С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 13 мар 2016, 15:19, 14679 прочитания

Отказахме две оферти да ни купят заради ниска цена

Коста Йорданов, основател на стартъпа Flipps, пред "Капитал Daily"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Предприемаческата екосистема в България все повече набира скорост. Според инвестиционните фондове обаче е все още рано да се говори за големи успехи на стартиращи компании, защото цикълът от създаването им до получаване на възвращаемост от финансиранията отнема поне 6-7 години. Един от добрите стартъп примери до момента е българската компания Flipps, която превръща смартфоните в дистанционно управление за умните телевизори. За да използвате услугите на Flipps, е необходимо първо да се уверите, че мобилното ви устройство и телевизорът ви са свързани към една безжична мрежа. След това трябва единствено да отворите приложението на Flipps, да пуснете избран филм, видеоклип или предаване и те ще се пренесат на големия екран. Основана преди едва пет години, компанията вече разполага с над 15 млн. потребители от цял свят и има сключени договри с повече от 120 световни лидери на медийно съдържание, сред които CBS, Bloomberg и Showtime. Инвестициите във Flipps също имат голямо числово измерение – до момента 4.5 млн. долара, осигурени от българския фонд LAUNCHub, известните предприемачи Тим Дрейпър и Хасан Асланоба, както и много други бизнес ангели. Съвсем скоро компанията пусна и най-новата си платформа, насочена изцяло към бойни спортове - FITE. Основателят на Flipps – Коста Йорданов, взе участие във форума Innovation Explorer, организиран от Innovation Starter и "Капитал". Той разказва за дългия път от създаване на иновация до разрастване на бизнеса в световен мащаб.

Flipps е сред успешните български стартиращи компании и може да служи за добър пример на много други стартъпи. Как се роди идеята за продукта ви и какъв беше пътят ви на развитие дотук?


- Не се чувстваме още като успешна компания, защото това е определение за фирма, която е разработила решение, използвано в цял свят. Все още сме на етапа стартъп, има много енергия в нас и се стремим да правим много неща. Преодолели сме някои пречки по пътя, но има още твърде много такива, през които трябва да минем, така че сме скромни от гледна точка на това докъде сме стигнали. В България за съжаление наистина са малко компаниите, които са минали през целия цикъл – от добрата идея, през финансиране, истински ръст до успешен екзит (компанията се продава на печалба на друга по-голяма компания - бел. прев.). До този момент най-добрият пример за това е "Телерик", а ние сме още далеч от тях. По пътя правихме много грешки, като първата беше, че не започнахме с ясна визия за пазара, който преследваме, и каква е нуждата на потребителите. Преди близо 5 години започнахме работата ни върху Flipps. В началото бяхме просто инженери, които си играят с различни технологии. Първото нещо, което измислихме, е как да си прехвърляме снимките от телефона на телевизора, за да ги покажем на останалите ни приятели. Така се зароди първият технологичен прототип на Flipps. Няколко месеца по-късно свързахме и бизнес възможността за подобен продукт, променяйки някои неща. Снимките заменихме с видео и вместо да го доставяме от телефоните ни, решихме да използваме облачните услуги. По този начин направихме подобие на кабелен оператор, но без традиционните разходи за такъв – не се налага да се изгражда инфраструктура, а същевременно има достъп до глобалната аудитория още от първия ден. Това направи идеята много силна и перспективна. Технологията ни беше и продължава да бъде изцяло иновативна. Имаме издадени множество патенти, включително и в САЩ.

Как спечелихте доверието на инвеститорите, за да стигнете до 4.5 млн. долара капиталови инвестиции?

- В самото начало бяхме инвестирали лични средства, за да пуснем прототип на пазара, да съберем мнения от потребителите и да видим как работи. След това се обърнахме към LAUNCHub с готов продукт и данни от пазара. Първото финансиране получихме именно от съдружниците в българския фонд в размер на 250 хил. долара, което беше и максималната сума, която можеха да инвестират. Тогава успяхме да привлечем и бизнес ангели с обща инвестиция около 200 хил. долара. Това беше първото външно финансиране, което Flipps получи, и ни позволи да разширим екипа, да направим сериозен прогрес по отношение на продукта и потреблението му. Успяхме да установим контакти със собствениците на медийно съдържание, което е изключително важно за нашия продукт. Започвайки бизнес от България, имахме нужда от известно време, за да изградим необходимата мрежа от контакти. След финансирането от LAUNCHub се включиха и някои интересни инвеститори, сред които и Тим Дрейпър, който е инвеститор в компании като Hotmail, Skype, Tesla, SpaceX и др. Всяко финансиране е някакъв вид доказателство за това, че компанията е перспективна, и води до следващ инвестиционен рунд, както и до затваряне на сделки с партньори. Проблемът при стартъпите е, че никой не ги познава и трябва постоянно да доказват, че правят нещо смислено, за да получат одобрението на трети страни. Първият инвеститор и първият договор с голяма компания винаги са трудни. След Тим Дрейпър в нас инвестира и Хасан Асланоба, който е най-големият частен инвеститор в Турция, а след това направихме и Series A рунд, воден от фонда EarlyBird – един от най-големия в Германия. Това доведе и до увеличение на инвестициите от останалите инвеститори и така общата им стойност стигна до 4.5 млн. долара.



Къде сте позиционирали бизнеса си и как съдържанието достига до потребителите?

- Голяма част от бизнеса ни е в САЩ, включително и операциите на компанията извън инженерната част. Имаме офис в България, целият ни инженерен екип е тук. Екипът ни е съставен от 25 души, което е голямо разрастване, имайки предвид, че започнахме с един човек. Потреблението на продукта ни е всестранно, виждаме хора от цял свят, които ползват Flipps. На първо място, най-много потребители има в САЩ, там са и най-много собствениците на съдържание, което докарваме, но осъзнаваме, че това е и най-конкурентният, следователно и труден пазар за нас. Вярваме обаче, че продуктът ни е достатъчно иновативен, за да се справим.

Голяма част от съдържанието ни е безплатно, а ние го финансираме чрез реклами, много подобно на стандартния телевизионен модел. Премиерното ни съдържание се плаща от потребителите, т.е., ако искат да гледат определен филм или предаване на живо.

Върху какви нововъведения работите към този момент, как ще развиете бизнеса си? - През последните няколко месеца работихме и вече успяхме да пуснем на пазара същата технология като във Flipps, но да я приложим само вертикално. В момента може да намерите разнообразно съдържание - филми, новини, предавания и др., което има плюсове, но и минуси. Най-големият минус е, че няма целева аудитория, за която приложението да е наистина много специално. Сега пуснахме нов продукт, който кръстихме FITE, а идеята му е да доставя на телевизорите от цял свят съдържание единствено на бойни спортове. След разговори с Тим Дрейпър стигнахме до извода, че трябва да се фокусираме върху една ниша, в която потребителите да ни разпознават като техния продукт. Избрахме бойните спортове, защото виждаме, че вече има една сериозна постоянна аудитория, монетизират се много добре и има индивидуални събития. Нишата е много интересна за нас и имаме технологията, за да доставим съдържанието навсякъде по света, което е и целта на собствениците на това съдържание. Излязохме на пазара преди едва няколко седмици с продукта FITE и работим с еднo от най-големите имена в кеч средите – Джеймс Рос – коментатор и бивш изпълнителен директор на WWE (World Wrestling Entertainment), който ни помогна с първоначалното популяризиране на продукта. До момента виждаме, че потребителите реагират изключително положително на услугата. Не сме виждали толкова голяма активност в социалните мрежи, толкова положителни коментари и отзиви. Това много ни радва, хората ни разпознаха веднага като сериозен играч в това пространство. Потребителите ни търсят, за да ни казват да добавяме съдържание, което е изцяло ново ниво на работа. Все пак сме още в самото начало на новия ни проект и със сигурност имаме нужда от време, за да направим цялостни заключения, но сме доволни от първоначалната реакция на потребителите ни.

Продуктът Flipps си остава, защото имаме много големи партньори и потребители, които създават голяма стойност в това, което правим. Фокусираме се върху FITE от гледна точка на предлагане на ново съдържание и ръст на потребителите.

Имали ли сте предложения за покупка на компанията, т.нар. екзит, към който се стремят всички стартъпи?

- Да, имахме две предложения и ги отказахме, защото не бяха на правилната цена, на която бихме се съгласили. И двете компании ни оценяваха по-скоро като технология, не се интересуваха толкова много от бизнес модела, потребителите или договорите за съдържание. Те искаха да вземат просто технологията и да я вградят в техни съществуващи продукти. Технологичният екзит винаги е на по-ниска стойност и офертите не беха тези, които да ни развълнуват. Това, с което се заехме, ни е много итересно, имаме желание да го развием и смятаме, че ни е рано да търсим екзит. В новия голям сегмент има големи играчи и няма да се изненадам, ако получим нови предложения, но на този етап не е подходящо за нас.

Какъв е съветът ви към младите предприемачи, които тепърва стартират бизнесите си?

- Съвети се дават много трудно, но най-баналният и същевременно работещ измежду тях е да бъдат упорти. Упоритостта е много важна за предоляването на трудности. Стартъпът е високорисков проект и изисква много време и енергия и екипите трябва да са готови да дадат всичко това. Говоря за систематична упоритост, учене от грешките и гъвкавост в реализирането на идеите.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

13 март 2019
София Ивент Център

capital.bg/fintech

Annual FinTech Summit


Запазете своето място сега


Теми в програмата:


  • Тенденции и двигатели за растеж на финтех индустрията
  • PSD2 и възможностите за бизнеса
  • Мобилни плащания и дигитални портфейли
  • Кои са последните технологични иновации на пазара
  • InsureTech: дигиталната трансформация в застраховането
  • Международно сътрудничество и възможности за растеж на екосистемата

Към регистрацията

Прочетете и това

Ценностите зад PR бизнеса Ценностите зад PR бизнеса

Мария Гергова-Бенгтссон, собственичка и управляващ директор на PR агенцията United Partners, пред "Капитал"

8 фев 2019, 3240 прочитания

Ненко Трифонов: Планираме около 1 млн. лева инвестиции в животновъдната ферма 3 Ненко Трифонов: Планираме около 1 млн. лева инвестиции в животновъдната ферма

Носителят на отличието "Млад фермер на 2018" на фондация "Еврика" пред "Капитал"

5 фев 2019, 5465 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (18 - 24 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Каква е ползата от обучението на юристите

По-добрите съдебни процедури водят след себе си до по-висок икономически растеж

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

PwC България подкрепя студенти и докторанти по педагогически специалности

Консултантската компания ще даде на 11 младежи едногодишни стипендии и едномесечен стаж по специалността

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервюта и коментари" Затваряне
Ксавие Марсенак: Бизнесът ни в България ще продължава да расте на бързи обороти

Президентът на аутсорсинг компанията TELUS International Europe пред "Капитал Daily"

Къде са ви енергийните спестявания

Крайните потребители може да получат допълнителни такси в сметките си за ток заради целите за енергийна ефективност

Новата вълна посланици

Отпушените назначения в българските мисии превръщат част от ръководителите им в дипломатически изгнаници

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Sisters аre doin' it for themselves

Първият македонски филм на Берлинале "Господ съществува, името й е Петруня" спечели публиката с позицията си за ролята на жената

Дивото зове

Трима утвърдени български приключенски фотографи и техните "работни дни" на открито

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 7

Капитал

Брой 7 // 16.02.2019 Прочетете
Капитал PRO, Всички местни строители искат "Кресна", инфлацията леко расте, американска инвестиция в Добрич

Емисия

DAILY @7AM // 18.02.2019 Прочетете