Георги Колев: Увеличава се и пазарът на смартфоните в най-високия ценови клас
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Георги Колев: Увеличава се и пазарът на смартфоните в най-високия ценови клас

"Тази година най-важният параметър на смартфоните е камерата."

Георги Колев: Увеличава се и пазарът на смартфоните в най-високия ценови клас

Търговският директор мобилни устройства в Huawei за България и Македония пред "Капитал"

Александра Козбунарова
11183 прочитания

"Тази година най-важният параметър на смартфоните е камерата."

© Велко Ангелов


Визитка

Георги Колев е търговски директор мобилни устройства в Huawei за България и Македония от май 2015. Преди да се присъедини към Huawei, е работил 2 години и половина като мениджър бизнес развитие на марката Prestigio в България. Преди това е работил в IT сектора като продуктов мениджър в една от големите IT търговски вериги. Колев има дългогодишен опит в лансирането и развитието на мобилни устройства и решения за крайните потребители на българския пазар и познава спецификите и тенденциите му.
"По наша информация сме в топ три по пазарен дял в България."

Какви са тенденциите на българския пазар на смартфони и мобилни устройства?

- Една от тенденциите е пазарът все повече да се разраства, както е през последните няколко години. Делът на смартфони срещу мобилни телефони се увеличава, това е неизбежно. По-интересната тенденция е, че за жалост няма много точни статистически данни за България как точно се сегментира пазарът. Има разделение на няколко групи и всички те са базирани на цена. Забелязва се трайна тенденция в световен мащаб потребителите да бягат от най-ниския клас към една идея по-нагоре в ценови аспект. Увеличава се и пазарът на смартфоните в най-високия ценови клас. Това има своето логично обяснение, понеже смартфонът добива важността на лаптопа преди няколко години - неделима част от ежедневието и съответно най-използваното устройство. Това от своя страна води до желание на крайния потребител да има възможно най-доброто, което му позволява бюджетът.

Отделен въпрос е, че повечето потребители основно използват смартфоните си за социални мрежи, като това от своя страна изисква и добри камери.

Така че тенденцията е да нарастват сумите, които потребителите са склонни да платят за смартфон. А тези, които за пръв път използват или си купуват такъв телефон, се прехвърлят на възможно най-ниския клас.

Всичко това за нас означава, че смятаме да инвестираме в по-висок клас устройства. Всички снабдители, не само ние, започват да се ориентират към телефоните в среден и висок ценови клас.

Това всичко важи ли за България по същия начин?

- Да. За местния пазар може да се отбележи, че има едно леко забавяне от световните тенденции, но това се дължи на региона, в който живеем и БВП. Въпреки че дори това не е достатъчно обяснение, понеже всички, които предлагат устройства на пазара, имат и много гъвкави начини за купуване.

Кои са най-търсените параметри в един смартфон?

- Най-търсените са два. Единият е големината на дисплея и съответно качеството му. Вероятно тази година най-важният параметър ще стане камерата, като няма да се измерва вече само в пиксели, а ще говорим за качество на заснемането. Все повече хора ще обръщат внимание какво точно предлага една камера. Тази тенденция се вижда на глобално ниво през последните години. В една презентация на нов продукт, независимо на коя марка, около 30% от времето е отделено само на камерата - обясняват се технологии и функции. Тук тече в момента най-голямата надпревара на световно ниво. Ние също отиваме в тази посока. Знаете ние сме първите, които направиха такава концепция с Leika. Моделът Р9, в който има такава камера, се радва на небивал резултат - последната ни информация е, че са продадени 8 млн. броя от него в световен мащаб. Това за нас като компания, която последните година и половина влиза в битката за иновации специално при камерите, е голямо постижение.

Само за няколко години бизнес с крайни устройства Huawei успя да стигне в топ 3 по пазарен дял на глобално ниво. Къде е мястото ви на пазара в България?

- Тук няма нито една агенция, която може да предостави такива данни и всичко, което мога да кажа може да се тълкува и оспорва. По наша информация сме в топ 3 и тук за 2016 г., без да се ангажирам с информация на кое място точно. Това е на база на наши изчисления и познания за пазара.

Преди няколко дни представихте нов за пазара бранд на компанията - Honor. Може ли да обясните какво представлява и защо не е бил предлаган в България досега?

- Honor реално си е Huawei. В миналото е бил бранд, създаден за китайския онлайн пазар, но поради големия интерес от други държави - от Западна Европа, САЩ и Латинска Америка, брандът беше пуснат в стандартната дистрибуция. Иначе няма разлики в производствените процеси и технологиите, само брандът е различен.

Какво ви накара да смятате, че е подходящ бранд за българския пазар, и какви са очакванията ви?

- Още миналата година направихме експеримент с друг по-стар модел на Honor и пазарът реагира много добре. Показа ни, че хората в страната не са толкова емоционално обвързани с големите брандове в индустрията и са готови да предприемат някакъв страничен ход. Чисто параметрично този телефон е много високо позициониран и е предназначен за младото поколение, защото е по-бюджетно решение с високи технически характеристики.

Каква част от бизнеса на "Хуауей технолоджис България" е търговията с потребителски устройства?

- В дружеството сме три отделни групи - потребителски устройства, мрежи и интеграция. Аз нямам достъп до параметрите в другите две подразделения. Без да конкретизирам в проценти, мога да кажа, че делът на този бизнес расте.

А какви обороти генерирате от смартфони?

- Не мога да дам конкретно число.

Понеже споменахте, че моделите, които представяте сега, ще се продават в мрежите на "Moбилтел" и БТК. По принцип на какъв принцип се вземат решения с кой от операторите да се работи за разпространението на конкретен модел?

- Всеки телеком сам преценява кои телефони са подходящи за портфолиото. Всеки оператор с оглед на целите и приоритетите си избира. Работим с всички, но не е задължително всеки да има всички брандове.

Наскоро споменахте, че през ноември ще добавите и нови дейности като post sales ускуги. Какво можем да очакваме от Huawei до края на годината в България?

- Още от миналата година започнахме да рекламираме един нов тип гаранция, а сега искаме да доразвием това. Ще предложим на крайните си потребители по-големи възможности, по-бърза реакция и специално физическо място, където да се предоставят по-интересни неща в този аспект. Подробности около това ще обявим в края на ноември. Ще бъде открито едно ново място в София в услуга на крайните потребители с телефони Huawei. Надявам се скоро да открием такива места и в други градове.

Интервюто взе Александра Козбунарова

Визитка

Георги Колев е търговски директор мобилни устройства в Huawei за България и Македония от май 2015. Преди да се присъедини към Huawei, е работил 2 години и половина като мениджър бизнес развитие на марката Prestigio в България. Преди това е работил в IT сектора като продуктов мениджър в една от големите IT търговски вериги. Колев има дългогодишен опит в лансирането и развитието на мобилни устройства и решения за крайните потребители на българския пазар и познава спецификите и тенденциите му.
"По наша информация сме в топ три по пазарен дял в България."

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK