4G трафикът е около 25% от общия пренос на данни в мрежата ни
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

4G трафикът е около 25% от общия пренос на данни в мрежата ни

"Целта ми е да бъдем на първа позиция като мобилен оператор."

4G трафикът е около 25% от общия пренос на данни в мрежата ни

Главният изпълнителен директор на "Теленор" Стайн Ерик Велан пред "Капитал"

Юлиян Арнаудов
4741 прочитания

"Целта ми е да бъдем на първа позиция като мобилен оператор."

© ВЕЛКО АНГЕЛОВ


Профил

Стайн-Ерик Велан е главен изпълнителен директор на "Теленор България" от юли 2013 г. - малко, след като компанията беше купена от Telenor. Преди това е заемал длъжността ръководител "Мобилни услуги" в Telenor - Норвегия. Две години и половина оглавява Telenor - Сърбия. Година и половина е бил управляващ директор на поделението на концерна в Индия.

Колко инвестира досега "Теленор" в 4G мрежата си?

- За съжаление не мога да ви дам точната сума, защото тя е обвързана с различни споразумения с производителите на оборудване. Но "Теленор" инвестира значителна сума в българското дружество. Например още в началото, когато навлязохме в страната, подменихме цялата мобилна мрежа на оператора (т.нар. network swap). След това вложихме допълнителни средства в пускането на 4G услуги и разширихме покритието от 57 на 75% от населението на страната. И не възнамеряваме да спираме да се развиваме.

Кое погълна повече средства – подмяната на мрежата или развитието на 4G услуги?

- Определено подмяната на мрежата. При нея се изисква изключването на базовите станции, което не се налага при модернизирането й с 4G модули. Освен това с подмяната ние я направихме съвместима с тази нова технология, което ни спести усилия впоследствие. Пускането на 4G услугата при нас беше повече в самата настройка на мрежата, така че тя да може да излъчва максимално ефективно не само сигнал, но и как той се прехвърля между различните технологии (от 2G на 3G и тн.). Затова от гледна точка на капиталови инвестиции подмяната беше по-скъпа, докато пускането на новата услуга изискваше повече труд от специалистите.

Беше ли трудно да настроите мрежата, без да разполагате с допълнителни радиочестоти?

- Да, беше по-трудно. В началото предприехме вътрешно преразпределение на честотите (т.нар. refarming), за да можем да оптимизираме наличния ни спектър, така че да имаме достатъчно капацитет за гласови услуги и пренос на данни. Това всъщност ни позволи да пуснем 4G търговска мрежа преди останалите големи оператори. Постигнахме този ефект благодарение на опита ни на други пазари в преразпределение на спектъра, както и от това, че подменихме мрежата с най-ново и модерно оборудване.

Липсата на достатъчно честоти не оказа ли влияние върху качеството на сигнала в мрежата?

- Не. Както обявихме в четвъртък, вече 4G мрежата ни предоставя максимална скорост от 75 Mbps трафик, което е добро качество за подобен тип услуга. Когато получим допълнителната лента от 2x5 MHz в 1800 MHz спектър, ще ни позволи да вдигнем този показател до 100 Mbps. Което мога да ви уверя, е доста добра скорост. По отношение на качеството на сигнала разполагаме с голям инженерен екип, който обикаля страната, тества и настройва мрежата. Освен това разчитаме на обратна връзка от страна на потребителите. Непрекъснато питаме нашите клиенти как намират услугите ни. Правим го не само от желание за добро обслужване, но и от техническа гледна точка, за да разберем къде има проблем. Засега имаме доста позитивни мнения от потребителите. Допълнителните честоти не само ще увеличат скоростта на връзка, но и цялостното качество на предоставяните услуги. Те няма да осигурят по-голямо покритие, но ни дават повече капацитет. Което е от ключово значение през лятото, защото много хора се събират в малки пространства по морето примерно и ти трябва повече капацитет, за да можеш да ги обслужиш.

Колко голям е делът на трафика от 4G в мрежата на "Теленор" към момента?

- По наши изчисления 4G трафикът е около 25% от общия пренос на данни в мрежата на "Теленор". Което е доста добър резултат предвид факта, че ние имаме много потребители на ваучери без предварителни договори, които не ползват 4G, както и доста от корпоративните клиенти, които също не се възползват от тази услуга. А и все още не всички абонати разполагат със смартфони, съвместими с тази технология.

Как планирате да монетизирате тези нови услуги?

- По същия начин, както го правим в момента. Цялата телеком индустрия се движи по посока към монетизиране на преноса на данни, докато гласовите услуги поевтиняват с всеки изминал месец. В същото време искаме да бъдем част от дигиталния живот на нашите потребители, като ще им предложим нови и различни услуги. За това загатва фактът, че групата Telenor придоби американската фирма Tapad за 360 млн. долара през януари, която е компания, специализирана в дигиталния маркетинг и проучване на потребителските нагласи. Това е пътят, по който сме поели. Трябва внимателно да наблюдаваме за какво потребителите биха платили, без да поставяме на риск качеството на услугите, които им доставяме.

Кога очаквате да се възвърнат инвестициите ви в 4G мрежата?

- Нещата не са толкова прости и лесни. Споменах, че инвестицията в 4G не е самостоятелна, а е свързана към по-мащабни действия, като подмяната на мрежата. За "Теленор" тя е част от дългосрочната ни стратегия и визия за развитие на пазара в България. Вече част от инвестицията ни се възвърна, след като от втори по големина мобилен оператор вече сме номер едно от гледна точка на мобилни приходи и доходност. Както обявихме от самото начало – Telenor има дългосрочни планове за България и това според нас е начинът, по който можеш да изградиш стабилен бизнес.

Как достигнахте първо място по мобилни приходи?

- С интелигентна политика. Едно от нещата, които правим, е да се възползваме от факта, че сме част от една от най-големите телеком групи в света. Така пестим разходи от мащаба. Цената, на която купуваме оборудване спрямо останалите оператори, е по-ниска, защото е обвързана с огромни доставки.

Какво е увеличението при мобилния интернет откъм трафик, потребители и приходи?

- Мобилният интернет трафик се е увеличил с 394% за последните две години. Гласовият трафик нараства, но с много по-умерени темпове. Като резултат цялостното потребление в нашата мрежа буквално експлодира през последните месеци. Това се дължи и на факта, че когато навлязохме, мобилната инфраструктура беше в лошо състояние. И когато подобрихме качеството, клиентите имат по-голям стимул да я ползват повече. Естествено приходите от мобилни услуги се увеличават вследствие на това.

Какви са плановете за развитие на 4G мрежата оттук нататък?

- Първата ни цел е да получим допълнителен радиоспектър и да го използваме по най-ефективния начин. Това е стратегията ни в средносрочен план.

Как предоставяте 4G покритие в райони със споделена с останалите оператори инфраструктура, като например софийското метро? Това означава ли, че и другите два телекома ще разполагат с подобна услуга там?

- Не, те не разполагат с 4G покритие там. Когато успеят да пуснат подобна услуга, най-вероятно ще разполагат с такова. "Теленор" разви пускането на 4G мрежа в метрото по същия начин, по който го направихме в страната. Проблемът там е, че трудно се осигурява покритие. Причината е, че се струпват много хора в малко пространство, има по-малки базови станции, тунели и други препятствия. Въпреки че имаме споделена мрежа, всеки оператор ще трябва сам да пусне 4G услуга в метрото.

Кога очаквате регулаторът да разпредели допълнителните честоти в 1800 MHz?

- Надявам се до дни, тъй като всички изпълниха необходимите процедури, наложени от Комисията за регулиране на съобщенията (КРС). "Теленор" беше последната компания, която трябваше да се измести в спектъра на 1800 MHz, и вече го осъществихме. До седмица или две очакваме регулаторът да излезе с решения за предоставяне на честотите.

Чакате само решение на КРС и да платите таксите, така ли?

-Да, ние вече частично платихме за тях при предишните решения, а когато КРС ни ги предостави напълно, ще доплатим останалата част от таксите.

Планирате ли да модернизирате мрежата по стандарта LTE-Advanced в близко бъдеще?

- Да, най-вероятно.

Как ще го направите?

- В Скандинавия тази технология се нарича 4G+ и там вече разполагаме с технологията и компетенциите, за да я развием. Ще го осъществим по същия начин, по който пуснахме 4G в България. Детайли не мога да кажа, защото всичко зависи от това как ще настроим мрежата, какво е нейното натоварване и други фактори. Но знаем как да го направим ефективно.

Обмисляте ли партньорства с други оператори за споделяне на спектъра и/или на мрежата?

- Винаги сме обмисляли подобни партньорства, защото в крайна сметка те ще са от полза за двете страни и за клиентите. За момента не са водени такива разговори.

Защо?

- Защото в момента сме фокусирани изцяло върху нашата дейност, както и сме ангажирани с развитието на 4G мрежата.

Преди няколко месеца обещахте да пуснете пакетни услуги, кога ще можем да ги очакваме на пазара?

- Изчакайте и ще видите. Този момент скоро ще дойде. Имаме готови неща вече, но още е рано да ги коментирам. През следващите седмици ще обявим повече за тях.

Ще предоставите ли фиксирани услуги като достъп до интернет и телевизия (IPTV)?

- В момента не предлагаме такива и до края на годината не предвиждаме подобни оферти. В момента клиентите могат да ползват тв услуги през онлайн платформата HBO Go, която е налична в мрежата на "Теленор".

Водите ли преговори за придобиване на малки интернет и/или кабелни доставчици или за споразумения за доставка на сигнал на едро (т.нар. White label договори)?

- Засега не. Непрекъснато се оглеждаме за възможности и когато има нещо конкретно, ще го обявим.

А предлагане на сателитна тв?

- Не. Сателитната телевизия не е услуга, която разглеждаме в момента. Смятаме, че не пасва добре на нашето портфолио и стратегия в България. Освен това сателитите, с които разполага групата на Telenor, не покриват страната. Не планираме да наемаме капацитет от други оператори в региона.

Telenor предлага на някои пазари финансови услуги, планирате ли подобни и в България?

- Това е сфера, в която навлизаме бавно и постепенно. Причината е, че това е нов бизнес за нас. Независимо че вече разполагаме с подобни услуги на някои пазари, ние трябва да бъдем доста стриктни в спазването на регулациите в България. Както и ако решим да пуснем подобни, те трябва да допълнят останалите услуги, които предлагаме тук. Ще отнеме време, разглеждаме пускането им, но все още не е взето окончателно решение дали ще предприемем тази стъпка в България.

Кои са основните пречки пред подобна стъпка?

- Спазване на регулаторната рамка, позициониране на услугите, разбиране на нуждите на клиентите и как ще се впише в сегашния ни бизнес.

В края на април предстои ново понижение на крайните цени за роуминг в ЕС. Как ще се отрази това на потребителите и как ще реагира "Теленор"?

- Ще изпълним 100% решението на ЕС и на КРС. За българите, които пътуват в чужбина, това ще означава по-ниски цени на разговори и мобилен интернет. Както и ще има по-голяма предвидимост на сметките, които се правят в роуминг. Ще предложим нови планове за ползване на мобилни услуги към края на април.

С отпадането напълно на роуминга през юни 2017 г. какво ще се промени за потребителите?

- Темата има страшно много аспекти. За мен най-доброто нещо от това действие е, че позволява предвидимост на разходите не само за потребителите, но и за операторите. Най-малкото премахването на роуминга изключва ситуации с високи, шокови сметки. Защото дори в момента в рамките на ЕС, където има стриктни регулации, някои малки играчи в дадени страни могат да начисляват доста високи такси за разговори в роуминг. Като цяло приветствам тези действия на Брюксел особено поради факта, че премахването стана поетапно и всичко беше планирано години напред. Което позволи на всички телекоми да се подготвят за него. Много е трудно да се каже как ще се отрази премахването на точната цена на разговорите – има още доста време. В телеком бизнеса една година е доста дълъг период. Мога да кажа само, че това може да се осъществи по много начини и да обхване различни аспекти като Wi-Fi мрежи и мобилни приложения.

Ще понижите ли цените на роуминга в страни извън ЕС?

- Когато предприемем подобен ход, ще ви съобщим.

В този ред на мисли какво точно представлява роумингът в 4G мрежи, който обявихте неотдавна, и има ли средни цени за него?

- С него предоставяме много по-добри скорости и качество на преноса на потребителите в чужбина. Цените варират според държавите и споразуменията, които сме сключили с местните оператори. Там, където имаме 4G роуминг, цените ще са същите като за пренос на данни в 3G мрежи, тоест за потребителите разлика няма да има.

Какви капиталови инвестиции планирате през тази година и в какво?

- Не мога да ви дам конкретни данни или прогнози. Ще направим всички необходими инвестиции, за да можем да осигурим качествени услуги, които да задоволят нашите потребители. Нямаме практика да обсъждаме CAPEX нивата ни публично, но ако погледнете как се развива този показател през годините, ще видите, че "Теленор" инвестира значителни суми в обновяването на мрежата и услугите си.

Тоест ще поддържате досегашното ниво?

- Ще поддържаме оптималното ниво на инвестиции, което ще ни позволи да продължим да бъдем мобилен оператор номер едно в България.

Кои са трите основни направления, в които ще инвестирате тази година?

- Потребителско изживяване, качество на услугите, както и стабилно и дългосрочно развитие.

Какви са прогнозите на "Теленор" за 2016 г. - как ще се движи компанията откъм приходи, печалба и потребители?

- Компанията се развива много добре до момента и съм доволен от постигнатото. Целта ми е да бъдем на първа позиция като мобилен оператор.

Очаквате ли все пак да се обърне тенденцията към спад на приходите, която се наблюдаваше през последните години?

- Виждам не толкова растеж, колкото стабилизация на пазара. Всичко това ще зависи от много фактори – колко бързо ще се увеличава трафикът на мобилния интернет, както и как останалите оператори ще пуснат и развият 4G. Засега съм доволен от ситуацията на пазара.

Интервюто взе Юлиян Арнаудов

Профил

Стайн-Ерик Велан е главен изпълнителен директор на "Теленор България" от юли 2013 г. - малко, след като компанията беше купена от Telenor. Преди това е заемал длъжността ръководител "Мобилни услуги" в Telenor - Норвегия. Две години и половина оглавява Telenor - Сърбия. Година и половина е бил управляващ директор на поделението на концерна в Индия.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    dnanev avatar :-|
    Димитър Нанев

    Telenor е едно голямо разочарование! След подмяната на мрежата останаха всики проблеми на Глобул - рехаво покритие, лошо качество на звука, чести прекъсвания на разговорите. Не става само с маркетинг!

  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    "Което е доста добър резултат предвид факта, че ние имаме много потребители на ваучери без предварителни договори.."

    Това откъде си го измисли? При навлизането ваучерите императивно бяха елиминирани сред техните абонати. Освен ако са пуснали наново този вид услуга, не виждам откъде ще се вземат.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.