С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 1 дек 2015, 17:59, 31255 прочитания

Клаудия Торкар: Оперативният лизинг на коли ще расте още заради връщането на ДДС

Изпълнителният директор на "АЛД Аутомотив България" пред "Капитал Daily"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Визитка

Клаудия Часар Торкар е изпълнителен директор на "АЛД Аутомотив България" от стъпването на специализираната компания за финансиране и управление на автомобилни паркове на местния пазар. ALD Automotive Group е част от френската финансова група Societe Generale и в световен мащаб управлява над 1.1 млн. автомобила. Торкар работи за групата от 2009 г., като първоначално е мениджър "Офис клон" в ALD Automotive Словения, а през 2011 г. става и регионален директор "Продажби" за Адриатическия регион (Хърватия, Словения и Сърбия). Преди това е била част от екипа на Porsche Group.

За изминалата година и половина от работата си на българския пазар "АЛД Аутомотив" вече е купила над 2200 автомобила, като планира в близко бъдеще да бъдат придобити още около 400. Това отрежда на компанията водещ дял от 12% на местния пазар на оперативен лизинг с пълно сервизно обслужване.
Развитието на пазара през последните години е значително и тепърва ще расте с промяната на начина на мислене на клиентите.
Аутсорсването на служебните автопаркове позволява на компаниите да освободят оборотен капитал.
Вече имате над 2000 автомобила – много ли е това и толкова ли очаквахте при началото на дейността си в България?
- Не очаквахме да стане толкова бързо. По-скоро очаквахме бърз ръст в началото и известно стабилизиране на темповете след това. Но цикълът в нашия бизнес е различен – обикновено отнема около шест месеца до година след първоначалните разговори с клиентите, преди те да вземат решение да ползват такъв тип услуги. Причината е, че за да се стигне дотам, клиентите трябва да променят изцяло начина си на мислене и от идеята за пълна собственост на автопарка до аутсорване на тези дейности. Колкото по-голяма е една компания или колкото по-малко е запозната с този тип услуги, толкова повече време отнема.

Сходни ли са тези нагласи в региона или става дума за българска специфика?
- Пазарът в България е доста незрял и това е изцяло нова услуга. До момента има само една друга конкурентна компания, която от гледна точка на пълното лизингово обслужване предлага нещо подобно на това, което правим ние. Работата е там, че на пълното лизингово обслужване се разбира по-скоро като оперативен лизинг, финансиран от дадена финансова институция или от компания за оперативен лизинг, като към него се добавят допълнителни услуги, които се предоставят от дилъра, а застраховките се правят от застрахователен брокер. Тоест става въпрос за смесица от услуги, като клиентът има отношения с трима различни партньора, с които трябва да комуникира, ако иска да внесе някакви промени или да договори някакви допълнителни услуги. Това е доста ангажиращо, да не говорим, че става още по-сложно, ако клиентът иска да промени някои от параметрите по договорите, като например пробега на автомобила, срока на договора и т.н., тъй като изисква съгласуване между всички страни. При нас отнема един клик.


Тези особености ли забавиха навлизането ви в България?
- Имаше идеи за влизане на българския пазар и преди, например през 2009 г., когато се присъединих към ALD, но тогава започна кризата. Така че всичко беше замразено, тъй като бяхме изправени пред доста предизвикателства на пазара на употребявани автомобили, също свързани с кризата, и доста планове трябваше да изчакат, понеже никой не знаеше какви ще са последствията. Нещата се съживиха към 2013 г., когато търсенето на такива услуги трайно растеше. Тогава беше взето решение да дойдем и в началото 2014 г. влязохме на пазара.

Оперативният лизинг определено расте бързо през последните години.
- Мисля, че причината е промяната в данъчното законодателство. От 2013 г. компаниите в България могат да ползват ДДС кредит при оперативен лизинг и на леки автомобили, което прави този тип услуги все по-привлекателни. Данните ни показват значителен ръст на оперативния лизинг през 2014 г., но очакванията ни са тепърва пазарът да се развива, тъй като все още е нужно известно време, за да осъзнаят компаниите какви са ползите от този тип услуги, а освен това, както споменах, става въпрос и за промяна в начина на мислене. Компаниите и хората все още мислят в посока "това е моята кола", от която после могат да извлекат известни допълнителни ползи, ако след известен период я продадат на служителите си при по-ниска цена, но много често не отчитат стойността на обезценката, която понасят за дадения автомобил. Сега обаче нагласите се променят, тъй като кризата всъщност накара компаниите да търсят вътрешни ресурси и възможности за спестявания на разходи. В този смисъл наблюдавам две неща. От една страна, компаниите вече не искат да включват автомобилите в отчетите си и предпочитат да освободят оборотен капитал. И на второ място, те са намерили начин да намалят общата цена на собствеността, от която обезценката също е част, като аутсорснат изцяло управлението на автопарка и наистина бързо и лесно следят цената чрез нас – тъй като тя е фиксирана от първия ден и не се променя, освен ако клиентът не поиска увеличаване или намаляване на договорения пробег.

Можете ли ни разкажете повече за клиентите си?
- Бих предпочела да не споменавам имена, но имаме много международни клиенти, които вече присъстват на местния пазар и вече работят с нас и тук, макар и отначало в по-малки мащаби. Обикновено те вече имат определена цикъл и политика по отношение на автомобилите, която следват – например да подменят автопарка си веднъж на всеки три години или на всеки 120 хил. км, или пък на всеки четири години и 100 хил. км и т.н. Започнахме дейността си на местния пазар с такива клиенти, но също така и с партньорства с някои големи местни компании. Освен това наследихме и някои от най-големите местни клиенти на "Сожелиз".



Кои са основните предимства клиентите да ползват услугите ви?
- На първо място, ние сме специализирани да оценим и да осигурим на клиентите експертни консултантски услуги по отношение на цялостната стойност на собствеността. Нямаме предпочитания към определен марка или модел автомобили, така че действаме напълно независимо на пазара. Правим независим анализ и въз основа на общия разход, в това число и разхода за гориво за месец или за пробег, според предпочитанията на клиентите, предлагаме различни решения, от които те могат да направят своя избор. Тоест те могат действително да намерят най-доброто решение по отношение на цената.

Второто нещо е, че за различни услуги можем да постигнем условия, които клиентите не биха могли да получат самостоятелно – например времето за по-дребни ремонти по автомобила да се намали до 1-2-3 дни, вместо да отнеме 5-10-15 дни, каквато е обикновената практика тук.

Друго нещо е, че постоянно следим разходите на месечна база и на база пробега на автомобила, като предлагаме различни решения за подобрения. Например, ако сме се договорили за период от 48 месеца и пробег от 120 хил. км и за това клиентът плаща 400 евро, но след година установим, че реалният пробег няма да е 100 хил., а 70 хил. км, предлагаме намаляване на месечната цена, връщаме им разликата за вече изтеклия период и започват да плащат по-ниска такса, която също допринася за оптимизирането на разходите им за поддържане на автопарк в годишен или в по-дългосрочен план. Освен това следим отблизо и разхода на гориво, което също подобрява ефективността, контрола, поведението на водача и не на последно място и сигурността. На трето място, благодарение на мащаба си можем да постигнем по-големи отстъпки и съответно по-добра цена на услугата за компанията. Изготвяме и най-разнообразни доклади, които са много полезни, особено за международните компании, които те могат да използват – например какъв е коефициентът на щетимост на всеки от водачите им. Едно от основните предимства е, че не е нужно клиентите да влагат собствени средства, за да финансират изграждането на автопарк – ние управляваме всичко.

Можете ли да осигурите автопарк от електромобили, ако клиент иска?
- Бихме могли, да. В момента цената им е доста висока и зареждането им все още е предизвикателство, а освен това е много трудно да се изчисли каква би била цената на един електромобил след определен период от време и пробег, но в групата вече имаме и много електромобили. Принадлежността към тази глобална група ни дава голяма добавена стойност за местния пазар, тъй като можем много бързо и лесно да въведем различни услуги, които се предлагат в световен мащаб, в момента в който нагласите на пазара се променят и той е готов за това.

Само с местни дилъри ли работите?
- Да. Сътрудничим си с всички вносители и местни дилъри. С изключение на марки като Ferrari, Lamborghini, които обикновено не са типът автомобили за корпоративни автопаркове.

Колко струва за една компания да ползва вашите услуги в сравнение с финансов лизинг или друг тип финансиране?
- Много е трудно да се каже, защото зависи от периода на договора, от пробега и от включените услуги, а не на последно място и от риска и дали той се покрива от компанията или от нас. При финансовия лизинг рискът по остатъчната стойност и обезценката на автомобила се носи изцяло от собственика, докато при нас рискът, свързан с остатъчната стойност, го поемаме ние. Освен това предлагаме и пакет за сервизна поддръжка, който покрива регулярни и нерегулярни ремонти, така че целият свързан с това риск също се носи от нас.

Какви са ограниченията за период на договора и пробег?
- 60 месеца и 180 хил. км. Смятаме, че до този пробег разходите, свързани с поддръжката и с обезценката на автомобила, са приемливи за клиентите. Бизнес практиките и политики за ползване на служебни автомобили на компаниите също най-често са ограничени до 120-140 хил. км и 48-60 месеца, по изключение до 160 хил. км.

Какво става, ако автомобилът надвиши този пробег?
- Зависи. Можем да намалим срока на договора или пък, ако е достигната възрастта на автомобила, можем да увеличим пробега. Гъвкави сме и търсим най-ефективните от гледна точка на разходите решения за клиентите.

Интервюто взеха Константин Николов и Мария Иванова

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кризата на Силициевата долина Кризата на Силициевата долина

Основателят и изпълнителен директор на преакселераторската програма Founder Institute Адео Реси пред "Капитал"

19 юли 2019, 218 прочитания

Да управляваш 520 000 души 1 Да управляваш 520 000 души

Франк Апел, главен изпълнителен директор на Deutsche Post DHL Group

12 юли 2019, 4022 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервюта и коментари" Затваряне
България все още е непозната инвестиционна дестинация и трябва да се рекламира по-добре

Интервю със Стефан Марку, управляващ директор на A.T. Kearney - Румъния

F-16 полетя към парламента

Управляващите искат да финализират купуването на изтребителите преди местните избори

Мицотакис - наследникът на династия, който иска да е аутсайдер

Гръцкият премиер поддържа имидж на представител на ново поколение политици, но някои го виждат като част от статуквото, банкрутирало страната

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

20 въпроса: Ясен Згуровски

"Вярвам, че не случайно съм артист и съм тук с мисия да правя хората щастливи"

Чичо Томасовата България

Американският писател Томас Макгонигъл за спомените от НРБ и романа си за Никола Петков