С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 ное 2015, 15:55, 8007 прочитания

Искаме да добавим нашето ноу-хау на българския IT пазар

Андон Симеонов, генерален директор на SoftServe за България

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Преди около година SoftServe влезе в България – до каква степен изпълнихте плана си за този период и колко специалисти наехте досега?
- Колко души наехме е въпрос, който всеки задава. Според мен по-важният въпрос е дали успяхме да създадем организация, която да позволява бърз растеж. В този аспект мога да отговоря категорично с "да".
Визитка:

Андон Симеонов е Генерален Директор за SoftServe Bulgaria, като заема тази позиция от самото отваряне на българското подразделение. Компанията е основана в Льов, Украйна през 1993 г., а през изминалата година тя отвори развоен център в София. Андон има 13 години опит в управлението на хора и проекти в динамично променяща се среда. Преди присъединяването си към SoftServe Bulgaria, Андон заема различни ръководни длъжности в телекомуникационния сектор – в структурата на "Евроком", "Мегалан", Mnetwork, а по-късно и в "Мобилтел" като Директор на дирекция "Фиксирани Услуги". 2003 година Андон завършва висшето си образование в Технически Университет, София с Магистърска степен по Телекомуникации. През 2013 година завършва своята Executive MBA степен към Vienna University of Economics and Business Administration и University of Minnesota.
Това е най-голямото ни постижение в България до момента. Вече обрисуваме финалните щрихи на екипа, като смятам, че почти сме изградили ядрото на служители в българското звено. Колко точно сме – доста сме големи от гледна точка на българския пазар, като постоянно растем. Наехме допълнителни офис площи и преговаряме за още. Има два нюанса, които трябва да се вземат предвид. Първият е, че зависим от това колко ще ни позволи пазарът на труда да растем – колко специалисти има налични, а второто е колко новопостъпили служили можем да интегрираме успешно. SoftServe е голяма компания, но в България започнахме от нулата. Затова се опитваме да лансираме този модел – да растем максимално, колкото можем да си позволим в момента, така че да изградим един основен екип. Лесно можем да назначим 20 нови души всеки месец, но това не е устойчив и дългосрочен подход. Защото е трудно да да ги интегрираме. Ако идват 20 нови служители при офис от 100 души, тези хора не се познават, няма я симбиозата в екипа. Ако нямаш стабилен екип, нямаш бъдеще.

Успяхте ли да изградите такъв основен екип и каква част от сегашните служители влизат в него?
- Всеки нов човек участва в този екип. Много внимателно си подбираме кадрите в този етап, защото те ще са основата на SoftServe след три години. А ние тогава ще бъдем едни от най-сериозните софтуерни компании в България. Особено предвид факта, че тук са малко IT фирмите с над 200-300 души персонал, някъде около 20 са.


Имате ли клиенти в България?
- Целта ни не е да продаваме в България, основният ни бизнес е в САЩ и Европа, но българският пазар също е интересен, въпреки че не ни е фокус. Влизаме в отношения с партньори и различни начинания, като вече имаме няколко проспекта тук, но основно сме насочени към клиенти на Запад.

Дойдохте с доста големи амбиции – да растете с по 200 души на година и да отворите собствена IT академия за кадри. В каква степен изпълнихте средносрочните планове на SoftServe в България?
- В този аспект ние коригирахме нашите първоначални планове спрямо пазарните възможности. За компания, която стартира от нулата, 200 души на година е много агресивно навлизане за българския пазар. Намалихме степента на ръст на персонала за определен период от време. Когато българското звено достигне 200-300 души, най-вероятно ще преразгледаме тази политика и ще засилим наемането на специалисти. Предизвикателството е дали българският пазар е готов за отварянето на толкова много нови места, дали няма да го поставим под много голям стрес.

Корекцията се налага заради силния дефицит на старши IT експерти на пазара ли?
- Това е едната причина, но по-важното е, че в България всъщност не са много компаниите с подобен ръст засега. Когато започнем да назначаваме толкова бързо хора с познания в дадена технология, се вижда, че пазарът не е готов за толкова много старши специалисти. Така ние го подлагаме на голям стрес, нещо, което искаме да избегнем. Желанието ни е да сме част от средата, в която работим, като спомагаме за нейното развитие, а не просто да влезем и да наемем всички хора и да не позволим на пазара да расте. Искаме да добавим нашето ноу-хау, за да му помогнем той да продължи да расте.



Каква част от персонала в момента са старши специалисти и имате ли младши експерти в момента?
- От целият ни офис в момента около 75% от служителите са от средно и нагоре ниво, докато 25% са младши експерти. Намирането на много добре подготвени старши специалисти е много трудна задача. Това, което забелязваме, е, че по различна статистика пазарът на кадри за IT разработка в България е между 17 и 25 хил. специалисти. Компаниите са между 300 и 400 в страната с подобна дейност. От тях много малък брой са с персонал над 150-200 души. Това са около 20 компании по груби данни. Всички останали са с екип между 5 и 100 души, тоест голямата маса IT дружества са малки предприятия. С други думи, пазарът има нужда от навлизането на големи фирми като SoftServe, с голям международен опит, за да може те да вдигнат нивото на разработчиците. Защото, макар и да са доста добре подготвени, ние забелязваме пропуски в знанията и уменията на българските специалисти в определени специфични области. Най-прост пример е затруднението на местните кадри да работят във виртуални екипи – тоест да са част от проект, който се разработва на няколко места по света. Подобни пропуски са вследствие на клиентите, които българските компании обслужват. Като малки фирми те няма как да се сблъскат с подобни ситуации и така се появяват подобна липса на умения. Чрез академията и други вътрешни обучения ние се опитваме да ги покрием. Като цяло навлизането на големи IT компании ще премахне подобни пропуски и ще развие България не само като мащаб на IT специалисти, но и като компетенции. Разбира се, ако го правим правилно и целенасочено.

Колко специалисти подготвя вашата академия?
- Тази година беше пилотна за академията и до края на годината ще имаме около 50 души, които ще са я завършили. От всяка завършила група назначаваме около 40-60% в зависимост от технологията. Имаме различни групи – по .NET, Java, C+, front end технологии и др. Първоначалният подбор е доста сериозен, като за една група от по пет-шест души се явяват по около 70 кандидати.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Лоранс Кригер: Не ме тревожи Brexit, а дали ще успеем да привлечем най-добрите кадри в екипа си 1 Лоранс Кригер: Не ме тревожи Brexit, а дали ще успеем да привлечем най-добрите кадри в екипа си

Главният оперативен директор на британския стартъп във финансовите технологии Tide, който вече има над 100 служители в новооткрития си офис в София, в интервю за "Капитал"

8 ное 2019, 2929 прочитания

Стажантът, който стана изпълнителен директор Стажантът, който стана изпълнителен директор

Джеймс Матюс, изпълнителен директор на Ocado Technology, пред "Капитал"

1 ное 2019, 2493 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервю" Затваряне
Инвеститорите в бизнес имоти гледат отново към България

Иглика Йорданова, изпълнителен директор на Colliers International, в интервю за "Капитал Daily"

Още от Капитал
Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

Близкият и далечен Николай Атанасов

Поетът и ЛГБТ активист почина на 41 години и остави литературно наследство, което ще бъде открито от ново поколение читатели

20 въпроса: Силвия Великова

Казва, че не знае какво е рутина. И това личи от факта, че толкова години тя не е загубила хъса да задава въпроси

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10