Диана Николаева: След проверките банките ще станат по-активни в продажбата на активи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Диана Николаева: След проверките банките ще станат по-активни в продажбата на активи

Към възможностите за сливания и придобивания в България винаги е имало чуждестранен интерес, освен в периодите, когато страната беше в заглавията с негативни новини, смята Диана Николаева

Диана Николаева: След проверките банките ще станат по-активни в продажбата на активи

Съдружникът в "EY България" пред "Капитал"

Мария Иванова
10489 прочитания

Към възможностите за сливания и придобивания в България винаги е имало чуждестранен интерес, освен в периодите, когато страната беше в заглавията с негативни новини, смята Диана Николаева

© Юлия Лазарова


"Успешната M&A стратегия за България е да се консолидират многото малки компании и бизнеси."

Диана Николаева е съдружник в "EY България" и ръководи отдел "Финансови консултации по сделки" на местното подразделение на международната консултантска и одиторска компания. Участвала е в някои от най-големите корпоративни сделки в България, като още от началото на 90-те е консултирала правителствата и институциите, свързани с макроикономическия анализ, приватизацията и сливанията и придобиванията. Опитът й включва проекти както в България, така и в други страни от Централна и Източна Европа, свързани с бизнес оценки, корпоративно управление, финансов анализ и инвестиционни консултации, преструктуриране и финансов дю дилижънс.

Разговаряме с Диана Николаева за тенденциите на пазара на сливания и придобивания (M&A) от началото на годината, както и за очакванията й за развитието му през 2017 г. Тези теми ще са във фокуса и на организираната от "Капитал" годишна конференция "Сделки и инвеститори", която ще се проведе на 29 ноември в "София хотел Балкан". За 11-а поредна година събитието събира компании, консултанти, инвестиционни фондове, предприемачи и инвеститори, като създава платформа за срещи, дискусии, обмяна на смислен опит и начало на нови партньорства. Повече за програмата и лекторите можете да научите на capital.bg/conference.

Какви са тенденциите на пазара на сливания и придобивания (M&A) от началото на годината?

- Тази година определено отбелязваме съществено раздвижване на пазара на сливания и придобивания. Раздвижването започна от миналата година и продължава и сега. Не само в България, а и в Европа – когато там започне оживяване на инвеститорския интерес, това неминуемо се чувства и тук. Фактът, че много сделки успяха да се приключат за много кратко време, също говори за бързо и сериозно оживление.

На какво го отдавате?

- M&A бизнесът е много чувствителен и е първият, който рязко секва, ако настъпят някакви икономически или политически сътресения. Но когато всичко се успокои, той е и този, който се възстановява с най-бързи темпове. През последните години бизнесът изчисти балансите, стабилизира се, оползотвори възможностите за вътрешен растеж и вече може да мисли за евентуално разширяване чрез придобиване на други компании.

Доколко влияят външните фактори?

- Хубавото е, че България е остров на стабилност в региона. В периода на политическите сътресения от 2013-2014 г. нямаше съществена M&A активност, но в последните две години това се променя. Фактът, че България не е била обект на негативни новини, е предпоставка на страната да бъде погледнато като на интересна дестинация. Много е важно и какви активи излизат на пазара – специално когато говорим за България. За такива, които са на високо технологично ниво, с голям пазарен дял, със стабилно присъствие, е нормално винаги да има интерес.

Кои са основните предизвикателства пред българския пазар?

- Във всеки M&A ангажимент първото нещо, с което започваме, е да представим каква е макроикономическата ситуация, държавата и условията за правене на бизнес, евентуалните регулации. След това представяме актива в контекста на пазарните трендове. Подготовката на компаниите е друг много съществен фактор. Много често дори добри, перспективни активи остават недооценени, ако не са подготвени. Да представиш компанията по начин, който да привлече интерес, също си е изкуство – финансовите отчети не казват всичко и обикновено те са второто съображение, но първото, което би привлякло потенциалните инвеститори, са именно продуктът, пазарният дял, брандът. Ключово и за купувачите, и за продавачите е да имат добри консултанти, защото всяка една такава сделка трябва първо да се вмести в стратегията на купувача или продавача.

По кои от сделките, които бяха сключени тази година, сте работили?

- От декември до юни приключихме пет сделки, като дори аз самата се изненадах от скоростта, с която се случиха някои от тях. Приключи се придобиването на "Фадата", която е водещ софтуерен разработчик. Другата голяма беше болница "Токуда", която за мен също е сделка, която се случи за много кратко време. Двете фасилити компании, които Empower Capital и KJK придобиха – "Вики комфорт 2004" и "Фасилити оптимум България". И една, която може би остана малко по-незабележима, но е също много ключова и съществена сделка, беше придобиването от B2Holding на "Агенция за събиране на вземания".

Във "Фадата" ключовото нещо беше невероятният продукт, който те имаха, както и екипът, който го развива и поддържа. Във фасилити компаниите това беше пазарният им дял. В болница "Токуда" ключово беше съчетанието на качество на услугата, т.е. продуктът, а също и стабилното финансово представяне. В "Агенцията за събиране на вземанията" беше съчетанието от растящ местен пазар покрай вторичната търговия с дългове, която се разви, и ефективната организация и компетентен екип. Та това е тънкостта на M&A-я във всяка една такава сделка – да знаеш кои са силните страни на актива, за да можеш да го позиционираш правилно.

