизнес за Югоизточна Европа. Преди година Lenovo започна официално да продава смартфоните си в България, като компанията не криеше амбициите си за този пазар.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    pascaleto avatar :-|
    pascaleto

    Браво Владко , ние сме с Теб !

  • 2
    georgi960 avatar :-|
    КМЕТ В СЯНКА

    ще им пробвам сервиза и ще дам отзиви в най скоро време с документи.

  • 3
    ykolevski avatar :-|
    ЯК

    Телефон от Леново няма да си купя НИКОГА повече. Два пъти се подлъгах - един път от Китай, един път от български мобилен оператор. И на двата телефона ДжиПиЕС не работи. Ниско качество на снимките от камерите и ниско качество на екраните.

  • 4
    _tsiki_ avatar :-|
    _tsiki_ (otvratitelen nov sait)

    Що за идиот трябва да си за да имаш такъв отрепан телефон ???

  • 5
    v_stefanov avatar :-|
    v_stefanov

    Дори и зараси цената не бих си купил леново. Един таблет ми е достатъчен. Тъч скриина е меко казано отвратителен.
    Познавам човек, който си закупи 30 лаптопа за фирмата, и познайте! В момента има само 2 работещи. За първата седмица - 15 на ремонт.
    Има разлика между китайци и европейци - огромна. Всичко поверено на китаец без контрол е обречено на разпад.

  • 6
    gal_mal avatar :-|
    gal_mal

    Купих си телефон на Леново, но имам проблеми с него. Не съм особено доволна и въпреки ръководствата и информацията в интернет не мога да му използвам приложенията, заради които го купих.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK