Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 17 авг 2016, 18:07, 19361 прочитания

Атанас Урджанов: Пазарите и суровината остават сериозен проблем за месния бранш

Председателят на управителния съвет на Асоциацията на месопреработвателите пред "Капитал Daily"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Атанас Урджанов е новият председател на управителния съвет на Асоциацията на месопреработвателите в България с 3-годишен мандат. Той е директор на операциите на хранителния холдинг "Белла България".

Какви отговорности към гилдията поемате и етичните норми, които ще спазвате в работата си?


- В гилдията сме съмишленици и имаме ясни цели. Затова ще продължим активно да работим за утвърждаване на имиджа на бранша и продуктите ни както в страната, така и в чужбина. Лично се ангажирам с каузата за търсене на възможности за осигуряване на повече институционална подкрепа в областта на производството на български месни продукти и тяхното популяризиране зад граница. Вярвам, че това може да бъде постигнато само в партньорство с държавата.

В каква кондиция се намира асоциацията и вашата индустрия в момента?

- Историята със сигурност не започва от нас, нито от създадената преди 22 години Асоциация на месопреработвателите в България. Ние сме наследници на едно традиционно производство, натрупало през вековете опита на хиляди майстори колбасари. Членове на нашата асоциация са 120 фирми, които притежават около 65-70% дял от пазара на месо и месни продукти в България. За съжаление днес производството на месо не задоволява по никакъв начин нуждите на населението на България. За 35 години животните в нашата страна от 16.6 млн. през 1980 г. днес са малко над 2.7 млн. Затова българските месопреработватели са обречени да работят с вносно месо, за да задоволят пазара.



По данни на Министерството на земеделието и храните вътрешното потребление на свинско месо за 2014 г. е 186.9 хил. тона, производството е 54.6 хил. тона, а вносът - 106.6 хил. тона. При говеждото месо за 2014 г. консумацията е 27.9 хил. тона, като от тях в България са произведени едва 4.9 хил. тона, а останалото в внос.

Добитото в България червено месо родно производство се реализира основно като свежо в търговската мрежа. Дори месопреработватели, които притежават собствени ферми, преработват за колбасарски нужди месо от внос, а собственото производство реализират на пазара преди всичко като свежо месо.

Подсекторът "Производство и преработка на месо - производство на месни продукти, без готови ястия" създава най-висока заетост - 20.5% от заетите в целия сектор, с най-висока добавена стойност - 20%. По отношение на материалните активи на българските месопреработвателни предприятия трябва да се посочи, че през вече далечната 2007 г. българските предприятия бяха по-добри от средноевропейските по отношение инфраструктура и оборудване. Днес обаче, 8-9 години по-късно, голяма част от тях имат нужда от реконструкция и модернизация.

Кои са пазарите на предприятията от вашата асоциация?

- Това е друга тежка тема. За да имаме пазари, нашите продукти трябва да бъдат промотирани както на вътрешния, така и на регионалния, така и на международния пазар. Това е въпрос преди всичко на държавна политика, на национална кауза. Разбира се, и на пари, но ако се провеждат целенасочени държавни политики, парите сами ще дойдат.

Имаме дефицит на национални политики в областта на завоюване, отстояване и развитие на пазарно присъствие. Негативен ефект имат и целенасочените медийни кампании в последните години на преход, незаслужено създаващи лош имидж на българските месни продукти, а ние като асоциация се оказахме неподготвени да се борим срещу черния PR.

В моя мандат ще положа всички усилия за подкрепа и развитие на българския бизнес като национална кауза както за българските потребители, за които работим, така и за правителството, с което успешно си сътрудничим, но и което трябва да насърчим да реализира цялостната политика за защита на родното производство.

В това съзирам гаранциите за икономически растеж на основата на високата добавена стойност на българската месопреработвателна индустрия, на ръста на заетостта в сектора, на съществуващите възможности за повишаване на износа на български колбаси на регионалния и международния пазар, което в крайна сметка ще повиши жизнения стандарт на нас, българите. Толкова е просто, колкото го разказвам, наистина. Трябва ни повече солидарност, останалото го имаме от векове.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Собственикът на текстилната "Калинел" Марин Радевски: Работим с 30% от капацитета си Собственикът на текстилната "Калинел" Марин Радевски: Работим с 30% от капацитета си

Почти всички европейски магазини на основния клиент на производителя на възглавници и завивки IKEA не работят

31 мар 2020, 3177 прочитания

Търговецът и производител на биохрани Яни Драгов: Ръст 30% в онлайн продажбите, в магазините нагоре-надолу с 10% Търговецът и производител на биохрани Яни Драгов: Ръст 30% в онлайн продажбите, в магазините нагоре-надолу с 10%

Действам предпазливо и не наемам нови хора, а в краен случай бих намалил работното време, вместо да освобождавам служители, казва собственикът на "Смарт органик"

28 мар 2020, 3896 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервю" Затваряне
Мария Гергова: Малките агенции трябва да повярват, че за тях има бизнес и в чужбина

Изпълнителният директор на United Partners пред "Капитал"

Още от Капитал
Банките: Истинският стрес тест

За банките предстоят трудни месеци, но секторът влиза в кризата с добри буфери от капитал и ликвидност

Какво правят другите държави за бизнеса

Какви мерки са предприели правителствата на Гърция, Румъния, Северна Македония и Унгария, за да се справят с икономическото въздействие от разпространението на коронавируса

Защо се бавим с бързите тестове

Националният кризисен щаб и премиерът са абсолютно против използването им в България

Масови тестове или карантина без край

България не може да издържи повече от два месеца със спряла икономика, а разхлабване на мерките без масово тестване носи голям икономически и здравен риск

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

Голямото гледане 2

Отлични адаптации, талантлива актьорска игра, увлекателни сюжети и великолепно чувство за хумор – някои от сериалите, които си струва да изгледате (ако сте пропуснали)

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10