В повечето от тях купувачите са чуждестранни – можем ли да говорим, че чуждестранният интерес се връща към България?

- Според мен винаги е имало чуждестранен интерес освен в периодите, когато бяхме в заглавията с негативни новини. Имаше един момент, в който се пишеше как големи енергийни и ритейл компании излизат – един излиза, но друг влиза. Това не е непременно свързано с това, че в момента нашата държава не предлага добри условия за бизнес.

Тоест казвате, че бизнес климатът е добър, ако правилно разбирам?

- Ами да, вижте, банките са свръхликвидни, минаха успешно проверката на качеството на активите (AQR) и очаквам да започнат да инвестират по-смело. Бизнесът се справи добре според мен и тези, които имаха проблеми, или ги решиха, или вече не са в бизнеса. Така че виждам добри условия да се върви с по-добри темпове на растеж. Истината е, че никой не прогнозира двуцифрен растеж, но 2-3% темп на растеж не е лош.

Кои са секторите, които са най-атрактивни за M&A сделки?

- Интересното е, че в периода 2007-8 г., преди кризата, когато дяловите инвеститори, които обикновено са по-опортюнистични и се насочват точно към най-бързо растящите компании, всички казваха "ние искаме тази и тази индустрия". Сега никой не казва така. Когато говорим, казват "всяка индустрия – освен тези, свързани с цигари, оръжие и този тип неща, в които нямат право да инвестират – всички други са отворени за нас, стига да имаме актива, който да предлага продукт, организация, пазарен дял, EBITDA и т.н.".

От тази гледна точка, тъй като България стана клъстер на високотехнологични компании, там можем да очакваме много сделки. Но тъй като компаниите са малки, за мен там по-скоро първо ще започне един процес на окрупняване и на консолидация. Такъв е случаят и с аутсорсинг компаниите. Производството е един широк отрасъл, в който имаме конкурентни предимства и бихме могли да отговорим на очакванията на инвеститорите за големина на сделката.

За мен успешната M&A стратегия за България е да се консолидират многото малки компании и бизнеси – и в преработващата промишленост, и в текстилната, ако щете, дори и на ритейл пазара, фармацевтичният пазар е много раздробен. Във финансовия сектор, особено в небанковия финансов сектор също има сериозна възможност за консолидация. Такъв пример е застрахователният пазар – след прелицензирането на всички здравни застрахователи, станаха много застрахователните компании, които трябва да се борят за пазарен дял само на базата на цена на услугите. Тъй като това не е дългосрочна стратегия, там също очаквам процеси на консолидация на сектора.

Може ли предстоящите проверки на качеството на техните активи да се окаже импулс за това?

- Сигурно би било допълнителен импулс, но основният е свързан с това, че пазарът не е голям, а компаниите са много.

Какви са очакванията ви за M&A пазара до края на годината?

- Излизат много нови неща. Не мога да кажа конкретно кои са, но виждам, че на пазара се появяват и по-големи сделки. Доколко ще са успешни и дали ще се приключат до края на годината, не мога да коментирам, но се появяват. Една сделка обикновено отнема много по-дълъг период от време – между шест и девет месеца е минимален срок. И са в най-различни индустрии.

Очакваме, че ще започнат да се продават и портфейли от вземания. Досега банките бяха изключително фокусирани в AQR-ите, но сега идва моментът, в който и те ще започнат по-активно да се освобождават от активи, при това не само портфейли, а и активи, които са придобили като обезпечения, включително и бизнеси. Така че според мен това също ще даде тласък на M&A пазара.

През следващата година очаквам да започне и процес на смяна на собствеността в компании от средния сектор. За много от компаниите, които са създадени преди 20-25 години, настъпва момент, в който собствениците навлизат в друг етап от живота си. Естественото развитие при тези бизнеси е продажба и смяна на собствеността.

Отделно от това в някои компании жизненият цикъл на инвестициите е стигнал до момента, в който е дошло времето инвеститорите да излязат просто защото профилът на инвеститора е такъв, че влиза за определен период от време. В средния сегмент очаквам много такива сделки. Така че според мен това също ще даде тласък на M&A пазара.

Интервюто взе Мария Иванова

"Успешната M&A стратегия за България е да се консолидират многото малки компании и бизнеси."

Диана Николаева е съдружник в "EY България" и ръководи отдел "Финансови консултации по сделки" на местното подразделение на международната консултантска и одиторска компания. Участвала е в някои от най-големите корпоративни сделки в България, като още от началото на 90-те е консултирала правителствата и институциите, свързани с макроикономическия анализ, приватизацията и сливанията и придобиванията. Опитът й включва проекти както в България, така и в други страни от Централна и Източна Европа, свързани с бизнес оценки, корпоративно управление, финансов анализ и инвестиционни консултации, преструктуриране и финансов дю дилижънс.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK