Искаме да добавим нашето ноу-хау на българския IT пазар
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Искаме да добавим нашето ноу-хау на българския IT пазар

Искаме да добавим нашето ноу-хау на българския IT пазар

Андон Симеонов, генерален директор на SoftServe за България

Юлиян Арнаудов
8218 прочитания

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


Преди около година SoftServe влезе в България – до каква степен изпълнихте плана си за този период и колко специалисти наехте досега? - Колко души наехме е въпрос, който всеки задава. Според мен по-важният въпрос е дали успяхме да създадем организация, която да позволява бърз растеж. В този аспект мога да отговоря категорично с "да".

Визитка:

Андон Симеонов е Генерален Директор за SoftServe Bulgaria, като заема тази позиция от самото отваряне на българското подразделение. Компанията е основана в Льов, Украйна през 1993 г., а през изминалата година тя отвори развоен център в София. Андон има 13 години опит в управлението на хора и проекти в динамично променяща се среда. Преди присъединяването си към SoftServe Bulgaria, Андон заема различни ръководни длъжности в телекомуникационния сектор – в структурата на "Евроком", "Мегалан", Mnetwork, а по-късно и в "Мобилтел" като Директор на дирекция "Фиксирани Услуги". 2003 година Андон завършва висшето си образование в Технически Университет, София с Магистърска степен по Телекомуникации. През 2013 година завършва своята Executive MBA степен към Vienna University of Economics and Business Administration и University of Minnesota.

Това е най-голямото ни постижение в България до момента. Вече обрисуваме финалните щрихи на екипа, като смятам, че почти сме изградили ядрото на служители в българското звено. Колко точно сме – доста сме големи от гледна точка на българския пазар, като постоянно растем. Наехме допълнителни офис площи и преговаряме за още. Има два нюанса, които трябва да се вземат предвид. Първият е, че зависим от това колко ще ни позволи пазарът на труда да растем – колко специалисти има налични, а второто е колко новопостъпили служили можем да интегрираме успешно. SoftServe е голяма компания, но в България започнахме от нулата. Затова се опитваме да лансираме този модел – да растем максимално, колкото можем да си позволим в момента, така че да изградим един основен екип. Лесно можем да назначим 20 нови души всеки месец, но това не е устойчив и дългосрочен подход. Защото е трудно да да ги интегрираме. Ако идват 20 нови служители при офис от 100 души, тези хора не се познават, няма я симбиозата в екипа. Ако нямаш стабилен екип, нямаш бъдеще.

Успяхте ли да изградите такъв основен екип и каква част от сегашните служители влизат в него? - Всеки нов човек участва в този екип. Много внимателно си подбираме кадрите в този етап, защото те ще са основата на SoftServe след три години. А ние тогава ще бъдем едни от най-сериозните софтуерни компании в България. Особено предвид факта, че тук са малко IT фирмите с над 200-300 души персонал, някъде около 20 са.

Имате ли клиенти в България?

- Целта ни не е да продаваме в България, основният ни бизнес е в САЩ и Европа, но българският пазар също е интересен, въпреки че не ни е фокус. Влизаме в отношения с партньори и различни начинания, като вече имаме няколко проспекта тук, но основно сме насочени към клиенти на Запад.

Дойдохте с доста големи амбиции – да растете с по 200 души на година и да отворите собствена IT академия за кадри. В каква степен изпълнихте средносрочните планове на SoftServe в България? - В този аспект ние коригирахме нашите първоначални планове спрямо пазарните възможности. За компания, която стартира от нулата, 200 души на година е много агресивно навлизане за българския пазар. Намалихме степента на ръст на персонала за определен период от време. Когато българското звено достигне 200-300 души, най-вероятно ще преразгледаме тази политика и ще засилим наемането на специалисти. Предизвикателството е дали българският пазар е готов за отварянето на толкова много нови места, дали няма да го поставим под много голям стрес.

Корекцията се налага заради силния дефицит на старши IT експерти на пазара ли? - Това е едната причина, но по-важното е, че в България всъщност не са много компаниите с подобен ръст засега. Когато започнем да назначаваме толкова бързо хора с познания в дадена технология, се вижда, че пазарът не е готов за толкова много старши специалисти. Така ние го подлагаме на голям стрес, нещо, което искаме да избегнем. Желанието ни е да сме част от средата, в която работим, като спомагаме за нейното развитие, а не просто да влезем и да наемем всички хора и да не позволим на пазара да расте. Искаме да добавим нашето ноу-хау, за да му помогнем той да продължи да расте.

Каква част от персонала в момента са старши специалисти и имате ли младши експерти в момента?

- От целият ни офис в момента около 75% от служителите са от средно и нагоре ниво, докато 25% са младши експерти. Намирането на много добре подготвени старши специалисти е много трудна задача. Това, което забелязваме, е, че по различна статистика пазарът на кадри за IT разработка в България е между 17 и 25 хил. специалисти. Компаниите са между 300 и 400 в страната с подобна дейност. От тях много малък брой са с персонал над 150-200 души. Това са около 20 компании по груби данни. Всички останали са с екип между 5 и 100 души, тоест голямата маса IT дружества са малки предприятия. С други думи, пазарът има нужда от навлизането на големи фирми като SoftServe, с голям международен опит, за да може те да вдигнат нивото на разработчиците. Защото, макар и да са доста добре подготвени, ние забелязваме пропуски в знанията и уменията на българските специалисти в определени специфични области. Най-прост пример е затруднението на местните кадри да работят във виртуални екипи – тоест да са част от проект, който се разработва на няколко места по света. Подобни пропуски са вследствие на клиентите, които българските компании обслужват. Като малки фирми те няма как да се сблъскат с подобни ситуации и така се появяват подобна липса на умения. Чрез академията и други вътрешни обучения ние се опитваме да ги покрием. Като цяло навлизането на големи IT компании ще премахне подобни пропуски и ще развие България не само като мащаб на IT специалисти, но и като компетенции. Разбира се, ако го правим правилно и целенасочено.

Колко специалисти подготвя вашата академия? - Тази година беше пилотна за академията и до края на годината ще имаме около 50 души, които ще са я завършили. От всяка завършила група назначаваме около 40-60% в зависимост от технологията. Имаме различни групи – по .NET, Java, C+, front end технологии и др. Първоначалният подбор е доста сериозен, като за една група от по пет-шест души се явяват по около 70 кандидати.

Планирате ли да я развивате и разширявате като мащаби? - Да, виждаме добри резултати от нея. На първо място е, че така допринасяме за развитието на българската IT общност. Против нашите принципи е да оперираме тук и да не правим нищо за развитието му. Това е и една от целите на академията. Били сме в разговори с други подобни инициативи и те са готови да ни предоставят техни ресурси. Но не е само в това въпросът. Мнението на SoftServe е, че трябва да помагаме в развитието на всеки пазар, на който оперираме. Догодина планираме да удвоим резултатите – надяваме се 100 души да завършат академията и да наемем около половината от тях. Движещият елемент каква група ще отворим за академията е какви са нашите предвиждания за нашите нужди. Другите инициативи и академии в България също са доста професионални и дават добри резултати, но ние решихме да развием самостоятелно нашата академия.

Има ли вероятност компании, които нямат подобни инициативи, да се присъединят към академията на SoftServe? - Има го този модел при някои други компании, но за момента не сме го мислили, както и нямаме подобна практика на други места по света. Засега по-скоро няма да го правим, както и не сме имали подобни разговори.

По какви проекти работи българският екип на SoftServe?

- Нямаме унифициране на проектите, българският екип работи по всякакви задачи на компанията. SoftServe се занимава с разработка на софтуер в четири основни области – здравеопазване, корпоративни продукти, ритейл и последната е всичко друго, което не може да попадне в първите три. Т.нар. при нас Emerging (развиваща се.), ако някой сегмент в нея се развие достатъчно, ние може да я отделим в отделна категория. Тук обслужваме всичките четири стълба и няма да правим разделение или специализация на звеното.

Тоест не планирате българският офис да има по-тясно специализирани екипи, които да са уникални за компанията на глобално ниво? - Това го мислим като стратегия, но в момента е твърде рано да го правим. Звеното е едва на една година, за да започнем да се специализираме в конкретна област. Затова в момента имаме специалисти, работещи по различни проекти. Това ни прави и по-конкурентни, защото можем да предложим на нашите служители различни перспективи за развитие, независимо от технологията, в която специализират.

Как ще се развива българският офис? - Бъдещето на българското звено на SoftServe го виждам да прерасне в глобална локация за изнесени услуги. Визията е да се търси развитие не само в София, но и в други градове. Дори наскоро разглеждахме Пловдив за евентуално разрастване на дейността ни тук. Засега отложихме излизането на SoftServe извън София, но може би следващата година ще е добър момент за подобен ход. Освен това ще разширяваме портфолиото от специалисти, които ще наемаме. В един момент няма да търсим само технически лица, но и такива за продажбите, които да обслужват региона. Това ни е като цел, какво ще се случи – ще видим. Като планираме да наемаме около 100-150 души на година оттук нататък.

Като компания, която основната й част е базирана извън ЕС, имахте ли проблем с преместването на специалисти в България? Каква част от хората в местния офис са точно такива експерти?

- За да развием бързо офиса, ни трябват голям на брой опитни специалисти, около които да се развият проектите и съответно младшите експерти. Ако имахме 20-30 такива кадри, много по-лесно можехме да развием около тях още двойно толкова служители с по-малък опит. За съжаление това става изключително трудно в България. В момента имаме шестима души от Украйна и още трима-петима чакат одобрение за сини карти. За наше съжаление и за цялата индустрия процесът по издаването на тези разрешителни е много бавен. Браншовите организации БАИТ и БАСКОМ и Българската аусторсинг асоциация положиха много усилия и свършиха страхотна работа, макар и това да става бавно. Те видяха този проблем и вече имаме първите резултати.

Премахването на тестовия период от 45 дни ще скъси ли сроковете за издаване на сини карти? - Да, разбира се. Но много е важна администрацията за сините карти. В момента трябва необходимите документи да се получават от 4-5 места. Ако успеем да намалим броя на гишетата и знаем, че след точно конкретен срок ще имаме резултат, тогава ще се улесни значително процедурата. Смятам, че това трябва да бъде следващата стъпка.

Сега за колко време се получава такова разрешително? - Между три и пет месеца. Разбирате, че за да задействаме процедурата за релокация при нас, ние трябва да преценим какъв бизнес и съответно нужда от специалисти ще имаме след три-пет месеца. След което реално са необходими още около 3 месеца, за да има ефект по проектите, по които тези експерти започнат работа. Реално търсеният резултат ще се види най рано след 7–9 месеца. Време, което за нашия бизнес е немислимо. Желанието ни е да имаме възможност и нужната гъвкавост България не само да е топ аутсорсинг дестинация, но и да задържим тази позиция. Ако не вложим нашата енергия и усилия в развиването й, тя ще падне от това място. Което не е добре за икономиката, сектора и за SoftServe. Как можем да го развием – един от начините е да вкараме експерти отвън, които да развият младите кадри в страната.

Как се отрази навлизането на SoftServe в България и как мислите, че се развива IT индустрията?

- Мисля, че навлизането на SoftServe се отрази положително на индустрията, но също така смятам, че в момента цялостно развитието ни все още не е на нужното ниво. Иска ми се да видя още големи компании като SoftServe, които да стъпят в България. Смятам, че това ще го доразвие и като ноу-хау, и като мащаби. Трябва да сме атрактивни за големите компании, да добавяме допълнителна стойност чрез нашите опит и знания. Това става с развитие на експертите, които да натрупат опит в работата си със сериозни проекти и големи компании.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK