С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
16 дек 2015, 19:21, 18156 прочитания

Росен Иванов и Ивайло Господинов: До средата на 2016 г. ще инвестираме още 4 млн. евро в български компании

Управляващите съдружници в BlackPeak Capital пред "Капитал Daily"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Компаниите, в които сме инвестирали сега, имат приходи около 100 млн. лв. След пет години очакваме да са между 3 и 5 пъти повече.
Инвестициите ни до момента са в долната част на целевия диапазон 1 - 4 млн. евро, но в бъдеще ще търсим възможности и за малко по-големи сделки.
Визитка

Фондът BlackPeak Capital беше основан през лятото на 2014 г. Той е една от двете компании заедно с Empower Capital, които бяха избрани от Европейския инвестиционен фонд (ЕИФ) за мениджъри на коинвестиционни фондове за рисков капитал по инициативата JEREMIE в България. Двата екипа получиха първоначален капитал от съответно 10 и 15 млн. евро, които трябва да разпределят до края на 2015 г. в малки и средни предприятия в България, като придобиват дялове в дружествата. Задължително условие е в сделките да бъде привлечен и поне още един коинвеститор, който да влага при равни условия с фонда. Фокусът на BlackPeak е върху бързо растящи компании с подчертан експортен потенциал, като предпочитаната средна сума за инвестиция е между 1 и 3 млн. евро. Фондът се управлява от Росен Иванов и Ивайло Господинов, с които разговаряме за сключените до момента сделки и бъдещото развитие.
В какво инвестирахте и какво мислите, че сте постигнали с инвестираните средства?

Росен Иванов: Започнахме през август миналата година, т.е. нямахме много време като цяло. Стартирахме с 10 млн. евро, но всъщност вече имаме 15 млн. евро, тъй като от Европейския инвестиционен фонд (ЕИФ) ни дадоха допълнително още 5 млн. евро. Парите бяха реално преведени през август 2015 г.


Дотук сме направили девет инвестиции, като основният ни фокус си остават установени компании, които имат нужда от допълнителен капитал за растеж (т.нар. growth capital). По-едрите вложения са седем, като инвестирахме и в две компании, които са по-скоро на етап seed, които излязоха от акселераторите, но те са по-скоро изключение от стратегията ни. Фокусът ни остава в по-големи компании и инвестиции между 1 и 4 млн. евро – имам предвид размера на инвестицията от наша страна, съответно толкова и от коинвеститора. Досега повечето ни проекти са в долната граница на този диапазон, но тези, които разглеждаме сега и в бъдеще, ще са за малко по-големи инвестиции.

От тези 15 млн. евро колко са инвестирани в момента?

Р.И.: Около 11 млн. евро.



А докога е новият срок за инвестиране на допълнителните 5 млн. евро?

Р.И.: До средата на следващата година. За първоначалните 10 млн. евро си остава краят на тази година.

Можете ли да използвате част от средствата, за да подкрепите отново компаниите, в които сте инвестирали до момента?

Р.И.: Да, даже вече мислим да го направим за някои от дружествата. Тепърва ще разглеждаме възможностите и ще структурираме за какво точно ще се използват парите. Но хубавото е, че успяхме да завършим първата част от задачата и че доста от компаниите, в които инвестирахме, са експортно ориентирани и растящи.

Кои от тях работят за външни пазари?

Р.И.: Говоря за Walltopia, IPS, "Булпрос". "Букпринт", която предлага доста нишова услуга, също са много добре позиционирани и са много добри, особено на френския пазар.

Ивайло Господинов: Реално тяхната позиция е между издателите и печатарите, като са много добри в това да продават на издателите самата услуга по печатането и свързаната с това логистика. Този тип услуги реално работи на западноевропейския пазар и го има като ниша.

Р.И.: Идеята е, че печатарите не са особено добри като ниво на обслужване и някой посредник, който е силно ориентиран към клиента, може да печели бизнес.

Тоест четири от седемте по-големи компании, в които сте инвестирали, са с фокус експорт?

Р.И.: Да. Те са експортно ориентирани и позиционирани на глобални пазари. Освен това инвестирахме и в една компания, която до момента не сме обявили, но вече може да го споменем – тя се казва "Ригана" и прави подправки за хранителната индустрия в България и региона. Работят например много за месарската индустрия. Това, което произвеждат, са подправки, а не заместители – не бихме инвестирали в такъв бизнес. Като цяло хранителната индустрия също ни харесва, тъй като смятаме, че е стабилна инвестиция. Конкретно в случая на "Ригана" ни харесва както компанията, така и мениджмънтът.

И.Г.: Друга от инвестициите ни е "Хюманита" – това е новорегистрирана компания, но реално бизнес моделът зад нея е от доста отдавна. В нея си партнираме с основателя Райнер Зигмунд – германец, който се занимава дълго време с т.нар. textile recycling, което ще рече оползотворяване на дрехи втора употреба. Това става в няколко направления – магазини на дребно, където се продават дрехи втора употреба, продаване на цели контейнери дрехи втора употреба към страни от Третия свят (от Мароко до Афганистан), както и правене на парцали за почистване. Те се правят тук от дрехи втора употреба, които не могат да се използват и се връщат в индустрията, например в Германия, Австрия, Швейцария, където служат за почистване на машини.

Р.И.: Така че реално и тази компания е експортно ориентирана.

И.Г.: Идеята сега – и това е и нашата инвестиция, е в Пловдив, където компанията има терен, да се изгради много голям сортировъчен цех. Целта е той да е най-големият сортировъчен цех на Балканите, където дрехи от Германия, Франция, Италия, Испания и т.н. да пристигат и да се сортират – по цвят, по вид дреха, по тъкан и т.н. След което тези, които са захабени, отиват за парцали. А тези, които стават, отиват по магазините на дребно или се насочват към страните от Третия свят – голяма част от тях например отиват в Африка. Водим преговори и с една голяма организация в България, която ще започне да събира за нас дрехи. Идеята ни е не само да продаваме и да сме верига от магазини за дрехи втора употреба, а да се обхване целият цикъл на рециклиране. В световен мащаб това е огромен бизнес – само в Германия всяка година се изхвърлят над 750 хил. тона дрехи. В България също между 60 и 70% от хората са купували дрехи втора употреба.

Остана седмата компания?

Р.И.: Седмата е словенската GGE, с която финализирахме сделката преди няколко дена. Те имат много интересен модел за енергийна ефективност. Освен че правят консултирането – например енергиен одит на дадена сграда – те самите инвестират в актива, който е необходим, за да се изпълнят след това спестяванията на енергия. Ако вземем за пример клиент индустриално предприятие, което трябва да инвестира в нови крушки – покупката им би му струвала половин милион. Това, което те правят, е, че клиентът не трябва да извади тези средства от оборотния си капитал, а реално компанията инвестира в този актив и той се изплаща в определен бъдещ период, например 10 години, от реализираните спестявания от електроенергия.

Само с индустриални клиенти ли работят?

Р.И.: Не, напротив. Те имат като клиенти и хотели, офиси, молове, сгради и т.н. Просто са добър екип, който го прави много добре. Енергийната ефективност е нещо, за което в България непрекъснато се говори и за което има предназначени много пари, но въпреки това се случва много бавно, защото процедурите са тромави. Тази фирма успява да го прави много добре на регионално ниво и ние ще ги вкараме и в България.

Тоест те не са българска фирма?

Р.И.: Не, но ние ще инвестираме в техния български бизнес, т.е. ще ги развиваме в България, ще използваме техния бизнес модел и екип, за да правят това и тук – дори всъщност вече имаме доста голям интерес от страна на индустриални клиенти. Така общо като цяло сме инвестирали около 11 млн. евро и имаме още около 4 млн. евро.

И.Г.: Като вече имаме напреднали преговори с две много интересни компании.

Р.И.: Да, имаме план (т.нар. pipeline), като продължаваме да гледаме за добри и иновативни български компании, а интересът ни остава върху експортно ориентирани фирми с добър мениджърски екип.

С какви средства ще работите след изтичането на срока до средата на следващата година?

Р.И.: Идеята е да мислим за частни инвестиции, което ще видим дали ще се случи. Засега хубавото е, че портфолиото е добро – реално компаниите са много добри и всички се представят силно, т.е. те дори органично се развиват изключително бързо. А основната посока, в която ние им помагаме, е да растат с допълнителни придобивания, защото това ни е експертизата. И всъщност започва да се случва да идват и български компании, които са осъзнали нуждата и възможността, че могат да растат през придобивания, и то в чужбина, т.е. започват да набират тази смелост. Това е също нещо, което смятаме за особено подходящо и целим, защото реално на доста от компаниите, в които инвестирахме, не им трябва толкова капитал за органичен растеж per se – той им трябва, за да ускорят растежа си на следващото ниво.

Лесно ли намерихте фирмите, в които да инвестирате, и колко компании разгледахте?

Р.И.: Може би 400 компании. Много от тях са стартъпи, които сме отхвърлили още на първоначалното ниво, но реално сме отделили време поне да ги погледнем. Така че около 200 - 300 сериозни възможности сме разгледали.

Как ги намирате или те се свързват с вас?

Р.И.: Бих казал, че дотук всъщност всички компании ние сме ги намерили. Може би почти никоя от тях не е дошла при нас, а ние сме ги намерили проактивно и сме ги убедили да коинвестираме. Отделяме доста време, след като намерим добра компания, да ги убедим да си партнираме, защото процесът не е много лесен. Първо трябва да ги убедим да приемат някой да коинвестира, т.е. някой трябва да се раздели с дял от компанията си, която си е развивал примерно 10 години. След това трябва да намерим и подходящ коинвеститор и да водим преговори и с него.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Последният човек на General Electric 2 Последният човек на General Electric

Може ли новият ръководител на Boeing Дейвид Калхун да спаси репутацията както на Boeing, така и на наставника си Джак Уелч

17 яну 2020, 3101 прочитания

Тонка Трайкова: Направили сме инвестиции за повече от 22 млн. евро 2 Тонка Трайкова: Направили сме инвестиции за повече от 22 млн. евро

Управляващият съдружник на благоевградската месопреработвателна компания КФМ пред "Капитал Градове"

16 яну 2020, 2114 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервю" Затваряне
Направихме четвърта първа крачка към съдебната реформа

Членът на Движение "България за гражданите" Даниел Вълчев пред "Капитал"

Още от Капитал
Каратисти в текстилна фабрика

"Албена" продаде бившия завод за памучни прежди "България 29". Купувачът "РС Билд" ползва за целта 9.5 млн. евро кредит от ЦКБ

Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

По Scala-та на добрия вкус

Как домашните рецепти за сладки и соленки на Калина Иванова се превърнаха в продукти за масовия пазар

Скритите мащаби на водната криза

Водният режим в Перник е най-строгият от години насам, но това далеч не е единственото място, където има подобен проблем

Яж, снимай и споделяй

Изложбата Feast For The Eyes в Лондон проследява историята на фотографията на храна

Всичко се връща, Руши също

Рушен Видинлиев за новите си роли и преоткритата страст към музиката

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10